Jenze uhli i ropa se musi tezit. Slunce sviti zadarmo. Vsude mezi obratniky uz je uhli passe. Jinak nejkoncentrovanejsi zdroj energie je antihmota, presto o jejim vyuziti v energetice nikdo neuvazuje. Koncentrace nehraje roli. Podstatna je jen cena a stabilita dodavek.
Cituji:"Uhlí a ropa se musí těžit."
Materiál na výrobu FV panelů a větrníků se těžit nemusí? A mám takové tušení, že Česko mezi obratníky neleží a jsem přesvědčen, že v blízké budoucnosti ani nebude.
Mám dotaz. Jsem blbej, ale zvídavej. Stávající norma EURO6d říká, že emise CO2 nesmí překročit hladinu 116 g CO2/km. Nová norma chce limit na 93,6 CO2/km. U běžného auta je průměrná spotřeba benzínu (nafty) řekněme 6 l/100km. Nafta i benzín jsou lehčí než voda,ale jsem línej hledat měrnou hmotnost. Takže zanedbávám, a beru to jako 6 kg benzínu na 100 km. To jest 60 g benzínu na 1 km. A teď k dotazu. Jak se může změnit 60 g benzínu spálením na 116 g CO2? To už neplatí zákon zachování hmoty?
Vaše zásadní chyba v úvaze spočívá v tom, že JE jsou samospasitelné. Ale i JE, aby pracovaly efektivně, potřebuji obrovská úložiště, protože vyrábějí proud v době, kdy ho nikdo nepotřebuje a nejdou prostě na pár hodin vypnout. Čili i tyto elektrárny přispívají k nestabilitě sítě.
A pokud se chcete ohánět tím, jak na FVE nemáme suroviny, což mmch není pravda, podívejte se, odkud budeme nakupovat nové bloky Dukovan a kdy budou spuštěny. A kolik bude stát provoz.
Systém dotací na OZE pro soukromé subjekty aktivuje i nemalý soukromý kapitál, protože dotace nepokryjí ani polovinu investice. Kolik soukromého kapitálu aktivují JE. Navíc postavit 1 GW v OZE trvá pár měsíců. Za jak dlouho postavíte jeden blok JE?
Toho vyrovnání přebytku (hlavně) noční nadvýroby jaderky se s radostí ujme Rakousko (to už to ostatně dělá dlouhá desetiletí) a do budoucna hlavně Německo. To nám za stabilní zdroj urve ruce. A co se týká ceny za výstavbu nového jaderného zdroje - porovnejte ji prosím s celkovou dotací na OZE a celkovým objemem el.en. vyrobeným OZE. O nákladech na zabezpeční stability přenosové sítě ani radši nemluvím...
Zaprvé nemám ani fotovoltaickou elektrárnu, ani vlastní dům. Bydlím v podstatě v panelovém domě se společnou garáží. Znám mnoho uživatelů elektromobilů, kteří nemají ani to a bydlí v paneláku na sídlišti. Vy děláte dvě obrovské chyby. První chyba je, že optikou roku 2024 se díváte do budoucnosti. Neexistuje možnost, aby v tomto století u nás jezdilo více než 20% elektromobilů. To je snad doufám každému jasné. Druhá chyba souvisí s tím, že se na vlastnictví elektromobil díváte pouze optikou peněz a ekonomickou rozvahou. Přece elektromobil si nepořizuj lidé kvůli ekologickým nebo ekonomickým záležitostem. Ale proto, že má desítky výhod oproti spalovacímu autu, proto že prostě se v něm jezdí o několik tříd lépe, než v čemkoliv spalovacím. To je právě ta největší chyba lidí, kteří mají nulovou praxi a zkušenosti. Ale většinou to dopadá tak, že sednout si zpátky do pekla spalovacího auta už nikdo nechce.
Párkrát jsem v EV jel jako spolujezdec, řídil jsem jen BMW i3. Ale možná máme oba rozdílné priority. Pro mě je auto užitkový předmět, který mě má bez problémů dovézt z bodu A do bodu B. Kdykoliv si vzpomenu. Nechci s ním mít víc starostí, než je nezbytně nutné. Uznávám, že komfort a jízdní vlastnosti jsou u většiny EV lepší než u spalováků, ale to pro mě není podstatné. Pro mě je důležitější svoboda jet kdy chci a kam chci. A taky to, že za rok strávím "dobíjením" vozu (při celkovém nájezdu cca 20 000 km ročně) dohromady maximálně dvě hodiny. Ale možná jsem jen starej a línej, a neumím si ježdění tak užívat. Každopádně zdravím a respektuji Váš úhel pohledu. Hezký den!
Elektromobil je báječná věc pro toho, kdo:
a) Bydlí ve vlastním domě s přilehlou minimálně jednou garáží.
b) Má vlastní dostatečně předimenzovanou FVE (nebo má prostor pro přidání panelů pro nabíjení auta).
c) Má dostatečně flexibilní povolání, aby mohl přes den nabíjet. Nebo investovat do dostatečně velké baterie a dobíjet v noci. Nebo mít možnost nabíjet v práci.
d) Je smířen s tím, že pokud FVE nepojede s dostatečným výkonem (obvykle zimní měsíce), bude občas odkázán na veřejné zdroje, a postupem času (s narůstající četností EV) s čím dál větším adrenalinovým zážitkem.
Každý si musí umět porovnat provozní úsporu vůči investičním nákladům. Pro výše uvedenou podmnožinu automobilistů věřím, že se velké části vyplatí. Velikost této podmnožiny odhaduji max. na 15 až 20% obyvatel. A zaplaťpámbu za to, protože si myslím, že plná elektromobilita je (s ohledem kapacitu veřejných zdrojů el. en.) cesta do pekel.
A ještě dodatek:
Dnes je jich u nás osobních automobilů cca 6,5 milionu. Každé najede podle statistik ÚAMK denně v průměru cca 40 až 50 km. Takže potřebují cca 6 až 8 KWh denně. Nabíjecí výkon je dnes v zhruba v rozmezí 2,3 až cca 200 kW. Každý ať si udělá vlastní odhad budoucího špičkového odběru při souběhu dobíjení. Předpokládám, že většina uživatelů bude chtít (a potřebovat) dobíjet v noci, kdy soláry moc nejedou. Chápu sílu bateriových (a jiných) úložišť, ale vzhledem k ceně si myslím, že problém nevyřeší. Takže, pokud se chceme zbavit zhruba 40% energie z uhelných elektráren (a emisní povolenky se to možná postarají už brzy), obávám se čím dál častějších blackoutů. Nebo regulace pomocí vypínání veřejných dobíjecích stanic. Což elektromobilisty, kteří budou v danou dobu na cestě, moc nepotěší.
Nezpochybňuju užitné a jízdní vlastnosti EV. A rovnou říkám, že kdybych měl vlastní dům s dostatečně velkou fotovoltaikou a záložní baterií, tak nebudu přemýšlet ani minutu. Ale pořizovat si to jen kvůli elektromobilu nebudu. Cisternu na zahradě taky nepotřebuji, dotankuji pohodlně za pár minut kdekoliv, kudy vede má cesta. A co se týká dojezdu – v tom já právě spatřuju hlavní výhodu spalováku oproti EV. Nemusím totiž prakticky každý den přemýšlet jestli, a kam zítra dojedu. A jestli nedejbože nenastane nenadálá situace, a já budu auto nutně potřebovat v době, kdy mám poloprázdnou baterii.
Já to beru. Zaprvé kdybych jel 90, tak to dojedu bez nabíjení snad. Ten výpočet počítá se 135 km/h na dálnici. A pro zimní období a pro současný profil trasy.
Já bych možná taky bral pro takové cesty (kolik jich asi jezdíme za měsíc, že?).
Dejte mi tedy spalovací auto s tichým motorem (ale skutečně tichým - nulový hluk i při strmém stoupání nebo táhlém na dálnici), plný výkon za 100 milisekund, bez čekání.
Pak prosím jednostupňovou převodovku, která umí kontinuální a ničím nepřerušený zátah. Zavazadlový prostor vepředu, vzadu a další velkou vanu pod zadním platem kufru.
Ideální rozložení hmotnosti, žádné ústupky v interiéru, žádné středové tunely. Možnost si odskočit v horkém létě na hodinu, zatímco to auto bude stále chladit v naprostém tichu a zamčené. To samé prosím na pět hodin lyžování v zimě, ale s neustálým udržováním topení.
A navíc mi instalujte cisternu k domu, abych nemusel na pumpu, protože u elektromobilu 80% cest zvládáte na jedno nabíjení až domů do garáže.
Pak určitě ocením dojezd, který jsem měl třeba v BMW 520d, kde jsem udělal rekord s nájezdem 1350 kilometrů na jednu nádrž. K ničemu to sice nebylo, ale měl jsem dojezd.
Elektromobil je báječná věc pro toho, kdo:
a) Bydlí ve vlastním domě s přilehlou minimálně jednou garáží.
b) Má vlastní dostatečně předimenzovanou FVE (nebo má prostor pro přidání panelů pro nabíjení auta).
c) Má dostatečně flexibilní povolání, aby mohl přes den nabíjet. Nebo investovat do dostatečně velké baterie a dobíjet v noci. Nebo mít možnost nabíjet v práci.
d) Je smířen s tím, že pokud FVE nepojede s dostatečným výkonem (obvykle zimní měsíce), bude občas odkázán na veřejné zdroje, a postupem času (s narůstající četností EV) s čím dál větším adrenalinovým zážitkem.
Každý si musí umět porovnat provozní úsporu vůči investičním nákladům. Pro výše uvedenou podmnožinu automobilistů věřím, že se velké části vyplatí. Velikost této podmnožiny odhaduji max. na 15 až 20% obyvatel. A zaplaťpámbu za to, protože si myslím, že plná elektromobilita je (s ohledem kapacitu veřejných zdrojů el. en.) cesta do pekel.
Takže opět žvást a nesmysl pisálka nula nula.
Jaká je realita v zimě?
Typickým příkladem budiž zimní cesta z Prahy do Košic. Nabíjíte na celé trase jednou v délce 38 minut. Auto si vše určuje samo, počítá klimatické podmínky, uzavírky a podobně.
Takže realita je, že autorovi se velice líbil nějaký individuální dotaz a strašně moc se těší, jak se tomu lidé budou v komentářích smát.
Vysvětlování potrefených hus, jako jsem já, je ale na místě.
Tak to je na je na elektroauto krásný výsledek! Ale já stejně zůstanu (dokud to jen trochu půjde) u svého vozu. Ten mi umožní dojet z Prahy do Košic o dvě hodiny dřív (protože nemusím jet po dálnici konstantní devadesátkou), v Košicích se otočit a bez natankování dojet zpátky do Prahy. A zase o dvě hodiny dřív. Vy budete muset v někde Košicích dobít na 100% a někde po cestě ještě jednou. A moje „dobíjení“ bude trvat celkem za obě cesty 8 až 10 minut.
Vědci, cituji: "...Zjistili, že u lidí mladších 35 let souviselo 75 procent úmrtí s horkem. U starších 50 let téměř všechna úmrtí souvisejí s nachlazením.".
Takže já podle stejné logiky tvrdím, že největší zabiják je voda. Najdete jí v každém nádoru a v moči každého nebožtíka. A zabít vás může v jakémkoli skupenství. A pro obhájení svého tvrzení nepotřebuji ani štědrý grant na výzkum.
Jen houšť takovýchto článků a vědeckých výzkumů. Snad to alespoň části populace otevře oči.
Tak já bych se osmělil a zkusil se zeptat vědce. Skleníkový efekt je způsoben odrazem tepla od povrchu planety. Nahoru (do atmosféry) sálá z povrchu teplo v řádech nízkých stovek W/m2 (podle typu povrchu). Z atmosféry zpět se odráží vlivem nadprodukce antropogenních skleníkových plynů v současnosti teplo o výkonu 3 W/m2. Až se obsah CO2 dostane na 560 ppm, bude to už 3,7 W/m2 (zdroj – Odkaz 1 ). A teď k otázce: „Nebylo by pro omezení oteplování planety účinnější (a levnější) zabývat se primárním zdrojem tepla?“ Zvlášť,když naprostá většina obyvatel Země tráví život na povrchu planety. Ale chápu, že když se 4. mezinárodní panel IPCC, shodl na tom, že změny povrchu planety v průmyslové éře přispívají k ochlazování(!) planety, zavání takováto otázka tmářstvím. Takže, abych nebyl veřejně upálen před Evropským parlamentem, beru dotaz zpět. Ale stejně mi připadá, že je v létě v lese chladněji než na parkovišti obchodního centra. Ale nemám to vědecky dokázané.
Elektromobil je báječná věc pro toho, kdo:
a) Bydlí ve vlastním domě s přilehlou minimálně jednou garáží.
b) Má vlastní dostatečně předimenzovanou FVE (nebo má prostor pro přidání panelů pro nabíjení auta).
c) Má dostatečně flexibilní povolání, aby mohl přes den nabíjet. Nebo investovat do dostatečně velké baterie a dobíjet v noci. Nebo mít možnost nabíjet v práci.
d) Je smířen s tím, že pokud FVE nepojede s dostatečným výkonem (obvykle zimní měsíce), bude občas odkázán na veřejné zdroje, a postupem času (s narůstající četností EV) s čím dál větším adrenalinovým zážitkem.
Každý si musí umět porovnat provozní úsporu vůči investičním nákladům. Pro výše uvedenou podmnožinu automobilistů věřím, že se velké části vyplatí. Velikost této podmnožiny odhaduji max. na 15 až 20% obyvatel. Pro zbytek národa nebude auto sluha, ale pán.
Smutné, že člověk s vysokoškolským vzděláním sdílí dezinformační zdroje. Přesně tyhle "dokumenty" absolutně vytržené z kontextu, nevzdělanci a dezoláti rádi používají pro svoje "názory". Proti klimatologům se strhla celospolečenská nenávist, kterou rádi využívají političní populisté, kteří by dnes neudělali ani test z fyziky/matiky na základce. Na klimatické změny pak nejvíc budou trpět zase právě ti dezoláti, jelikož většinou nejsou moc movití a chytří.
Váš článek jsem prolítl a pokud vím, tak všechny modely počítají s vodní párou a to, že se nemá odlesňovat, přiliš korigovat toky atd. upozorňují všichni už desítky let. Nejvíc páry ale jde z oceánů a to jaksi krom toho, že nebudeme vypouštět víc skleníkových plynů, neovlivníme.
Víte – já zase radši rozlišuju lidi na takové, kteří jsou schopni kritického myšlení, ochotni svůj názor pomocí VĚCNÝCH ARGUMENTŮ obhájit (nebo opustit a přijmout lepší), a hledat pravdu. Takové mám v úctě a rád s nimi diskutuji. Úroveň vzdělání v tom nehraje žádnou roli. Na druhé straně se hrozím lidí, které bych osobně ve zkratce nazval „hluboce věřící“. Hluboce věřící čemukoli, pokud to prohlásí stávající autorita. Historie říká, že se to leckdy nevyplatilo. S tímto bych si dovolil svou účast v naší malé polemice ukončit. Přeju hezký den.
Smutný. Informatika VUT, ale neživím se tím.
Tomu „smutný“, přiznám se, nerozumím. Víte – já si myslím, že přestože tady v diskusi po sobě poštěkáváme nadávky (a teď nemyslím konkrétně na nás dva, kteří si tu plácáme játra jako poslední) – že nám jde oběma o stejnou věc. Zastavit (nebo aspoň zpomalit) globální oteplování. Jen k tomu přistupujeme každý ze svého úhlu pohledu. O tom, že na aktuálním oteplování planety se významně podílí lidstvo, jsem naprosto přesvědčen. Můj úhel pohledu můžete zjistit z článku, který jsem nadrásal zhruba před rokem na místní platformu Seznam medium. Najdete ho pod mým profilem v sekci články. Netvrdím, že jsem neomylný, možná je to úplný blábol, ale je to můj aktuální úhel pohledu. Doporučuji nečíst první polovinu článku, protože jsem začal opravdu zeširoka, a tím jsem velkou část čtenářstva od dalšího čtení odradil. Zdravím, a přeju hezký den. PK
Tohle je takový pěkný, skoro až modelový příklad zelené ideologie v provedení EU. Nejde o zákon, jde totiž o to, co vlastně děláme.
Napřed tady do zemědělství vneseme haldu byrokracie, v podstatě ho zneschopníme natolik, že se nevyplácí zde cokoliv pěstovat, na evropské půdě pěstujeme tak maximálně složky do paliva, samozřejmě mohutně dotované, dále tu půdu zaplácáme solárama atd...a pak vozíme i základní věci přes půl světa, kde, aby nás nakrmili, kácí lesy atd...
A teď si EK myslí, že to napraví příblblým zákonem.
Fakt zelená idiocie v praxi....🤦
Můžu se zeptat, co jste vystudoval a čím se živíte?
ČVUT fakultu stavební - obor vodní stavby a vodní hospodářství. Státnice v roce 1990. Živím se od roku 1990 dosud, jako projektant vodních staveb. Kulaté razítko v oboru vodní stavby a tvorba a ochrana životního prostředí od roku myslím 2002 (ale jsem línej to dohledávat). Smím být tak smělý a zeptat se na totéž?
Jasně, že máte zase svoje vysvětlení. Máte tam 86 citací. Co posíláte jsou dezinformační texty vytrhnuté z kontextu, které samotné IPCC dementovalo.
Doporučuji nechodit k lékaři, tam se totiž používá taky vědecký konsenzus. Ale na to nemáte, na to jste moc velký srab až vám bude fakt ouvej.
A něco k tématu máte nebo nemáte?
Na dezinformace se nachytáte i se svým německým platem. Čtěte se raději tohle:
Ideologie v NASA:
Ideologie nositelů Nobelovy ceny:
Ideologie dalších 99% vědců:
Kdyby to nebylo k smíchu, bylo by to k pláči. K tomu vědeckému konsensu (wikipedia) - přečtěte si úplně poslední odstavec. Jak se dospělo k číslu 99,5% klimatovědecké shody. Pak jsem se podíval, kdo článek na wikipedii napsal, kdo a posléze a jakým směrem korigoval - a bylo celkem jasno.
5
Sledujících
3
Sleduje
5
Sledujících
3
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Třeba tím, že na 1kg benzínu spotřebujete 15kg vzduchu.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Teď jsem trochu v rozpacích. Je to pokus o vtip, nebo to myslíte vážně?