Ano, zdražit. Spousta lidí si pak uvědomí, jak moc jsou služby ve městech dotované. Takové socialistické mini státy živené z rozpočtu celé republiky.
A není to jen MHD, na druhé straně by se mělo zdražit parkování rezidentů na cenu parkování "přespolních". Auta obou zabírají stejný prostor, netřeba dotovat "domácí ".
Pak se může začít řešit, co může MHD nabídnout a jak toho dosáhnout. Nikdo se nebude kodrcat metrem půl hodiny z P+R do centra, když to není rychlejší, pohodlnější, ani levnější. Protože rychlé spojení z okraje do centra naprosto chybí.
A že nejlepším lékem na přecpanou Prahu je rozvíjet i regionální města, kde lidé mohou žít a pracovat. To je společensky i environmentálně odpovědné.
Před rokem v Inside talks Tomáš Spurný, šéf Moneta Money Bank, sliboval při zavedení poplatku za předčasné splacení zlevnění sazeb hypoték.
„Úrokové sazby mají potenciál se snížit o 50–75 bazických bodů. To znamená, že když dnes platíte na nové hypotéce 5,65 procenta, budete platit zhruba pět procent.
Nakonec je poplatek ne původně navrhovaná 2 %, ale jen 1 %.
Takže kdy půjdou banky o 25 - 37 bazických bodů se sazbami dolů, bez vlivu ceny swapů?
Stav, ve kterém jsme, je špatný. Jestliže byly ceny nemovitostí proti příjmům vysoko, zřejmě byla slabá nabídka a silná poptávka.
Bohužel příspěvky podpořily zase poptávku. A ceny zareagovaly.
Chápu, že problem růstu výdajů domácností se musel řešit rychle, ale už dávno jsme měli začít couvat z tohoto zásahu do trhu.
Jak už tady padlo, podporu bych časově omezil. Pokud na to nemám, musím si najít levnější. Poptávka po drahých nájmech klesne a nabídka bude muset zareagovat poklesem ceny. Na to budou muset reagovat i levnější nájmy.
Části "investorů" to zkazí business, budou nuceni prodávat, část nemovitostí se přesune k novým vlastníkům pro vlastní bytovou potřebu. Ceny nemovitostí se sníží, celková dostupnost bydlení se zvýší.
Tři čtvrtiny domácností bydlí ve vlastním. 80 % obyvatel bydlí ve vlastním. Jsme národ milionářů.
Akorát že tohle není úplně pravda.
Statisticky bydlí ve vlastním každý člen domácnosti. Takže mladí, kteří žijí sdílí bydlení s rodiči / prarodiči, statisticky bydlí ve vlastním. Samozřejmě to platí i pro starší generaci bydlící v domě potomků.
Možná tak přání realiťáků na základě účelové interpretace na základě nabídkové ceny.
Ve skutečnosti je rekordní rozdíl mezi první nabídkovou a finální realizovanou cenou.
Realizované ceny většinou stagnují. Kde ceny za metr čtvereční rostou, je to spíše kvůli tomu, že se prodávají menší nemovitosti, kde je cena za m2 obecně vyšší, jsou to čísla nad jinou nemovitostí. Jinak se stále zlevňuje / stagnuje.
Realizované ceny, za které se nemovitost skutečně prodá, jsou u rodinných domů na úrovni roku 2021. Covidoví investoři jsou po třech letech na nule.
Rozdíl mezi nabídkovou a realizovanou cenou je i přes 20 %. Prodávající mají nereálné představy. Jen zainteresovaní analytici je berou za relevantní, aby mohli strašit růstem cen.
Myslím si, že způsob, jakým daň z nemovitosti ovlivňuje dostupnost bydlení, nebyl správně vyhodnocen.
Nerozporuji, že vyšší daň = dostupnější bydlení. Ale nemyslím si, že příčinou je rozložení počáteční a průběžné platby. Starší generace přece také nemá problém zaplatit méně na začátku a pak platit v průběhu. To poptávku a ve výsledku dostupnost neovlivní.
Podle mě je potřeba podívat se na motivaci hromadění nemovitostí - investice, zisk. Když se na nemovitost uvalí daň, přestane sloužit jako nejvyýhodnější způsob investice. Sníží se poptávka ze strany investorů, ceny klesnou, zbylí investoři zapláčou. Kdo chce bydlet, tomu to nevadí. Daň zaplatí, protože i přes její výši je to nejlepší způsob dlouhodobého bydlení.
A proč pražské děti nemůžou dojíždět mimo Prahu? Když to funguje obráceně?
Že jim ty místa "vzali" úspěšnější přespolní? Proč se přespolní tlačí do Prahy? Protože přespolní buď nemají školu "na venkově" vůbec, nebo není tak kvalitní. Pak je potřeba řešit příčinu - dostatek kvalitních škol i mimo Prahu. Spádovost pouze omezí přístup ke vzdělání v horších lokalitách.
A stejně tak s pracovními příležitostmi. Proč asi čtvrt milionu pracujících dojíždí do Prahy? Z Prahy se dělá jediný pupek republiky a pak se divíme, že se tam všichni nevejdeme.
Udělali si z Prahy metropoli, ale jezdili jim tam lidi. 😄
Jak se tady spousta diskutujících shoduje, přecpaná Praha má jednoduchou příčinu - množství pracovních příležitostí je mimo Prahu nedostačující. Je potřeba přestat stavět všechny kanceláře v pouze Praze. Pak se Praze uleví od dopravy.
Jinak je to běhání s kýblem pod děravou střechou.
Výpočty toho, jak jsou zboží a služby levnější, jsou jen jedna strana. Na druhé straně jsou potřeby, které nejsou stejné.
Žijeme v jiné době, bavíme se jinak, cestujeme jinak. Náš způsob života je nákladnější, i když zboží je levnější. Do zaměstnání se cestuje dál, než dříve, dovolená v zahraničí je standardem, kupujeme více PHM, vypěstujeme si méně vlastních potravin, kvůli časové náročnosti zaměstnání a kroužků máme méně volného času, ve kterém si můžeme udělat něco levněji svépomocí - třeba i vlastní bydlení.
Ano, kdybychom trávili čas tak, jako dříve, byla by doba levnější. Ve skutečnosti, na současné standardy, se zase tak dobře v tomto ohledu nemáme a je draho.
Já vidím v portálu občana nevidím údaje o rozměrech kol (a další údaje jako např. variabilní provedení), které jsou v papírové podobě jako "další záznamy". Trochu nedotažené.
Jinak nevidím problém. Žijeme ve 21. století a pokud chceme po státu, aby fungoval digitálně (a nemuseli jsme vyplňovat stejný formulář na třech úřadech), tak bychom toho měli být schopní i my. Ne povinně, ale ať pak takový člověk nenadává na zkostnatělý systém, kde každý ouřada hledá a vypisuje papír a všechno trvá.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
"Investoři" praktikující obchod s chudobou jsou větší morální odpad, než šmejdi prodávající hrnce. Ti také prodávali za nadsazené ceny, ale aspoň při tom nezneužívali státní rozpočet.
2 odpovědi