A jak se podle Vas zkouma mira korupce vedecky?
Index klientelistického kapitalismu časopisu The Economist zjišťuje, kolika procenty se podílí majetek miliardářů vázaný na úzké a přátelské kontakty se státem na hrubém domácím produktu (HDP).
ČTK: „The Economist rozděluje zdroj majetku každého miliardáře na seznamu na sektory, které se snaží o získání renty, tedy lobbují u vlády za granty, dotace či celní ochranu, a sektory, které o získání renty neusilují. Snaha o získání renty je běžná v sektorech jako bankovnictví, stavebnictví, reality a přírodní zdroje, které mají blízké napojení na stát. Ti, co usilují o rentu, mohou zvýšit své zisky získáním výhodného přístupu k půdě, licencím a zdrojům, mohou vytvářet kartely, aby omezili konkurenci, nebo lobbovat za vstřícné regulace. Obcházejí pravidla, ale obvykle je neporušují“.
Jinak samozřejmě neodhalená protizákonná činnost se kvantifikuje špatně. Nikdo se k ní nechce přiznat. Když budu mít ve společnosti:
1) 40 % poctivců, kteří mají indicie, že zbývajících 60 % jede v korupci
2) 60 % kdo v korupci jede (uplácí nebo jsou upláceni)
jak dopadne výzkum? 40% poctivců poukáže na korupci a 60 % korupci popře. Většinový výsledek = korupce není.
Příště prosím průzkum veřejného mínění na téma je Země placatá?
Po úspěchu v hlasování o jménu pobaltského letadla konečně spolehlivě určíme, jak to doopravdy je. Vox populi, vox Dei!
Jako opravdu považujeme pocity lidí za lepší ukazatel, než jiné indexy, založené na vědeckém zkoumání? V klientelismu jsme podle expertních studií druzí "nejlepší". Ale je spolehlivější zeptat se lidí, jak to cítí.
Zajímalo by mě, jak by výzkum vyšel mezi respondenty z korupčního prostředí. Nevyšlo by to tam tak, že slovo korupce ani neznají?
Další nesystémové jednorázové zvýšení daně z nemovitostí se obratem přenese do hodnoty cen nájmů a následně i bytů. Navíc v současnosti je už do předpisu daně z nemovitosti zapracována i inflační doložka, takže se o průběžné navyšování nemusíte obávat. Vzhledek¨m k tomu, že reálné příjmy osob jsou většinou pozadu za inflací, dá se očekávat, že zejména starší lidé mohou mít časem s rostoucí úhradou daně problém. A případná regulace regulací obvykle moc nefunguje.
Ještě bych tedy v rámci komplexnosti daňového systému doplnil, že bych snížil zdanění práce. A také snížil nerovnost mezi zdaněním zaměstnanci a OSVČ.
Ještě bych asi zpřísnil zdanění příjmů z pronájmu ve chvíli, kdy subjekt pronajímá podnikatelským způsobem (pronajímá více nemovitostí po dlouhou dobu), aby to danil jako příjmy z podnikání. Proti tomu bych ponechal nižší zdanění (pouze daň, ne odvody) v případech typu "zdědil jsem jeden byt ve kterém nebydlím a pronajímám ho, než si rozmyslím co s ním (1-2 roky?)".
Další nesystémové jednorázové zvýšení daně z nemovitostí se obratem přenese do hodnoty cen nájmů a následně i bytů. Navíc v současnosti je už do předpisu daně z nemovitosti zapracována i inflační doložka, takže se o průběžné navyšování nemusíte obávat. Vzhledek¨m k tomu, že reálné příjmy osob jsou většinou pozadu za inflací, dá se očekávat, že zejména starší lidé mohou mít časem s rostoucí úhradou daně problém. A případná regulace regulací obvykle moc nefunguje.
Opakuji, že v jiných zemích to funguje. A nejsou na chvostu s dostupností bydlení. Tam jsme my.
U nás je ta sazba pořád strašně nízko. Inflační doložka tam je kvůli tomu, aby se v čase nesnižovala. Ale pokud nemovitosti zdražují rychleji, než celková inflace, tak stejně bude docházet ke snížení sazby. Která je, opakuji, pořád velmi nízko v porovnání se zahraničím. Tím se sem stahují investoři i ze zahraničí a zvyšují ceny.
Dokud zde bude státem umožněno, aby obce "regulovaly" výstavbu tak, že se prakticky nestaví, protože nechtějí mít náklady a potíže s infrastrukturou, že se smí územní plánování a stavební řízení zneužívat, tak se nic moc nezmění. A nedá se čekat, že by stát do této oblasti zasáhl, protože komunální politika je dnes silně propojená se státní - dokonce jedna strana je založená na tom, že samotní "starostové" získávají vliv na zákony. Zatímco v minulosti stát řídil obce, dnes máme situaci naruby.
Zvýšit daň z nemovitostí. Zaprvé ochladí poptávku investorů spekulujících na růst ceny, zadruhé obce dostanou prostředky na infrastrukturu.
Pak už zbývají jen "drobnosti" jako zmíněné vymýcení klientelismu (zmíněné územní plánování a stavebni řízení) a donucení obcí, aby nesyslily peníze. U nás v malé obci se zastupitelstvo při posledních volbách chlubilo, kolik mají na úctě milionů. Už nezmínili, že třetinu hodnoty požrala inflace. A na voliče to funguje tak, že se pěkně hospodaří - obhájili. Pokud obec investuje, tak jen pokud sežene dotace z několika zdrojů, aby nemusela sáhnout na svoji chloubu.
Se zrušením samosprávy obcí bych nesouhlasil. Stát nemá v tomto dostatečně detailní pohled, zato klientelismus funguje moc dobře i na státní úrovni. Spíš bychom si uškodili.
Nesouhlasím s Vámi. Čekání na nižší sazby se nevyplatí z následujících důvodů:
- I při velmi umírněném růstu jen 5% za rok (což je spíše konzervativní odhad)
- Byt za 4,5 milionu bude stát 4,725 milionu
- Budu potřebovat více vlastních našetřených peněz na akontaci
- Místo hypotéky 3,6 milionu budu potřebovat 3,78 milionu
- Na vyšší akontaci musím za rok našetřit navíc 45 tisíc
- To znamená měsíčně odkládat navíc skoro 4 tisíce
- Ano, dostanu lepší sazbu 4% místo současných 5%
- A měsíční úspora na splátkách bude až 2 tisíce
- Měsíčně musím šetřit 4 tisíce navíc
- Abych ušetřil 2 tisíce na splátkách
- Plus přicházím o rok splácení vlastního bydlení
- A rok platím nájem místo hypotéky
Z pohledu cashflow je tedy lepší koupit nemovitost nyní, než čekat na nižší sazby. I když bych teoreticky ušetřil 2 tisíce měsíčně na splátkách, musím nejdřív rok šetřit 4 tisíce měsíčně navíc jen na dorovnání akontace, platit nájem a přicházím o rok vlastního bydlení.
Ve výpočtu ale podle mě nesprávně vyhodnocujete ten rok bydlení v nájmu navíc. Tam je ten rozdíl. Ty 4 tisíce našetřím tím, že budu místo hypo 25 tis. platit nájem 15 tis., nebo i kdyby 20 tis. Pořád tam je dostatečná měsíční úspora, která udělá s přehledem těch dodatečných 45 tisíc. Nějakou kačku přihodí zhodnocení akontace, 900 tis. mi při 2 % na spořáku udělá 9 tisíc k dobru (spořák proto, že akontaci nepovažuji za "přebytečné" peníze vhodné k rizikovému investování, za druhé je tam strašně krátký horizont).
Růst cen je velká neznámá. Já osobně si myslím, že předchozích 30 let vývoje se nedá pokládat za běžnou situaci, ze které lze počítat průměr růstu v dalších letech. Ten mi od r. 2000 do 2023 vychází průměrně na 7,5 % ročně.
V tom období je vstup do EU (boom 2003 - 28% růst ), boom před krizí (2008 - 28% růst) uvolnění trhu pro cizince (vyšlo na období propadu), období nízkých sazeb, nerozvážné rozhazování peněz za covidu s růstem cen přes 25 %.
Při poslední krizi trval pokles cen bytů 5 let, meziročně přes -3 %. Těžko říci, jak to bude vypadat nyní. Situace není stejná, nakupující investoři i držící vlastníci věří v růst.
Přesně tak, pro mladé je lepší bydlet v cizím, být vydán na milost pronajímateli, cálovat 18 000kč za pronájem, namísto 15 000kč za hypošku a být celoživotní nomád.
V současné době je splátka hypotéky vyšší než nájemné ve stejné nemovitosti.
Z pohledu cashflow je lepší s nákupem financovaným hypotékou počkat.
Můj osobní názor je, že by to prospělo i trhu. Podle chování investorů, kdy se snaží do investice nalákat další lidi, cítím jejich strach z poklesu poptávky po koupi. Proč by si někdo dobrovolně a zdarma tvořil konkurenci? Zlatá éra růstu cen je pryč, zhodnocení vzhledem k ceně financování nic moc, ve vzduchu visí další náklady s kvótami energetické náročnosti i starších budov. V roce 2021 byl vrchol zahájené výstavby bytů. Ceny to tak nějak kopírují. A při poslední krizi dosáhly ceny na dno po 4 letech od vrcholu. Očekávám podobné chování, i když rozdíl je právě v ovlivnění trhu investory.
Ano, obecně také považuji za lepší bydlet ve vlastním. Nechápu, proč se argumentuje poměrem nájemního a vlastnického bydlení na západě bez toho, aby se hodnotilo, jestli je to dobře nebo špatně.
Děláte si srandu? S dřívější generací? Mateřská pouhých 6 měsíců! Dál doma buď zadarmo nebo po večerech na brigádu. Na den 20 Kčs! 10 Kčs Sunar, 10 Kčs máslo. To asi zažít nechcete. A přesto jsme byli šťastní.
Dámo, prosím přestaňte křičet a bavte se prosím slušně. Jestli se tedy chcete dobrat srovnání a ne si jen ulevit.
Nenapsala jste ani rok, o kterém mluvíte. Odhaduji 60. léta, protože od 70. let se mateřská prodlužovala. I ta cena by odpovídala, co jsem našel.
Když bychom počítali tu dobu, tak by bylo nutné zohlednit cenu jeslí. Kolik jesle v té době stály? Průměrnou mzdu už si dohledám.
Debatu o vlivu jeslí na výchovu dítěte bych vynechal. Jsou to dvě cesty, které finančně těžko porovnáme.
Když bych to srovnal s dnešní dobou, tak jesle stojí kolik? 12.000 Kč za měsíc? Tzn. 25 % průměrné hrubé mzdy?
Sunaru jste si při průměrné mzdě v roce 1965 cca 1500 Kčs koupila 150 balení, tehdy mělo 500g netto. Dnes jsem vzal do porovnání Sunar 1 za 250 Kč za 600g. 500g balení by se z průměrné mzdy koupilo 230 kusů. Takže ano, Sunar byl o dost dražší.
Mateřská 20 Kčs/den byla 1,33 průměrné mzdy. Dnes z průměrné mzdy vychází mateřská 1.046 Kč/den, tj. 2,27 % průměrné mzdy. Takže i tady dnes stát platí více.
Otázkou jsou tedy ty jesle, kolik tenkrát stály.
Nevím, jestli tenkrát byly nějaké slevy na dani. A také, kdybychom měli porovnávat komplexní podmínky mladých, tak i další příspěvky např. na výstavbu, novomanželské půjčky atd., jestli už tenkrát byly. Dnes je tam nula.
Neřekl bych, že podpora státu mladým rodinám je nedostatečná, spíš naopak. Bohužel současná mladá generace je z většiny lenivá více dětí vychovávat, a velká část dokonce se i rozmnožovat🤷♀️
Můžete být konkrétní? Když jsem porovnával s podmínkami dřívějších generací, tak stát nesype tolik peněz mladým, jako dříve. Samozřejmě se to musí vždy přepočítávat na dobové mzdy.
S jakým rokem chcete dnešní dobu srovnávat? Třeba se dopočítáme. Podotýkám, že v oblasti nejsem odborník, tak třeba někdo doplní nepřesnosti nebo chybějící okolností.
Byl , zbrane musí být v uschove na policii
Ano, je to tak.
Jenom faktická, v praxi to bývá problém.
Součinnost a uložení u podnikatele s licencí je drahá i v poměru ke zpeněžení nějaké té obvyklé CZ.
A policie v průměru není moc ochotná, čemuž teď v kontextu současné kauzy podstavu rozumím.
Nejjednodušší byly případy, kdy už ty zbraně na policii leží. To se pak i sami ozvali a byli rádi, že se toho po letech zbavili.
Jsem čerstvý třicátník, socialistickou éru jsem nezažil.
Moje nedůvěra ve stát je dána:
1) Česko je v indexu klientelistického kapitalismu hned za vedoucím Ruskem
2) Šéf NKÚ Kala: Naše ekonomika plíživě přešla z tržní ekonomiky do ekonomiky silně závislé na dotacích
A je to spojené dohromady - přerozdělování daní (bohatým) kamarádům.
Nějaká komunikace občana s institucemi a její digitalizace je pěkná věc, ale je to spíš nicotný problém vedle zmíněné tragédie.
Každý může mít vyšší příjmy. Kdo nechce, tak nemá.
A bohatí jsou ti, co obvykle tvoří hodnoty a krmí ekonomiku. Kdo je chce zdanit víc, ten to v konečném důsledku zaplatí na ceně služby či produktu.
Kéž by tu místo toho nekonečného socíku konečně zavládl kapitalismus, kde by se každý staral sám o sebe.
Ale roli hraje rovnost podmínek.
Proč by měla být lidská práce zdaněna více, než kapitálové příjmy? Proč zaměstnanec nemůže započítat náklady na dojíždění, odepisovat auto, které používá na dojíždění? OSVČ na hlavní činnost je zhruba 12 % FO, na celkovém výběru daní se podílejí cca 5,5 %. Nějaké vysvětlení? Nepřijde mi, že by se OSVČ měli tak špatně. Myslím reálně, ne z pohledu daňového přiznání.
Neargumentujte tím, že každý se může stát OSVČ. Tím neodpovídáte na otázku.
Tímto nastavením se tady vytváří systém, kdy lidé bez kapitálu jsou dušeni vyšším zdaněním. A mají tak ztíženou možnost tvořit kapitál. Kdo tu hranici překoná, má jednodušší podmínky pro získání dalšího kapitálu, protože podléhá nižšímu zdanění. To mi nepřijde nijak spravedlivé.
Ještě bych podotknul, že bohatí jsou pokládáni za tahouny ekonomiky o té chvíle, než ti chudší omezí spotřebu. Pak se začne mluvit o tom, že nízká spotřeba brzdí ekonomiku. A podnikatel pak začne natahovat ruku ke státu. Přestože chce nižší zdanění proto, že se o sebe postará sám. Takže jak to objektivně je?
Neoroduji a socialismus, neoroduji za kapitalismus. Čistá forma obou možností je zlo. Za mě je cesta v kombinaci. Nemůžeme dusit jedince v socialismu, ale také nemůžeme pohřbívat společnost v kapitalismu.
Zjištěným faktem je, že v ČR máme klientelistický kapitalismus postižený dotačním hospodářstvím.
Tady je jiný problém a to že u dluhů se první platí úroky a až pak jistina a z každé splátky má exekutor 15% jako odměnu. Takže lidé zaplatí i ze směšných částek raketu
Nemáte pravdu. Od roku 2022 jde vymezené nejdřív na náklady (včetně odměny) a pak už na jistinu.
§ 265a OSŘ
(1) Výtěžek dosažený výkonem rozhodnutí k uspokojení pohledávky, pro kterou byl výkon rozhodnutí nařízen, se započte nejprve na náklady soudu na výkon rozhodnutí, pak na jistinu, pak na úroky, pak na úroky z prodlení, a nakonec na náklady oprávněného.
15 procenty z toho raketu neuděláte, pokud se vejdete do paušálu nákladů (včetně odměny), je jejich výše myslím stále 6.655 Kč. Raketu z toho nejčastěji dělají úroky a pokuty, které si dlužník sjednal ve smlouvě.
Zajímavé, že sem umíte napsat, ale jinak vůbec internet ani zprávy nesledujete viďte?? Jsem ještě mladý , ale i já si pamatuji třeba nedávno kauzu exekutora , který přihrával zakázky svým známým??? Nebo zrovna dnes jsem četl o dalších trollech ve vládě, co jsou vyšetřováni za přihrávání zakázek.... vždyť ta naše republika je korupcí známá už od začátku 90 let .... tak tu prosim vás přestaňte obhajovat zloděje a šmejdy , jestli pak i vy nemáte nějaké podobné zkušenosti, když se vehementně těchto šmejdů zastáváte
Špatně jste to pochopil. Bavíme se o konkrétně o zpeněžování majetku (dražbách), jak jsou nastavená pravidla a jaký je prostor pro podvody tam.
Rozhodně se nesnažím říci, že by exekutoři neměli své závažné kauzy. Mají, to není žádné tajemství. Ty největší a nejčastější kauzy se ale netýkají způsobu, jakým je exekuován povinný.
Největší prohřešky jsou zpronevěry vymoženého plnění. Dále pak machinace s náklady - buď účtování neoprávněných nákladů, nebo založení "dceřiné" firmy, která fakturuje slušné prachy, které by si exekutor, kdyby činnost dělali jeho zaměstnanci, nemohl účtovat. To bude to vaše přihrávání zakázek, já si tu kauzu teď nevybavuji. Na tom si exekutoři pár tisíc dokázali utrhnout, ale nebyly to ty případy, kdy se tvrdí, jak exekutor udělá z dluhu 10 tisíc dluh půl milionu. To je neznalost těch, kdo to tvrdí - jsou to úroky a pokuty sjednané mezi dlužníkem a věřitelem, které posvětil soud a exekutor na ně už nemá vliv.
Pak tady byla kauza soudce, který v exekučních dražbách dražil, ač mu to zákon nedovoluje. Nevím, jestli koupil pod cenou, jaké pro to mohly být příčiny, jakým způsobem se konaly dražby (elektronická / kamenná). V článku se namítala bagatelní výše pohledávek - zaprvé, jsou na to pravidla, zadruhé ta pravidla zohledňují i další dluhy povinného (přihlášené pohledávky).
To, že máme v ČR klientelistický kapitalismus, tedy že stát funguje ve prospěch bohatých kamarádů, na to je index a jsme v něm druzí hned za Ruskem (nebo aspoň v roce 2023 jsme byli druzí). Souhlasím s tím. A ještě se nám do toho míchá všeobecně dotační hospodářství
Přesně tak. Obvykle je to zcela nerealizovatelné.
Nemyslím si, že by za nízkou frekvenci používání mohly nastavené podmínky.
Nejsilnější důvod bych viděl na straně povinného - je pasivní, adresa na ohlašovně, nebo poštu na adrese pobytu poštu nepřebírá.
Pak vůbec pravděpodobnost, že povinný najde kupce za tržní cenu. Částo je v sociální bublině, ve které potenciální kupce není. Sehnal by spíš supy, kteří by to chtěli výhodně pod cenou. Do toho hraje ještě čas, obtížnost najít kupce celkem narychlo. To se efektivněji najde v elektronické dražbě na internetu.
Jediné možná moc přísné omezení je mnohost exekucí. Škoda, že to nelze realizovat za souhlasu všech exekutorů a oprávněných, i když jich je víc, třeba 3 exekuce. Nerealizovatelné je to v případě třeba 20 exekucí, bylo by hodně těžké sehnat a udržet souhlasy všech po celou dobu procesu, od ustanovení znalce po finální prodej. A povinný s 20 exekucemi bude mít i ten první problém - nekomunikuje.
Dražby jsou v pořádku, jen by měly proběhnout co nejdřív, a jejich uspořádání by nemělo být na diskreci správce. Jak jsem psal, samotnému dlužníkovi bych přiznával přednostní právo pozdě, ale přecijen co nejdřív, ještě si najít na majetek kupce sám. Časové měřítko je v insolvenci velmi důležité, a právě to je takové trochu "neviditelné" v těch machinacích.
V exekucích funguje i možnost dlužníka najít si kupce - tzv. prodej z volné ruky. Musí se udělat posudek a kupní cena nesmí být nižší. Musí souhlasit exekutor, oprávněný a případní další věřitelé. Omezení je v tom, že věc nesmí být postižena více exekucemi. Využívání v praxi minimální.
Pokud si chce někdo nechat nemovitost jen ocenit, ať to nedělá v dražbě. Jak expert uvádí správně, až příhozy ukáží tržní cenu dané nemovitosti. Nikdo jim nebrání nadále začínat na atraktivní ceně pod odhadovanou tržní cenou. Pokud ale příhozy ukáží tržní cenu nižší, než prodávající očekával, tak neměl volit prodej v dražbě. Pokud není ochoten prodat za nižší cenu, než jakou si maluje, tak ať prodává standardním způsobem. Dražba má být forma prodeje, ne nacenění jako u totálky auta.
Také poznámka o prodeji hypoteční zástavy je spíš strašení experta, který se bojí o kšefty. Máme strašně nízké množství hypoték v selhání. A ne každé selhání dospěje k dražbě.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
V příkladu je hypotéka 19.500 Kč, nikoli 25.000 Kč jak uvádíte.
Zhodnocení akontace vidím mnohem vyšší v tom, že ji hned zainvestuji do bytu. Při růstu ceny bytu o 5% ročně (4,5 mil. na 4,725 mil.) získám 225.000 Kč. I když mám v bytě vlastních jen 20% (900.000 Kč akontace), celý nárůst hodnoty je můj. To je 25% výnos na vlastní kapitál díky pákovému efektu hypotéky, oproti 2% na spořicím účtu (18.000 Kč).
Ekonomicky jsme teď v jiné situaci než v bankovní krizi - trh je víc regulovaný, banky jsou zdravé, hypotéky přísnější. Na trh vstupuje mladší generace, bytů je málo kvůli pomalé výstavbě, po energetické krizi se zvýšily náklady na výstavbu a také lidská práce stojí každý rok víc. Developeři raději pozastaví projekty, než by prodávali se ztrátou. Velkou část bytů drží investoři, kteří nemají důvod prodávat pod cenou. Takže podle mě ceny bytů dolů nepůjdou. Naopak odhaduji konzervativně růst 5% ročně.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ano, máte pravdu, nemovitost se zhodnocuje také, navíc na páku. Na to jsem zase zapomněl já. 🙂
Jen si nejsem jistý, jak moc můžu u nemovitostí pro vlastní bytovou potřebu zohledňovat její zhodnocení. Pokud mi vydrží do konce života, tak zisk nikdy nerealizuju. Budu z toho pohledu "chudý milionář".
Když bych chtěl zisk realizovat, tak si stejně budu muset najít novou střechu nad hlavou - ale ta zdražila stejným tempem, nic lepšího si za získané peníze nekoupím. Snad jedině když bych do důchodu vlastní prodal a šel třeba do nájmu, tak můžu realizovat zisk.
Z pohledu mladého člověka bez milionů na účtu mě bude víc zajímat momentální cash flow. A hypotéka teď bolí víc. Za ušetřené peníze nakoupím později klidně tu zdraženou/zhodnocenou nemovitost a měsíčně budu vycházet lépe.
Ano, z pozice investora přebytečných prostředků je situace jiná.