Tak na služebku opravdu nejezdím denně. Dobíjet mi stačí 1-2x týdně, což se s velkou pravděpodobností vejde do víkendu, do práce z domova, nebo když chci z kolegy zajít po práci na pivo a z pochopitelných důvodů tak jedu autobusem. A když to náhodou nevyjde, tak si holt dobiju ze sítě, což je pořád levnější, než benzín a podle statistiky vidíte, že to opravdu zas tak často nenastává.
Děkuji za reakci. Fandím všem, kteří se i v této tobě rozhodli něco udělat pro sebe a přemýšlet jak na to aby každý byl alespoň trochu nezávislý.Podminky máme všichni přibližně stejné .Je velice jednoduché být ke všemu negativni a pomlouvat, ale něco vymyslet a vybudovat to je jiná káva a tomu fandím.
Chtěl by se dotknout problematiky nákupu elektromobilu.Nemám obavy z provozních nákladů ale z toho jakou zůstatkovou hodnotu bude auto mít a jestli bude vůbec prodejné a pokud ho budu garážovat co se samovznícení.
Jinak dle mého názoru elektroauta zaujmou na trhu svou část .V současnosti a s ohledem na vývoj si myslím, že se elektro auto vyplatí v případě ,že máte svůj zdroj FVE ,nabijite doma a používáte auto na kratší vzdálenosti po městě .
Ohledně samovznicení jsem měl možnost diskutovat s doc. Kazdou, našim předním odborníkem na baterie z VUT Brno. Pravděpodobnost zahoření z důvodu závady na baterii je velice nízká a ve srovnání s spalovacím vozem je zatím asi desetinová.
Pokud jde o zůstatkovou cenu, zde jsou elektromobily tak trošku obětí svého vlastního úspěchu, protože jde technologie tak rychle dopředu, že auta velice rychle morálně zastarávají. Nicméně to to je problém u nového auta, ale nová vozidla kupují především firmy a ty kalkulují své nákupy úplně jinak, než fyzické osoby.
Každopádně rychejší propad zůstatkové ceny je dobrý u ojetin právě pro běžné fyzické osoby. Když se dívám na ceny Golfu v naftě a v elekřině, tak tam jsou ceny více méně podobné. Známý e-golf má a po 5ti letech zatím žádnou degradaci nepozoruje, jinak klasický golf, který na ježdění do práce udělá krásnou službu. Podobně budou přicházet další modely. Nissan Leaf už jde sehnat i kolem 300 000,-
Ano, mám ještě supr cenu, ale samozřejmě otázka na jak dlouho. On ani nikdo netuší jaký bude vývoj spotových cen do budoucna, tak se s tím těžko kalkuluje. Pokud bude opravdu masivní rozmach EV a většina normálně pracujících bude nabíjet přes noc, tak může noční cena klidně vyrůst na vyšší hodnotu než přes den, protože masivní rozmach průmyslových FVE, které vyrábí jen přes den a masivní nárůst odběru v noci do EV může způsobit úplný opak toho co je dnes a právě v noci může být elektřina extrémně drahá. Ale vesteckou kouli nemám, tak uvidíme.
Podle mě se to do opačného extrému nikdy nepřeklopí a to i z důvodů popsaných v článku. Lidé s vlastní FVE se budou vždycky v rámci možností snažit nabíjet ze svého zdroje. Home office je už u kancelářských profesí standard, část lidí zase pracuje na směny, někdo zase kombinuje u dojíždění i jiné dopravní prostředky. Ze statistického hlediska se zkrátka vždycky najde nějaká možnost, jak si auto za slunečných dnů nabít. Můj známý třeba možnost home office nemá vůbec a nabíjí tak pouze o víkendech. I s ohledem na nějaké výlety o víkendu je schopen takto nabít poměrně dost.
K tomu se bude zároveň dobíjet často i v práci. Pokud firma zřídí nabíjecí infrastrukturu pro svá služební vozidla, není nejmenší problém ji následně poskytnout také zaměstnancům jako benefit. V rámci firmy již toto řešení máme včetně plateb přes čip apod.
Fotovoltaické panely by měly vyrábět elektřinu pro domácí elektrické spotřebiče a pro elektroauto. Bohužel štědré dotace a nevědomost lidi a firem dohání i k zoufalému ohřevu vody fotovoltaikou s účinností do 20%. K ohřevu vody slouží prověřená fototermika s dvojnásobnou životností, účinností cca 60% a minimální ekologickou stopou. Pokrýt dokáže až 75% roční spotřeby energie, aniž by k tomu potřebovala spínat tč.
Fototermické panely jsou taky vhodnou volbou (v rodině je máme na domku od roku 1997). Pokud mám ale na střeše již FVE, tak nedává další investice do fototermiky žádný smysl, i kdybych měl na střeše místo. Ona ta FVE ve spojení s TČ té celkové účinnosti dosáhne taky a přímý ohřev bojleru je jenom dodatečná funkce, kterou spouštím jenom v době, kdy by utíkala elektřina za nízkou cenu do sítě.
Tohle s dotacemi nemá nic společného. Z principu to technicky dává smysl, protože spirála nahřívá jenom část bojleru. Z principu je voda předehřána TČ na nižší teplotu a dohřívána je jenom za vhodných podmínek jako dodatečná akumulace. I s vědomím nižší účinnosti se bojler za slunečného dne předehřeje a následný den už se zpravidla nenahřívá ani TČ, protože se voda ani nestačí spotřebovat.
Další solární parazit a demagog. Tak to shrnu:
Cena uvedena bez dotace, tak se spoluobčanům pochlubte, kolik vám na tu hračku přispěli?
100% pokrytí spotřeby? Ani náhodou, počet hodin slunečního svitu pro SM - cca. 1500/hod. za rok, což odpovídá instalovanému výkonu a výrobě. Rok má 8760 hod., což znamená, že pokrýváte spotřebu 17% roku. Denní přebytky ve slunečných dnech odchází do sítě v době, kdy je nikdo nepotřebuje a reálná cena elektřiny je mínusová. A ještě zvyšujete náklady na stabilizaci energetické sítě. A to ještě dokonce nemáte bateriové úložiště, které stejně pokryje tak 1 denní provoz domácnosti (+ 100.000 Kč).
Všichni důchodci vám jistě radostně přispějí 0,6 Kč/Kwh, na vaši hračku. Takové jako vy odpojit od sítě, ať si tu svou "soběstačnost" pořádně užijí.
Byl bych velice opatrný s tak silnými prohlášeními. Dotace na pořízení FVE jsou okolo 200 000,-. I v létě jedou částečně jedou uhelné elektrárny a tak situace, že "elektřinu nikdo nepotřebuje" opravdu nenastává vůbec, nebo se jedná o pár dnů v roce.
Tyto zdroje prodávají své přebytky zpravidla za poměrně nízké ceny, čímž snižují cenu elektřiny na trhu všem. Vícenáklady za stabilizaci sítě se pohybují v jednotkách € za MWh, což pokles v silové části spolehlivě pokryje.
Taky si uvědomte, že malí výrobci sice dostanou nějakou dotaci, ale zbytek si musí platit ze svého, nebo si na instalaci musí půjčit. Já jsem taky dostal dotaci okolo 200 000,-, ale dalších 200 jsem si půjčil v bance, na auto jsem rovněž žádnou dotaci nedostal a rozšiřovat celý systém na dvojnásobný výkon rovněž budu dělat bez dotací.
Takže bych opravdu s těmi parazity trošku brzdil.
Došel jsem k závěru že kupovat si auto a ještě k tomu elektromobil je blbost, lepší je leasing aby člověk nemusel řešit drasticky pokles ceny kvůli zastaravani. Dva roky stará Tesla 3 je proti faceliftovane Tesle hlučný nepohodlny krám, navíc cena nové Tesly klesla tak, že se dá prodat ta ojetina jen s velikou ztrátou. Prostě BEV je počítač na kolech který podléhá zastaravani mnohem rychleji než spalovaky, ty jsou posledních 20 let v podstatě stejné, jen to narušují legislativní požadavky na bezpečnost. BEV jsou jinde a koupit si za půl Mega ojetý zastaralý komp může jen magor. Takže to dopadne tak, že obyčejní lidé si budou držet fosily tak dlouho dokud jim to nezakazou.
V ČR se skoro 80% nových vozidel prodá firmám. Fyzické osoby zpravidla sahají po ojetině. Pokles hodnoty z důvodu rychlého vývoje v oboru trápí spíše leasingové firmy, fyzické osoby z toho naopak mohou velice dobře využít. Když se podívám na ceny Golfu v TDi a E-golfu, tak ojetiny jsou jsou za +- stejné ceny okolo 400 000. Pokud zrovna nebydlíte v paneláku, tak zvažujete dvě možnosti. 5 let starý Golf TDi se 150tkm. Po tomto nájezdu vám odejde EGR ventil, brzdy, čeká výměna rozvodů a budete se modlit, ať vám neodejde DPF. Nebo dáte stejnou částku za 5 let starý e-golf s polovičním nájezdem. Baterie bude pořád na 90%, stále v záruce, brzdy ok, žádný olej, žádné rozvody, EGR, DPF. V létě jezdíte z FVE, v zimě za 1Kč/km, což je pořád polovinu oproti naftě. No nevím, pokud někdo zrovna nelítá denně stovky km, tak by byl naopak magor ten, kdo si koupí ten starý diesel.
Článek mi přijde docela fajn, ani není až tak moc zaujatý jak je běžné (na jednu či druhou stranu). Sám mám FVE (20kWp) i wallbox, ale stejně mi provoz elektro auta zase takový smysl nedával, tak jsem šel opět cestou spalováku. Jak bylo i psáno a je to vseobecne známo, tak se EV vůbec nehodí na delší cesty a na dálnice. Jenže pokud jezdíte trochu rychleji a třeba i do Německa na dálnice, tak je to nesmysl úplně. Spotřeba roste při vyšších rychlostech úplně nesmyslně (já měl i 80kW na 100). A potom nejsem moc na home office a tedy při příjezdu večer už nabíjíte jedině z baterie, což také není moc výhodné (pokud vezmete cenu baterie a počet cyklů její životnosti, tak jen baterie stojí cca 2Kč/kW) a pokud se chystáte o víkendu někam vyrazit a v pátek přijedete večer, tak prostě přes noc nabijíte ze sítě. V neděli večer přijedete a zase nabíjíte ze sítě. U toho ten nekomfort, že musím pořád přemýšlet jak mám auto připravené, kolik mám nabít a kam dojedu, to je prostě pro mě děs. A k tomu mám ještě výkup za cca 3,50 Kč/kW. Tzn. i když zrovna nabíjím ze slunce přímo, tak mě to vlastně stojí 3,50 za kW, protože kdybych to neposlal do auta, tak bych to prodal. Když k tomu člověk rozpočítá vlastní investici do FVE, tak je ta výhodnost hodně diskutabilní a samozřejmě úplně zásadně záleží na konkrétním používání auta a potřebách. Neříkám, že to nemůže vycházet, ale mě to třeba nevycházelo vůbec a ještě k tomu ta cena auta a ten neskutečný diskomfort. A ještě bych málem zapomněl na vyšší cenu za pojištění elektro auta. Tak jen doufám, že budeme mít co nejdelší dobu možnost volby.
No výkup za 3,5 máte super. Já na spotu dostanu v průměru tak 1,20.
Systém budu ještě vylepšovat jednak zvětšením, ale pak budu také přecházet na spotový tarif. Ten jde sice teoreticky použít i bez FVE a baterií, ale úplně bez akumulace by byla jeho výhodnost zřejmě sporná. V případě akumulace i auta, ale dává spotový tarif daleko větší smysl. Nabíjet auto pak můžete primárně v noci, kdy bývají ceny zpravidla výrazně nižší, než u běžných tarifů.
Toto psaní, je dost učesané. Bylo by dobré, lépe popsat. FVE mám 16 let, výkon 3 kW, ročně vyrobí 3MW. Tepelné čerpadlo mitsubishi zubadan 14kW mám 9 let. Elektromobil 4 měsíce, ale o něm to vůbec není. Roční spotřebu mám 10 MW. Nemám plyn, uhlí, dřevo, vše topí čerpadlo. Léto spotřeba domu 2,5 - 7 kW za den, za 1 měsíc cca 150 kW. Výroba FVE cca 450 kW. Jak to uchováváš na zimu? Přiklad Leden 2023: Spotřeba 2252 kW, výroba FVE 92 kW. Tak je jasné, že 5 měsíců v roce, nemáš jedinou kilowatu z FVE pro svůj elektromobil. Nabiješ ze sítě doma a u Kauflandu za 5 Kč na 22kW, na ostatních AC stojanech za 8 až 11 Kč. Rychlonabíjení DC, kde je cena kolem 20 Kč a spotřeba auta cca 20 kW, rychlé počty 400 Kč. To je 10 L Naturálu 98. Lidi neblbněte, FVE NEDOKÁŽE TOPIT a v létě to prodáváte cca 2 Kč. Jak jsem psal, není to o elektromobilu. Pěkný den všem
Ono jde vždycky o poměr velikosti FVE ku spotřebě. Vy máte ke své spotřebě 10MWh pouze malou FVE, která pokryje spotřebu v sumě jenom ze 30%. J8 mám 5,5kWp a spotřebu okolo 8MWh, což je okolo 70%. Prosinec a leden jsou opravdu slabé, ale třeba únor bylo vloni 267kWh z 755 spotřebovaných, což pokrylo spotřebu z více než třetiny. Jakmile doplním FVE o další panely na 10kWp, tak už se i ta zima projeví.
U kombinace s autem máte data opět k dispozici. V létě bych poslal energii do sítě za minimální ceny, takhle je využiju do auta. Netvrdím, že auto k FVE být nutně musí, ale efektivitu FVE poměrně zásadně zlepšuje.
Rychlonabíjení DC není 20Kč, ale u 50kWh nabíječek je to okolo 12Kč.
Z pohledu určité skupiny zajisté.Cinknu příbuzným,jsou většinou do 300km daleko,ať si dají soláry,že chci na návštěvu a dobíjet na zpáteční cestu a nebo si můžeme dát kávu u stojanu na elektriku,Za mne,pokud nejezdíte jenom pro rohlíky,ale jezdíte spíš dálky,je elektro předražený,nesmyslný výrobek
Pokud někdo opravdu potřebuje jezdit výhradně dlouhé trasy, tak je pro něj zatím vhodnější diesel. O tom není sporu.
Já jsem popsal svůj případ, který není statisticky nijak vyjímečný. Ono většina lidí opravdu používá auto zpravidla pro denní cesty do práce a na nákupy a sem tam s ním zajede na delší výlet. Případně má hodně domácností dvě auta. Já osobně jsem byl během roku v z Ostravy Praze, dvakrát v Brně, jednou na jižní Moravě a několikrát ve východních Čechách. Jelikož to není zas tak často, tak mi nevadí během těch pár cest strávit chvilku u nabíječky.
Neříkám, že je BEV vhodný v tuto chvíli pro každého, nicméně pro velkou část populace už to řešení použitelné je.
Jen pár poznámek. Záruka na baterie u aut bývá 80 000 km. To znamená, že máte na záruku nárok jen rok a půl ( při nájezdu 62 500Km).
Životnost baterií se udává u EV 180 000km. To znamená, že si kupujete auto na 3 roky.
A poslední poznámka. Auta se nabíjejí přes noc a slunce svítí přes den. Tak jen aby jste dokázal tu energii do auta dostat (zejména v zimě).
P.S. co děláte, že najedete 62 500km zarok? Já mám nájezd desetinový.
Záruka na baterii bývá 160tkm/8let podle toho, co nastane dříve. Záruka ale neznamená, že po jejím uplynutí je baterie na vyhození. NMC baterie by měla vydržet 1000-2000 cyklů, což stačí na vyšší stovky tisíc km. Než se baterie stačí ucyklovat, tak se auto rozpadne. LFP baterie jsou na tom s životností ještě mnohem lépe.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
...a co takhle k porovnání přistoupit férově a porovnat spalné teplo nafty se spalným teplem uhlí použitého v elektrárně? K pokrytí spotřeby každého spotřebiče připojeného do sítě nad základní spotřebu je nutné navýšit výkon rezervního, tedy fosilního zdroje. Velmi zjednodušeně stačí zjištěné hodnoty elektromobilu vydělit 0,93 (účinnost sítě) a 0,42 (účinnost uhelné elektrárny).Najednou to není taková hitparáda, co?
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
To srovnání je nekompletní, ale to samé děláte i u spalovacích aut a ostatních spotřebičů.článek pouze reaguje na mediálně oblíbené téma (spotřeba BEV v zimě). Pár faktických poznámek:
Odkaz
2 odpovědi