Studium gymnázia a fyzička se přeci nevylučují. Zítra maturuje vnuk, který je úspěšný biatlonista a už teď ví, že je přijat na MFF. Zcela s vámi souhlasím, že některé obory by měly mít jiné testy. Zdravotní sestra potřebuje z počtů hlavně trojčlenku, s tou vystačí. Osobní pohovor by tam napověděl mnohem více.
Jde o to, že syn si přihlášku na gymnázium nedal, protože u náboru hasičů je vítanější absolvent jakékoli technické školy (protože gymnazista teoretik je jim na nic) a bohužel tak na technickém oboru autotronik zabral místo někomu, kdo by tuto práci opravdu dělal a má o ni zájem. Říkám jen, že CERMAT rozděluje děti na základě priorit gymnázií, přitom je tolik potřeba absolventů i odborných škol (i zde je nutné reagovat na poptávku) Např. 66 nepřijatých zájemců na učební obor elektro-silnoproud je podle mne špatně. Děkuji za reakci a přeji hezký den.
Takže když se hlásís na 2 školy budeš dělat 2 úplně jiné testy. Na tři už fakticky nejde protože na psaní jsou jenom 2 termíny. Navíc test na jedné škole nemůžeš použít jinde.
Ne, ale při přijímání na odborné školy by měly mít školy větší váhu svých školních testů. Např. můj syn- 7 let dobrovolný hasič, fotbal a florbal na krajské úrovni (trénink 5xtýdně, víkendy soutěže) Jeho touha stát se hasičem se rozplynula v okamžiku, kdy měl v MA o dva body méně než poslední přijatý. Přitom na základě fyzických testů na této škole byl na prvních místech, škola kromě fyzičky (plavání se zátěží, výcviky ve výškách, běhy se zátěží apod.) dává důraz na jazyky (ze kterých má syn jedničky), matematika je zde jen 3 hod/týdně. Výsledek? Dostal se na jinou technickou školu, kterou sice udělá, ale pracovat v oboru zde zřejmě nebude, zabral tak možná místo někomu, kdo o něj stál. Podotýkám, že s počtem získaných bodů by se v Prostějově s klidem dostal i na gymnázium, kam však nechtěl. Tento problém se týká např. i zdravky nebo hotelové školy v Prostějově- byly zde umístěny děti na základě testů, které třeba pro školu nemají takovou váhu.. Další konkrétní případ synovy spolužačky-přihláška na 3 zdravotnické obory, pro slabší test z MA nepřijata nikam, ve druhém kole paradoxně nabídnuto místo na strojní průmyslovce (zde je MA důležitá) Výsledek? Zřejmě bude zkoušet příští rok znovu. Obsazeny jsou i vhodné učební obory-neúspěšnými kandidáty na gymnázium-i ti o tyto obory do budoucna možná ztratí zájem. Přitom ty děti mohly po ukončení studia pracovat v oborech, které opravdu chtěly, vyjádření škol-nedostatečná kapacita, já si ale myslím, že jde o špatné nastavení priorit CERMATU.
Že mnohé děti nerozumí psanému textu, to je všeobecně známá věc. Prostě nečtou - nic je nezajímá. A že některým to matematicky a jazykově nemyslí ? To potom nemohou na výběrovou školu, ty nejsou pro průměrné, ty jsou určeny právě těm, co jim to matematicky a jazykově myslí. Rodiče se snaží natlačit průměrné dítě na školu, stojí je to spoustu peněz, a ono tam pak stejně nezůstane, protože na to prostě nemá. A ztratí rok nebo dva - jestli to není zbytečné plýtvání časem a penězi. Než takové dítě v naději, že jinde to bude lehčí, vystřídá několik škol, mohlo být už v klidu a bez stresu něčím vyučené. A nikde není napsáno, že si časem vzdělání nemůže rozšiřovat, když k tomu dozraje.
Jenže často nestačily ani kapacity učebních oborů, kam pak CERMAT umístil na základě testů MA a ČJ děti, které je měly na 3 prioritě (a které to budou zkoušet příští rok znovu, tedy obor nedokončí a nebudou v něm pracovat) Na místo se pak nedostaly děti, které tento obor opravdu zajímal. Osobní zkušenost mého syna.
Níže uvedená diskuze je naprosto mimo. Je úplně jedno, jaké výsledky testů dítě dosáhlo, nestačí kapacita škol. I kdyby testy neudělal nikdo, nebo všichni na 100%, výsledek bude stejný, 14% dětí v Praze a Středních Čechách se nikam nedostane a to z jednoduchého důvodu, protože se nesledovala porodnost / demografická křivka / pohyb v nárůstu obyvatel těchto dvou krajů. A bohužel, ty děti, které měly problémy už ve školkách, následně v základních školách s kapacitou, mají teď problémy se střední školou. Ale on se ten problém vyřeší zase sám, že? Jenom mrháme talenty, nic víc a nic míň. A ne, děti z Prahy a Středních Čech v 15 letech věku do Ostravy, případně Chomutova s vysokou mírou nepřizpůsobivých studovat nechtějí, protože vliv prostředí je dobře znám. Krajským radním a vládním stranám je úplně jedno, co s dětmi bude. Stačí, že jejich potomci mohou studovat, nicméně, ne každý má finanční prostředky poslat dítě na vybranou školu mimo ČR.
Ano, přesně.
Školy nemusí brát v úvahu 100% Cermatu testu, ale 60% a zbytek si upravit podle sebe. Vnuk na jednom gymnáziu psal portfolium, dělal ústní pohovor a psal test studijních předpokladů. Na konečný výsledek měly vliv všechny části.
Ano, ale syn chce být např. profesionálním hasičem (7let člen dobrovolných hasičů, florbal a fotbal na krajské úrovni- trénink 5x týdně + víkendy soutěže), školní kolo na úrovni fyzických testů velmi dobré umístění a nakonec o jeho nepřijetí rozhodly testy z MA, na kterou škola vůbec neklade důraz, neboť jsou pro ni nejdůležitější fyzička, čeština a jazyky. Syn se dostal na maturitní obor autotronik, tento obor sice udělá (ale bude se dál chtít dostat k hasičům. Tím obsadil možná místo někomu, kdo by v tomto oboru pracoval. Ale je v těch procentech přijatých, za které si CERMAT tak tleská) Říkám jen, že testy CERMATU nastavené pro gymnázia jsou možná méně použitelné pro odborné školy (zdravotní, hotelové-obory služeb apod.), kdy konečné slovo mají testy všeobecného vzdělání pro gymnázia. Pro rýpaly-počtem bodů by se syn zde v Prostějově na gymnázium dostal, nehlásil se tam však, neboť mu hasiči při ukázkovém náboru řekli, že lépe jakákoli technická škola a fyzička spojená s jazyky je mnohem lepší než jakýkoli absolvent gymnázia, který se bude bát např. skočit do vody nebo lézt do výšky. Stejně tak si myslím i zdravotní sestra by měla mít jiné předpoklady, než testy MA.
A co je špatného na tom nedostat se na střední, ale na učňák? Rodiče by měli směřovat děti k tomu, co je baví a chtějí v tom být dobří. Ne k tomu, kde jim dají "prestižnější" papír.
Ani na učilištích nejsou místa-např. Prostějov obor elektro-silnoproud (přijato 26, přihlášených 117 v I. prioritě, čeká se na II.kolo a zřejmě volno bude mít jen strojní průmyslovka, co pak s tím? Stejně tak obor pečovatelka.)
Obávám se, že příklad kadeřnice jste nezvolila šťastně. Učební obor kadeřnice na nejmenované pražské škole: 30 míst - skoro 400 uchazečů... Kdybych tušila, jaký je tam nátřesk, dítě bych tam nepřihlásila. Byl to pro mě šok.
To jenom pro ilustraci
Ano, převis měla i většina učebních oborů v Prostějově (elektrikář, truhlář, stolař, zdravotník-pečovatel...) Místa prostě nejsou a spousta dětí se tak přesunula na obory (byla umístěna díky algoritmům CERMATU), které v budoucnu dělat nechtějí.
Nezlobte se, ale většina tady neví, o čem mluví. Problém je v tom, že v Praze se na gymnázium nedostane jedničkář, která složil přijímačky na 90 %, ale v Ústí se dostane trojkař s přijímačkami na 40 %. Takže ano, ta jedničkářka se namísto na gympl a třeba na medicínu, kam chtěla jít, půjde vyučit kadeřnici. Ale ten trojkař z Ústí asi na medicínu taky nebude mít. Takže tady budeme mít jednu nešťastnou kadeřnici a budeme nadávat, že je nedostatek doktorů.
Ano, stalo se to mému synovi. Sportovně založený (fotbal, florbal na krajské úrovni, tréninky 4x týdně, 1x hasič, soboty a neděle zápasy a hasičské soutěže), 7 let člen dobrovolných hasičů. Jeho sen být dobrovolným hasičem se rozplynul díky testům z MA, kdy měl o 2 body méně než poslední přijatý (při převisu 244 dětí u přijímacích zkoušek, kdy brali 60) Byl přijatý na obor autotronik, kam se bohužel nedostali jeho dva spolužáci, protože měli méně bodů než on. Můj syn se bude chtít k hasičům přidat i tak, ale škoda i těch obou kluků, kteří tento obor dělat opravdu chtěli. Podotýkám, že v Prostějově na tříletý obor elektro-silnoproud byl zájem 117 kluků jako 1 priorita, brali 26, převis měl i obor truhlář a zedník. Stejně tak se nedostalo 38 dětí na obor zdravotní sestra. Myslíte, že na oboru zdravotní sestra je důležitější bod z MA nebo ČJ než ochota tuto práci dělat, empatie a třeba znalost biologie? Část z těch dětí bude zkoušet přijímačky znovu-ztracený rok, kdy už mohli třeba pracovat. Čeká se na druhá místa pro druhé kolo-zřejmě budou jen na strojírenské průmyslovce. Myslíte, že ta holčina, která se hlásila na tři zdravotnické obory v okolních městech a nebyla přijata pro převis (konkrétní případ od syna ze školy), má šanci a bude tento obor dělat?
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Velké blahopřání. Z negativních komentářů si nic nedělejte, lidé, kteří je posílají, mají většinou velmi smutný svůj osobní život.