A co takhle zase nechat přijímačky a maturity na školách? Tenhle nesmyslný systém je jen kšeft pro vybrané firmy a obrovsky stres pro studenty. Za poslední roky jste jak systém maturit tak přijímačem totalne znicili. Časově je to nesmysl, stejné testy pro gymnázia jako pro odborné školy, další nesmysl. Myslím že jednotlivé školy mají dostatek vlastní kompetence, které jste jim sebrali, aby mohli někteří vydělávat.
No hlavně je úplný nesmysl to co píšete vy. Jednotné zkoušky jsou jednotné proto, aby je měli všichni stejné. Kdyby si to dělala každá škola sama, tak se okamžitě vyrojí spousta chytrolínů a budou světu hlásat jak na jedné škole to je těžké a na jiné o poznání jednodušší. Ale zase by bylo o čem plácat nesmysly.
Na základní škole, dobře ví, který žák se dobře učí a který má s učením problémy. Kdysi na školách byli pedagogičtí poradci a ti potvrzovali přihlášky na střední školy s doporučením, jestli je žák studijní typ, nebo ne a podle toho byli žáci připuštěny ke zkouškám na další školy. Dnešní děti, i když se moc dobře neučí, chtějí mít střední školu potažmo Vš. Podle toho to vzdělání tak vypadá. Manuelně se nikomu pracovat nechce a o řemeslo zájem nikdo nemá. Na vině jsou z větší části rodiče, děti doma slýchávají, přece se nebudeš v životě dřít jako mi.
Jj, ti poradci (alespoň někteří) byli asi odměňováni za nábor do dělnických profesí. Pamatuji si jak moje mamka přišla rozčílená, když ji poradkyně přemlouvala ať se vyučím. Že mám pěkné známky a na učňáku se mi to bude hodit a taky budu mít internát a obědy zadarmo (nebo tak něco - už je to spousta let a nepamatuji si přesnou interpretaci) .
Děti jsou vzácné tím, že mají svou fantazii. Ještě se dá něco napatvit. Zkuste si se synem popovídat, jak si Ježíška představuje, co asi dělá a proč to dělá. Lhát nemusíte, když řeknete, že Ježíšek nosí dárky hodným dětem. Zmínit při tom úvahu, že jeho kamarád možná nebyl hodný a rodiče mu řekli, že Ježíšek není a nebude. Ale u nás bude, protože si mi pomáhal třeba s úklidem u tebe v pokojíčku, pomáhal si mi a tatínkovi v létě na zahradě. Možností je hodně jak dítěti dát najevo, že jsme rádi, že ho máme a že Ježíšek k nám přijde.
Lhát a pomlouvat pro vaše osobní vyšší dobro ? A co až to dítě přijde a řekne tomu druhému "Ježíšek je, ale k tobě nepřijde, protože jsi zlobivý". To bude opravdu úžasné.
Zrušení hotovosti je fakt nesmysl. Ano, platím mobilem, ale hotovost nosím a v případě potřeby můžu použít. Jakmile budou jen virtuální peníze, tak za a) stačí výpadek systému a nastane chaos, za b) neposlušným bude "omylem" bloknut účet. Stačí týden, dva a všichni budou sekat latinu.
No a kde tu hotovost berete ? Bloknout účet vám "omylem" můžou tak jako tak a jestli nezaplatíte kartou, nebo si nevyberete je jedno.
Opravdu nakoupíte úplně všechno? Tak to Vás lituji, že se musíte spokojit jen s ovocem, zeleninou, vajíčky medem apod jen z nabídky našich supermarketů
Tak to je otázka kdy a kam chodíte nakupovat, ale já třeba za vajíčka od slepiček platím QR kódem a ještě je slečna ráda, že mi nemusí vracet drobné.
Tak to abyste se rozloučil s farmářskými trhy.
No já bych to neviděl s tím koncem trhů tak žhavě. Klidně platím v hotovosti, ale kartou se dá platit v kdejakém stánku. Tudíž je to spíš otázka do jaké míry se vyplatí prodejci to umožnit a kdy už raději přestane na trhy jezdit. Jo pro šťouraly - je mi jasné, že platby kartou jsou evidované a tudíž je potřeba je nějak zohlednit směrem k finančnímu úřadu.
Obecná praxe naopak ukazuje jasné přínosy. Když dostanete pětku, víte, že jste to podělal, ale ne vždy vám musí být jasné v čem. Slovní hodnocení vám to řekne.
Je to jako v té práci, dokud za vámi někdo nepřijde: "děláš to dobře, ale když to budeš dělat takhle, tak to bude lepší a uděláš toho víc". Při tom si celou dobu myslíte, že když vás platí, tak jste borec, ale ve skutečnosti jste jen průměr.
Konzultace s učiteli samozřejmě je, na škole kde chodí naše děti je krom třídních schůzek, také konzultace: učitel-žák-rodič. Toto slovní hodnocení je velmi podnětné jak pro dítě, tak pro rodiče, protože se dozví i věci, které mu dítě samozřejmě neřekne. A nemyslím jen průsery.
To, že chybí učitelé je samozřejmě problém, jenže obtížně řešitelný. Nemůžete nakázat mladým, aby šli studovat na učitele, takže ten problém prostě nevyřešíte ze dne na den, bude to trvat, ale mezi tím přece nebudete odkládat jiné problémy.
Já vám rozumím, ale právě v prvním odstavci je mezi námi zcela zásadní rozpor. Podle mne (alespoň minimálně částečně soudný) rodič prostě ví o co se na ZŠ jedná a má přehled o svém dítěti. Nepotřebuje k tomu žádnou nápovědu. Nevím jak u vás, ale u našich dětí se ústně zkoušelo minimálně a písemné výstupy byly k dispozici. Kouknu a vidím a nepotřebuji nějaké předkousávání v obecných frázích (ke kterým to nejspíš stejně sklouzne).
Nijak vám neberu váš přístup, ale z mého pohledu je úplně v pohodě se na ZŠ zorientovat bez nějakých rad a konzultací.
Ale zcela zásadní problém je v tom, že důležité věci se neřeší (jo potřebuje to čas, o tom není pochyb - ale ono se kolikrát ani nezačne) a mrhají se peníze a čas na "podružnostech".
Ano dnes je určen těm slabším, protože to potřebují víc a zítra se pomůže těm silnějším, protože ti dokážou počkat.
Je úplně jedno jestli mluvíte o školství, zdravotnictví nebo dopravě, vždycky bude hromada problémů, které se musí řešit, ale jestli neznáte nějaké kouzlo, kterými ty problémy vyřešíte hned, tak se budete muset smířit s tím, že se budou řešit postupně jak to půjde a někdy se vyřeší zdánlivá pitomost dříve, protože její vyřešení nedá tolik práce, jako řešení jiných problémů.
Z principu máte pravdu, ale obecná praxe ukazuje něco trochu jiného. Celý problém spočívá v tom, že se obecně řeší různé "prkotiny" a o důležitějších věcech se roky hovoří, dumá, slibuje a stejně nic.
Tady konkrétně je potřeba si uvědomit, že celkový přínos je prakticky nulový. Dobří žáci a jejich rodiče moc dobře vědí v čem jsou silní a v čem mají případné potíže a nepotřebují k tomu nějakou nápovědu. Případně už dnes mají možnost konzultace s jednotlivými učiteli.
Ale třeba to, že chybí učitelé "technických předmětů" (matematika, fyzika, chemie, výpočetní technika ...), nebo je občas jejich úroveň dost bídná, postihuje všechny. Nebo se dlouhodobě mluví o vzájemném propojení některých předmětů, hledání souvislostí , naučit děti (alespoň základní) pochopení příčin a následků. Zase nic ani v dohledné době. A tak můžeme pokračovat ...
Já podobné kolegyně zažila dvě, jednu dokonce s VŠ, obor marketing. Tam by se dalo předpokládat, že bude psát i texty. Bohužel kvalita jejích výstupů byla tragická. Copak můžete článek s pravopisnými chybami poslat do odborného časopisu nebo poslat zákazníkovi? A bohužel to nebyly jen pravopisné chyby, ale stavba vět, my z toho rostli všichni.
Ale jo to chápu, že to vidíte jako problém - ale ona byla špatná celkově. Ale z principu maturitu třeba za 4 z ČJ udělá spousta lidí, kteří nemají žádný problém a úlevy a klidně mohou i vystudovat nějakou obskurní VŠ. Potom je na jejich uvážení jakou cestou se vydají a jak moc jsou soudní. Druhá věc je, že maturita z ČJ je povinná a byla by chyba utnout další vzdělání lidem, kteří s tím mají nějaký problém (třeba tu dyslexii), ale jsou dobří v něčem jiném. Alespoň za mne je lepší smysluplný výstup plný gramatických chyb, než jazykově správné blafy o ničem (tím myslím třeba maturitní písemku).
Slovní hodnocení pomůže i těm chytrým, protože i ti jsou ve stresu.
Svět je o hodnocení, jen se podává různou formou, už na ulici, jen vás lidé minou, tak hodnotí váš vzhled, hodnotí jaký máte telefon, jestli máte auto, v čem bydlíte. Hodnocení nás prostupuje všude a jde jen o formu, jakou jej vyjadrite. Ženě obvykle na rovinu neřeknete, že je tlustá, ale naznačite ji, že by měla shodit.
Ale pak jsme tu my Češi, zamindrákovaný národ, který je neustále negativní a hledá jen chyby...
Ale já neříkám že nepomůže chytrým. Já říkám, že primárně je určené pro ty slabší (alespoň je to tak prezentováno - aby je nestresovaly špatné známky) a tam se to nejspíš mine účinkem. Základním sdělením je, že školství má spoustu jiných a důležitějších problémů k řešení, ale vymýšlejí se věci, které nakonec ani nesplní zamýšlený účel.
Co chcete vysvětlovat na "tvá práce je výborná" nebo "tvá práce nestála za nic"? Vy si snad myslíte, že s každou známkou bude učitel sepisovat čtyřstránkový elaborát?
Dokonce i v tom článku máte, že stačí aby si škola stanovila nějakých pět vět pro každou známku a můžou je všichni učitelé používat dokola.
A těch známek prvňáci zase tolik nemají, vlastně ani ve vyšších ročnících je těch známek jen několik o týdne. Vy asi nemáte děti na ZŠ, že?
No jsou na střední, ale mám v dobré paměti jak to chodilo na ZŠ. Kdybych to bral podle své sociální bubliny (vysokoškoláci se zájmem o školu a prospěch svých dětí), tak slovní hodnocení OK, ale svět takový není. Největší paradox je, že je to většinově směřuje spíš na slabší žáky (ti dostávají horší známky), ale v jejich rodinách je kolikrát vrcholem zájmu o školu "no hlavně, že nepropadáš". Ať se vám to líbí nebo ne, ti na které to primárně směřuje prostě potřebují jednoduchá a jasná řešení. Tohle jim situaci nijak neusnadní.
Prvňáček bude reagovat na to co mu řekne učitelka příp. rodiče, v jaké formě to bude napsáno, je mu poměrně jedno.
A to říkám jako otec dítěte, které mělo vysvědčení formou slovního hodnocení a žádná katastrofa nenastala.
Ale jo i tak to může být. Ale dětí mají průběžně hromadu známek a to jste každý týden několikrát četli slovní hodnocení a vysvětlovali mu, co to znamená ? Pro řadu lidí je indikace 1 či 2 "ještě dobrý", 3 a horší "ty ty ty" koukej se víc snažit. Nějaké slovní hodnocení bez konečné jednoduché informace jim nebude k ničemu. A to říkám jako člověk pracující s lidmi, který (bohužel) ví, že pro soustu lidí pochopit psaný text a vyhledat v něm klíčové informace je nepřekonatelný problém.
Jo tak Gemini je timhle známý 😅 Ne teda konkrétně výhružkama ale to že to je často nedodělaný a začne to psát totální blbosti. Tohle je ale průser no, jak je psáno ve článku, stát se tahle chyba u někoho kdo je psychicky na dně…. Neměli Gemini ještě dávat veřejně dostupný. Tohle je jako obrovský selhání a je očividný že maj na čem pracovat.
No to máte svým způsobem pravdu, ale takto se můžete postavit ke všemu. I v autě jezdí magoři, kteří nedodržují nic a někoho zmrzačí či zabijí. Tudíž podle vaší logiky se auta neměla dostat mezi lidi. Trochu přeháním, ale z principu je věc která reálně ohrožuje na životě mnohem nebezpečnější, než co plácá nějaký počítač.
Ale nebude. V těchto profesích se tržně zvedne cena práce a zaplatí to konečný zákazník.
No ale to svým způsobem neřeší původní "radu", že si mají polepšit sami a najít si lépe placené zaměstnání. Pokud se nějak zvednou platy, tak zase nejspíš všeobecně a jsme tam kde jsme byli (jen o inflaci výš). Leda by tady zavládl ráj na zemi a i ti nejhůře placení by měli tak vysoké platy "aby byli ve vatě". Což tedy tak úplně nepřepokládám.
Nízkopříjmoví si hlavně musí polepšit sami, neboli najít si lépe placenou práci. Nevím, proč by se jim mělo ulevit na daních, protože málo vydělávající lidé nejsou nic z čeho by měla společnost radost, tak proč je za tuto životní strategii ještě odměňovat?
Ono to naoko dává smysl, ale prakticky vždycky budete nízkopříjmové kategorie potřebovat a bez nich budete v háji. Když si něco lepšího najdou popeláři, stavební dělníci, různé pomocné profese, zaměstnanci městské údržby a nevím kdo ještě, tak to bez nich bude těžké..
A stojí o vás, protože vás nějak hodnotí, že vám to pak neřekne je věc druhá. Ve škole to naopak řeknou, protože děti neplatí. Ostatně známky jsou taky hodnocení, jen v jiné formě.
A můžeme si dát příklad:
"Když se něco k něčemu přirovnává, tak se to většinou nemyslí doslovně, ale abyste si udělal představu. Takže příště zkuste nad přirovnáním trochu přemýšlet a nesrovnávat doslovně mzdu a známky."
Tak to bylo slovní hodnocení, známkou to máte za 5.
Trochu jsme utekli z původního tématu, ale nic to nemění na tom, že pro děti (a kolikrát i pro dospělé) jsou výhodné jasné (možná pro někoho zkratkovité) pokyny a informace. Prvňáček bude reagovat na jedničku / včeličku / červené razítko, ale těžko na 3 řádky obecných žbrblů (u kterých to většinově skončí).
Mě to tenkrát tak otrávilo, že naštvanej jsem odmítal hrát úplně. Vysvětlujte to patnáctiletému klukovi, kterému se všichni posmívají. Potom dál v životě jsem pochopil, že od schopných a zdravých jedinců nelze nic dobrého čekat, jsou to hnusní sobci, co se méně schopným a nemocným jen posmívají. Zdravý nemocnému nevěří.
Ale jo já to chápu a nijak vás nekritizuji. Jedna věc je jistý respekt (případně úlevy) k danému omezení (žádné posmívání a podobně). Druhá věc je opačný pohled, že alespoň poslední dobou se šíří "zneužívání" ve smyslu "já mám papír z poradny / od doktora" a nemusím vůbec nic (ani v oblastech kterých se to omezení netýká).
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Takže si fakt myslíte že gymnazista má skládat stejné zkoušky jako např. Elektrotechnik?
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Přijímací rozhodně, protože volíte ze 3 škol. Kromě toho třeba na průmku stačí mnohem méně bodů než na gympl. U obecné maturity se dělá jen didaktický test, přičemž matematika může mít 2 úrovně a angličtina jde nahradit testem B2. Odborná část maturity je v gesci školy. Kromě toho z každé střední můžete jít na vysokou tudíž by měly být srovnatelné podmínky.