Ano, ale mě by spíš zajímalo, proč se tedy Zelenský tak brání demokratickým svobodným vobám ve své zemí, já ho nepřirovnal k Hitterovi, srovnal jsem pouze jejich identická trvrzení, že za války nemohou být volby, v tom se oba shodují, ty volby by určitě nebyl problém udělat, proč zelenský nechce, na to asi přijdete sama.
Co se konání voleb týká, nejsem si jistá, že je v této situaci možné je řádně zorganizovat, zajistit možnost volby všem zájemcům a zajistit, aby se při svážení volebních listů, například z frontové oblasti, dalo zaručit, že nedojde k manipulaci s nimi. Volby na okupovaných územích jsou pak prakticky vyloučené. Stojím si za svým názorem, že příčina tohoto není dána osobností Zelenského, ale válkou rozpoutanou Ruskem. Tím nevylučuji, že za normálních okolností by Ukrajinci ve volbách Zelenského vyměnili, ale normální okolnosti, z viny Ruska, nejsou.
Když čtu komentáře, tak se nestačím divit. Kolik je v nich nenávisti. Vím, že pochopit Rusko je nemožné, ale není v jejich chování snaha si ubránit vlastní pozici vítězné velmocí ve II. sv. válce? Kolik chybělo, aby je naivita Gorbačova a opilec Jelcin za výrazné pomocí západního kapitálu o tuto pozici připravil? Z pohledu obyčejných Rusů je Putin jejich zachránce. Neoslavují Putina, protože je totalitní vládce, ale Rusové nemohou jinak, pokud se nechtějí stát vázaly jako my.
Oni vazalové jsou, jinak by nemohli přijímat a podporovat takové bludy, které jim Putin předkládá, už dávno by nebyl u válu. My jsme se vazalství v jejich stínu zbavili v roce 89, to je to, co chtějí obnovit. Ne ukončit vazalství své, ale obnovit povinné vazalství poloviny států Evropy. Že nechtějí, to je jedno, oni to chtějí. Pokud ty nechceš, jsi fašista, loutka prohnilého západu či něco podobného. To je jejich postoj. Německo dostalo ve II. světové řádně přes hubu a pomohlo mu to. Rusákům se tohoto dobrodiní ještě nedostalo a bohužel patří mezi národy, kteří jinak nechápou (na rozdíl od kdysi rozpínavých Britů, Španělů...). Někdo to zvládne pochopit, někdo holt potřebuje přes tu h..u.
Z těch komentářů je vidět, že Cz je jedinou zení ve Evropě, svýjimkou LUX, která absolutně zrušila vojenskou službu i v neutrálním CH chodí chlapi na cvičení, pak tady lidé. kteří s 90% nebyli na vojně píšou bludy typu, jemi jedno, co říká Rusko, NATO musí vtrhnout na Ukrajinu apod., žijí totiž v bludu PC her, já, když mi umře pes, jsem zoufalý a víte, co je to pro ty maminky a Ukrajince, když jim umírají kluci ve válcena ukrajině už měly být dávno svobdné volby nebo referendum o válce, pan Zelenský je tam v současnosti jako diktátor, nezdá se vám logické, že předevěím Ukrajinci musí rozhodnout, co chtějí a ne, aby za ně rozhodovala EU, to není demokracie a nepiště , že Zelenský tam není jako diktátor, je to přesná situace jako v NS režimu, Hitler byl zvolen v demokratických volbách a pak byla válka a volby už v Německu nebyly, abslolutně identická situace
Prosím přečtěte si, co jste napsal. Ano, jsou zoufalí ze svých padlých, ale viníkem není Zelenskyj, viníkem je Rusko, Putin. Ti napadli, naprosto bez důvodu, sousední zemi. Ze strany Ukrajiny nebyli nijak ohroženi. Rusáci drancují svou zemi a protože rozvoj ne a nepřichází, chtěli další bohatou část - Donbas se surovinovými zdroji + oblasti s neúrodnější půdou Evropy + všechno další, co se povede urvat. Když prošel Krym, očekávali, že projde Ukrajina. Kdo by následoval? Velikášství Putina a, obávám se, značné části ruské veřejnosti, je nenasytné. Když někoho přirovnávat k Hitlerovi, musíte z Ukrajiny dál na východ, koneckonců, smlouvu o rozdělení vlivu, měl s Hitlerem Stalin za Sovětský svaz. To je to, po čem Putin baží.
Nestresujme dětí známkami, nestresujme dětí prací, nestresujme děti ve sportu atd....společnost sama si říká, aby mládež byla taková, jaká dnes je.. kdyby jste v tom školství raději řešili něco, co dává smysl...
Prosím, to ne my ve školství. To je inovace poslanců. My, ve školství, si to "jen" vyžerem - od dětí, od rodičů, různých chytrolínů ze zištných neziskovek atd.
Okupant není schopen zajistit bezpečnost na území které obsadil?
Nebo spíš nechce?
Možná by to chtělo se trochu dovzdělat. Gaza není okupované území, to je území Palestinců. Izrael se pouze snaží chránit své území před palestinskými radikály. Izrael a Gaza jsou dvě sousedící místa. Židé v těchto oblastech žijí stejně dlouho jako Arabové. Na rozdíl od Arabů se však nesnaží své sousedy aktivně vyhubit. Aby však stále "nastavovali tvář" po nich nikdo rozumný nemůže chtít. A tak se brání. Já jim v tom přeji hodně úspěchů. A Arabům přeji, aby se do jejich vedení dostali lidé nefanatičtí, rozumní, soudní. Koneckonců, v Izraeli také žijí Arabové a zasedají i v Knesetu, takže spolupráce je možná. Ne však s někým, kdo vykřikuje "od řeky k moři" a rád by si přivlastnil výdobytky pracovité společnosti (to se ostatně ukazuje i v Evropě, že).
Za to samozrejme muze system. Protoze rozumny prostup y system pouziva prijimaci zkousky na stredni jako kontrolu minimalnich znalosti a dovednosti peo to, aby clovek dokoncil skolu o kterou ma zajem. Ne k tomu, aby se na prestizni skolu mohlo dostat par procent vyvolenych po zaplaceni hromady priprav a zbytek aby se musel spokojit s tim, co na ne vyjde.
Pokud je dite realne schopno skolu dokoncit a pracovat uspesne v oboru, ktery ho bavi, je limitovat ho na to, co delat nechce, ale zbude na nej, kontraproduktivni.
Každá škola (místo) má nějakou kapacitu. Z tohoto úhlu pohledu jsou podmínky dané pro všechny stejně. V čem s Vámi souhlasím je, že přijímačky by měly odrážet to, co je obsahem učiva ZŠ. Pokud se tam objevuje něco navíc, je to špatně. To, že si někdo učivo ZŠ procvičuje víc je jeho právo, že ho k tomu vedou rodiče je zodpovědnost - učí své dítě, že bez píle to nejde. To, že na to jiný rodič kašle, není chyba systému, ledaže byste chtěla prosazovat zbavování rodičovských práv takové rodiče. Bohužel by to v některých případech opravdu mohlo těm dětem pomoci, ale to je jiná kapitola. Každopádně bychom měli přestat házet vinu na systém a raději začít vyžadovat plnění povinností a zákona od těchto lidí. Zatím se spíš omlouvají a jejich vina se alibisticky hází na "systém".
Neni nic spatneho na tom podporovat sve dite a investovat svij cas a prostredky do jeho rozvoje.
Nicmene to, o co u nas je problem, je v podstate hazeni klacku pod nohy stejne nadanym detem, ovsem s horsim zazemim, pri pristupu k lepsimu vzdelavani a tedy i praci. Abych byla v necem konkretni, uvedu priklad neceho, co mi vadi. Podle me proste neni spravne, kdyz Roman, kteremu se rodice nevenuji, si organizuje svou domaci praci sam, tedy ma v ukolech chyby a obcas je proste nema, ma z tohoto duvodu horsi znamku nez Karel, kteremu rodice ukoly kontroluji a chyby mu opravi, a to i presto, ze v testech dosahuji podobnych vysledku, jelikoz Roman to casem dopiloval, kdezto Karel je bez rodicu tak trosku ztraceny. Coz v konecnem systemu vede k nizsimu prumeru a tomu, ze Karel se dostane na stredni s maturitou, kdezto stejne nadany Romam jen na ucnak. Podporme to penezi vynalozenymi na pripravu k prijimackam a mame tu razem dve deti, ktere jsou podobne nadane, sikovne a mohli by vystudovat stejny obor, pokud je zajima, a byt v nem podobne uspesni, ale v praxi mame kluka na ucnaku (nic proti pokud tam chtel, ale rekneme ze nechtel) a kluka na vysnenem lyceu. Nepropustnost vzdelavaciho systemu je problem.
Máte pravdu, že Romana je škoda, viníka však hledáte na špatné straně. Karel, díky zapojení rodičů, zvládl víc, než se čekalo. Romana v tom rodina nechala a to žádné úpravy vzdělání, ať už to budou jednotné osnovy, nebo ŠVP vyplývající z RVP nenapraví. Škola dělala evidentně, co mohla, aby Romanovi jeho hendikep vyplývající z rodinného prostředí pomohla odstranit. Díky tomu a Romanově práci (bez jeho zájmu to NEJDE), Roman nekončí bez vzdělání na "pracáku", ale pokračuje na učiliště, možná si tu maturitu a víc dodělá. Jeho děti už budou mít větší šanci, protože jejich rodinné zázemí bude lepší. Systém není nepropustný, nic nebrání se hlásit, kam chcete, přijímačky jsou shodné pro všechny. Otázka je, jestli rodič Romana podepíše přihlášku (!), jestli dá klukovi peníze na dojíždění, pobyt v internátu, obědy...(!). I kdyby se našel někdo, kdo by byl ochoten finanční zátěž převzít, rodič rozhoduje. Pokud rodič nechce, nebo jen neráčí včas podepsat přihlášku, aby mohla být v termínu doručena........ za to nemůže škola, systém, Marťani, osnovy.... ale líný rodič.
Souhlasím, děkuji moc za názor. Je jazyk spisovný a nespisovný (příp. formální a neformální) – jenže bez existence toho nespisovného by neexistoval spisovný a opačně. Doplňují se. Nespisovný jazyk včetně nejrůznějších hravých výtvorů, třeba i dle některých těch „nejzpotvořenějších“, není nutné zlo, má svůj účel. Koneckonců samotné slovo „zpotvořenina“ vzniklo vysoce kreativním procesem.
Proto obecně nemám ráda výrazy typu „prznění češtiny“ nebo „patvary“. Je to kreativní změna, odlišná od standardu, což ale neznamená, že jde o nějaký zločin nebo prohřešek.
Čímž neříkám, že bychom měli brojit za to, aby se „atmoška“ a „prezoška“ zespisovnila, nebo že bychom je všichni měli začít používat v obchodních e-mailech. To si ve výsledku rozhodnou lidé sami přirozeným vývojem. Taky je možné, že za 50 let už tato slova nikdo používat nebude.
A pořád je tu prostor pro osobní vkus – mně osobně se třeba novotvary končící na „-ška“ nelíbí, zato mám ale ráda převod podstatných jmen na slovesa, například „sýček → sýčkovat“, „krabička → krabičkovat“, „rýže → rýžovat“, „papír → papírovat“, „dort → dortovat“ nebo i „pastička → pastičknout“. A klidně v kombinaci s přejímáním slov – například „konverzace“ → „konverzovat“, „bug → bugovat se“ nebo třeba i „Netflix → netflixovat“. :)
Některé perly jsou pak dokonce vysoce návykové. Když dítko školou povinné prohlásilo: "Já tomu nechápu." ..hádejte, která možnost je první na tapetě v případě momentálního neporozumění problému.
Já zas, když napíšu SMS s diakritikou, tak příjemci dorazí bez ní. Proč to tak je jsem zatím nezjistil.
Mně se to dělo také. Já psala s diakritikou, odklepla a diakritika zmizela u příjemce i u mne. Tak jsem si dnes sedla a pátrala, až jsem objevila v nastavení podokno: rozšířená nastavení a tam bodík: používat jednoduché znaky. Vypla jsem si ho a heuréka, píšu jako člověk diakritikou políbený. Pátrejte v nastavení. Manžel to měl pod jiným heslem (něco ve smyslu používat klávesnici xy), ale našli jsme a boj vyhráli. Nevzdávejte to. Bojujte za vlastní diakritiku.
Zajímavý článek, naprosto s ním souhlasím. Patřím ovšem ke té starší generaci (70+), takže se u mne možná souhlas i předpokládá. Ale ono prznění češtiny není jen v uvedených výrazech. Mně osobně vadí jiná, (asi ještě více důležitá) věc. V našich žákovských letech do nás ve škole (často kritizované) velmi důsledně "vtloukli" (no, tak zlé to nebylo) vztah k literatuře, ale také vztah k pravopisu. z návyků získaných už na základní škole žijeme dodnes (tedy někteří). Život nás utvrdil v tom, jak je znalost českého pravopisu důležitá - především pro přesné vyjadřování a pro přesné pochopení textu. Obrovský význam má především slovosled, čárky ve větě, často i ono pověstné měkké "i" nebo tvrdé "y". Když se totiž nedodrží, z napsané nebo vyřčené věty se často stane paskvil a obsah je pochopen zcela jinak. Takové chyby bohužel dělají i novináři, reportéři, ale (což je přímo katastrofální) tvůrci zákonů. Nelze se pak divit, že díky jejich nejasnosti je v našem státu takový chaos. Neustále se hovoří o obsahu výuky na školách, o důležitosti či významu jednotlivých předmětů. Podle mne jsou tyhle diskuze bezpředmětné, pokud nebude škola (tedy jak osnovy, tak učitelé) klást důraz především na co nepreciznější znalost českého jazyka. Tím nechci snížit význam třeba matematiky (i ona je důležitá, především kvůli získání logického uvažování). Problém je, že i tuhle naši diskuzi mnoho lidí nepochopí (právě díky neznalosti) a budou nás častovat nejrůznějšími poznámkami. Jen pro informaci uvedu, že moje vzdělání je ve zcela jiném oboru, než jazykovědném.
Také patřím ke generaci těch, kteří byli cepováni ve zvládání pravopisných jevů. Na druhé straně si dnes myslím, že jsme možná touto snahou o dokonalost postiženi až moc. Když čtu zajímavou diskusi a v ní se nepolemizuje o myšlence, ale napadá "napřed se naučte psát", protože pisatel zapomněl čárku... Vedle těch, kteří si "papírem" chtějí ulehčit život, je dost jiných, kteří mají opravdu velké problémy se zvládáním pravopisu v důsledku vrozených poruch. Jiné oblasti nemusí být postiženy vůbec, nebo mohou být nadprůměrné. Možná je čas se zamyslet nad tím, jestli kvůli nezvládnutí těžkého pravopisu stojí za to přijít o, možná skvělého, technika, matematika... Koneckonců, obsah textu, pokud člověk zvládne uvědomělé čtení, bychom měli pochopit z kontextu. Ať už budeme mýt či mít konečně dovolenou, tomu, kdo ji bude úporně umývat žádný pravopis nepomůže.
Každý jazyk obsahuje extrémy, každý jazykový trend je někdy nový a každý jazyk (snad vyjma naprosto zanedbatelného množství izolovaných domorodých jazyků) zahrnuje přejatá slova. Dokonce je pro jazyky zcela běžné a přirozené, že kolem 20–30 % jejich slovní zásoby tvoří přejatá slova. Stejně tak je přirozené, že si s nimi jazyky takto různě hrají.
Jsem v tomto ohledu hodně liberální, ale nevadí mi, pokud se mnou někdo nesouhlasí. Situaci vidím tak, že jazyk je – a měl by být – naším nástrojem. Ne nesmlouvavým dozorčím. Pokud se z nějakého důvodu jako komunita mluvčích většinově shodneme, že je výhodné a přijatelné říkat „atmoška“ místo „atmosféra“ (třeba i jen v určitých kontextech), tak technicky vzato nevidím důvod, proč by to tak být nemohlo. Žádný jazykový jev není nijak „nadřazený“ jinému. Není žádná vyšší moc, která by říkala, že „atmoška“ je nějak obecně horší nebo podřadnější než „atmosféra“. Nebo i teoreticky, že „štrůdl“ je nějak horší než „štrúdl“. (Mimochodem, „štrůdl“ už se dokonce zespisovnilo také, protože to prostě velká většina lidí už desítky let tak psala.) Obojí je prostě shluk hlásek/písmen a nic víc. Záleží jen a pouze na lidech, tedy na bytostech, které jazyk tvoří, co jim bude vyhovovat víc a kdy. Důležité je, jestli je to funkční a srozumitelné a jestli je v jazyce zachována rovnováha principu jazykové ekonomie a principu, který se naopak snaží vyhýbat přílišnému splývání hlásek i významů.
Mimochodem – není to tak dlouho, co se slova typu „pračka“ či „myčka“ považovala za neformální/nespisovná. Standardem bývalo něco jako „mycí zařízení“.
Čeština má navíc spisovnou a hovorovou formu. Myslím, že stejně iritující byl chleba a mlíko a Fan Vavřincová svu Evu, která tropí hlouposti oblékala na noc do pyjama ap. Je pravda, že některé výrazy se mi také nelíbí, ale někdo by zase odsoudil ty mé. Někdy se právě hraním s jazykem a jeho potvořením docela bavím, nejlépe s nějakou podobně naladěnou duší. Chci tím říct, že Váš názor je mi blízký.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Náhodou...taková Nedělní chvilka poezie???🤣
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Nebo Křeslo pro hosta se soudružkou recitátorkou. 😊