Měl jsem. Před třemi roky jsem prodal svoji kompletní sbírku Matchbox Superfast včetně originálních krabiček, ale rozprodal jsem ji jednotlivě od koruny na Aukru. Bylo toho asi 370 kousků plus některé raritky a sady. Nejdražší angličák byl 48-Dodge Dump Truck v extrémně raritní verzi krabičky, takový “svatý grál” Matchbox Superfast. Model samotný za asi 1.000,- Kč, s krabičkou za 27.900,-. Celkem jsem za tu sbírku utržil 1.200.000,- Kč, přitom za celek za 500.000,- Kč to bylo pro několik sběratelů, kteří to chtěli koupit, moc.
Je celkem jasné, že do budoucna, kdy elektřina nahradí benzín nebo naftu, jejíž cenu zhruba ze 2/3 tvoří daně, ze kterých se financuje (nejen) výstavba, opravy a údržba silnic a dálnic, se tyto zdroje budou snižovat. Stát tedy bude muset elektřinu spotřebovanou pro pohon elektromobilu také zdanit, aby se silniční systém nezhroutil. Třeba v Norsku to vymysleli tak, že majitel elektromobilu jednou ra rok nahlásí stav tachometru k 1.1. a k 31.12. a za ujeté kilometry během roku jednorázově zaplatí tuším v přepočtu 3,50 CZK/km. Jak tady někdo uváděl, že za rok najede 25.000 km, potom by zaplatil daň za užívání silnic 87.500 CZK. Do doby, než se zavede nějaká forma daně (spotřební, silniční) na elektřinu spotřebovanou v elektromobilu, budou zde nerovné podmínky pro provoz elektromobilů a spalováků, kdy celý systém budou platit spalováci a elektrikáři na něm budou parazitovat, přestože ho budou svými těžkými vozidly více zatěžovat.
Souhlasím, že je to zbytečné osazovat jakoukoli dálnici v Česku značkami zakazující předjíždění pro řidiče nákladních vozidel. Ten zákaz je de facto obsažen v Zákoně Parlamentu České republiky č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) v § 36 článek 4. Jeho znění je následující:
(4) Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.
Z toho vyplývá, že řidič výše uvedených vozidel a souprav (přes 7 m může mít i osobák s károu) nesmí OMEZIT rychlejší vozidla. Kamioňáci vlastně můžou předjíždět jen v případě, že překračují maximální rychlost danou omezovačem na 85km/h a ještě by museli vidět, že se k nim zdaleka neblíží rychlejší vozidlo, které by svým předjížděcím manévrem omezili.
Ty značky jsou vlastně zbytečné z hlediska práva, ale z hlediska reality běžného života na dálnici jsou nutné. Musíme si uvědomit, že na našich dálnicích nejezdí jen čeští kamioňáci, ale hlavně ti zahraniční. No a když to, jak se chovat na české dálnici neznají našinci, jak by to asi mohli vědět ti odjinud?
Navíc jim zbývá zhruba 20% délky D1, kde jsou tři pruhy a kde můžou v pohodě předjíždět.
I když i v těch třech pruzích už jsem kolikrát viděl tři kamiony vedle sebe
Souhlasím, že je to zbytečné osazovat jakoukoli dálnici v Česku značkami zakazující předjíždění pro řidiče nákladních vozidel. Ten zákaz je de facto obsažen v Zákoně Parlamentu České republiky č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) v § 36 článek 4. Jeho znění je následující:
(4) Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.
Z toho vyplývá, že řidič výše uvedených vozidel a souprav (přes 7 m může mít i osobák s károu) nesmí OMEZIT rychlejší vozidla. Kamioňáci vlastně můžou předjíždět jen v případě, že překračují maximální rychlost danou omezovačem na 85km/h a ještě by museli vidět, že se k nim zdaleka neblíží rychlejší vozidlo, které by svým předjížděcím manévrem omezili.
Ty značky jsou vlastně zbytečné z hlediska práva, ale z hlediska reality běžného života na dálnici jsou nutné. Musíme si uvědomit, že na našich dálnicích nejezdí jen čeští kamioňáci, ale hlavně ti zahraniční. No a když to, jak se chovat na české dálnici neznají našinci, jak by to asi mohli vědět ti odjinud?
Navíc jim zbývá zhruba 20% délky D1, kde jsou tři pruhy a kde můžou v pohodě předjíždět.
I když i v těch třech pruzích už jsem kolikrát viděl tři kamiony vedle sebe.
No, ten interiér je jen zašlý, na sedadle spolujezdce je jen něco nalepeného. Každá dobrá detailingová firma z toho udělá leštěnku😉. A ten nájezd. V garáži mám trojkového Superba v kombíku a v naftě, od nového pořízeného 11/2015 a odstaveného 5/2022 s 861.000 km. Je tam fouklé těsnění pod hlavou, potřetí plné DPF a dvouhmota podruhé po smrti. Jinak 2x měněné tlumiče, 2x přední a 1x zadní kotouče, 1x výměna EGR a dvakrát opravovaný alternátor. Jinak všechno podle servisního plánu, tj. olej po 30.000 km. A v 5/2022 jsem pořídil zase Superba 3 v kombíku s tím samým motorem a taky s DSG s 200.000 km a dnes je tam 530.000 km. Jen za rok 2023 jsem mu nadělil 182.000 km. U toho jsem 1x měnil tlumiče, 1x čištěni DPF, 1x výměna dvouhmoty a spojek a jednou oprava alternátoru. To je vše. Superb je prostě soumar, který jen jede a jede a ….😉
Naprosto stejná zkušenost. Vše ve Škodovkách, je jedno, jestli Octavia, Scala, Superb nebo cokoli jinýho. Okamžitě po nastartování vypínám, kromě těch starších, kde to zůstane vypnuté i po dalších nastartováních (Karoq ze začátku výroby, trojkovej Superb). Pokud to náhodou zapomenu vypnout, během chvíle to poznám, že mi to tahá za ruce. Funguje to úplně obráceně, než bych si představoval. Když je to zaplé a mám ruce na volantu, mělo by to být vypnuté, jinak se to se mnou pere. A když to nechám na něm, tak jede od středové čáry ke krajnici, jako kdyby měl něco v žíle a pak to začne nadávat, ať převezmu řízení. Tak ho tedy poslechnu, vypnu ho a přebírám řízení. Od navátého asistenta opravdu asistovat nechci😉
Tak asi budu ten, pro kterého to není, jak nerozporuje autor článku. Najet s autem za více než měsíc 2.000 km, to je to auto nevyužité. Osobně užívám auto více než 10x více, za tento rok to vypadá na nájezd 190.000 km a jsou měsíce, kdy najedu přes 20.000 km. Jen tento týden jsem najel přes 6.500 km. V pondělí Paříž, v úterý Bad Rodach, ve středu Bietigheim, ve čtvrtek Wolfsburg a v pátek Coburg, do toho ještě nějaké krátké trasy po Česku. Fakt nevím kde bych bral čas, který bych vyplýtval na nabíječkách. Třeba do Paříže jsem měl úsek bez nabíjení 1.600 km při spotřebě 4,3 l/100 km. Na dálky opravdu není nic lepšího než nafta, přestože to není v takovém tichu. Každý máme jiné priority a jiná očekávání. I kdybych ten čas na nabíjení někde splašil, jeden expert přes baterie z jedné automotive firmy mi řekl, že baterie bez zkrácení životnosti přežije jedno rychlonabíjeni měsíčně, pokud bych v průměru rychlonabíjel 3x denně, baterie by mi vydržela tak půl roku, pak by byla na výměnu. Vím, že elektrické auto je to nejlepší, jen baterie ho degraduje na to nejhorší. Baterie je nejslabší článek celé elektromobility. Je to celé těžké, drahé, z toho vyplývající zvýšený otěr pneumatik, neekologické při výrobě a dobývání surovin, omezená použitelnost, krátká životnost, velké plýtvání surovinami, neboť při konci životnosti baterie je bezcenný funkční zbytek auta odsouzen k sešrotování, asi jako mobil.
To, co jste popsali, je jeden problém. Zažívám to dnes a denně, hlavně v Německu. Tam jsou dlouhá zúžení poměrně častá, hlavně na A6 mezi Norimberkem a Heilbronem a A3 mezi Norimberkem a Würzburgem. Přesně to, co popisujete. Prostě jedu za ním a pustím levý blinkr a většinou uhnou do pravého nebo přidají a jedem. Dalším problémem jsou ale kamioňáci, kteří mají problém se vejít do toho pravého širokého. S tím mají problém hlavně piloti z Balkánu. Takhle jsem předjel tisíce a tisíce kamionů, ale jen jednou jsem přišel o pravé zrcátko, když jeden "kamioňák" ze Srbska putoval zúžením mezi pruhy. Byla ještě tma, tak jsem ho v tom levém probliknul, ať si laskavě zajede do "svého" pravého pruhu, když se tam neochotně nasoukal, tak jsem zrychlil a začal předjíždět a když jsem byl už skoro celým autem vedle něj, tak si zase zajel doprostřed mezi pruhy. Samozřejmě jsem zareagoval, ale zrcátko to neustálo. No a zastavte s osobákem kamion. To prostě nejde.
Taky jsme to kdysi pořídili, dva kousky, aby se naši řidiči mohli dostat k LIAZkám a zpátky domů. Bylo to opravdu nejhorší auto, co jsme kdy měli. Bylo to na začátku 90tek. Obě auta byla pořízena jako nová, ale pořád s nimi něco bylo. Největší úlet byl, když s tím chtěl řidič přijet a šaltpáka mu zůstala v ruce. Naštěstí v převodovce zůstal zařazený neutrál. Vzal jsem svého pětiválcového Passata, lano a vyrazil pro něj do Prahy. Přesně podle pravidel, jak se má vozidlo táhnout, jsme vyrazili do Rakovníka. Po tom, co jsme dorazili, řidič byl nadšený z toho, jak to pěkně jelo, že takhle potichu a rychle s tím ještě nikdy nejel, že z toho nikdy těch 140 nevytáhnul, teda když to zrovna fungovalo. Závěr: Oltcit nejlíp jezdil na laně😉.
Zdravím, tohle už je ale 2.0 TDI EVO, a to mám v Octavii IV, kde se s tím jsem schopen na dálce jet ta 3,8 l/100km. Na to moje každodenní ježdění mám ale Superba kombi III 2.0 TDI 110 kW, kterého jsem koupil 11/2015 jako nového. Když měl někde kolem 150.000 km, tak jsem s ním jel do Kolína nad Rýnem a zpátky a potom ještě něco tady v Česku. Rezerva se mi rozsvítila po 1.446,4 km a dojezd 0 po 1.610 km, tedy přesně po 1.000 mílích. K benzínce jsem dojel s 1.661 km s průměrnou rychlosti 83 km/h a průměrnou spotřebou 4,3 l/100km. Už bych si to nepamatoval, ale mám to na jednom videu na YouTube😉. Bohužel mi letos na jaře na něm fouklo těsnění pod hlavou, tak jsem ho musel s těžkým srdcem po 861.000 km odstavit. A jako náhradu mám znovu to samé, jen to nebylo nové, ale už měl na “hrbu” 202.000 km. Teď po necelých sedmi měsících je tam 285.000 km. A ta spotřeba je tam +/- podobná.
Přesně takhle to vidím taky. Protože manželka auto skoro nepoužívá, benzín ani nafta se na to “nepoužívání” nehodí, ba doslova trpí. Pro ni malé elektro do města je naprosto ideální volba. V mém případě, kdy auto potřebuju opravdu neustále a využívám ho velice intenzivně (minulý týden za středu, čtvrtek a pátek ujeto 4.200 km), si tu elektrickou hračku vůbec nedokážu představit. U naftového Superba jsem na českou naftu dojel asi 20 km jižně od Ženevy a na cestě zpět jsem prvně tankoval až před Norimberkem (odjeto bez “dobíjení” 1.550 km při průměrné spotřebě 4,3 l/100 km a průměrné rychlosti 99 km/h) a za cca 5 minut jsem pokračoval v jízdě.
Tak těch 400.000 km za 4 roky je dobrých, ale můj trojkový Superb kombi 2.0 TDI 110 kW DSG měl na první STK po 4 letech přesně 553.000 km. Při 2. STK po 6 letech měl přesně 800.000 km a před měsícem jsem ho odstavil s 862.000 km. Je tam potřeba udělat několik věcí, ale bez auta se neobejdu. Teď mám čas je v klidu dát do pořádku. Tak jsem si před měsícem koupil zase trojkového Superba kombi 2.0 TDI 110 kW DSG, ale ten nebyl od nova, jako ten první. Měl najeto 202.000 km. Dnes po jednom měsíci má 220.000 km. Až dám toho prvního dohromady, budu mít dvě naprosto stejná auta (dokonce i barva zvenku i zevnitř), která budu moci podle potřeby střídat, třeba když jedno bude muset na výměnu oleje, nebudu na servis tlačit, že na to mají 20 minut😉.
A mě se jednou podařilo ujet se svým Superbem III 2.0 TDI kombi 110 kW bez natankování víc než 1000 mil, přesně 1661 km s průměrnou spotřebou 4,2 l/100 km a “nabito” na další dobrodružství jsem měl za 5 minut i se zaplacením. A klima mi jela naplno celou dobu, jestli jedu do kopce jsem neřešil a ani žádné speciální úpravy před jízdou jsem neprováděl. Prostě jsem do toho skočil a jel a žádný humbuk kolem toho jsem nedělal😉
Také jsem dospěl k závěru, že bez adaptivního tempomatu je jízda plynulejší. Problém je, že pokud chcete jet plynule, chcete sledovat provoz a nesledovat momenty, kdy “adapťák” začne nějak reagovat a následně reagovat na jeho reakce, musíte ho vypnout. Tím přicházíte o výhody tempomatu a musíte to “odšlapat”. Není nad klasický tempomat, kdy se můžete spolehnout, že auto nebude měnit rychlost a vy se 100% můžete věnovat provozu a jízda je naprosto plynulá. Tohle je problém koncernu, jiné značky Vám umožní si přepínat mezi klasickým a adaptivním tempomatem. Bohužel, vyšší výbavy koncernu už mají adaptivní tempomat jako standard, takže se s pohodovou jízdou můžete rozloučit nebo nemáte tempomat.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit. Prvního trojkového Superba v kombíku, taky bílého, ale s DSG, jsem drtil od nova od 11/2015 do 5/2022 a nalítal jsem s ním jen 861.000 km. Interiér ale takhle zdevastovaný rozhodně nemám. Druhého z 3/2016 jsem pořídil v 5/2022 s 200.000 km a v 8/2024 má 570.000 km. Od 8/2024 drtím facelift z 5/2020 2.0 tdi Evo se sedmikvaltovým DSG a za ty 3 měsíce jsem se dostal ze 118.000 km na 165.000 km. Poslední 3 roky jezdím 180-190.000 ročně. Jen tam přiskakujou kilometry a tomu autu je víceméně jedno, kolik má nahrkáno, prostě je to dříč. A hlavně se tam občas vymění tlumiče, dvouhmota a vyčistí DPF, jinak nic.