Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
Dostala jsem krásný vánoční dárek, děkuji autorovi. Žiju v Brně celý život (78,5) , proto pár poznámek: neříkáme Špilas, ale Špilák, stejně Vilzoňák, Kravák, Svoboďák. Ne Hlavas, ale nádr. Možná příponu -as přivezly náplavy z Čech (nic ve zlém 🙂. Brňák zkracuje a změkčuje, proto prigl. Priglem se klepaly i koberce. "Dám ti priglem přes flígr a hledé flígl!". "Tramvajku" bych z huby Brňáka nikdy nedostala, že by opět naplaveno? Brněnské MHD hluboké koření (Vlasta B.), na zastávce si podle dojezdových časů seřizuju hodinky. Vidět na křižovatce šmirglů pod Petrovem, kdy se míjejí šaliny ze 6 směrů, téměř troucí se tři vlaky v zatáčce: Extáze! 🙂PF 2025!
To je krásné vidět, jak je náš jazyk mnohotvárný. 🙂 Já mám ty hantecové výrazy odposlouchané od našich brněnských přátel a příbuzných, ale samozřejmě může být leccos i jinak. 🙂 A pan provozní ředitel dopravního podniku, Brňák tělem i duší, mluvil o svých tramvajkách tak něžně, jako o malých dětech. 🙂
Tou "sdílenou" elektromobilitou míníte půjčování že? Nezaznamenal jsem že by lidé sdíleli své elektrokolobežky, tj bylo více vlastníků jedné koloběžky a tu sdíleli. Vždy vlastník půjčuje své elektrokolobězky. Nebo jsem něco přehlédl?
Ano to je půjčování na ulici, tedy ten "sharing", jak se teď říká módně anglicky. 🙂
Děkuji za zajímavý článek, který se věcně pouští do velmi důležité diskuze.
Mám k tomu několik komentářů: Nejprve ohledně baterií. Do které skupiny baterií (high energy resp. higp power) patří lithium-železo-fosfátové baterie od BYD (na trhu od letoška)? A kam patří baterie s pevným elektrolytem slíbené na příští rok?
Druhá oblast: Elektrická mikromobilita
Všeobecně bychom měli být rádi za každého, kdo se po městě nepohybuje autem - jedno zda spalovací či elektromobil. Elektromobil sice v daném místě nezpůsobuje zplodiny, způsobuje ale prachové mikročástice (brzdy, pneumatiky), zabírá místo na silnici a na parkovištích, stojí v kolonách.
Souhlasím, že musíme u mikromobility zapracovat na bezpečnosti. To ale není o přilbách. Příklad s Paříží je naprosto zavádějící. Možná ten den o třetinu stoupl počet nehod. Ale o kolik stoupl počet lidí cestující na kole/elektrokole/elektrokoloběžce atp.? Ten mohl být ten den třeba trojnásobný.
Můj názor - bezpečnost je o infrastruktuře. V Nizozemí či Dánsku existuje promyšlená infrastruktura pro cyklisty, které využívají i elektrokoloběžky nebo elektrokola či mopedy. Jsou oddělené od silnice a chodníku. Ve veřejném prostoru to ale znamená, že se musíme rozhodnout - parkoviště, cyklopruh, zeleň? Když tam bude všechno, tak bude každá ulice široká jak Václavák. To ale není zapotřebí. Pro mikrodopravu potřebujete určité páteřní stezky. Pro cyklistu nebo elektrokoloběžku není problém malá oklika když tam nalezne bezpečnou stezku.
Dobrý večer.
K bateriím: Nejsem specialistou na baterie, nicméně mohu pracovat s tím, co vím od svých příslušně erudovaných kolegů a z odborného tisku:
LFP baterie se se svojí měrnou energií nacházejí někde mezi NMC jako "typickou high energy" a LTO jako "typickou high power". V přepočtu Kč/kWh jsou z nich, pokud vím, nejlevnější. Používají se už nějaký čas například u některých "nočních" elektrobusů s relativně krátkým denním proběhem.
Baterie s pevným elektrolytem mají velkou měrnou energii, protože odpadá hmotnost obalů pro kapalný nebo gelový elektrolyt, ale jsou v provozu dost citlivé na zacházení. Ve Francii je prosazuje skupina Bolloré, která je zároveň dodavatelem elektrobusů, a má s nimi velké plány. Ve Wiesbadenu jsou z e-busů se solid state bateriemi na rozpacích kvůli technickým problémům a Mercedes, který je dodal, se k solid state teď staví zdrženlivě. Uvidíme, kam půjde vývoj...netroufám si předvídat. Oni ani dodavatelé ostatních typů baterií nezahálejí.
K mikromobilitě:
K případu z Paříže najdete podrobnosti v článku na našem portále: Odkaz
Nejednalo se tedy o jediný den, ale o dva týdny. Samozřejmě lze diskutovat, co je příčinná souvislost a co je pouhá časová shoda. Ale v horizontu týdnů už to na pouhou shodu okolností nevypadá...
Což vážně neříkám, abych poučoval a měl poslední slovo. Na to jsou na internetu jiní. 🙂 Jen chci uvést věci na pravou míru. Jinak naprosto souhlasím, že safety first. 🙂
U těchhle samovozítek bez řidiče mě hrozně zajímá, kdo ponese trestně-právní odpovědnost za případně nehody. Když ten vehikl někoho přejede, kdo si půjde sednout?
.
A dokud se tohle jednoznačně nevyřeší, tak žádná auta bez řidiče nebudou, ne v normálním režimu.
I o tom se v článku píše. 🙂 Je to pod titulkem Pravidla hry.
Moc rádo se stalo. 🙂 Chystám se na bateriové a vodíkové vlaky, vlakotramvaje, metro a elektrické minibusy bez řidiče nebo na nákladní elektromobily a "elektrické multikáry". No a také bude něco o osobních elektromobilech, ale to přeopatrně 🙂, protože zrovna tahle oblast elektrické dopravy je plná vášní. 🙂
Vase clanky se mi libi, hlavne to, jak neustale zduraznujete, ze Africane pracuji a pracuji tvrde. Nedavno jsem to zminil v jine diskusi a bylo mi receno, at se podivam jak pracuji v jinych zemi, do nichz imigrovali, coz mi prijde uplne zcestne, protoze tam obvykle ziji ve zcela odlisnych podminkach a napr. ve mestech asi jen tezko budou obdelavat pole.
Akorat se rozchazime v tom ohledu, ze ja v Amazonii pred lety zustal a rozhodne uz nemam dojem, ze bych patril do Evropy. 🙂 Ono totiz kdyz nekde nechate srdce, tak se pak bez nej zije docela spatne...
To máte pravdu. Však se nám taky stýská. 🙂
Díky, i když lituji, že už je konec. Vaše vyprávění přibližuje našinci lidi z jiného konce světa, o němž nic moc neví a často má nepěkný sklon pokládat ho za cosi zaostalého, snad i primitivního, zhusta prošpikovaného násilím. Viděli jste život v Mozambiku zblízka, zevnitř, což je velmi cenné. Dobře se to vyprávění čte, nejen proto, že je tak zajímavé, ale je i dobře napsané. Snad vás vaši přátelé navštíví tady u nás a my se budeme moci vaším prostřednictvím seznámit zase s jejich dojmy. Přeji vám i jim všechno nejlepší.
Děkuji!!! 🙂 To jste moc pěkně napsala, je to tak. Ty články jsou vlastně rukopis knížky, který mi ve vydavatelství pochválili a vrátili zpět, že je to "příliš okrajové téma". Ale říkáme si s manželkou, že tahle zajímavá země si zaslouží víc, než jen občasné články v českých médiích o islamistech sežraných lvem a krokodýlem nebo o tom, jak se v Mosambiku špatně cestuje stopem. 🙂
Odkazy na všechny články jsme shrnuli "pod jedno střechu" na náš portál: Odkaz
Díky za skvělé čtení! Nesmírně poutavé téma by utáhlo i o mnoho horší formu, tenhle článek je ale navíc opravdu skvostně napsaný ☺️ Živě, zajímavě, s výbornou stylistikou, nejspíš tu přišel ke slovu i korektor - prostě paráda a v dnešní době velká vzácnost.
Jediná droboučká připomínka: bylo by fajn přidat ke všem dílům seriálu odkazy na ty ostatní. Určitě nejsem jediná zvědavá na svízele s kapulanou i na všechno ostatní!
Jééé, to jste mne potěšila. 🙂 Co se týče korektur, možná editor Médium.cz vychytal nějaké ty čárky, ale toť vše. Skutečnou redaktorkou a první čtenářkou byla moje žena a spolupracovnice Pavla, o níž jde v článcích řeč a která to celé prožívala se mnou (i s tou kapulanou 🙂).
Odkazy na mé další články dává vpravo vedle článku Médium.cz, do toho jim jako autor nezasahuji. Ale dali jsme odkazy na všech 8 článků Léta s vůní manga na Médium.cz souhrnně k nám na web "pod jednu střechu": Odkaz
On ten náš portál je spíš odborný, ale i naši čtenáři se rádi poučí a začtou. 🙂)
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Moc pěkný článek o mém městě.Ale autore tramvajka?To jste si spletl s Prahou.To tedy ve štatlu neuslyšíte.
2 odpovědi
Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
6
Sledujících
0
Sleduje
Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
6
Sledujících
0
Sleduje
Možná je to mezinárodní jazyk dopraváků všech měst. 🙂 To je národ sám o sobě a mám je moc rád. Dejte jim měnírnu a pohnou zeměkoulí. 🙂