Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
S tim bincem nemuzu uplne souhlasit. Tady v Amazonii jsou mista velice cista a upravena, podel cest ruzne tropicke kere s krasnymi kvety, stromy apod., ale stejne tak jsou tady mista, kde ty hromady odpadku halt najdete taky. Kultura je ale pritom porad stejna, cili ten rozdil musi delat neco jineho.
Napr. je problem, ze tu neexistuje neco jako popelnice ci kontejnery, takze odpadky bud musite mit doma (coz ve zdejsim klimatu nemusi byt uplne prijemne po urcite dobe) a nebo je halt vyhodite pred dum, kde by je mel vyzvednout "basurero". Jenze otazka je, kdy prijede, pokud zrovna do vasi ulice vubec bude mit chut prijet (je asi jasne, ze mista co jsou "vic na ocich" se udrzuji nesrovnatelne vic nez treba nejake chudinske oblasti). Takze to neni tak cernobile.
Tady šlo o to srovnání s východním Slovenskem kde (předpokládám) mají svoz odpadu zavedený. 🙂 A taky o pořádek jako takový, nejen odpadky. Jinak v Mosambiku se odpadky na venkově většinou pálí (což je prý proti předpisům a proti dobrým sousedským vztahům) nebo se někde skládkují. Městský svoz odpadu v hlavním městě jsme viděli tuším jedenkrát. A jinak děsně smrdutou horu odpadků jsem kdysi zažil i uprostřed Broadwaye. 🙂 Zkrátka, kulturou míním spíš lidi, než národy.
Krásné, takové ze života 🙂 Ať žije všudypřítomný mor společenské a politické korektnosti. Tady navíc křížený s úředním šimlem, to už je opravdu smrtelná kombinace..
Přeji vám, ať se obětí tohoto novodobého moru stanete co nejpozději - protože utéct se tomuto zlu nedá.
Děkuji moc. 🙂 Zatím si kupříkladu stále hájím (aspoň tam, kde mi do toho nemluví byrokraté) generické maskulinum – tedy mužský rod používaný souhrnně tam, kde biologický rod není známý nebo je nedůležitý. Bůhvíproč jej dnes někteří považují za "nekorektní". Na to v článku narážím s těmi "přáteli a přítelkyněmi". 🙂
Tak doufám že je v těch odkazech i to bayou...
Totiž Fire on the bayou. ..
Poruchám funk-rock-jazz z NOLA a dokola přemýšlím jestli a jak by se ty skladby daly pretextovat
Jambalaya v mém českém překladu na YouTube není, kvůli copyrightům. 🙂
Slovo bayou jsem tam vysvětlil veršem: Ten kraj znám, v tůních tam stojí řeka
Nejsem ani příznivec EV, ani jejich zatvrzelý odpůrce, zatím mi ale nedávají ekonomický smysl, ač bydlím v domě s FVE. Na rozdíl od některých přispěvatelů oceňuji objektivní článek, přál bych si víc takových. Držím palce v dalším psaní. Hezký večer a děkuji.
Děkuji moc. Obráceně, víc takových komentářů, jako ten Váš. 🙂
Abych předešel nedorozuměním: V ČR bylo (dle Ročenky dopravy ČR za rok 2023) registrováno v roce 2023 v součtu celkem 6,5 miliónu osobních automobilů, z toho 22,4 tisíc elektrických (tj. 0,3 % všech registrovaných automobilů). Čísla a jejich vývoj, která jsou uváděna v článku, se vztahují pouze k období 2020-2024, kdy bylo zaregistrováno cca 1 milión automobilů, v tom 27 tisíc elektrických. Už je to opraveno, vypadl tam omylem kus věty. Díky za upozornění. 🙂
Svatá pravda, vím jaké je žít s handicapem, po nějakých 14 letech na vozíku, při nácviku chůze jsem upadla a na už chromé noze jsem si zlomila krček 🙁
Prekérka, dříve jsem s holí pár kroků zvládla, po pádu už ani krok, bolí to i po roce, ale žiju, což je nejdůležitější. Sice absolutní chromák, ale zvládám žít sama a starám se o kámošku, kočičku Hermínu... 🙂 Fňukat, nadávat nebo brečet nemá vůbec cenu, ničemu a nikomu to nepomůže...
Milá paní Karásková, děkuji za komentář a moc Vám s Pavlou fandíme! 🙂 Ať se Vám i nadále daří zvládat všechny nástrahy každodenního života s humorem a nadhledem. U nás handicapovaných je optimismus podmínkou přežití. 🙂
Osobně tedy té realitce na dálku děkuji, protože čtení o vašem pobytu v Mozambiku bylo úžasné. Vzpomněla jsem si na vás a zejména na vaši širší mozambickou rodinu v souvislosti se zprávami o mozambických volbách, které snad nebyly úplně bezproblémové... Držím palce vám i vzdáleným přátelům!
To je od Vás moc milé. 🙂 Je to bohužel tak, jak píšete. A nejvíc to nakonec odnesou úplně normální poctiví lidé. Opravdu jen v Africe...?
Tedy palivový článek na výrobu vodíku a pak na výrobu elektřiny má dohromady 0,6*0,6 = 36% plus další ztráty kompresí vodíku. Ale když je přebytek elektřiny např. z větru, pak to tak nevadí.
Zhruba tak. U účinnosti elektrolýzy vody jsou informační zdroje obzvlášť velkorysé – uvádějí ji v rozmezí 50-80 %. Podle jednoho českého demonstračního projektu a mých orientačních propočtů pracuje sestava elektrolyzéru a palivového článku s účinností cca 25–30 %. A ano, máme tam pak vlastní spotřebu toho kompresoru. Kdybychom k tomu přidali ještě účinnost fotovoltaiky, jsme v sestavě "od slunečního svitu po elektromotor" na celkem malých procentech. Tady se počítá s tím, že to slunce je zdarma. Ovšem ne ta technika. Jak říkám, zázraky jen na Svaté hoře – v dopravě ne. 🙂
Mimochodem, parní nákladní automobil Škoda-Sentinel prý spotřeboval na každý kilometr zhruba 5 kg uhlí a 30 l vody. Nákladově to bylo třikrát efektivnější, než benzínové nebo naftové náklaďáky. Jen jaksi ty pevné částice a uhlíková stopa... 🙂
Dobrý článek, ale chybí mi nějaká číselná vyjádření. Před časem jsem četl, že ztráty u vodíkového režimu jsou asi 80%, u čistě bateriového asi 30%. Prý z německých zdrojů. Dnes je to možná už jinak.
Děkuji. 🙂 S čísly je trochu problém, že různé zdroje uvádějí různé hodnoty. Proto jsem s nimi opatrný, zvláště u populárně laděných článků, aby se mi čtenář v těch číslech neztratil. Obecně se uvádí, že PEM palivový článek má energetickou účinnost nějakých 50-60 %, u lithiových baterií se udává cca 80-90 %.
16
Sledujících
2
Sleduje
16
Sledujících
2
Sleduje
Tady se toho taky hodne spali, ale to spis jen na venkove, co uz je jako opravdu "velky venkov" (tzn. zadna tekouci voda, elektrina atd.). V mesteckach moc ne, mj. proto, ze spousta domu nema zadnou zahradku, takze byste to mohl palit max. tak nekde na verande, nebo na ceste pred nimi.
Ja treba nechaval pytle s odpadky v pradelne, nez dorazil svoz, jenze se mi tam docela rychle zacaly chodit stravovat krysy, cili jsem musel poridit kocoura.
1 odpověď
Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
7
Sledujících
0
Sleduje
Jmenuji se Jakub Slavík, jsem manažerský konzultant a ekonom dopravy na volné noze, a "na část úvazku" také spisovatel. 🙂
7
Sledujících
0
Sleduje
To jsou příběhy, co by člověk nevymyslel. 🙂 🙂 🙂