Jakožto obyvatel Krnova jsem to měl z první ruky. Selhalo v první řadě povodí Odry, které nám zprasilo protipovodňová opatření i ta, co už udělalo (protipovodňové zdi založené nad hranicí vody, takže vodou podemleté, ve zdech není žádná výztuž takže proskly a rozpadly se, zdi končící na hranici katastru, a řeka je obtekla, nulová ochrana rozvodny, která stojí v bývalém korytu, kam se voda pokaždé vrátí, naprosto zarostlé břehy, které způsobily ucpání koryta napdanými stromy a zvýšení hladiny v Zátoře a Braniticích více než bylo nutné). Za Nové Heřminovy mohou ještě tak nejméně. Město mohlo udělat více pro přípravu před povodněmi (věděli jsme to 4 dny předem) a některá protipovodňová opatření mohlo realizovat samo.
Já bych nežaloval stát, ale povodí Odry za obecné ohrožení z nedbalosti.
Rád bych se od vás dozvěděl co by si Rusko počalo s hospodářsky rozpadající se Evropou. Jejíž součástí je druhořadá, stále více zadlužovaná montovna a skladovna Evropy, které nepatří dokonce ani voda a která je závislá zejména na levných surovinách, kterými jsou nafta, plyn, ocel, palivové články do levných a dokonale funkčních ruských jaderných elektráren. A to nemluvím o strojených hnojivech pro zemědělce, jejichž výroba, už víc jak před rokem, v Německu zkrachovala.
No jak jsme viděli na Ukrajině, tak je v "hospodářsky se rozpadajících zemích" zajímají převážně záchody a pračky, protože tyhle vymoženosti v nejpokrokovější zemi světa nějak chybí. Ale jinak je to ráj.
Z Istambulské úmluvy se dávno stala ideologie. Nezaznamenal jsem žádný argument, který by říkal, že jejím nepřijetím se jakkoliv oslabí ochrana týraných. Na to máme trestní právo. A je-li někde chyba, tak to lze napravit novelou příslušného paragrafu. Není důvod se v této oblasti vzdávat státní suverenity . A bohužel na druhou stranu značná část podporovatelů nám úplně stejně protlačila Green deal. "Nebojte to nic", "je to jen diskuze", "přece chcete zdravější prostředí". "Ha smůla, už se s tím nedá nic dělat, tu máte účet za elektřinu" Takže při dalším kole z úst stejných lidí, byli už i natvrdlejší poněkud skeptičtí. Mimochodem, ten Green Deal prospívá Rusku mnohem více, než neschválení Istambulské úmluvy. Když si zakážeme levnou elektřinu, tak si v důsledku zakážeme i výrobu zbraní.
Diskuse o smyslu ceske koruny se dostava do naprosto skurilni roviny , pomineme - li naprosto silene ztraty pri predvodech z eur na koruny a zpatky silenou volatilitu a nutnost naprosto zbytecne platit zajisteni proti kursovym rizikum dostaneme se do roviny ktera se dotyka kazdeho jednotlivce -
Eurozona - inflace 2,7 %
Cesko - inflace 9,3 %
Uroky z uveru -Eurozona 3,5%
Cesko -10 %. A vic
Presto proletar vola zachovame si ceskou korunu , EU se rozpadne , nebudeme prebirat dluhy jinych a podobne perly ….
Zridkakdy se da platit v zahranici madarskym Forintem a bursovni obchody se take neprovadeji polskym zlotym .
Obavam se ze v brzske dobe ceska koruna coby platidlo amerciky dolar nenahradi
Kolik inflace mělo Estosko (platí EUREM) ? 17%. kdy začala zvedat úroky čnb a kdy ECB? čnb skoro o rok dříve. A tak dále. Když mluvíte o eurozéně, mluvíte o Německu a Holandsku, ale měl byste mluvit o pobaltských zemích. Kurzové zajištění je zajisté náklad, ale možnost devalvace měny je mnohem silnější věc, které bychom se něměli vzdávat, dokud nebudeme hospodařit vyrovnaně (takže nikdy)
No to ještě není to nejhorší. My to letos vyplňovali a zjistili, že nám NSA dá polovinu toho co vloni, protože děti od 15ti let jsou podporované pouze pokud zvládnou 6 turnajů za rok (dosud to bylo 6 za tři roky) a samozřejmě platí to hned, takže nemáme šanci na to nijak reagovat. Tak to jenom, až se budete rodiče divit, proč musíme opět zvedat členské příspěvky.
Pane kolego, pokud jste si nevyzkoušel učení na nižším typu školy, nevíte o učení téměř nic. Já jsem na VŠ učila 24 let. Teď učím na střední odborné škole, a věřte, že obě práce se diametrálně liší. Každý učitel VŠ by si měl toto vyzkoušet, aby si uměl vážit kolegů na ZŠ a SŠ a povýšeně nekritizoval, co nedělal.
Jistě víte, že takový požadavek je z principu nesplnitelný, protože mě nikdo nenechá učit děti na zš. A pokud tím implikujete, že kromě učitelů jejich práci nemá nikdo kritizovat a jen sypat prachy, tak jste přesně představitelka té části učitelů, kteří nechápou, kde se berou peníze, co jim přistanou každý měsíc na účtu, a proč ostatním vadí jen bezhlavě sypat 100tisícům lidí stejně. Pěkný den.
Není to opravdu tak jednoduché. Příklad: Máte na stejné škole dva učitele matematiky v paralelních třídách - jeden je oblíben rodiči i žáky, ale výsledky jeho absolventů jsou horší, druhý je vysoce neoblíben, ale výsledky jeho studentů jsou lepší. Jak je ohodnotíte? A představte si, že příští rok mohou být ty výsledky zcela opačné. Prostě dostali jiné třídy. Naprosto běžná situace. Já učím třeba dvě zdánlivě paralelní třídy NJ. Učím je v podstatě stejně, stejné učebnice, stejné pracovní sešity, podobný počet žáků, metody a čas samozřejmě přizpůsobuji dle toho, co je zapotřebí. Výsledky jsou nesrovnatelné. Učím v jedné třídě špatně a v druhé dobře? Jeden rok má Dějepisná olympiáda zajímavé téma a přihlásí se na ni třetina třídy, další rok je to téma, s prominutím, blbé...a neprojeví zájem nikdo. Sníží mi kvůli tomu plat? Mám super vedenou třídu a propadnou se mi do ní dva tupí a problémoví žáci a totálně mi rozhodí kázeň i kolektiv, styl práce i výuky - a samozřejmě i výsledky ve srovnávání. Jsem proto letos horší učitel než loni? Těch proměnných je zkrátka strašně moc. Smysl dává váš návrh, aby peníze rozděloval ředitel, ten by měl vědět, jak kdo učí. Ovšem - může ředitel (třeba fyzikář) opravdu kvalitně posoudit, jestli učím dobře dějepis? Ale, řekněme, že to dokáže. Kdo ale bude kontrolovat ředitele, aby peníze nerozděloval podle klíče - ponížený oblíbenec dostane X aktivní potížista nedostane? I to jsem už totiž zažila.
Hodnocená byste byla za výsledky všech svých žáků a dáva smysl to dělat na plovoucím vzorku tří let, právě kvůli eliminaci toho, co popisujete. Věda se taky hodnoptí za posledních 5 let. Opravdu to není nic neobyčejně komplikovaného,. A to co jste popsala, se statisticky stává všem stejně často. tím se to vyrovná a vyplavou rozdíly v medinánech, tedy zda je někdo spíš lepší a někdo spíš horší
No vidíte, takhle krásně složitě to umíte vysvětlit a přitom Vám stále uniká podstata ... výstup práce učitele je přímo závislý na ochotě studentů a ta je na jednotlivých stupních škol zcela odlišná. Pokud toto popřete, popíráte podstatu dospívání jako takového. Ďábel se zkrátka ukrývá v "detailu".
ano, ale není odlišná v Bohumíně, ve Frýdku a ve Vsetíně. A statisticky je stejný výstup ze třídy s 3mi problémovými žáky v celé zemi. a stejně tak ve třídě s 10. A i když si to nasekáme do hodně skupin, tak Vám stále zůstanou skupiny učitelů učících stejný předmět na škole se stejnými výsledky ve třídách se stejným počtem problémových dětí nejméně po 100. A tam uvidíte rozdíl mezi učiteli. A opět se vracím k reakci 1. nejde o to mít v dané metrice 100%, ale mít co nejvyší percentil mezi svými kolegy učími totéž na stejně motivovaných dětech.
Ochota učit se je dokumentovaná už na papírech co se posílají ze školky a sociální zázemí známe taky, takže není problém ocenit učitele, který vytáhne svou třídu za např. 3 roky výše, než kolega, startující ze stejné laťky. Takže relativní srovnání mezi učiteli učícími na školách dosahujících stejných výsledků je možné a docela snadné.
Výborně, konečně někdo z branže. Takže prosím konkrétně, jak hodnotit ty vyučující dětí a adolescentů? Abych nebyla zabetonovaná. Mimochodem, nebagatelizujte prosím to krocení. Ten čas pak zkrátka někde chybí.
viz má odpověď paní Berenice Kopřivové v tomhle vláknu.
Abych zkrátil diskuzi, o 100x opakové reakce, tak 1. to co navrhuji srovnává učitele relativně a výsledky také (tedy učitele na např. češtiny na školách s nízkým skore ve srovnávacích testech vůči sobě ne vůči elitním gymplům atd.) a 2. vždy lze vymyslet teoretický postup, který Vás zcela finančně zruinuje, navzdory tomu, že jste ta nejlepší učitelka v oboru. Ale zkušenosti z hodnocení vědy (je lepší článek o laserech, nebo monografie o Žižkovi? ano i to jde měřit) ukazují, že extrémní scénáře nenastávají zejména ne, pokud vyžadují součinnost většího počtu lidí (např. všech rodičů, ředitele a školní inspekce). 3. nedostatky v hodnocení (přesněji řečeno adaptace hodnocených na použitou metriku, které vedou nezamýšleným směrem), lze v čase upravovat.
A to krocení nebagatelizuji. Naopak je mi zcela jasné, že dozory všude možně jsou nevděčná (za mě i zbytečná zejména na sš) práce, která Vám bere čas. a mohl by to stejně tak řešit sekuriťák za minimálku, ne Vy.
Máte značně zkreslené představy o práci s lidmi. Vaše práce evidentně spočívá v práci s neživým materiálem, nebo vysoce motivovanými lidmi. Toto je příliš vzdáleno třídní realitě.
Mýlíte se, pracuji a učím na univerzitě už 14 let. Naopak pracuji s lidmi denně. Je to velmi podobné (méně krocení divé zvěře, mnohem náročnější přípravy) Proto mě neoblbnou klišé o tom, jak je učení nehodnotitelná práce. Naopak mě nepřestává překvapovat zabetonovanost myšlení učitelů v tomhlo ohledu.
Problém je v tom, že výsledky učitelské práce se hodnotí strašně špatně. Podle čeho je chcete hodnotit? Tohle není práce ve fabrice, kde dostanete standardní materiál mohu hodnotit, jakou kvalitu výrobků jste vyprodukoval. Nebo obchod, kde mohu hodnotit zaměstnance podle toho, kolik peněz firmě vydělali. Ani věda, kde mohu stanovit objektivní kritéria hodnocení výzkumu. My jsme závislí na neobyčejně vysokém množství proměnných. A z nich je nedůležitější kvalita "materiálu", jaký se nám dostane do ruky. Kdo by, podle vás, měl být lépe placen? Učitel na vysoce výběrovém a draze placeném gymnáziu, který dostane pod ruku nadprůměrně inteligentní a vysoce motivované žáky (s vysoce motivovanými rodiči) - a dokáže s nimi dosáhnout špičkových vzdělávacích hodnot...nebo učitel na segregované škole ve vyloučené lokalitě, který dostane na starost žáky převážně nacházející se na druhé straně inteligenčního spektra, zcela bez motivace (a s rodiči naopak komplikujícími mu práci) - a dokáže je aspoň naučit číst, psát a osvojit si mytí rukou, čištění zubů a utírání zadku (a to fakt nepřeháním, s některými kolegy z těchto škol jsem o tom osobně mluvila). A pak máme samozřejmě celou tu škálu hodnot mezi tím. Taková dnešní třída na běžné ZŠ (samozřejmě hypotetická) - 30 žáků, z toho 2 ADHD, 2 vážnější poruchy chování (OSPOD, policie), 2 vývojové dysfázie, 1 hraniční (spíše podhraniční) inteligence, 3 cizojazyční a dále 3 vysoce inteligentní. Podle čeho zhodnotíte moji práci? To není ironie, ptám se zcela vážně.
Jestli jste si všimla, tak jsem nikde neuváděl požadavek na absolutní výsledky studentů, protože chápu, že na elitním gymplu se učí jiná liga než na základce v pohraničí. ale o všech dětech víte z jakého prostředí pochází, kolik jich trpí něcím a jaké mají výsledky ve srovnávacích testech 5/9/maturita, takže jde to. Od učitele na elitním gymplu čekám, že děti nebudou pod 99% percentil, od učitele na strojní prumce mi stačí, když zvládnou maturitu z češtiny atd. + kolik dětí se přihlásí na olympiádu ve vašem předmětu? Kolik jich půjde studovat váš předmět dále? Je to nadprůměrné číslo? výborně prachy vám, je to podprůměrné číslo? prachy sebrat. + se zeptat rodičů a dětí, jak jsou s Vámi spokojeni? Opět relativně srovnávat s ostatními ve Vašem oboru (chápu rozdílnou oblíbenost tělocviku a chemie). Nabo jde dát prachy ředitelům, ať rozdělí on (je šéf, ví, co děláte/neděláte). Možností je spousta.
Pro původní článek i Vaši reakci platí, že jste ani jeden nepochopil princip práce a odměny za ni. Cílem žádné práce není se předřít, ani trhat rekordy a´la Stachanov, a dobrý pracovník se nepozná podle toho, že v práci i spí, ale podle výsledků, které jsou za ním. A tím spíš v intelektuálním povolání, jako je učitelství. Mějte nachystané zajímavé přípravy, zajistěte variabilitu testů, vytáhněte problémové dítě do průměru, vzbuďte zájem dětí o daný předmět a naprosto si zaloužíte těch 130% i kdybyste tam strávila jenom 20hodin týdně. Naopak za 4hodinové kafíčkování ve sborovně, za hysterické pořvávání po puberťácích na chodbách škol, ani za unudění dětí si nezasoužíte ani ten průměr, i kdyby toho bylo 60hodin týdně.
A celý spor je o tom, že společnosti, která Vás platí, vadí, že jste naprosto odmítali všechny pokusy o hodnocení učitelů podle výkonu a trváte na tom, že jste všichni stejně dobří (a dle platu lepší než 95% populace), přestože všichni ze svých školních let ví, že to tak není a těch, co si chodí své peníze do školy vysedět je podstatná část pedagogického sboru.
Bohužel jediná cesta je angažovanost rodičů. Ty mizerné prostě obtěžovat tak dlouho, až půjdou dělat něco jiného. A za všechny přehmaty typu, že Vás bude prudit rodič, který nechápe důležitost dějepisu nebo chemie atd. děkujte svým odborům, které se jakémukoliv profesionálnímu hodnocení Vaší práce již 20 let úspěšně brání.
Zrušení matematické třídy bylo v tomto konkrétním případě rozhodnutím ředitele, vůbec se nejednalo o to, aby se učitelce lépe učilo. Mnohým rodičům a učitelům se to naopak nelíbilo, ale nedalo se s tím nic dělat.
Já vím. To, že se Vám bude lépe učit ve třídě, kde zůstanou ti tři dobří je logický důsledek. Neobviňoval jsem Vás, že jste si to vymysleli.
Ne, není to, aby se učitelce lépe učilo. Jde o to aby se v českých krajích lépe žilo všem. Protože pokud vytvoříme elitářský systém podobný jako v Etonu kam chodí princátka, tak se rozevírají nůžky. My potřebujeme aby nějakou slušnou úroveň měli i ti méně sociálně úspěšní, aby se jim pomohlo nahoru a ne, aby vznikl skleněný strop. Naše země bude úspěšná ne podle vysokého počtu milionářů, ale podle nízkého počtu looserů. A není nutné to dělat násilím, ale pozvolna. Aby i ti úspěšní věděli, jak se s čím popasovat, ta sociální interakce, je k nezaplacení.
Konec konců nechceme žít v něčem jako jižní Amerika, kde je luxus vedle slumů.
A kolik myslíte, že zprůměrovaní vymyslí léků na rakovinu, postupů pro jadernou fůzi, nových elektrolitů pro baterie elektromobilů, nebo energeticky efektivnějších postupů pro výrobu oceli? Přesně nula.
Učím na univerzitě 12let a každý rok je úroveň studentů horší a horší. "Hlavně je nepřetěžovat, musí je to bavit, atd." a integrál nebo matice je zakázané slovo a vyvolává to u studentů kopřivku. A pak přijde Číňan, Korejec nebo Japonec a člověk jenom žasne, jaká je jejich úroveň. A většina našich inženýrů má maximálně a to, opakovat postupy, které jim oni napíší, jak pro blbce. Ale to je přesně ta mentalita montovny. Malá přidaná hodnota, malá konkurenceschopnost (vysoké požadované platy, malé znalosti)
Amerika je technologicky tam, kde je, protože nasává mozky ze světa do svých elitních škol. že tam chodí i synové a dcery boháčů, kteří mají jenom prachy, je collateral damage, ale stále platí, že pokud na to máte hlavu, tak se dostanete na Harvard i bez peněz (jenže to ji musíte mít sakra vycvičenou v 18ti-to tu zvládá jenom PORG a tedy je to přístupné prakticky jenom pro Pražáky a Brňáky-nezdá se Vám to dost jako skleněný strop?)
Abychom se nestali jižní Amerikou, tak musíme mít nějaký program, jak tu mentální elity vychovávat a udržet, zatím se zaměřujeme jenom na to, aby do stejné třídy chodily děti všech úrovní.
A matematická třída v malém městě je právě něco, co proráželo skleněný strop, protože umožňovala perfektní start nadaným dětem, jejichž rodiče nemají na to je vozit někam do krajského města do slušné školy.
Myslím, že neměří známky, ale znalosti na základě testů. Pan ředitel tvrdí, že po sloučení tříd se slabší žáci o 20 - 25% zlepšili (v testech) a nadaní si zachovali stejnou úroveň. Vždy ale nejvíc bude záležet na schopnostech učitele, počtu dětí ve třídách apd. Na ZŠ jsem byl součástí těch nestudijních skupin a následně třídy a škola mne moc nebavila. Na odborné SŠ se mi líbilo a největší pohodu jsem si užíval asi na VŠ.
Ano, ale úroveň těch testů je taková, že člověk z matematické třídy (jsem absolvent) to dá s prstem v nose. Je to otázka škály. A on testy na nadané nemá a nepoužívá. Chlubí se výsledky testů z 5. a 9. tříd pro obecnou populaci. Myslím, že pokud se mají být učitelé elita, tak by měli děti vzdělávat podle jejich možností (a to i ty nadané) a ne to rvát do stejných škatulek, aby náhodou nemuseli vymýšlet těžší příklady pro ty nadané.
16
Sledujících
1
Sleduje
16
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Copak se stalo? AI vám řekla nějakou nepříjemnou pravdu, že ji špiníte ještě ve stádiu vývoje? Koukněte se, kde byla prvotinka BERT nebo GPT1 (rok 2018), tak modely používaly cca 120 milionů parametrů a kde jsme dnes za pár let, kde GPT4 má několik miliard parametrů. Klíčový rozdíl je ve velikosti, složitosti a schopnostech generovat kvalitní text a chápání souvislostí (self attention). Budoucí GPT5 bude mít extrémní nárůst parametrů, výrazně lepší porozumění kontextu, multimodální transformace, vylepšené etické a bezpečnostní funkce a teoreticky bude mít i možnost napodobit emoce při voice-answer.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
"chápání souvislostí " v LLM modelech neexistuje. AI se jeví "rozumnější", protože to pracuje s miliardami parametrů místo milionů. Ale dokud někdo nezakomponuje ověřování výstupů na základě nějaké sady faktů, tak tam vždy budou náhodně chyby a nesmyslné výsledky, proto to není možné používat na nic opravdu odborného v oborech, kde jde o fakta, ne o názory. A na návrh marketingové kampaně na hamburgery je to zase strašně, ale strašně drahá sranda.
Za mě je základní problém v tom, že se snaží o tvorbu AI "na všechno" a nikomu se nechce dodat sadu fakt, na kterých by se měla AI natrénovat. místo toho se vzal kus internetu a nasypal se tam. A pravděpodobnostní model je prostě inherentně špatně, když jde o odbornost.
1 odpověď