Osobně bych viděl mnohem akutnější reformu našeho školství, která by měla přestat devalvovat vzdělání jako takové, aby pracovní úřady nebyly naplněny maturanty a vysokoškoláky s diplomy v kapse, o jejichž osobnostní i odborné "kvality" trh práce nestojí. A také aby vyučený řemeslník dokázal odvést odbornou práci, na kterou si jej klienti objednávají. Dobrým začátkem by bylo u učebních oborů vydávat v základu vysvědčení o ukončené docházce a výuční list vydávat až po důsledné státní odborné zkoušce před komisemi složených z mistrů nezávislých na školách i státu. Maturita by již měla být, jako dříve, velmi prémiovým vzděláním, otevírající cestu k pracovním pozicím s vysokou mírou zodpovědnosti, oproti dnešnímu stavu, kdy maturita je vnímána pomalu jako základní vzdělání, které musí mít snad všichni. A redukce vysokých škol by rozhodně prospěla, aby se možnost studia na hony vzdálila kdejakému maturantovi co jenom ještě nechce začít pracovat, ale vysoké školství otevíralo bránu a příležitosti opravdu výjimečným dříčům s vizí a tahem na branku. Potíž nejenom českého školství je v přijímání až hysterické hyperkorektnosti, kdy je největší důraz kladený na výchovu osobnostních individualit nad drilem, jehož síto odjakživa přirozeným způsobem oddělovalo zrno od plev a reálné schopnosti od nereálných cílů. Není to tak zase až tak dávno, co naše školství produkovalo kvalitní odborníky. Dnes produkuje velká ega, ze kterých se stanou klienti cvokářů po té, kdy ten svět, co na ně přeci čeká s otevřenou náručí udělá baf a nastaví zrcadlo reálného boje o místo na výsluní.
Chápu váš pohled, bohužel doba jde ku předu, brzy vám dům postaví robot nebo 3D tiskárna, zedník bude drahý, protože nemůže pracovat nonstop a chodí čůrat. Jen výjimečně bude poptávka po originálních řemeslnících, ale to jen pro ty, co si ho budou moci dovolit. Tudíž je potřeba změny, už jen kvůli tomu, že mraky vědomostí jsou k ničemu, když je neumíme patřičně využívat...
Zhruba dvě třetiny z žáků mají nějaká potvrzení z různých poraden a od různých často i soukromých psychologických praxí o tom, s čím vším se nemůže dotyčný žák setkat.“„Zhruba polovině z nich vadí a narušuje jejich psychický vývoj to, že je vyvoláte, proto to dělat nesmíte. Další část žáků negativně ovlivňuje dokonce už i ten fakt, že se jich na cokoliv během vyučování zeptáte. Takže se jich na nic neptáte a vlastně ani nemůžete. Další skupina studentů má potvrzení na to, že na ně neblaze působí překvapení, stresují je. Takže odpadají prověrky, které zjistí jejich znalosti.“
Asi takto hezky hovoříte o inkluzi... Předpokládám, že vaše děti, chodily, chodí nebo budou chodit na víceleté gymnázium, tudíž nemůžete nikdy pochopit rodiče, kteří mají dítě se SVP a ani jeho potřeby. Neumíte diferencovat úlohy ani výuku, protože jste se nikde v tomto nevzdělával, nevíte si rady s využitím podpůrných opatření, protože vás nikdo neproškolil... Čí je to chyba? ...A proto je reforma nutná...
Moc hezky, napsaný článek, ačkoliv jsem jej z počátku četla s určitou skepsí, nakonec vystihl moje myšlenky. Školství změnu potřebuje, nutně, nicméně v prvé řadě musí učitelé rozumět tomu, proč je to nutné. Osobně znám několik lidí, kteří se na tvorbě nového RVP podílejí, bohužel nebo bohudík jsou to lidé, kteří jsou ochotni se stále vzdělávat, doplňovat si potřebné kompetence a učit se nové věci... Většinou mylně předpokládají, že takoví jsou i všichni ostatní učitelé. A zde nastává ten problém... Učitelé, kteří svůj profesní růst ukončili v devadesátých letech nemohou rozumět tomu, proč je reforma nutná, vystoupit z komfortní zóny a přijmout fakt, že dnešní žáci mají jiné potřeby a motivace k učení, je pro ně velmi složité. Rozumím tomu a jsem schopna to respektovat, ale... Musíme opravdu jako Mojžíš putovat 40 let pouští, aby do změny nebyli zahrnuti již ti, jenž znají jen socialistické školství? Je potřeba si uvědomit, že pracovní trh se mění velmi rychle, s výše popsaným přístupem učitelů se školství mění velmi pomalu, pak není divu, že ze základních, středních i vysokých škol vycházejí lidé nepřipravení pro poptávku aktuálního pracovního trhu... Mimo jiné, ředitelé volali po volnosti, nyní mají možnost mít velmi volné ruce v naplňování svých vlastních koncepcích škol. Těším se na další návrhy i v ostatních oblastech - umění za mě zatím OK. 😉 Jen tedy: Pokud učitelé chtějí, aby se žáci učili, měli by sami být ochotni se vzdělávat...
Vzdělávání možná ne, ale povinnost školní docházky věkem 17 let končí.
Je to zákon a soudružka, co si to nechtěla hledat, ale souhlasí, si to teď může dohledat. ;)
Tak pokud by byla otázka na povinnou školní docházku, máte samozřejmě pravdu. Jenže otázka zněla: Do kolika let může dítě v současnosti chodit na základní školu?... 😉
prostě má někdo jen sedm tříd základky. Že by tam nějakej tupec seděl i v padesáti???? dokud to nedodělá? to se mi nezdá.
Tak takto to úplně nefunguje, ale pro vysvětlení: žák narozený např v září nastupuje do ZŠ až v roce 2023,pokud dostane odklad tak v roce 2024.to mu pak v září bude 8let. V 6.tride mu pak bude 13 let, na 1.stupni má možnost opakovat 1x ročník to mu může být 14let v 6.tride a na 2.st. také muze 1xopakovat, to už mu vychází 18 let na 9.rocnik... No a pokud škola souhlasí, může si takto ZŠ dokončit. Není to zvykem, ale omezené věkem to není. 18 letou dívku na ZŠ jsem učila, jednoduše to jde 🙂. Můžou nastat jakékoliv události, které hold neovlivnite
1. Víceletá gymnázia nevznikla po roce 1989, ale byla tady už za R-U i za 1. republiky, za Protektorátu a po něm, až do komunistického převratu. (Komunisti se báli vzdělaných lidí.)
A doplním i to, že základní vzdělávání není omezeno věkem. Mají tam chybky, soudruzi novináři 🙂
Zeptejte se lidí v Hradišti. Za ty roky co starostuje se změnilo opravdu hodně věcí a to k lepšímu. Po získání mandátu oznámil, že po skončení tohoto volebního období už na post starosty kandidovat nebude.
To mohu potvrdit, udělal toho vážně hodně a smekám, jen bohužel to školství v MH jaksi nebylo jeho silnou stránkou, ale třeba se polepšil. Předpokládám, že nyní již všechny ZŠ ve městě budou zářit po celém středočeském kraji. Držím palce ať to vyjde.
Vážení, když pročítám co píšete, jde o jediné - buď to vy nebo učitelé vašich dětí nepochopili, že distanční výuka je o tom, aby učitel s dítětem pracoval tak, aby je dobře namotivoval k samostatné práci a to nejen při online výuce. Mnozí učitelé to naštěstí pochopili. Někteří teprve budou muset pochopit, že klasická frontální výuka není úplně to pravé ořechové. Měsíc to udržet jde, ale déle to je jen ztráta času pro děti i učitele. Rodiče by neměli s dětmi trávit při přípravě více času, než jak tomu bylo při prezenčním vzdělávání, mají omrknout jestli jsou úkoly hotové popřípadě pomoci s plánováním jejich plnění... Rodiče nemají suplovat roli učitele.
Chápu, že pro rodiče dětí na 1. stupni, je tato doba velký problém, malé děti samotné doma zůstat nemůžou. Tady by se opravdu měl dostatečně zvážit nějaký kompromis - to nepopírám, sama mám doma dvě děti, které to už nebaví.
Nicméně celý článek je o tom, že je nutné školství reformovat a to je pravda. Nevěřím sice, že je to nápad pana Plagy, ale velice jej kvituji. Je mi stydno, když slyším některé kolegy říkat, že dnes odmítají děti známkovat, protože neví koho známkují - kdo jim napovídá. Proto se nemůžou dočkat až se vrátí do školy, aby je zasypali testy a zkoušením. Změna minimálně v přístupu je nutná a tato doba to potvrdila, bohužel bude to trvat velice, velice dlouho a bude to ještě hodně bolet než budou ředitelé a učitelé na změnu připraveni. Většina učitelů totiž zažilo již spoustu ministrů a pokusů o nápravu systému a již jsou skeptičtí vůči jakýmkoliv návrhům na zlepšení... Což jim nemůžeme mít za zlé...
Děti některých našich zaměstnanců bydlí v Mostě, a tam je na jedné ZS ředitel, kterému jsou žáci zcela ukr.deni - nezajímá se o to, zda mají doma internet, je mu zcela jedno, zda se účastní vyučování na dálku... Když jsem navrhoval, že přispěji na koupi PC pro děti, které ho nemají (na půjčení), byl jsem odbyt, že by "to stejně rozbily a byla by s tím jen starost". - Naopak skola, kam "chodí" dcera ve středočeském kraji, je vzorná - denně drží rozvrh, učitelé učí přes internet vynalézavě a poutavě. I tak jsem pro to, aby všechny děti včetně středních škol opakovaly ročník, tj kdo je dnes v 7 třídě, ať je v září znova v 7 třídě ZŠ, kdo má maturovat, ať jde nejdříve znova do 4 tr. SS...
Aha, a ty děti co mají nastoupit na zš necháte ve školce, a ty co mají nastoupit do školky necháte doma, a ty co se mají narodit přidržíte, aby se narodily později? Nebo kam je chcete nacpat? Už teď je 30 dětí ve třídě, jak za totality a to v době, kdy ze všech stran se apeluje na individuální přístup a zkvalitnění výuky .... Copak to jde v těchto počtech? A navíc, kdo je bude učit? Je nutné si uvědomit, že nejsou učitelé... Z ped. fakult sice vycházejí absolventi, ale nedivím se, že se do školství nehrnou... Taky by vás nebavilo dělat práci, do které se vám prdí každý mudrlant a radí vám jak lépe pracovat... Je to smutný obrázek naší doby... a opakování ročníku není řešení - je to jen vytloukání klínu klínem
Prosím, proč vás tak šokuje lekce rétoriky?. To je snad normální ve vysokých funkcích, umět se vyjadřovat, nenechat se vykolejit a dokázat vysvětlit. Pan premiér má také podobné lekce, avšak jak patrno není to vzorný žák (ke shlédnutí zde: Odkaz ) A jen mám dotaz: vy, věčně nespokojení... Poraďte mi - kdo z těch silnějších stran má lepší volební program než Piráti a STAN a v čem? Prosím moc, o přesvědčivé odpovědi - konspirace a dohady JPP si prosím nechte.... Děkuji převelice a krásný den všem.
3
Sledujících
3
Sleduje
3
Sledujících
3
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Obávám se, že politici a úřady za chvíli nebudou vymýšlet a dělat nic jiného, než podobné ptákoviny. A řada lidí na to skočí s radostným zavýsknutím, "že se konečně něco dělá".
Přitom by bohatě stačilo činy proti mravnosti nevymazávat z trestního rejstříku a pedofily nechránit pomocí GDPR, tak, aby lidé v jejich okolí věděli, že si mají dát bacha. Teď se jejich prohřešky všelijak tají a musí se vymýšlet nějaké... (semafory). 👎🤮
A ladit oranžová...
4 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Souhlasím, prostě některé věci nemazat z rejstříku, ale oni stejně zjistí, že pátráním a zveřejňováním trestanych věcí z minulosti, narazí na listinu základních práv a svobod článek 50