Zdravím
Děkuji autoru za zajímavý dokument.
Jenom bych si dovolil poopravit termín "starý", neboť u těchto vozidel se tento termín moc nehodí používat.Ono totiž tento termín,je značně zavádějící, staré může být i 10-15 let používané vozidlo a naopak vozidlo z "the 1940's, 1950's, 1960's", může být v mnohem lepším technickém stavu, nežli vylítaná novodobá ojetina 15 let stará.
V USA je totiž rozličné množství takzvaných "automotive associations",jenž posuzují různé periody v kterých bylo dané vozidlo vyrobeno a samozřejmě jeho vyjímečnost,mnohdy nejde ani tak o jeho výkon,ale spíše o jeho design a specifickou odlišnost a uměleckost.
Každá asociace to posuzuje trochu z odlišného pohledu,tedy kolik vyjímečných kusů bylo v dané "omezené sérii vyrobeno" ku jeho designu, ale v průměru se snaží držet jistého posuzovacího standartu.
Termín "starý" je příznačný spíše pro vozidla v rozsahu let "1900-1919" kde se už řadí jako takzvané "antikvariátní-starožitné a to doslova".
Rozsah let přibližně 1919-1930 je brán jako takzvaný "older veteran".
1930-1939 je brán jako takzvaný "younger veteran".
Dále zde nastává právě milník mezi lety "1940/1942-1949", kde jsou jisté druhy odlišností jak dané asociace řadí vozidla.
Některé jako "veteran a některé už jako classic car".
Přibližný nástin "American automotive associations"
1940-1949 - začíná takzvaná 1st classic car era.
1950-1959 - začíná takzvaná 2nd classic car era.
1960-1969 - začíná takzvaná 3rd classic car era.
1970-1979 - začíná takzvaná 4th classic car era.
Zdravím vás
Tak ono jde především také o to,co člověk to jiný požadavek.Zprvu záleží, na jaký účel dané vozidlo chcete.Na vysokou maximální rychlost či na drags(akceleraci).V tomto ohledu zde hraje roli mnoho faktorů.
V USA se to řešilo s ohledem na vysokou životnost ku obrovským vzdálenostem,aby ty motory také něco vydržely,podobně analogicky jako Ruské motory a ne muší Evropské motory přeplněné, které mají asi tak o 50% nižší životnost, ale to zde pro Evropské výrobce není prioritou, aby vyráběli motory, co by vydrželi klidně 40-50let.
Prakticky už od 1920's - 1970's se v USA zpravidla používala filozofie takového strojního rozvodu, jenž má celkové nižší radiální otáčky(tedy otáčky,v nichž se veškeré strojní, mechanické ,třecí prvky motoru pohybují celou jeho životnost).Tomu odpovídaly nejlépe rozvody typu SV,tedy "L -head engine" a OHV.Dále měla Americká vozidla vysoké kompresní poměry v porovnání s evropskými vozidly a používala strojní konfiguraci silně nadčtvercových motorů.
Toto prakticky dodnes na světě používá akorát USA a Rusko,jinak nikdo jiný.Jelikož tyto státy nejsou svázány emisními nesmysly jako v Evropě.
Zdravím
Zde uveřejním příspěvek, jenž jsem už uveřejnil kdysi v podobném ohledu týkající se vozidel na tužkové 🙂
Jinak bych rád "bez urážky" předeslal a současně opravil autora v redakci ohledně věty, "archaického V8 OHV", autor zřejmě nemá široký přehled ohledně automechanicko-strojní terminologie, jinak by něco takového nemohl ani vyslovit jako nadšenec pro motory.Tedy OHV rozvod díky své matematicko-strojní koncepci fyzikální má mnohem větší životnost mechanickou, otěrovou, nežli OHC/DOHC.Ten tak zvaný hrubý projev jenž autor myslel, je dán vysokým kroutícím momentem v nižších matematických exponeciálních rovinách, tedy v nižších otáčkách radiálních.
Existuje totiž i mnohem starší typ rozvodu a to je "SV", neboli "the side valve engine assembly", jehož počátky jsou už v roce 1890.Takže pozor na slovo archické !
OHV motorový rozvod má o 45-48% vyšší životnost nežli OHC/DOHC !!!.
Důvod je takový, že motor pracuje po celou dobu své životnosti v nižích otáčkách,tudíž, menší otěr všech mechanických prvků oproti OHC/DOHC, který pracuje naopak ve vysokootáčkovém spektru.To je právě ten důvod, proč se mnoho lidí diví, že "Classic, American V8,V6 OHV" jedou i když mají natočeno od 1940's,1950's přes 1 000 000miles.Oproti tomu OHC/DOHC je už asi tak 4x reinkarnován !
Tudíž OHC/DOHC je koncipován strojně jako vysokootáčkový typ strojního rozvodu, jenž má kroutící moment analogicky stejný jako OHV až ve vyšších matematických rovinách kde může být otáčkový rozdíl klidně 2500/2800ot/min mezi sebou.Samozřejmě záleží na druhu strojní koncepce podčtvercový, čtvercový,nadčtvercový.
Zdravím.
Ano byl bych samozřejmě pro, ale pod slovem "Lincoln", si představuji něco z období kdy to nebyla čistá změť vejcovitě tvarovaných plastů ,příšerného elektronického PC na kolech s desítkama sensorů všude po vozidle a LCD screens a asistentů pro blbé, tedy poněkud něco zcela odlišného !!!
Tedy něco, co se houpalo ladně jako letadlová loď na moři při jízdě,co bylo masivní svými rozměry, vnitřní prostorností, pohodlné odpružením a uměleckým, externím vzhledem, jenž měl osobní, majestátný a ušlechtilý design sám o sobě, doplněn jednotlivými chrome parts : the front and rear chrome fenders, the front chrome grill,the chrome strips around the entire of the bodywork of those vehicles.
Tedy něco z "Classic, American design of the 1940's-1950's-1960's-1970's-1980's".
Pro příklad
1942 Lincoln Continental coupe V12
1957 - Lincoln Mark II
1958 - Lincoln Continental Mark III
1959 - Lincoln Continental Mark IV
1960 - Lincoln Continental Mark V
1964-68 - Lincoln Continental
1970-77 Lincoln Continental Town Car
1980 - Lincoln Continental Town Car
Něco v tomto výše uvedeném smyslu a designu ano, ale jinak tyto dnešní hrůzy co zde předvádí designeři a výrobci, nemají s designem, "Classic,luxury,American,rides" , zhola naprosto nic společného a už vůbec ne s "Classic,American lifestyle !!!".
Takže toto ne děkuji upřímně !!!
Zdravím autora
Jinak vskutku dobrá práce opět pane Tolar,alespoň někdo, kdo má rád masivní, kvalitní V8 motory a současně "classic,American lifestyle" a ne udušené ,směšné,maloobjemové,bzučící, evropské motůrky a nebo popřípadě RC auta bez duše na baterky od Pecky plné integrovaných obvodů a tranzistorů a LCD panelů 🙂
Jen tak dál !!! Děkuji za článek.
Zdravím autora, stále lépe a lépe jdete do noty 🙂
1967 Cadillac Eldorado "7.0 Litre - 428.7cui",OHV,,an oversquare engine 230kW-340hp -253kW-340hp.
1968 Cadillac Eldorado "7.7litre - 471.7cui",an oversquare engine 280kW-375hp.
1969 Cadillac Eldorado "7.7 litre- 471.7cui",an oversquare engine 261kW-350hp - 280kW-375hp.
1970 8.2 Cadillac Eldorado "8.2litre-500cui",an oversquare engine 300kW-402hp.
Občas se lidé ptají proč se začlo uplatňovat FWD - "front-wheel drive" u některých vozidel místo RWD - "rear-wheel drive".
Je to záležitost čistě ekonomická a malé snížení hmotnosti, nic víc nic míň !
Jde o skutečnost, že diferenciál je v předu pod motorem u automatic transmission součástí převodovky v případě FWD a odpadá tedy nutnost kardanové hnací hřídele na zadní nápravu s diferenciálem.Sníží se tím i trochu hmotnost vozidla.
Samozřejmě celková hmotnost je lépe rozložena u RWD vozidel, neboť z fyzikálního hlediska, jsou tam dvě ústrojí a každé se stará o svůj úkol.Přední náprava o zatáčení a zadní náprava o pohon.Jde také o to, že u RWD vozidel je menší třecí tlak na přední nápravu jenž působí na plochu pneumatiky dezénu vůči silnici, takže mají větší životnost o pár procent.
RWD mají lepší steering do zatáček, ale dá se to u některých FWD vozidel zlepšít zvýšením úhlu reidu na přední nápravě.
Zdravím ve spolek.
Ano, srovnávat "Classic,American rides and contemporary plastic-electronics vehicles",jaksi nejde zcela dohromady.Už jenom z toho hlediska, že každé, bylo vyráběno v jinak ekonomicky přihodné době."Classic,American rides",byla vyráběna v době, kdy se dělalo poctivě zahrnujíc prakticky vše od metalurgie slitin, masivní konstrukce, masivního rámu a ne ocelové slisované skořepiny, to co se aplikuje dnes na 95% vozidel kromě 4x4 off-roads.
Dále tato vozidla měla prakticky buď jenom "a two-barrel carburetor or a four-barrel one",žádné ECU, žádné nesmylsné sensory a elektronické nesmysle,LCD panely a vše to, co činí po určité době vozidla nevyzpytatelně závadová, nespolehlivá, jenž po určité době z vozidla činí značně choulostivý stroj,což se u těchto masivních klasických lodí nikdy nestalo, ani nemohlo !!!
Další srovnání ohledně životnosti motorových mechanických třecích prvků je, že tehdejší měl rozvod "OHV-7.0 Litre,V8 270kW(360HP)", tedy většinou vysokoobjemový, vysokokompresní ,nizkootáčkový,dnes tento novodobý, má druh rozvodu DOHC, koncipován jako vysokootáčkový,nížšího objemu, nižší komprese "5.0 Litre/V8 358kW(470HP)+variable camshafts", což je samozřejmě složitější motor a s menší životností všeobecně, nečekejte, že by jeho životnost byla opět přes 50 let a více, jako ty původní, v žádném případě, ať už ze strojírenského hlediska, tak elektronického !
Jestliže byste vytuningovali toho klasického 1970 Ford Mustang Mach I, tedy "a sharp camshaft,a sports carburetor,the engine exhaust-intake works", tak byste něj dostali klidně i 400kW(536HP).
Ano, bohužel začátkem roku 1971, vstoupil v platnost CAA, neboli "The Clean Air Act", nebo také jinak nazýván GFEO - "general federal emission order" a převážná většina kubických objemů motorů Amerických vozidel byla snížena, bohužel s politováním klidně až o 150kW - 160kw dolů, což byl extrémní skok a postupně se takto snížil značný výkon, který byl tehdy skutečně u většiny extrémní.Třeba 1970 Cadillac Eldorado, 8.2Litre,V8,OHV 300kW-407HP.
Podobně jako třeba u sportovních (1966-1970 Dodge Charger R/T HEMI,7.0 Litre,V8,OHV 317kW-430HP), (1970 Dodge Challenger R/T SixPack 7.2 Litre,V8,OHV 291kW-395HP), nebo (1970 Dodge Challenger MAGNUM 7.2 Litre,V8,OHV 280kW-380HP),(1970 Chevrolet Chevelle LS6, 7.5 Litre,V8,OHV, 336-373kW - 456-507HP), (1968 Chevrolet Corvette C3 Sting Ray 7.0 Litre 427cui,V8,OHV,317-324-395kW - 430-440-537HP) ,(1968 Oldsmobile Tornado 7.5 Litre,V8,OHV, 300kW - 407HP), (1970 Ford Torino GT, 7.0 Litre,V8,OHV 276kW-375HP).
Prakticky skoro u většiny vozidel to zanechalo značnou výkonovou ztrátu po roce 1971.
Takže jestli chcete plnohodnotné "Classic,American rides", tak vše do roku 1970 !!!
Ono jak autor vnesl poznámku do úvodního titulku,že výkony po roce 1971 byly ůsměvné, ano, ale bohužel stejně úsměvné výkony panují bohužel u většiny novodobých vozidel u nás zahrnujíc Škoda Superb,Škoda Octávia Škoda Kodiaq, ty mají podobný výkon jako autorem zanesné slovo "úsměvné", tedy v rozsahu přibližně od od 66-180kW, což je podobný výkon, tedy v rozsahu let 1971-1976 pohybující se se jak u Cadillac, Lincoln po snížení výkonu po roce 1971.Takže pozor na srovnání !
Rád bych si dovolil doplnit,že ne jenom Japonci,ale hlavně i USA :General Motors, Ford",vyrábí stále pořád atmosférické motory bez násilného přetáčení klikových hřídelí za pomocí turbocharger.Mimo to "American vehicles", pořád vyrábí způsob rozvodů OHV oproti Evropě.Jenž je koncipován většinou jako tak zvaný "a high compression,low-revolution,high-displacement,oversquare engine", tedy vysokokompresní,nízkootáčkový,vysokoobjemový, nadčtvercový, jenž má neskutečnou životnost oproti Evropským motorům jenž mají strojní mechanickou konstrukci s rozvody typu OHC/DOHC + turbocharger, což jsou motory konstrukčně už od začátku s nižší životností celkovou, jelikož jsou strojně založeny jako vysokootáčkové,nížšího kubického objemu a buď čtvercové a nebo podčtvercové u závodních vozidel".Tedy "a high-revolution,low-displacement,square or undersquare engine".Je to zcela jiná výrobní filozofie, zde v Evropě je filozofie dostat co největší měrný výkon na 1cm3 kubického pracovního prostoru,za cenu nízkého kubického objemu motoru jenž je samozřejmě dosaženo vysokými otáčkami ve vyšších exponenciálních rovinách matematických,což sice sníží spotřebu,ale zároveň to háže negativní stín na celkovou životnost všech motorových strojních mechanických součastí zahrnujíc "ložiska klikové hřídele, ložiska vačkového hřídele,ložiska mezi klikou a ojnicí a samozřejmě větší otěr pístních kroužků.
Nemluvě o tom, že typ rozvodů OHC/DOHC má po určitém životnostním intervalu daleko větší řetězové celkové vůle než OHV.Složitosti typu VVT a vnitřní uspořádání o tom raději ani nemluvě to je šílenost !
Zdravím redakci.
Zřejmě autor neví co to jsou "Classic, American rides".Pokud vím dobře,tak "Toyota", byla vždy Japonské výroby a s USA nemá zhola nic společného ani kořeny !!!
A pack of sheer Classic,American Rides encompasses these for exmaple:
-Cadillac Fleetwood Brougham
-Cadillac Eldorado
-Cadillac DeVille
-Cadillac Calais
-Cadillac 60,61,62 Special
-Cadillac Biarritz
-Cadillac Seville
-Dodge Polara
-Dodge Dart
-Dodge Charger R/T
-Dodge Challenger
-Dodge Challenger R/T Six Pack
-Lincoln Continental Town Car
-Lincoln Continental Mark
-Lincoln Versailles
-Chrysler New Yorker
-Chrysler Imperial Crown
-Plymouth Fury
-Plymouth Belvedere
-Plymouth HEMI Cuda
-Plymouth Superbird
-Buick Roadmaster
-Buick Century
-Buick Electra
-Buick GSX
-Buick Riviera
-Buick Regal
-Buick Grand National
-Buick Super
-Chevrolet Impala
-Chevrolet Caprice
-Chevrolet Chevelle
-Chevrolet Corvette
-Pontiac Bonneville
-Pontiac Star Chief
-Pontiac Chieftain
-Pontiac Ventura
-Pontiac Trans AM
-Pontiac Grand AM
-Pontiac GTO
-Pontiac LeMans
-Pontiac Catalina
-Pontiac Firebird
-DeSoto Adventurer
-DeSoto Firedome
-DeSoto Suburban
-Kaiser Frazer
-Kaiser Manhattan
-Edsel Citation
-Edsel Ranger
-Edsel Corsair
-Nash Ambassador
-Nash Super 600
-Packard Clipper six
-Packard Clipper eight
-Hudson Hornet
-Hudson Commodore
-Hudson Super Six
-Tucker Torpedo
-Cord
-Black Hawk
-Studbaker
-Stutz
-GMC
-Ford Imperial Crown
-Ford LTD Galaxie
-Ford Crown Victoria
-Ford Mustang
-Ford Mustang GT350 Shelby
-Ford Mustang GT500 Shelby
-Ford Mustang GT500 Shelby Cobra Jet Fastback
-Ford Mustang Mach I
-Ford Mustang Boss 4
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Zdravím vás.Zajímavé,nic proti osobnímu gustu, avšak akorát z hlediska jak technického, tak spolehlivosti a současně celkové životnosti motorové bych si raději vzal či doporučil "Cadillac Escalde Long", nebo v dalším případě pokud je někdo nadšenec masivních klasik,(doslovných tanků),tak "Classic,Luxury,American cars", jako "Cadillac Fleetwood Brougham 60 special", "Cadillac Eldorado","Cadillac Biarritz", "Cadillac Fleetwood D'Elegance" a nebo popřípadě "Lincoln Continental Town Car" v rozsahu 1958 -1975.Toto se dá nazývat skutečnými tanky a to doslova v provonání s tím co vylézá dnes za hrůzy plastové z výroby s přeplněnýma motorama s mušími objemy.Co se týče prožitku jízdního, tak to je jako když se doslova vznášite,nebo plujete na vodě, proto jsou nazývány často jako "land yachts", to je zcela nesrovnatelné s jakýmkoli novodobým vozidlem.Dokonce i Cadillac Escalade je mnohem pohodlnějšáí nežli Mercedes třídy G, stejně tak Lincoln Navigator nebo Chevrolet Suburban.Nemluvě o vyšší celkové motorové životnosti.Neboť American cars stále vyrábí u většiny vysokoobjemových vozidel nesmrtelný OHV - "overhead valve engine assembly",neboli "a pushrod engine" jehož životnost je asi tako 50-60% vyšší nežli u OHC/DOHC motorů s tímto typem rozvodů,nemluvě o přeplňování !.Popravdě měl jsem možnost si vyzkoušet pár let i Mercedes S a BMW řady 7 a mohu vám říct, že na "American cars", nemá naprosto nic,co se týče pohodlí a masivního kroutícího momentu v nízkém spektru "torque" a celkové životnosti motorů !!! Ano "American cars" nejsou pro lidi co řeší spotřebu !!!
1 odpověď