Ne, těch 6000 cyklů je záruka od výrobce při 90% DOD.
Když se budete k LFP dobře chovat (například jí nenabíjet příliš často na 100% a hlavně jí tam nenechávat ležet), můžete z ní dostat i mnohem více cyklů.
Co jsem viděl ceny FVE instalací v USA, tak jsou tak 200% toho co tady. Možná to tak prodraží práce, ale pochybuji, že by ceny komponent byli levnější než tady, když to tam vychází tak draze.
Ano, nejspíš se nevyplatí koupit si domů baterku čistě jako investici, že na tom něco vyděláte obchodováním na burze.
Jenže o tom to vůbec není. Tady se bavíme o tom, že ti kdo si koupili baterii k FVE, aby pomocí ní dokázali krmit dům elektrikou 24/7 a využít produkci FVE na maximum, tak si můžou přivydělat a zkrátit si dobu návratnosti tím, že dají svou baterii z části k dispozici pro SVR a obchodní flexibilitu.
Docela by mne zajímalo, od kterého dodavatele máte záruku na 6000 cyklu při 90 % DOD. Myslím to zcela bez ironie. Jakou využitelnou kapacitu po těch 6000 cyklech při 90 % DOD garantuje? A jak je to s časovou garancí? Pokud byste byl schopný udělat 1 cyklus denně, tak na 6000 cyklů je to přes 15 let. Opravdu máte dodavatele, co vám dá na baterku 15 let záruku?
Jinak s tím, že to využití vlastního úložiště ke stabilizaci sítě může být vhodnou doplňkovou funkcí ke zkrácení návratnosti investice do celého FVE systému, souhlasím. Ale nepřeceňoval bych to. Pokud jde o FVE s bateriovým systémem, tak hlavním plusem toho řešení není podle mne to, že by člověk něco ušetřil na elektřině, ale to, že se stane do jisté míry energeticky nezávislým.
Pokud jde o LCOE a ceny komponent systému v USA - neexistuje žádný důvod, proč by měly být nedotované ceny v Evropě nižší než v USA. instalační práce samozřejmě v USA bude několikanásobně dražší než třeba u nás a čím menší ta instalace je, tím větší ten nepoměr bude.
Žiju v Japonsku,tady jsou boxy vedle schránek nebo u domu.Na 9 partají 4 boxy.Funguje to bez problémů,navíc doručení je většinou zdarma.
Asi nemáte v Japonsku takovéhle spoluobčany:
Teď si představte, že ten box není online pod kontrolou kamer a koumákovi stačí jen sledovat auto dovážkové služby a dívat se, co kam ukládá.
To pochybuju. Když zazvoní dole pošta tak se musíte obléknout , vzít klíče , sjet dolu výtahem a dojít ke vchodu. To je pro mě tak na deset minut. To by toho ten balíkář za den moc nedoručil. Spíše to bude o boxech umístěných vedle schodiště před vchodem do každého paneláku , prostě takové větší schránky. Na sto bytú by mohlo stačit tak 10 boxú a vyzvednete si to při cestě domú.
Jenže do takového boxu se budete bát poslat jakékoliv dražší zboží. Současné boxy jsou u slušných společností pod kontrolou kamer a pokud si z toho nějaký poberta udělá adventní kalendář, tak si to celé řeší provozovatel boxu. Tudíž nemám problém tam předem placené drahé zboží poslat. U boxů co navrhujete vy byste to musel řešit s policií sám, stejně jako kdyby vám ukradli něco ze schránky.
Podle mne je model současných boxů OK a podle mne není ani problém s tlakem na vyzvednutí včas. Jen je třeba to vhodně ošetřit v cenách za dopravu, kdy při velmi rychlém vyzvednutí bude zákazník bonifikován a při tom opožděném zase penalizován. A u nevyzvedávání to i v případě dobírky řešit tak, že minimálně cenu přepravy budete mít blokovanou na kartě nebo ji budete muset platit předem, tedy dobírka pořád bude možná, ale doběrečné bude jen cena toho zboží. Samozřejmě že takto předplacenou cena za dopravu by obchod byl povinen vrátit , pokud by nedodržel v objednávce potvrzenou dobu dodání.
Investiční cena ( moje náklady před třemi roky ovšem ) pro 1kWh je 1,824,- Kč ( baterie pro Pylontech 3,5 kWh využitelnost 80% tím pádem 8.000 cyklů = 3 kWh na baterku k disppozici) + veškeré ostatní náklady k přenosu ->TAM a <-ZPĚT a to nepočítám zátěž ( opotřebení řekněme, neboť: "co je teplý to je využitý 🙂 ") měničů neb u Victron s jeho více než klasickou technologií se opravdu dá věřit životnostem měničů a MPPT více jak 20 let ( na rozdíl od konstrukcí SOLAX apod. což ovšem na druhou stranu znamená také nižší cenu při nákupu ). Takže než do toho jít tak nastartovat Excel a poctivě zahrnout všechny faktory
Využitelnost rozhodně nebude 80%. Aby to bez problémů dalo těch 8000 cyklů, tak by bylo potřeba jet tak 20 - 80 % a je3t2 si odečtěte účinnosti nabíjení a měniče a reálně jste na 50 % nominální kapacity baterie.
I v USA, kde jsou ceny níže než u nás vychází podle posledních výpočtů cena za 1kWh pro malé rezidenční bateriové úložiště kolem 1 USD na kWh.
10kWh baterku lze nyní pořídit pod 100.000 Kč a cena stále klesá
při 6000 cyklech a 15 letech života to představuje přibližně 60.000 kWh. záleží už jen na rozdílu ceny nákup-prodej. třeba při ceně 3Kč/kWh by jste vydělali 160 000
Nejvěrší problém je regulovaná složka ceny, zejména platba za jistič. kterou zaplatíte vždy i když je cena ve SPOTu záporná, Ovšem platbu za jistič lze odečíst, protože ji platíte i když baterii nevyužíváte. Takže pokud se zadaří nabíjet při SPOT ceně okolo -1Kč /kWh a dodávat do sítě při SPOT ceně 3Kč/kWh baterie pro účel flexibility se začíná vyplácet.
Jenže těch optimistických 6000 cyklů musíte počítat v rozmezí nabití 20 - 80 % a navíc odečíst ztráty při nabíjení, takže efektivně z toho dostanete stěží 30 MWh. A ještě navíc se musíte s tím cyklováním optimálně trefit do křivky cen na SPOTu. Asi bych nepočítal s tím, že se vám podaří udělat plný cyklus každý den.
Pro tyhle úvahy je třeba udělat pořádné odborné posouzení, ale je vidět že i ty moje základní argumenty to posílají do oblasti nerentability.
Pokud se tím chcete zabývat více, tak si nastudujte něco o způsobu výpočtu LCOE - Levelised Cost of Energy.
Třeba LAZARD pravidelně aktualizuje LCOE report, link je níže, strana 20.
A tam podle posledního reportu z června vychází cena kWh přes bateriové úložiště v malých rezidenčních instalacích na cca 1 USD / kWh bez DPH. A to je to v USA, kde jsou ty ceny nižší než u nás.
Může mi autor titulku vysvětlit, co má Hlas Ameriky společného s novinařinou, a proč tedy v titulku zmiňuje novináře? VOA je propagandistické médium, jak ostatně vyplývá z jeho názvu. Na tom ale není nic špatného - každý stát má právo v médiích propagovat svoje vidění světa, pokud se tak děje nenásilnou formou a pokud vedle toho umožňuje existenci médií jiných, propagujících i názory odlišné.
Osobně mne vůbec nepobuřuje ani nepřekvapuje, když si v nějakém státě aktuálně vládnoucí trouba určí do vedení státních trubadůrů svého oddaného hlásného troubu.
SLS i Orion má za sebou v zásadě úspěšný test. Oblet Měsíce proběhl bez potíží. Artemis II (pilotovaný oblet) klidně může proběhnout třeba hned, ale není kam spěchat, protože Starship, která má sloužit jako přistávací modul u Artemis III není hotová ani náhodou. Věřím, že s tím SpaceX pohne a 2027 může být reálné datum, ale Orion ani SLS to opravdu nebrzdí, ty jsou hotové...
SLS sice nemá nějaký akutní technický problém, zato má naprosto zásadní problém finanční. Nosič s cenou jednoho startu přes 2.5 miliardy USD prostě není udržitelné řešení, ale Boeing a Northrop Grumman prostě mají dobré páky v Senátu a toho penězovodu se jen tak nevzdají.
Orion akutní problém má, a to s tepelným štítem. Takže pilotovaný let rozhodně nijak brzo nehrozí. A když si přečtete výstupy z té tiskovky přímo na webu NASA, tak jen můžete kroutit hlavou nad tím, jak tam Nelson doslova blábolí.
Například:
"...we look to learn more about Orion’s life support systems to sustain crew operations during Artemis II. We need to get this next test flight right. That’s how the Artemis campaign succeeds.”
Co to proboha je?
Realisticky mají co dělat a byl by to úspěch, i kdyby to stihli jen do konce téhle dekády. Při problémech s SLS i Orionem není dokonce vyloučené, že nový šéf NASA Jared Isaacman spolu s Muskem a Trumpem nechá celou tu rozpočtovou černou díru SLS / Orion uzavřít. A že to nakonec celé bude realizovat SpaceX.
Proti programu Apollo na to jde jen zlomek financí, takže se není možné divit, že ve zkostnatělých byrokratických strukturách, kterými je současná NASA prorostlá, k skutečně efektivnímu využití doputuje jen zoufale nedostatečná část financí. Pokud by tedy během příštího roku došlo k přehození výhybky, tak by to možná bylo reálné někdy kolem roku 2030. Pokud to pojede dále s SLS / Orion, tak tam je ten realistický termín ve hvězdách, ale na 2027 bych si já osobně rozhodně nevsadil... I když by se v tomto případě Isaacman hodně snažil, tak jen větší část příštího roku mu bude trvat, než restrukturalizuje vedení projektu v NASA tak, aby to začalo šlapat podstatně efektivněji než dnes.
A co třeba vzít v potaz,že Nošovice jsou pro Hyundai top v poměru náklady/zisk?? V žádné jiné pobočce to tak není...
Pokud projdou ty snížené limity, budou rázem z hlediska zisku a nákladů na zavření. Žádná společnost nebude dlouhodobě dotovat ztrátovou fabriku. O možných větších nárůstech mezd v evropském automobilovém průmyslu bude mít smysl mluvit až po té, co se vyřeší ta jednání o emisních limitech. To je prostě ekonomický fakt na jehož pochopení stačí počty ze základní školy.
Takže na základně v Korei je firma schopná vyplatit jednorázový bonus cca 320k na zaměstnance a tady se má navýšit plat o 2,63%?? Není to ostuda, když se v Nošovicích dělá jeden týden na provoz a zbytek do měsíce je zisk pro firmu?
Firma může vyplatit navíc jen to, o co si navýší zisk, a to na daném trhu. Jelikož naprostá většina produkce z Nošovic končí na trhu evropském, tak nějaké pokukování po odměňování na základně v Korei je naprosto irelevantní. Pokud je zde reálné riziko, že pokuty příští rok seberou částku odpovídající aktuálnímu ročnímu zisku, pak je nabídka růstu mezd alespoň kompenzujícímu letošní předpokládanou inflaci v podstatě velmi velkorysá.
To ty pokuty řekli jen tak aby to měli na někoho hodit a ukázat že oni ti špatní rozhodně nejsou 😄
Management musí jednat s péčí řádného hospodáře a má povinnosti k akcionářům. Pokud je tu riziko, že kvůli zcela vážně navrhovanému snížení emisních limitů ze současných obtížně splnitelných 115 g/km to bude 94 g/km s pokutou 95 EUR za každý gram a prodané auto, tak to pro Nošovice dělá cca 15 miliard ročně. Takže v této situaci, kdy není jasné, jak to v Bruselu dopadne a zdali ekofanatici nezvítězí, je odmítání zvyšování mezd ze strany managementu naprosto správné.
Ty pokuty už jsou schválené?? Pokud vím,tak se stále jedná...
Právě proto by si měli jít stěžovat do Bruselu. Aby ta jednání dopadla tak, že se ten emisní limit pro pokuty ze 115 na 94 g/km snižovat nebude. Management automobilky se musí chovat s péčí řádného hospodáře a má povinnosti k akcionářům. Takže dle zásad účetní opatrnosti prostě musí počítat s tou horší možností a tedy s tím, že ty limity nakonec snížené budou. A dokud nebude jasné jak to dopadne, tak se k navýšení mezd zavázat nemohou.
V příspěvku jsem použil podmiňovací způsob - "pokud budou ". Takže příště prosím čtěte pozorněji.
Zisk 14 miliard před zaplacením pokut za emise není nic moc.
Prodají cca 300 000 aut ročně, pokud budou od příštího roku pokuty i 50 000 Kč za jedno prodané auto ( 95 EUR za každý gram CO2 nad 94 g/km), tak ten celý zisk dají na ty pokuty. Odboráři pláčou hezky, ale na špatném hrobě. Stěžovat si a vyjednávat by měli jít do Bruselu.
Beru zpět. Informace se objevila na začátku měsíce ale pouze přepočítali cenu z EUR na CZK. Jednalo se tedy o původní německou nabídku.
No problem. Já ten článek s tím zavádějícím titulkem taky zaregistroval a po rozkliknutí se naštval. To je stejné jak když ti pisálci publikují články třeba o nové škodovce za super cenu, a po rozkliknutí člověk zjistí, že jde o indický trh.
Trochu si pletete " naše letadla", to znamená v majetku ČSA, a letadla registrovaná v ČR. Ti mě nezajímají a jsou v této diskuzi irelevantní.
Dobře, pokud jde o civilní letadla v majetku ČR či firem ve vlastnictví státu, tak takových letadel opravdu moc není. Pokud pominu vrtulníky Letecké služby Policie ČR, tak z klasických letadel už nám zbývá jen pár exponátů v Národním technickém muzeu a v Leteckém muzeu Kbely.
Jenže to bysme museli mít pro označení OK ještě nějaké letadlo.
Všechna letadla registrovaná v ČR stále mají a nadále budou mít označení (imatrikulaci) OK...
Trochu si to pletete s označením letů ČSA, které taky začínaly OK, ale to je úplně něco jiného, než označení letadel. Konec ČSA s označováním letadel vůbec nesouvisí.
2
Sledujících
0
Sleduje
2
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Je potřeba pochopit, že flexibilita nemá nic společného se spotovými cenami. U podpůrných služeb při zajišťování rovnováhy se může cena kWh dostat do výše desítek Kč.
1 odpověď
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
To že odměna za flexibilitu je něco, co jde nad rámec spotových cen je snad jasné každému, v tom článku to je navíc uvedeno. Se spotem to má ovšem společné to, že požadavky na poskytnutí flexibilního výkonu či odběru docela dobře korelují právě s vývojem spotového trhu.
Kolik ty odměny za flexibilitu pro malokapacitní zařízení typu domácí baterky nakonec budou je ovšem zatím dost obtížné předpovídat. Desítky Kč za kWh? Pokud vím, tak jediný obchodník s flexibilitou, co do toho pustil domácnosti, je Delta Green, a tam v provozu dělá ta odměna za flexibilitu nějakých 100 - 400 Kč za měsíc.
Jistě - je to lepší než nic, ale taky to není žádný zázrak.
Odkaz 1