V tom případě nechápu, proč jste tak agresivní, vždyť říkám to samé: disponuje-li někdo DSR, samozřejmě to jde. Investiční náklady jsou ovšem pro většinu domácností příliš vysoké, cesta bude ještě dlouhá.
Pokud už máte tu FVE, tak koupit si třeba RaspberryPi za 2-3 tisíce a k ní pár chytrých relé/zásuvek, už není žádná velká investice.
Je to jen o tom chtít.
A lidi z většiny budou chtít, jen pokud k tomu budou mít motivaci. A zatím ani distributoři ani obchodníci na motivaci zákazníka chovat se tak, aby síti neškodil, nijak nepracují.
Takže DSR samozřejmě nemám. To tady v ČR pokud vím zatím nikdo nenabízí. Vím jen o pár obchodnících s elektřinou kteří pracují na tom, aby to svým zákazníkům nabídli.
Mě tedy nezbývá než řídit to v podstatě jen dle cen na burze, kdy to beru tak, že vysoká cena = vysoká poptávka, nízká cena =nízká poptávka a záporná cena = přetížená síť.
Co se týče toho, že píšete, že jsem agresivní, tak ten pocit asi máte z mé reakce na to, když vy píšete, že to nejde a já přitom vím, že to tak není, jelikož žiju v baráku, který jasně potvrzuje, že to v praxi (ne teoreticky) jde.
Pokud by v tom Oranienburgu distributor byl schopný poskytnout zákazníkům nějaké API, na základě kterého by fungovalo DSR a motivoval by je k instalaci FVE s baterkami a povoloval přetoky pouze pokud se připojí k DSR systému, tak by to určitě vedlo k odlehčení té sítě mnohem dříve, než postaví novou rozvodnu.
Jak jste psal, že v Utrechtu chytrou síť mají a stejně tam nějaká úzká hrdla jsou, tak to máte určitě pravdu. Chytré řízení hodně pomůže, ale kabel je kabel, ten chytrým řízením nenahradíte. Můžete jen optimalizovat využití těch, které už máte.
S první částí nelze než souhlasit.
Výhodnost fúzních oproti štěpným reaktorům je jen hypotetická.
Zatím totiž nevíme, jak moc budou fúzní elektrárny celkově (ekonomicky) efektivní. Může se stát, že sice fúzi zvládneme, ale celkové ztráty učiní efektivitu nižší než štěpných. A budou se dalších 20 let řešit problémy efektivity.
Nejsem si jistý, jestli obava lidí ze štěpných elektráren nepřeváží nad ekonomickou stránkou věci (kde můžete mít klidně pravdu).
Tohle je o psychologii davu a ta je málokdy založena na faktech. Faktem třeba je, že JE jsou snad nejbezpečnější zdroj energie. A přitom obecně vzbuzují v lidech největší strach🤷♂️
Zkuste se na to podívat i tak, že obě dvě ty elektrárny budou stát tak obrovské peníze, že rozdíl v jejich ceně bude pro spoustu lidí pod jejich rozlišovací schopnost. Uvidí stovky miliard, což jsou nepředstavitelné peníze pro většinu z nás, takže kolik těch stovek bude už nemusí hrát roli...
Zkrátka můžou chtít fúzní elektrárny, i pokud to bude stát víc peněz.
Teď jste tomu tedy nasadil korunu. Takže zákazníci se tady při investici do FVE a baterií klepou, aby se vůbec dožili návratnosti (i s dotacemi), a vy s vážnou tváří navrhujete, že si to mají předimenzovat (= zaplatit ještě větší vstupní raketu) a v peaku při plných baterkách ten výkon nevyužívat (!) a ani neposílat do sítě (!!!), jinak řečeno mařit??? Na druhou stranu máte pravdu, že při tomto přístupu zákazník získá naprostou jistotu v otázce návratnosti investice: nevrátí se to nikdy.
"Také jí můžete řídit tak, aby dávala jen takový výkon, který sám využijete a nebo dobře prodáte do sítě, když je v síti po elektřině poptávka."
Taky pobavilo. Poptávka kupodivu nebude v poledne, kdy svítí všude, ale třeba ráno nebo večer, kdy nesvítí nikde.
Ale abych nebyl nespravedlivý - nejspíš jste mířil k DSR, řízení spotřebou. Ano, tam si dovedu představit, že dům vybavený vším možným (FVE, TČ, baterie, elektromobil, chytré spotřebiče) může velmi významně pomáhat síti. Ale to fakt nejsou hračky zadarmo, ta cesta nebude jednoduchá.
Ne nenasadil jsem tomu korunu.
To si jen vy sám protiřečíte.🙄
Psal jste, že FVE má být pro pokrytí vlastní spotřeby. S tím souhlasím a důsledně k tomu tak přistupuji!
Já už totiž asi žiju v té vaší budoucnosti, když mám FVE, TČ, baterie, elektromobil a i nějaké ty chytré spotřebiče. Především mám ale chytrý dům, který umí řídit i ty hloupé spotřebiče. Takže ano, řídím spotřebu tak, abych tu energii z FVE využil naplno pro sebe.
A kdyby mi teď distributor řekl, že už nadále nemám povolené přetoky, tak by mě to téměř nezajímalo, protože prodejem těch přetoků si vydělám tak málo, že mě to opravdu nevytrhne.
V podstatě prodávám jen proto, že mi přijde škoda to do sítě neposlat v době, kdy je poptávka. V době, kdy poptávka není (typicky přes poledne) tam nic neposílám a nabíjení baterky, spouštím ohřev teplé vody a nabíjení EV, takže tu energii nemařím.
To je asi zase jen vaše představa, že nelze řídit, kdy se ta energie pošle do baterky.
Takže já prodávám v ranní odběrové špičce a teprve až klesne poptávka, začnu teprve aktivovat spotřebu v domě. Přes poledne pustím tu největší spotřebu včetně nabíjení baterie a k večeru když začne být zase v síti poptávka, tak začnu prodávat co FVE vyrobí.
A přebytek z baterky pak ještě pošlu do sítě v té největší večerní špičce.
Jak vidíte, můžete mít "předimenzovanou" FVE, nezatěžovat s ní síť a většinou ani nemusíte snižovat její výkon (jak vy říkáte mařit). A pokud by jste nechtěl energii mařit, tak jen koupíte větší úložiště, ze kterého to pošlete do sítě, až bude poptávka.
Ale kvůli tomu FVE nemám, mám jí primárně pro sebe.
Armádu dalších slaměných panáků ignoruji, prostě hodnotíte úplně jiný text, než jsem napsal já a to se fakt těžko argumentuje. Ale z tohohle vyjádření mě rozbolela bránice, to snad nemůžete myslet ani vážně:
"Nevím co myslíte předimenzováním FVE. Mě třeba ta moje FVE navržená firmou v zimě nepokryla ani 30% spotřeby, takže jsem letos rozšiřoval a jsem zvědavý na letošní zimu."
Proboha, chlape, uvědomujete si, že v zimě bude FVE vždycky pokrývat jenom zlomek spotřeby, ať už ji předimenzujete desetkrát nebo stokrát? Prostě když nesvítí, tak nesvítí a je úplně jedno, jestli máte na střeše 3 kW, 12 kW nebo 80 kW - bude z toho pořád stejná nula... To předimenzování spočívá v tom, že máte časté přetoky do sítě: parné léto, v domě zrovna nikdo není, baterka plná, auto taky. A právě těmi přetoky zatěžujete síť.
Hmm, vy asi FVE nemáte, že? Jinak by jste takhle nemohl psát.
Já ty přetoky mám, jen když je chci mít, chápete? 🙄
To je na mě, jako majiteli FVE, jestli a kdy tlačím energii do sítě!
A s těmi výkony, jste taky vedle. Vím kolik mi ta elektrárna pokryla v zimě a umím počítat.
Samozřejmě, že je neekonomické snažit se postavit FVE, která pokryje 100% spotřeby i v zimě, protože na to potřebujete nejen obrovskou plochu panelů, ale ještě také úložiště, které vás dokáže zásobovat alespoň týden, spíše 8-9 dní, když opravdu tak dlouho nesvítí.
Ale jako u všeho zde platí, že nejdražší je posledních 20%.
Dostat se na pokrytí 80% spotřeby už by znamenalo úložiště jen tak na 3-4 dny a výkon jen asi čtyřnásobný, než by odpovídal roční spotřebě domu.
Za celou dobu, co FVE mám, se stalo jen jednou, že to nevyrábělo déle než 2 dny (v drtivé většině případů to nevyrábí jen jeden den) a to bylo díky velkému množství napadlého sněhu, který jsem neodmetl a trvalo 6 dní, než roztál a zase to začalo vyrábět. Pokud bych cílil na pokrytí jen toho, že jeden den nebude svítit, tak by pravděpodobně stačilo zdvojnásobit mou aktuální elektrárnu a už bych s ní velkou část zimy pokryl.
Oni jsou totiž v zimě díky nízké teplotě vysoké výkony, když zrovna svítí, a tak jsou často dny, kdy to vyrobí 2/3 toho, kolik to vyrobí v létě.
Třeba v lednu jsem spotřeboval 1100 kWh a 7kWp FVE vyrobila 300kWh. Takže 4x tolik panelů, už by vyrobilo dost a s velkým úložištěm by šlo opravdu pokrýt většinu spotřeby. Velká baterka (100-150kWh) z vyřazeného EV by to vyřešila.
Chce to fakta a čísla, ne jen domněnky, víte?
Jenže ona snáší a dokonce vyžaduje. Ano, máme s tím nalítáno stále směšně málo, jak co se kilometrů, tak času týče. Takže uvidíme.
Ne, tak to opravdu není. Ta baterka to rozhodně nevyžaduje.
Vyžaduje to její BMS, aby dokázala říct, jak moc jsou ty LFP články nabité, páč z jejich napětí to nepozná.
Té baterce to škodí velmi podobně jako kterékoliv jiné Lithiové baterii. Proto to výrobci doporučují udělat jen jednou za čas kvůli kalibraci BMS a proto také doporučují, aby jste baterku jinak držel co nejblíže 50% nabití.
Jak už jsem psal, něco si o tom nastudujte, než budete psát nesmysly typu, že LFP baterie vyžaduje nabíjení na 100% a nevadí jí to🙄
Akorát pak ty baterky díky vám lidem předčasně odejdou...
Já mám jadernou energii rád. Tam, kde vidí spoustu lidí příležitost pro budoucí technologie uchovávání energie, tak já vidím příležitost pro přepracovávání paliva, uzavřený palivový cyklus, množivé reaktory a někdy na sklonku mého života snad i první fúzní elektrárnu.
Tak ta fúzní elektrárna by byla samozřejmě super a vědci se tváří, že tentokrát by těch "20 let do funkční elektrárny" opravdu vyjít mohlo. Měla by být hotová někdy kolem roku 2045 pokud si to pamatuji správně.
Problém je, že to na těch 20 let vydalo v minulosti už mnohokrát, takže sázet se na to nedá.
Nicméně je to zároveň důvod, proč nestavět více nových štěpných reaktorů, než je nezbytně nutné. Protože pokud opravdu budeme mít za 20 let první funkční fúzní elektrárnu, tak budou ty štěpné okamžitě bez jakékoliv budoucnosti. A tlak na jejich vypnutí a nahrazení fúzními bude enormní.
Ekologické cítění splňujete, jenže jen na půl.
Jaderný blok by pokryl celý rok, bez emisí. Jeden blok by stál tolik co podpora OZE za 10 let. Vyrobil by víceš elektřiny.
Ano, jsou tam ALE na konci provozu.
Ale umožnil by neprodražovat elektřinu a zůstat naší ekonomice konkurence schopnou. Takto se řítí Německo
No já mám z té jaderné energetiky rozporuplné pocity.
Na jednu stranu jsou tam argumenty, které zmiňujete, jak je to bez emisí a vyrábí stabilně elektřinu.
Ale na druhou stranu ta elektřina z toho bude pěkně drahá, dočkáme se jí nejdříve za 20 let a až to doslouží, je tam to velké ALE na konci provozu.
Jak říkám, jsem v tomhle hodně rozpolcený.
Zatím to zdá se bez JE nepůjde, tak asi nezbývá, než ta negativa přijmout a alespoň náhradu těch co mají dosloužit, raději vybudovat 🤷♂️
O tom, že Německo udělalo snad nejhloupější rozhodnutí, které jsem za poslední dekádu viděl, když zavřelo již vybudované a fungující JE a nahradilo je uhelnými elektrárnami, o tom raději ani nemluvit. To je na Darwinovu cenu🤦♂️
Počet vámi rozcupovaných slaměnných panáků již přesáhl únosnou mez, takže si dovolím naši jinak celkem příjemnou a přínosnou konverzaci ukončit.
Jestli tím myslíte to, že jsem našel hned další čtyři autory, kteří dle mého názoru minimálně překrucují pravdu o Oranienburgu jako vy, tak máte asi pravdu.
Ale jinak se žádné cupování nekoná, jsem těžký flegmatik a rozhodit mě z klidu dá mnohem víc práce, než nějaký posměvačný článek😉
Článek klidně nechme být, tam se očividně neshodneme, ale zajímalo by mě, jestli opravdu nevíte o tom, jak snadné je řídit výkon FVE a její přetoky do sítě a nebo jestli to jen úmyslně vynecháváte.
Ono s tím výkonem FVE je to jako s výkonem v autě. Jasně, můžete si koupit auto s výkonem 50kW a říkat, že to je maximum, co má smysl, protože výkonnější už má vyšší spotřebu a jen vám zvyšuje náklady na provoz.
Ale to, že si někdo koupí auto s výkonem 300kW ještě neznamená, že celou dobu jízdy ten plný výkon využívá. Je dost možné, že jeho využití výkonu bude kromě krátkých špiček při předjíždění a akceleraci velmi podobné jako u toho auta s 50kW výkonem.
U té "předimenzované" FVE to může být úplně stejné. Také jí můžete řídit tak, aby dávala jen takový výkon, který sám využijete a nebo dobře prodáte do sítě, když je v síti po elektřině poptávka.
A ta větší plocha panelů pak má ten benefit, že získáte mnohem více výkonu z odraženého světla při zatažené obloze, což může udělat rozdíl mezi tím, kdy vám už v zimě výkon nestačí a musíte dokupovat a tím, kdy to i při zatažené obloze vyrobí dost aby vám to pokrylo spotřebu domu.
No uvidíme kam se to pohrne..další věc je spotřeba vúbec nevím co může žrát terení nebo případně velké SUV s pohonem všech kol což potřebuji k práci. z baterkama to bude vážit někde kolem 3,5tuny o asi nebude ani ekonomické a z vlekem tuplem ne a jak říkáte stráta hodnoty. Nové bych nekoupil to bude stát tak 3 mega a staré se zase budu bát ohledně baterek.. Mimochodem od minulého příspěvku jsem najel zase přes 4tis km a to jsem nejezdil dálky každý den.. to by bylo hodin na čekačce na benzínce
Pokud potřebujete k práci obří SUV, které bez baterek váží ke třem tunám a s baterkama by mělo kolem 3,5t a ještě s ním najedete 4 tisíce km za dva týdny, tak to si asi na něco elektrického použitelného ještě dlouho počkáte. To souhlas.
Na druhou stranu v USA jezdí velké Riviany a Ford F150 na elektriku a myslím, že si to lidi dost chválí. Není to ten typ auta, který by vám tu práci odvedl?
No vidíte, tak to čtete taky úplně špatně (asi jste minimálně stejně špatný čtenář jako já). Level 1-4 popisuje každodenní realitu na sociálních sítích. Je veřejným tajemstvím, že nezvládnutý rozvoj distribuční soustavy se týká mnoha měst, zatím se psalo o dvou. Je-li titulek clickbait, pak nechápu, jak je možné, že jste článek vůbec přečetl, když jste to tak brilantně předem odhalil... V žaludku mi leží snídaně, oběd a večeře, dekarbonizace fakt ne, to je pro mě fascinující téma a nevyhnutelná budoucnost. Vadí-li vám ironie, doporučuji vůbec nechodit na internet. "Spousty menších či větších překroucení a polopravd" - to je dost vážné obvinění. Já mám vše pečlivě ozdrojované. Co vy?
FVE může snižovat zátěž sítě jen a pouze v případě, že se veškerá vyrobená elektřina spotřebuje v místě spotřeby. Takže když máte na střeše 10 kW, v poledne můžete vařit na všechny plotýnky a pustit myčku, sušku i pračku, ale zbytek půjde prostě ven (nebo do baterky, ale ta bude za hodinu, dvě plná). Čili z naprosté většiny jde o přetokové zdroje, a tedy značnou zátěž na distribuci. Ano, kdyby firmy nehnaly domácnosti k předimenzování FVE a místo toho jim instalovaly třeba 3 kW, přetoků by bylo mnohem méně.
Já se nesnažím naznačovat, že město je v současné situaci díky příliš pokrokovému myšlení a zeleným ideálům (další projekce, máte holt talent!), já jen říkám, že když převádíme všechno na elektřinu, musíme počítat s investicemi do energetické infrastruktury. Chytré řízení sítě už je v Utrechtu dávno realitou. Kupodivu to zatím nestačí k odstranění úzkých míst. Reakci starosty čtu stejně.
Když píšete, že máte vše ozdrojované. Mohl byste se podělit o zdroj, který říká, že už jim tam ta síť zkolabovala a kolikrát se to stalo?
Nebo třeba zdroj, který říká, že mají nedostatečnou kapacitu kvůli dekarbonizaci a ne kvůli tomu, že jak říká jeden zdroj: "Oranienburg extrémně rychle roste." nebo jak říká další: "za problém může i rychlá výstavba nových domů".
S tou ironií a nechozením na internet máte jen částečnou pravdu. Ano, často mě ironie rozčiluje, ale především když se úmyslně strefuje do pozitivních věcí a snaží se je překroucením ukázat ve špatném světle.
Třeba tato vaše věta: "Máte-li pochybnosti, za domácí úkol si zkuste ráno úsporami (či zefektivněním) ohřát čaj."
Máte snad pocit, že není možné vymyslet nic efektivnějšího k ohřátí vody na čaj, než zapálit plyn, nebo pustit elektřinu do odporového drátu? 😮
Doma to asi lidi nevymyslí, ale to neznamená, že to nezvládne nějaký vědec, nebo šikovný technik.
Nebo váš "Level 3", který předjímá, že akumulace energie je neřešitelný problém, případně ta akumulace energie ani nikoho v souvislosti s obnovitelnými zdroji nenapadla 🙄
A například odkaz v "Level 4" rozhodně nevede na model "spolehlivé dodávky v celoročním provozu v hodinových řezech" jak naznačujete, ale jen na vyjádření nějakých ekologických aktivistů ohledně toho, že zavření Tykačových elektráren nás neohrozí, protože nevyrábí ani tolik, kolik vyvážíme.
Nevím co myslíte předimenzováním FVE. Mě třeba ta moje FVE navržená firmou v zimě nepokryla ani 30% spotřeby, takže jsem letos rozšiřoval a jsem zvědavý na letošní zimu.
No vidíte, tak to čtete taky úplně špatně (asi jste minimálně stejně špatný čtenář jako já). Level 1-4 popisuje každodenní realitu na sociálních sítích. Je veřejným tajemstvím, že nezvládnutý rozvoj distribuční soustavy se týká mnoha měst, zatím se psalo o dvou. Je-li titulek clickbait, pak nechápu, jak je možné, že jste článek vůbec přečetl, když jste to tak brilantně předem odhalil... V žaludku mi leží snídaně, oběd a večeře, dekarbonizace fakt ne, to je pro mě fascinující téma a nevyhnutelná budoucnost. Vadí-li vám ironie, doporučuji vůbec nechodit na internet. "Spousty menších či větších překroucení a polopravd" - to je dost vážné obvinění. Já mám vše pečlivě ozdrojované. Co vy?
FVE může snižovat zátěž sítě jen a pouze v případě, že se veškerá vyrobená elektřina spotřebuje v místě spotřeby. Takže když máte na střeše 10 kW, v poledne můžete vařit na všechny plotýnky a pustit myčku, sušku i pračku, ale zbytek půjde prostě ven (nebo do baterky, ale ta bude za hodinu, dvě plná). Čili z naprosté většiny jde o přetokové zdroje, a tedy značnou zátěž na distribuci. Ano, kdyby firmy nehnaly domácnosti k předimenzování FVE a místo toho jim instalovaly třeba 3 kW, přetoků by bylo mnohem méně.
Já se nesnažím naznačovat, že město je v současné situaci díky příliš pokrokovému myšlení a zeleným ideálům (další projekce, máte holt talent!), já jen říkám, že když převádíme všechno na elektřinu, musíme počítat s investicemi do energetické infrastruktury. Chytré řízení sítě už je v Utrechtu dávno realitou. Kupodivu to zatím nestačí k odstranění úzkých míst. Reakci starosty čtu stejně.
Na článek jsem klinul z čiré zvědavosti. Nejste zdaleka první, kdo si tu na českém internetu přihřívá polívčičku na posmívání se Oranienburgu a Utrechtu. V dubnu to zvládli hned čtyři autoři a psali o kolapsu sítě 🙄
Samozřejmě to stejně jako vy svalovali na dekarbonizaci => zelené ideály.
Byl jsem zvědavý, jestli k tématu máte něco nového, objevného, nebo ho jen chcete po pár měsících oživit. Nic nového jsem nenašel.
Hmm, vadí vám, že píšu o překrucování a polopravdách. A co jiného je napsat, že tomu městu kolabuje síť!? Vždyť to je spíše čistá lež, než jen překrucování.
Žádné kolabování sítě se nekoná. Jen nemají kapacitu na její další rozšiřování.
Vy také koukám žijete v bludu, že výkon FVE nelze regulovat.🙄 To je bohužel velmi rozšířený omyl.
Ano, pokud budu hňup, co mu je jedno, že zatěžuje rozvodnou síť, tak můžu po nabití baterie posílat plný výkon do sítě i když po ní není poptávka. Ale to neznamená, že to dělat musím. FVE lze regulovat velmi dobře a tak když mám baterii nabitou a v síti není poptávka po elektřině, tak jí tam prostě neposílám. Je to jen o tom, že musí existovat mechanismus, který buď zvýhodňuje chování, které k přetěžování sítě nevede, nebo naopak trestá chování, které k přetěžování sítě vede.
Zatím máme jen ekonomickou motivaci ke správnému chování ve formě SPOTových cen, ale pokud by distributor měl opravdu problém, že by mu FVE přetěžovali síť, tak stačí nasadit chytré řízení. Technika to dávno umí.
Ta FVE může snižovat zátěž sítě i tím, že do sítě pošle energii, když je jí nedostatek. Ne jen a pouze když sníží odběr, jak vy tvrdíte.
bydlím v bytě, takže připlácet 400 000 Kč za elektromobil se mně zdá nesmyslné. Záruku máme u Toyoty dostatečně dlouhou, toho se nebojím. Pokud máte na střeše fotovoltaiku, tak potom elektromobil má větší smysl. Na plug-in hybrid je doplatek také vysoký, takže pro městské vozítko naprosto nevyhovující cena
Jasně, pokud nemáte jak nabíjet tam, kde auto parkujete, tak to EV nebo plug-in ztrácí své kouzlo.
O záruce já moc neuvažuji. Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat nová auta a spoléhat na záruku😉
Domácí nabíjení dává velký smysl i bez FVE na střeše, ta to jen ještě dost vylepšuje.
Pobavil jste mně. My se tady bavíme o doporučení 20-80 pero NMC, které diskutují bral jako neměnné a pro všechny baterky, a vy přijdete s chemickými složeními baterek a 0 a 100%. To my dva víme, jen diskutující to neví a trvá si na svém.
Reagoval jsem jen na ten váš nesmysl, že LFP snáší velmi dobře nabití na 100% a vybití na 0%. Se zbytkem co jste psal nemám problém.
Pokud o tom opravdu něco víte, tak musíte vědět, že v tomhle ohledu je LFP na tom téměř stejně jako NMC.
Ten zásadní rozdíl mezi nimi je v životnosti v počtu cyklů, ne v tom, že by LFP nějak lépe snášela tyto krajní stavy. Možná je na tom LFP lépe i co se týče rychlosti degradace stářím, ale to se ukáže až tady budeme mít 15-20 let stará auta s těmito baterkami.
Je to sice lithiova baterie ale neobsahuje Kobalt a další prvky takže její vlastnosti jsou uplně jiné.Tady vám výrobce dá záruku milion km a řekne že to máte nabíjet do 100 % ale vy si pořád jedete tu svou ,že je 100 % pro baterii problém
Cobalt a další prvky sice neobsahuje, ale když jí necháte nabitou na 100% v teple, tak jí to ničí zásoby Lithia (=trvale snižuje kapacitu) úplně stejně jako jiným Lithiovým baterkám.
Žádná magie, která by tomu u LFP zabránila, tam prostě není.
Pokud mi nevěříte, tak si najděte například výsledky zkoumání vědců, které si platí Tesla.
Ano, každý výrobce produktů používajících LFP vám řekne, ať nabíjíte alespoň jednou týdně, nebo jednou měsíčně na 100% (dle toho jak věří svým výpočetním algoritmům), protože u LFP není schopný zjistit aktuální úroveň nabití z toho jaké mají články napětí (na rozdíl od NMC, kde to není problém). A tak ta elektronika potřebuje alespoň jednou za čas ten záchytný bod, kdy se baterka nabije na 100% a ona si bude moct upravit/vyresetovat počítadla energie do/z baterky, aby vám byla schopná říct, kolik energie v té baterce ještě máte.
To ale nijak nesouvisí s tím, jaký to má vliv na životnost.
Navíc pokud ta baterka má reálně perspektivu v tom autě při správném zacházení najet 2 miliony km, tak proč by vám nedali záruku na milion?
I pokud se k ní budete chovat špatně, tak by tu půlku cyklů dát mohla.
LFP totiž dají 6-10 tisíc cyklů při správném zacházení, což s běžným nájezdem auta 300+ km na jeden cyklus vychází hodně daleko za tím milionem a hlavně i za tím, kolik dle mého názoru má šanci přežít zbytek toho auta😉 Budu hodně překvapený, pokud ta auta 1M km najedou. Takže reálně ta baterka při správném zacházení nebude ani v půlce životnosti, až to auto půjde na vrakáč.
Naštěstí o funkční baterie je zájem dost velký, takže se jí určitě někdo ujme.
Moje nedostatky nijak nesnížují základní argumentační skutečnost, že fotovoltaiky bez patřičné akumulace prodražují náklady na udržování přenosové soustavy. A že žádné akumulace dnes není schopna vyřešit akumulaci na zimu s nutností míz záložní zdroje, které by musely minimálně 50% roku stát na prázdno. Což cenu solární elektřiny prodražuje . Toto prodražení by měl platit ten, kdo jej způsobuje.
Sazby pro odběratele by měly být diferencovány dle stability odběru.
Na té potřebě akumulace se určitě shodneme a já rozhodně zastávám názor, že každá fotovoltaika by měla u sebe nějakou akumulaci mít, právě aby mohla té přenosové soustavě pomáhat a ne jí naopak zatěžovat.
Akumulace na zimu je samozřejmě problém, který teprve budeme muset vyřešit, v tom s vámi také souhlasím.
Jen se nepotkáváme na tom, že je to vina lidí, kteří už fotovoltaiku mají.
Jak já to vidím, tak vlastníci FVE už přispívají k tomu cíli, mít produkci elektřiny mnohem čistší, než dříve.
Díky nim ty špinavé zdroje nemusí půl roku vyrábět tu špinavou elektřinu.
Máte samozřejmě pravdu, že pokud chceme jako společnost mít elektřinu čistší, tak to bude něco stát. Nic není zadarmo.
A dokud nevymyslíme, jak vyrábět nízkoemisní elektřinu i v zimě, nebo si jí na tu zimu uložit, tak nám asi nezbude, než držet na zimu připravené ty špinavé zdroje🤷♂️
Což asi povede na to, že cena elektřiny v zimě bude výrazně vyšší než v létě.
No já mohu souhlasit pouze částečně. Ve svých testech na kanále akcelerace videoblogy jsem to často kritizoval. Taky jsem vždycky byl pro klasické ovládání fyzickymi tlačítky. Jenže tesla má všechno na volantu, co je potřeba k ovládání vozu. Myslím tu nejnovější. A pak něco na dotykové obrazovce. Kdybych se měl teďka vzpomenout na svou poslední jízdu, ze které jsem teď přijel, tzn. Ostrava až Praha, tak jsem potřeboval sáhnout na obrazovku asi 4x. Z toho třikrát kvůli ovládání audia a výběr skladeb. Prostě zjistíte, že k ovládání auta nepotřebujete vůbec žádné obrazovky. Myslím tím klasické cesty. Já se musím přiznat, že po zkušenosti, kdy jsem měl v garáži několik nových BMW, nebo vozy Audi, konkrétně SQ7 a R8 Spyder, tak jsem se za tvrdil, že Tesla mi nesmí do garáže, právě kvůli extrémně prkenné mu a nekulturnímu projevu podvozku.
Pak jsem s kamarádem objevil novou Teslu. Mimochodem kamarád má 4 Porsche. Momentálně je situace taková, že jsem prodal obě Audi v garáži, kamarád prodal 3 Porsche a objednal si ještě jednu Teslu.
Kdyby jste chtěl, tak je to v poslední video na mém kanále akcelerace electric. Tam si povídáme s 3 bývalými petrolheady.
Nová tesla používá úplně nové tlumiče od Koni.
Je to strašně komfortní a kultivovaná záležitost. Ale upřímně řečeno, jistoty podvozků BMW a Audi to nedosahuje.
Ano, má to na volantu. Ale zase to jsou v nové TM3 doteková tlačítka, ne mechanická a víte co si o nich myslím😉
Já třeba za takovou cestu aspoň 5x upravuji teplotu a kam fouká větrání. Jednou je mi zima na nohy, pak na mě posvítí a je mi horko a když mě klima ochladí, tak mi to foukání začne být nepříjemné na ruce, atd. 😅
A nemít páčky blinkrů a stěračů si také neumím představit. Ty stěrače by ještě šly s kvalitním dešťovým senzorem, jaký třeba máte v BMW, ale ten z TM3 sebrali 😉
Já rozumím tomu, že člověk je přizpůsobivý tvor a naučí se žít s lecčím. Já mám třeba elektrickou Konu 2020 a taky jsem si zvykl na ten totálně hloupý a neergonomický volič směru jízdy tvořený čtyřmi tlačítky🤷♂️
Z toho co píšete, říkal jste v recenzi a říkají i jiní, si myslím že TM3 Highland by mi podvozkově stačil. Ano, nebude to asi jako Německá prémie, ale už je to dost dobré, aby to člověku nevadilo. To už nějakou dobu vím.
Ale kvůli tomu jak z Highlandu udělala Tesla extrémně osekané "auto pro chudé" tím odebráním všech senzorů a ergonomického ovládání, které předchozí generace měla, tak pokud bych do TM3 šel, asi bych si sehnal starší model a zkusil ho přestavět na podvozek z Highlandu. Někde jsem už na netu viděl, že to někdo udělal, takže to asi jde.
A nebo pokud by šel dát do nové TM3 volant z té staré a dodělat páčky, tak bych dal šanci tomu kamerovému systému, který se pokouší nahradit všechny ty odebrané senzory.
Škoda, že ten Highland takhle zprznili😞 Kdyby mu nesebrali senzory a ergonomické ovládání, tak by měl jen dvě malé chybky: že to není hatchback a nemá HUD. Jinak super
Autor fandí elektrifikaci, jen si dovoluje upozornit na řadu úskalí, která se již v některých oblastech projevují v praxi. A tak to stojí i v textu - co si do toho projektujete, za to vděčíte jen a jen své bujné fantazii. Teď si zas trošku zaspekuluju já, jo? Z vaší reakce čtu, že jediná správná reakce na Green Deal je zavírat oči před problémy a dělat, že vše jde hladce. Trefil jsem to?
No vidíte, tak to čtete úplně špatně😉
Žádný fanoušek Green Dealu nejsem, jen fanoušek všeho, co je na elektřinu. A aby náhodou nedošlo k mýlce, tak s tímto postižením jsem se narodil v osmdesatých letech v domku jedoucím na uhlí.
V době, kdy mi elektřina učarovala ještě nějaká klimatologie natož Green Deal nebyli ani ve vlhkých snech dnes takto postižených jedinců.
Já si nic neprojektuji. Už ty vaše "Level 1-4" jsou jasný trolling.
A spojovat pak nezvládnutý rozvoj distribuční soustavy (kabeláže a transformátorů) v jednom nebo dvou městech s Green Dealem je jen jasná ukázka o co v tomhle článku jde.
Ostatně už ten titulek článku je clickbait jak vyšitý.
Zkrátka vám dekarbonizace leží v žaludku a když se najde možnost jak si do ní kopnout, stojí vám to za sepsání článku plného ironie a spousty menších či větších překroucení a polopravd.
Co třeba to tvrzení o tom, že když mají problém s nedostatkem energie, tak zakazují fotovoltaiky na střeše? Vždyť to jde přímo proti sobě! 🙄
Pokud mám místně nedostatek energie, tak tu stavbu FVE na střechách podpořím, protože to sníží zátěž sítě, když v ní klesne spotřeba.
A pokud by to město opravdu bylo v současné situaci díky příliš pokrokovému myšlení a zeleným ideálům, jak se snažíte naznačovat, tak by tam zajisté bylo dost chytrých lidí, kteří by tam tlačili na chytré řízení sítě, které může do značné míry kompenzovat nedostatečné dimenzování té kabeláže.
Z reakce starosty a plánu stavět rozvodnu je ale vidět, že prostě jen podcenili příliv nových obyvatel a růst spotřeby EE. O žádnou dekarbonizaci nebo ekologii jim nejde...
Hybrid je do města stejně jako elektromobil. Na dálky máme jiné auto, ale v Praze je hybrid výborný. Jet v Německu po dálnici elektromobilem nebo hybridem je oboje dost mimo
Jasně, obzvlášť plug-in hybrid, který celé město zvládne na nabití z domova, je určitě po městě v pohodě.
Ale na druhou stranu to vlastně člověk pak jezdí s elektromobilem, který má ale malou baterku, vysokou spotřebu a menší výkon, než většina EV a ještě se rozbíjí častěji než spalováky i než EV, protože tam máte dva pohony v jednom autě.
Takže obzvlášť pokud to je jen auto na ježdění do a okolo města, tak elektromobil by odvedl lepší práci a jediný důvod jít do něčeho jiného je z mého pohledu cena.
Německou dálnici jsem si v EV minulý týden vyzkoušel a se 140-ti na tempomatu byl jediný problém v tom, že mě zdržoval provoz.
Samozřejmě, že pokud chce člověk využívat výhody Německé dálnice v podobě neomezené rychlosti, tak na to se EV nehodí, ale běžné dálniční rychlosti už problém nejsou.
V podstatě jste mi dal plně za pravdu.
Dieselová auta? Benzínová rovněž. Nákladní doprava zase diesel. Letecká doprava dtto. Jednoduše účinnost 35% ?? Trvalý provoz. Elektroauto ? Výroba EE 35% v elektrárně, přenosová soustava 95%, nabíječka 80%, chemická přeměna v baterii 80%?? Celkem 21%, Zbytek teplo. Výfuk je akorát někde jinde. O životnosti ani nemluvím. (500tis km a víc u dieselu. EA? motory a baterie 100?,200?tis km ???. Argument že EA dobijete doma z FVE? Jasně a pak jezdíte v noci? hmmm
FVE na baráku. Pokrytí 50-70% OK to určitě ano. S baterkou. A teď si to přepočtěte na plnou cenu bez dotace a návratnost s životností baterie a střídače. Ještě pořád srovnáváte nesrovnatelné?
A určitě FVE odlehčí EE síť. Ve dne. I část noci (s baterkama). Jenže ten stabilní zdroj musí být trvale v pohotovosti, i ve dne i v noci. Síť nemůže být nestabilní. Pod kotlem se musí topit pořád. I když FVE běží naplno. A že je kotel na jádru? To vůbec nevadí, nemluvím o emisích (i když taky) ale hlavně o zbytkovém teple (65%), které je zejména při odlehčené soustavě FVE o něco větší než v zimě, kdy je výroba EE ve výkonu a teplo lze využít pro blízké sídliště. Cena za EE ze stabilních zdrojů ?? Umělé zdražení povolenkami, aby to vypadalo zeleně.
A pak srovnávejte.
Benzínová auta jezdí všude, ta produktem dotací nejsou. To jen ta dieselová osobní zde v Evropě.
I když pokud se snažíte poukazovat na to, že fosilní průmysl dostává větší dotace, než dostávají ta EV, tak máte nejspíš pravdu.
Začalo to při ropné krizi v sedmdesátých letech a už to nikdo neukončil...
Uhelné elektrárny tady v ČR mají pokud vím průměr 42% a Lithiové baterie mají obecně efektivitu hodně přes 90%.
Mě třeba dlouhodobě vychází efektivita nabíjení kolem 90% a to mi jí dost kazí to, že při nabíjení z FVE to nejede maximální rychlostí palubní nabíječky v autě. Vypozoroval jsem, že když jedu plným výkonem, tak je efektivita 92-93%, kdežto při nejnižší rychlosti asi jen 84-85%. A v tom je jak účinnost té palubní nabíječky, tak chemické přeměny v baterii.
Takže celková efektivita z uhlí bude velmi podobná, jako u spalováku, spíše o chlup lepší, ale to je jedno. Prostě z uhlí to má jediný benefit a to ten, že ty splodiny nedýcháme tam kde žijeme.
Proto chcete nabíjet z jádra, vody, nebo další čistší elektřiny.
Životnost je otázkou, ale už je k dohledání nemalé množství starších EV, která najela 300-600k km a stále slouží.
A pokud si navíc počítáte, kolik dáte za údržbu a výměny dílů na tom dieselu, aby těch 500k km ujel, tak to EV vyjde najednou možná tak o půlku levnější.
Cenu a návratnost u FVE bez dotace jsem si samozřejmě počítal. S cenou EE kolem 5Kč/kWh to bylo někde kolem 14-ti let, s dotací kolem sedmi. Cenu EE bez povolenek bohužel neznám, takže to nemám jak spočítat.
Jediné, u čeho by mohl být bez dotace problém s životností, je střídač. O zbytek se nebojím.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Tak už opravdu naposled: já nepíšu, že to nejde (to se mi jen už několik dní neúspěšně snažíte podsunout), jen že to bude složité. Pokud máte pocit, že to bude brnkačka, tak vám gratuluji a za 10 let si řekneme...
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
OK. Asi taky neumím číst.
Tak snad je náš rozpor opravdu jen v mém optimismu a vašem pesimismu😉