Jak často to budou dělat nevíte ani vy a ani já. Ani jak velkým proudem a jak dlouho. Nikde jsem neviděl fundovaný výpočet o kolik se tím sníží životnost mé baterie. Co vím ale jistě, že na tom soukromník určitě prodělá, protože jinak by si ty bateriová úložiště distributor stavěl sám.
Pokud si spočítáte amortizaci vaší baterie (tedy kolik vás stojí 1kWh, která skrz to proteče), k tomu něco přihodíte a to si nastavíte do systému, tak bude vaší baterii využívat jen pokud vám bude moct dát vyšší odměnu, než jste si nastavil.
Tedy pokud si to dobře nastavíte, tak na tom prodělat nemůžete. Jen samozřejmě čím vyšší si nastavíte tu minimální odměnu, tím méně bude systém využívat vaší baterii, protože jiní si tam nastaví třeba i nulu a tak je bude systém preferovat.
Maximální proud si určitě nadefinujete v nastavení střídače, na to vám sahat nebudou a jak velkou část baterie je necháte využívat je také na vás.
Fundovaných výpočtů, ale především praktických testů, ukazujících vliv cyklování na životnost LFP článků je celkem dost. Je to posledních pár let docela žhavé téma😉
Třeba Tesla si platí jednu univerzitní laboratoř, která pro ně dělá dlouhodobé testy a vývoj baterií. Od nich je moc pěkná analýza vlivu různého druhu cyklování na LFP články. Stačí se jen zajímat a umět anglicky a zdrojů je dost.
Ve zkratce, pokud obchodníka nenecháte nabíjet vaší baterku na 100%, aby třeba hrozilo, že bude baterka dlouho ležet nečinná plně nabitá, tak to nemusíte moc řešit. A např. cyklování 30-70% tu baterku téměř nijak neopotřebovává.
Takže pokud se o baterku bojíte a chcete mít jistotu, můžete jim dát jen takto omezený prostor a klidně spát😉
Docela by mne zajímalo, od kterého dodavatele máte záruku na 6000 cyklu při 90 % DOD. Myslím to zcela bez ironie. Jakou využitelnou kapacitu po těch 6000 cyklech při 90 % DOD garantuje? A jak je to s časovou garancí? Pokud byste byl schopný udělat 1 cyklus denně, tak na 6000 cyklů je to přes 15 let. Opravdu máte dodavatele, co vám dá na baterku 15 let záruku?
Jinak s tím, že to využití vlastního úložiště ke stabilizaci sítě může být vhodnou doplňkovou funkcí ke zkrácení návratnosti investice do celého FVE systému, souhlasím. Ale nepřeceňoval bych to. Pokud jde o FVE s bateriovým systémem, tak hlavním plusem toho řešení není podle mne to, že by člověk něco ušetřil na elektřině, ale to, že se stane do jisté míry energeticky nezávislým.
Pokud jde o LCOE a ceny komponent systému v USA - neexistuje žádný důvod, proč by měly být nedotované ceny v Evropě nižší než v USA. instalační práce samozřejmě v USA bude několikanásobně dražší než třeba u nás a čím menší ta instalace je, tím větší ten nepoměr bude.
Mám SolaX a tam je opravdu 6000 cyklů při 90% DOD a pokud vím, tak u LFP ten počet cyklů udává většina výrobců při 90% DOD. Není důvod to dělat jinak.
Jde jen o to, na kolik cyklů si věří. První LFP úložiště mívala jen 3k cyklů, pak to zvedli na 4,5 a dnes už je těch 6k celkem běžné.
A máte samozřejmě pravdu, že 15 let záruka tam není. Tuším je tam 10.
I proto dává smysl pokusit se tu návratnost co nejvíce zkrátit, kdyby náhodou ta čísla byla trochu nadsazená😉
Nicméně LFP umí opravdu vysoké počty cyklů a myslím, že už jsem viděl úložiště i s garancí 10k cyklů. Papír samozřejmě snese všechno, ale nevím o tom, že by ty LFP odcházeli.
Také máte určitě pravdu, že kapacita bude trochu klesat, ale většinou klesá s počtem cyklů spíše zdraví = SOH (tedy roste vnitřní odpor), než že by nějak citelně klesala kapacita.
Souhlasím i s tím, proč si kupovat FVE s baterkou. Alespoň pro mě ta baterie byla hlavní motivace, proč do FVE jít, protože jsem chtěl tu nezávislost na stabilitě a výpadcích sítě.
Viděl jsem ceny v USA za podobně velké systémy jako mám já (12kWp/17kWh) za 550k Kč a bylo to 35-60k $ 🤷♂️
A těch 35k bylo s "local incentives", už si nepamatuji jestli od města, nebo od distribuční firmy. Nešlo o federální podporu, tu měly tuším v sobě všechny ty systémy.
Tak to je váš optimisticky odhad.
Já si nechci kupovat oketinu za 550K, já si chci koupit auto nové a mít uživatelsky komfort který mám. Úspora u EV se mi vyplatí až po nájezdu cca. 600 tisíc (když si spočítám vyšší cenu EV a náklady na servis (rozvody, olej atd.) u spalováku).
Soused již EV nechce proto, že stejně tak jako já jezdí do zaměstnání v Praze (já 51km resp. 102km denně, on 31 resp. 62 km) a nebaví ho, každý den zapojovat a odporovat kabel nebo nemít možnost vozidlo kdykoliv vzít a mít ho připravené na delší cestu. Nechce se na delších cestách přizpůsobovat autu. Má Hyundai (jaký si nepamatuji).
Urychlovač dotacemi je nesmysl i proto, že proč by měla technologie zpevňovat, když je dotovana. Také jsem říkal, že koňský povoz nikdo nezakazal, technologie zvítězila.
Já se EV nebráním, jen musí mít stejný uživatelsky komfort jako mám teď u spalovaku. Tedy: cena kolem 550K, nájezd min. 1000 km (tankování jednou za 10 dní je super), tankování do 5 minut jako teď u spalovaku a pokud možno bez asistentů krom E-call. Pak si EV klidně rád koupím, do té doby to pro mne technologie není.
Váš požadavek na dojezd nesplní ani 90% řidičsky zajímavých spalováků, takže očekávat, že to někdy splní elektrika je nesmysl. To umí akorát traktory převlečené za dálniční polykače kilometrů.
Většina řidičsky zajímavých spalováků má dojezd 500-800km a tam už se ty elektriky začínají dostávat.
Tankovat jednou za 10 dní 5 minut, nebo obden za 30 vteřin připojit a odpojit kabel, vyjde skoro stejně a ještě nemusíte jezdit na benzínku a máte to výrazně levnější.
A bez asistentů koupíte už tak jedině starý spalovák, jakým jezdím já, nové jsou jimi stejně prošpikované jako ty elektriky.
Takže pokud vynecháme ty nereálné požadavky, tak skončíme na tom, že by ta elektrika musela mít stejnou pořizovací cenu jako spalovák a dojezd aspoň 600km (na ty dlouhé cesty, na kterých se nebudete chtít omezovat), aby u vás měla šanci. To bych řekl, že se do pěti, nejpozději do deseti let dočkáte😉
Upřímně silně pochybuji, že vašemu sousedovi vadí zrovna to zapojování kabelu. Pokud má alespoň Hyundai Kona, tak těch 62km denně znamená v zimě nabíjet jednou za 4 dny a v létě jednou za týden.
To je spíše validní ta stížnost na připravenost na dlouhou cestu. Nutnost plánovat delší cesty je zatím u většiny EV jednou z objektivních negativních vlastností.
Ale také se to mění. Když koupíte něco, co ujede 500km po dálnici a 700 po městě, tak už zdaleka tolik plánovat nemusíte.
Ano, Češi si vždy poradí. Menší střídač stejně nemá smysl menší než 10kW, stejně tak ostatní komponenty kromě těch panelů. Může se to rozdělit jako Ongrid a ostrov a počkat 5 let, pak to spojit, ale je je to každopádně komplikace a prodražení instalace.
Pokud se nepletu, tak stát vám nijak nebrání udělat tu elektrárnu větší. Jen už vám na to zvětšení nad 5 kWp nepřispěje. Není tedy potřeba nějaké rozdělení a čekání 5 let.
Jestli správně rozumím podmínkám NZU, tak nesmíte změnit účel a využití toho zařízení (tedy například snížit jeho výkon), ale pokud se rozhodnete naopak investovat ještě víc, než k čemu vás stát motivuje, tak to nikomu nevadí.
HDO přepíná všechny, což je v síti docela hup.
Teoreticky máte pravdu. Prakticky je to tak, že ten systém nemá kapacitu na to, aby vyslal povel všem naráz a proto jsou ty časy různě posunuté.
Navíc nevím jak u vás, ale moje časy VT někdy odpovídají nejlevnější elektřině, takže ten systém už je nejspíše dávno nefunkční z pohledu nějakého vyrovnávání sítě🤷♂️
Jenom nerozumím proč záloha od 1 MW výše, 5 kW v malé obci je málo?
To není záloha. To je výkon zdroje se kterým se ČEPS ochoten se bavit.
ČEPS řídí obrovské toky energie a 1MW si určili jako nejmenší regulační jednotku, kterou jsou ochotní řídit.
Proto potřebujeme agregátora, který udělá prostředníka mezi ČEPSem a našimi mikrozdroji.
...a za pár let mohou kupovat baterie nové...jak výhodné 😄
To spíše nehrozí. Ty LFP baterky dají hodně cyklů a třeba mě to vyšlo na počet cyklů tak, že kdybych tu baterku používal jen pro svou potřebu, měla by vydržet 43 let. To je samozřejmě nesmysl a ta baterka umře mnohem dříve stářím.
A tak mi dává smysl dát jí k dispozici pro vyrovnávání sítě a tím jí sice dříve opotřebovat, ale zkrátit si díky tomu výdělku dobu návratnosti...
tady mě za to platí a rekord mám i 50Kč/kWh
Podělíte se o nějaké detaily? Hádám, že jste si od nich musel koupit chytrou krabičku, že?
Já jsem jejich zákazníkem a už dvakrát jsem se pokoušel dostat z nich informaci o tom, jaké API, že ten jejich systém má a jak se na něj připojit a nic jsem z nich nedostal.
Jejich krabičku nechci, protože už mám FVE, TČ i nabíjení EV integrované v řídícím systému domu...
V zimě na spotových cenách moc nevyděláte... 😄
Flexibilita není o vydělávání na spotových cenách🙄
Tam dostanete odměnu za kWh podle toho kolik zrovna platí ČEPS za SVR nebo podle toho kolik zrovna stojí odchylka.
Navíc i na tom spotu jsou v zimě velké cenové výkyvy. Ne zřídka se stane, že je rozdíl cen přes 5Kč/kWh a nedávno to bylo 15Kč/kWh...
No jo no ... napřed zadotujeme občasné zdroje energie a necháme si dělat binec v síti a potom když ten binec přesáhne únosnou úroveň a začne ohrožovat stabilitu sítě, tak defakto těm samým škůdcům budeme platit za systémy výkonové rovnováhy ... není jednodušší jim ve chvíli kdy tu energii nikdo nechce napařit takovou cenu za dodávku do sítě že si to ohlídají a nebudou dodávat ? ... systém by se zreguloval potom sám ...
Ale to je nepochopení z vaší strany!🙄
Lidi, kteří mají FVE s baterkou nejsou škůdci. To jsou právě ti, kteří už dnes často pomáhají se stabilitou sítě na vlastní pěst. Tohle je jen nová možnost, jak můžou poskytovat přímo SVR namísto, aby na vlastní pěst pomáhali dle poptávky po energii v síti.
Nestabilitu způsobují FVE s garantovaným výkupem (a většinou bez baterií). A samozřejmě také FVE využívající virtuální baterii.
Jenomže uhlobaaroni tu elektřinu vyrábí a ty jejich zdroje jsou řiditelné.
Zatímco majitelé malých bateriových úložišt nevyrobí téměř nic, jenom s elektřinou manipulují. A ta elektřina je z Občasných zdrojů, protože ty řiditelné zdroje tuhle opičárnu vůbec nepotřebují.
A proto nějak nevidím, kde by měl spotřebitel ušetřit. Provoz sítě bude dražší a na potřebný objem elektřiny budeme mít 2 zdroje, takže i ta silová elektřina půjde nahoru. Nemusíme mít uhlobarony rádi, ale bez elektřiny z uhlí se prostě neobejdeme.
Jenže plánují ty své zdroje vypínat, protože politici nastavili podmínky pro jejich vytlačování z trhu pomocí OZE až příliš dobře a tak se fosilní zdroje přestávají vyplácet dříve, než politici čekali...
Takže potřebujeme něco, co jejich roli ve stabilizaci sítě převezme.
Dát ty peníze lidem, mi přijde lepší než je cpát uhlobaronům🤷♂️
Dobrá blbost. V době, kdy máte užívat svou elektřinu z panelů vám prodejce bude prodávat elektřinu ze sítě za plnou cenu a tu Vaši cpát do baterií. Večer a v noci, kdy ji opět budete sami potřepat si ji však vycucne pro sebe na vyrovnání sítě. Takže tohle bude ne v domácnostech o vydělat, ale lacino či zdarma poskytnout opotřebení vlastních baterií
Zkuste nejdřív použít hlavu, než napíšete takovou blbost🙄
V okamžiku, kdy to pro zákazníka přestane být výhodné (vydělávat mu zajímavé peníze), tak jim dá výpověď. Takže oni se budou snažit, aby vám to vydělávalo. A to především proto, že oni na tom budou vydělávat také.
V době, kdy máte užívat svou elektřinu z panelů vám na to buď obchodník sahat nebude a nebo vám prodá za plnou cenu tu energii co v síti zrovna má zápornou cenu = vyděláte 🙄
Večer tu energii samozřejmě velmi často prodá za vysokou cenu do sítě a pak vám v noci za nízkou cenu baterii zase nabije. A vy na tom rozdílu zase vyděláte💡
Článek je samozřejmě nesmysl. Ani tisíce se vydělat nedají, natož miliony. Možná tak celá ČR dohromady. Už to provozuji v praxi s chytrým řízením, mám teda 10 KWh baterii, a udělá to třeba 100 kč za měsíc. Jasně, s větší baterií 20 Kwh by to bylo třeba 200 kč ale kvůli tomu nebudu kupovat větší baterii za 80 litrů, prostě kravina. Takže baterii využívám výhradně pro svůj dům. Když nesvítí tak se mi nabije v NT v nejnižší ceně a ve vysokých cenách to nenakupuje ze sítě, a to je účel, dá se něco ušetřit, ale vydělávat se na tom nedá.
A řídí vám střídač napřímo přes internet, nebo jste si od nich koupil tu chytrou krabičku?
Tím zvenku jsem myslel vybíjení a nabíjení řízené distribučnií společností podle jejich potřeb kvůli stabilizaci sítě. Pokud to budou dělat např. dvakrát denně, udělá baterka 730 cyklů vybití a nabití a sníží se jí životnost.
Oni to udělají spíše mnohem častěji, ale udělají to na pár minut a tedy ani zdaleka nezpůsobí to, že by vám nějak významně narostl počet cyklů.
Navíc pokud jim dáte k dispozici třeba 60% baterie, tak takových cyklů ta baterie zvládne mnohem víc, než 90%.
Myslím, že pro jednotlivce se vyplatí přesně opačný postup. Mít vlastní baterii a virtuální u operátora, kam si uloží přebytky, která v době, kdy mu baterie nestačí , čerpá zpět. Viz roční vyúčtování kompletní spotřeby domu s fyzickou i virtuální baterií na mém videu: Odkaz
Problém je, že pokud využíváte tu virtuální baterii tak, že do ní posíláte energii v době kdy nejvíce vyrábí FVE a v síti po energii není poptávka, tak jste spolu se solárními barony zdrojem nestability sítě a vlastně důvodem, proč se tato flexibilita řeší.
Ta pak kompenzuje vaše, pro síť škodlivé, chování, kdy někdo jiný musí zvýšit svou spotřebu a třeba nabíjet baterie, aby vy jste mohl dodávat do své virtuální baterie🤷♂️
Jinými slovy, aby vy jste si mohl ukládat energii do své virtuální = neexistující baterie, jiní lidé musí vynaložit čas a peníze, aby pomocí skutečných baterií vykompenzovali vaše chování...
On bude dobrý důvod, proč virtuální baterii nabízí pouze polostátní firma. Nechápu jak na tom můžou vydělávat, když vy jim energii dodáváte typicky v době, kdy je cena energie nulová nebo dokonce záporná a pak po nich energii chcete v době, kdy je nejdražší z celého roku. To prostě bez dotování nemůže ekonomicky vycházet🧐
A další velká investice kterou zaplatíme bude za tak zvanou ek.likvidaci až se od poroučí baterie.
Vy něco takového platíte za ty miliony olověných baterek, které ročně umřou?
Víte ty baterie jdou docela dobře recyklovat. U těch olověných je to tak, že nové olověné baterie jsou z 80% vyrobené z materiálů z recyklace těch starých baterií.
U lithiových baterií to bude podobné. Už dnes umíme dostat kolem 85% materiálu z recyklace a odhaduje se, že to půjde dost přes 90%.
Obchodník vysaje vaši baterii, kterou jste dobil levně. Pak v baterii nemáte nic a tak ten samí obchodník vám pro vaši vlastní spotřebu prodá tu vaši vlastní levnou vycucanou elektřinu draze. A to se vyplatí,
Tento model funguje u velkých elektráren, proč by to nemělo fungovat u malých. Odebrat vaši levnou elektřinu z baterie a draze ji prodat zpět.
Opravdu by mě zajímalo, jak jste k tak geniální myšlence došel🧐
Víte bavíme se tu o službě, kterou si musíte sám dobrovolně objednat a pokud se nepletu, tak má ta služba měsíční výpověď.
Dále, díky tomu, že je to váš majetek, tak máte přístup k datům o tam jak to obchodník používá.
Jakou by měl obchodník motivaci, začít se chovat jak popisujete? 😯
Pokud nebudete úplný ignorant, kterému je to jedno, tak v okamžiku, kdy by se takto začal chovat, dáte mu výpověď a už vás nikdy neuvidí.
Takže chovat se takto jde přímo proti, zájmu toho obchodníka, který si vás naopak chce udržet co nejdéle a co nejvíce na vás vydělat. A jediný způsob jak toho docílit je zajistit, že budete spokojený s tím, kolik na tom vyděláte.
Chce to trochu přemýšlet, než napíšete takovou blbost🙄
Jediné, kde může být zakopaný pes je v té optimistické větě ve článku, která tvrdí, že obchodník si část zisku nechá a většinu přepošle na vás. Tam bych zdaleka takový optimista nebyl. Těžko říct, jestli vůbec budete mít jak zjistit, jaký on měl z dané operace zisk a jestli tedy nepožral 90% zisku a vám nedal 10% protože ví, že i tak budete spokojený, že jste na tom vydělal.
Dám raději názorný příklad.
Běžná cena za odchylku je v nízkých desítkách Kč/kWh a tak když obchodník díky vám ušetří třeba 10Kč/kWh, dá vám 5Kč/kWh.
Ale co když v danou hodinu vyletí cena za odchylku na 250Kč/kWh a on vám dá jen 10Kč/kWh? Budete vůbec schopný poznat, že na vás neférově vydělává?
Jenže těch optimistických 6000 cyklů musíte počítat v rozmezí nabití 20 - 80 % a navíc odečíst ztráty při nabíjení, takže efektivně z toho dostanete stěží 30 MWh. A ještě navíc se musíte s tím cyklováním optimálně trefit do křivky cen na SPOTu. Asi bych nepočítal s tím, že se vám podaří udělat plný cyklus každý den.
Pro tyhle úvahy je třeba udělat pořádné odborné posouzení, ale je vidět že i ty moje základní argumenty to posílají do oblasti nerentability.
Pokud se tím chcete zabývat více, tak si nastudujte něco o způsobu výpočtu LCOE - Levelised Cost of Energy.
Třeba LAZARD pravidelně aktualizuje LCOE report, link je níže, strana 20.
A tam podle posledního reportu z června vychází cena kWh přes bateriové úložiště v malých rezidenčních instalacích na cca 1 USD / kWh bez DPH. A to je to v USA, kde jsou ty ceny nižší než u nás.
Ne, těch 6000 cyklů je záruka od výrobce při 90% DOD.
Když se budete k LFP dobře chovat (například jí nenabíjet příliš často na 100% a hlavně jí tam nenechávat ležet), můžete z ní dostat i mnohem více cyklů.
Co jsem viděl ceny FVE instalací v USA, tak jsou tak 200% toho co tady. Možná to tak prodraží práce, ale pochybuji, že by ceny komponent byli levnější než tady, když to tam vychází tak draze.
Ano, nejspíš se nevyplatí koupit si domů baterku čistě jako investici, že na tom něco vyděláte obchodováním na burze.
Jenže o tom to vůbec není. Tady se bavíme o tom, že ti kdo si koupili baterii k FVE, aby pomocí ní dokázali krmit dům elektrikou 24/7 a využít produkci FVE na maximum, tak si můžou přivydělat a zkrátit si dobu návratnosti tím, že dají svou baterii z části k dispozici pro SVR a obchodní flexibilitu.
1
Sledujících
5
Sleduje
1
Sledujících
5
Sleduje
Myslím, že vstupuje skrytě. Kvůli fotovoltaice je potřeba giga obrovské investice do sítí. A to se nejlépe vybere na paušálních poplatcích, které nikdo neobejde. Proto píšu, ať to zaplatí ten kdo vehementně prosazuje fotovoltaiku a jiné polonesmysly současné doby.
2 odpovědi
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Ten kdo to vehementně prosazuje je náš stát = my všichni. A proto si to také my všichni zaplatíme.
Samozřejmě jsou tu tací, kterým se to nelíbí a nevolili politiky, kteří to tak prosazují, ale tak už to bohužel je.
Demokracie má spoustu chyb a nedostatků, ale lepší systém vládnutí bohužel zatím nikdo nevymyslel🤷♂️
1 odpověď