A v čem je problém, že jinde mají vyšší mzdy, pokud si firma na to vydělá ? Naším cílem by snad mělo být dotahování rozdílu, ne přání jejich snížení. Tím bychom se zase dostali jen do situace, o které jsem psal výše. Chudší Němec by méně utrácel, začal by váznout obchod, potažmo výroba pro německý trh, tedy i naše výroba, tedy i naše příjmy by šly dolů. Takové chudnutí si snad nepřejeme.
Ajak je z praxe vidět, "auta pro běžné lidi" jsou jen doplněk výroby, další příjem automobilky. Podstatná je ale pro ně výroba luxusnějších modelů pro firemní flotily, to je finanční tahoun, umožňující i tu výrobu lidových aut.
Takhle ale přibližování funguje. Za Gottwalda se říkalo, že pomeranče budou stát jako brambory, stalo se, ale opačně než si lidi mysleli, brambory podražily. Říkalo se, že elektroauta za pár let budou stát jako spalováky. Stává se, ale opačně, spalováky zdražují. Chcete přiblížit mzdy, stane se, ty vyšší se sníží. Bohužel.
Na vojně jsem byl 10/94 - 9/95, stíhačky MiG 21, Chotusice u Čáslavi. Nastupoval jsem po škole ve svých 23 letech, to bylo docela důležité ve vnímání.
Pozitiva - za nás už nebyla nějaká mazácká šikana, nastupovalo se každé 3 měsíce, takže nejmladší byl na rotě jen 3 měsíce. Lampasáci to i docela hlídali. Největší přínos byl v tom, že se člověk dostal ze své sociální bubliny, byl se všemi vrstvami a musel s nimi vyjít.
Negativa - jinak bylo vše špatně. Zbytečná práce, kdy jsme vlastně byli vrátní (hlídači) ve službách na rotě nebo u letadel, uklízeči a pomocníci v kuchyni. Žádná vojna, vystřelili jsme si za celý rok 6 ran, na lítání jsme vylezli na letadlo a natankovali, stejně jako auto. To bylo všechno.
Když jsem tam byl, říkal jsem si, že nikdy nebudu na to vzpomínat v dobrém, paměť klame a sranda samozřejmě taky byla.
Nechápu, proč někomu to pípání vadí. Stačí ubrat na povolenou rychlost a je po problému.
Jenže asistenti nejsou bezchybní. Načte vám to 30 a nezaznamená konec platnosti např. křižovatkou. Nebo předjíždíte traktor s nálepkou 60 a hned vám to řve. Navíc tachometry nadhodnocují minimálně o 4 km/h. Je to k ničemu z hlediska bezpečnosti, jen to stresuje.
Co kdyby všechny automobilky řekli rezolutně ne ,že nebudou platit žádné poplatky a obstrukce ze strany EU.Prostě řwknou a dost ,emisní povolenky je hrob.
Taky jsem měl takovou myšlenku. Rozvedl jsem si ji ještě dál, že pokud by automobilky musely zavřít, tak zveřejní jmenný seznam těch úředníků EU včetně adres, kteří to způsobili.
Platby za emisní povolenky jsou příjmem rozpočtu EU. Jde de facto o spotřební daň uvalenou na levnější (=spalovací) vozy. Výrazně to snižuje dostupnost individuální mobility pro lidové masy. Zároveň to zvyšuje náklady na dopravu, což celkově snižuje konkurenceschopnost evropské produkce i kupní sílu obyvatelstva.
Přesně tak. Doplním - mně je 53, do práce jezdím 40 km jedním směrem, samozřejmě autem. Dopravou by to bylo dražší a denně tak o 1,5 hodiny delší. Až to bude neúnosné, dám výpověď a zkusím si najít práci v místě bydliště. Bude za určitě menší peníze, takže nižší odvody i daně a nižší výběr na DPH za koupené zboží. No a pokud neseženu vzhledem k věku, tak půjdu na pracák, však děti jsou velké a já už to nějak doklepu v šedé ekonomice.
Takový dopad vidím v omezení mobility.
No vy budete asi stejný "expert" jako ti z článku. Jen naprostý samec skotu domácího, který přišel o svou chloubu, bude srovnávat příjem zaměstnance, který neobsahuje žádné náklady zaměstnavatele, se stejně vysokou částkou, kterou fakturuje OSVČ, která naopak všechny náklady obsahuje. Malý příklad - platí si zaměstnanec ze svého příjmu nákup, údržbu a provoz služebního vozidla? OSVČ "kupodivu" ano..
Nebudu toho vola vztahovat na sebe 🙂, protože budete asi v jiném vlákně.
Reagoval jsem na paní Daňkovou, která píše, že jako zaměstnanec máte o měsíční výplatu v roce víc než OSVČ. A celý příspěvek mluvím jen o mzdách, ne o nákladech. Samozřejmě, že fakturace OSVČ není jeho mzda.
Nedá mi to, cena již od 1,8 mil ... Netrpím závistí, ale kdo si koupí takový kombík? Z mého pohledu jsou kombíky určené pro rodiny, co potřebují neustále něco převážet, jako kočárky, věci na chatu apod., nebo pro majitelé rodinných domů). Na práci se využijí spíš dodávky (Doblo, Caddy, Berlingo...), ale pár takových může i být.
Ale 1,8 mil??? Před 8 lety jsem kupoval novou Astru kombík za 346000. Jasně, nesrovnatelné auto co do výbavy a motorizace, ale kdybych měl těch 1,8 M, tak bych stejně koupil dnes auto za 700t a zbytek bych využil jinak.
Z článku... vypadá to, že minimálně v následujících letech se bude situace spíš jen zhoršovat....
Ano, bude se zhoršovat, protože bude odcházet čím dál více lidí do důchodu a důchodci na nové auto mít nebudou.
Sám jsem důchodce a všichni důchodci kolem mě máme auta stará 16 a více let.Protože, jak říkáme...na co kupovat nové auto když ho neužiju.Najezdíme okolo 4-5 tisíce za rok.Na delší trasy nejsou peníze a tak se jezdí jenom k doktoru (nebo do nemocnice), na návštěvy k dětem a do různých marketů do města na nákupy.Nebo se může stát, že doktor nám už nevystaví potvrzení k řízení auta.Takže proč nové auto??
V padesáti si člověk koupí nové auto a pak už ne, protože každý začne šetřit na důchod a na nové auto už nezbude.A kupovat si na dluh nové auto, tak to dělá jen člověk mdlého rozumu.Takže jdete do důchodu v 65 letech a máte 15 let staré auto a to už do vaší smrti stačí.
Taky uvažuju podobně. Loni jsem si v 52 letech koupil nový hybrid od Toyoty, splácím 5 let, nějakých 13 let do penze určitě vydrží, budu mít najeto tak 250000 km.
No a pak se uvidí, bude záležet na zdraví, jestli budu moci vůbec řídit, v penzi stejně nenajedu víc jak 5000 ročně, před koncem pracovního procesu nechám vyměnit trakční baterku (v dnešních cenách okolo 50000) a snad pak vydrží do smrti 🙂, motoru bych věřil. Vidle do toho může hodit havárie, krádež nebo to shnije (nemám garáž).
Jako mladý a svobodný jsem si pořídil Matize 0.8. Nic tam nebylo ve výbavě, tak se tam nemělo co pokazit. Najel jsem s ním přes 100t km za 4,5 roku, spotřeba 5,5 . Pak jsme už měli mimino a začalo to být malé, kočárek se vozil složený za předním sedadlem spolujezdce, vajíčko za řidičem.
Ve srovnání s Š120 (měl jsem předtím starou 20 let) to byl jiný vesmír. Cenový konkurent v době koupě byla jen Felicia, v 3/2000 stál můj Matiz 222000 s metalízou. Jo, vzpomínám na něho rád.
Je to přesně jak píšete + jako zaměstnavatel ještě doplním, že těch 36 000 Kč jsou celkové náklady na mzdu zaměstnance za měsíc. Pro výpočet hrubé mzdy, kterou bude mít zaměstnanec ve smlouvě, se musí odečíst odvody za zaměstnavatele.
Tzn. Pro popsaný příklad to vychází: Mohu za zaměstnance zaplatit 40 000 Kč každý měsíc, odečtu dovolené zbyde mi 36 000 Kč, což je 135% hrubé mzdy -> to odpovídá hrubé mzdě na napsané na pracovní smlouvě cca 26 600 Kč (čistého to bude cca 22 100 Kč).
Samozřejmě jsem to psal zjednodušeně 🙂. Zaměstnavatel ví, že k tomu ještě přidává odvody. Mně jen překvapuje, kolik lidí dává dovolenou jako velký benefit zaměstnance. No jo, mezi podezřelé je třeba vnést zmatek, Hlaváčku🙂
Ten, kdo má povinnost platit odvody za zaměstnance je zaměstnavatel. Musí je zaplatit bez ohledu na to, jestli to ten zaměstnanec vydělal, nebo nevydělal. Nechápu, proč má tolik zaměstnanců problém se s tím smířit. Já například vím, že nemám ani vzdělání a ani schopnosti býti úspěšným podnikatelem, normálně si to přiznám a nesnažím se ze sebe dělat zachránce státního rozpočtu. Spousta zaměstnanců má ale pocit, že jejich zaměstnavatelé, kteří často vybudovali svojí firmu od píky, jsou vlastně úplně zbyteční.
A víte proč to tak je? Proč stát nechce, aby mu odvody platili sami zaměstnanci?
1) politika - zaměstnanci by viděli a fyzicky pocítili, kolik jim opravdu stát sebere na daních (soc.+zdrav. je daň, ne pojištění), kdyby sami museli ty peníze ze svého účtu poslat státu.
2) vybral by o hodně méně. Jednak z toho důvodu, že někteří lidé by nebyli ani schopní si udělat daňové přiznání, dále by subjektů bylo mnohem více, horší kontrola a hlavně vymahatelnost.
A nezpomeňme, že spousta OSVČ nedělá jen “svoje řemeslo”. Jsou si zároveň obchodním ředitelem (nikdo mu práci pohodlně negarantuje, musí ji sehnat), technickým ředitelem, účetním, správcem vozového a technického parku a nástěnkářem. Bez těchto aktivit nebude úspěšný. Pokud všechny tyto role rozpočítáme, ohodnocení nevypadá tak skvěle 😁
Tak lidí se vždycky spojovali do skupin kvůli obživě. Jeden člověk by mamuta taky nechytil 🙂.
Pokud budu např elektrikář, jako OSVČ si za měsíc dovolené nevydělám ani korunu. Pokud budu na stejné pozici jako zaměstnanec, dostanu za dovolenou stejně, jako bych pracoval. Mám tedy o měsíc příjmů víc.
Zkuste se zamyslet, je to jen hra s čísly.
Shodneme se, že o dovolené ví jak zaměstnanec tak hlavně zaměstnavatel před vznikem pracovního poměru? Zaměstnavatel tedy ví, že zaměstnanec nebude pracovat např. 25 dnů z celkových cca 250, takže odpracuje jen 90% ze všech pracovních dnů.
Pak taky ví, že kdyby odpracoval všechny, mohl by mu dát mzdu 40000,-, ale tak mu může dát jen 90% z toho a nabídne zaměstnanci 36000,-. Víc mu prostě nedá.
Ty 4000,- si schovává pro zaměstnance na dovolenou, nejsou to peníze spadlé z nebe, musel je vydělat ten zaměstnanec, protože zaměstnavatel není charita. Ale ví to obě smluvní strany už před podpisem, je to tak OK. Jestli si OSVČ vyplatí celých 40000,- nemá už na dovolenou, jestli 36000,-, jsou na tom stejně.
Když chcete porovnávat mzdy zaměstnance a OSVČ, tak porovnávejte 90%zam=100%osvč.
Tak je to o preferencích. V rámci možného rozpočtu jsem si raději koupil slabší nové auto než silnější ojeté hlavně kvůli dalším servisním výdajům. Dokonale to splnilo, měl jsem ho 12 let. Sedačky mělo královsky pohodlné a že jsem někdy nemohl předjet, no a co. Na normální ježdění byl výkon v pohodě, nebyl problém motor točit. Jezdil jsem s rodinou, stejně jezdím defenzivně...
Ale můžete to mít jinak, proč ne.
Tak onen motor v článku stejně není od Fiatu, ale původem od ještě bývalého koncernu PSA a že by to bylo něco excelentního, tak to určitě není....
Právě proto to píšu 🙂. Měl jsem od novoty Punto od 2004 do 2016, nesmrtelný 1.2 8V, sloužilo jako rodinný vůz 🙂, na nic lepšího nebyly peníze. Ale motor skvělý, naprosto spolehlivý.
5
Sledujících
1
Sleduje
5
Sledujících
1
Sleduje
Jenže pouhým snížením vyšších mezd (produktivních pracovníků) dojde po krátké době i k snížení těch nižších. Tudy cesta nevede.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Mně se to taky nelíbí, máte samozřejmě pravdu. Ale je to tak všechno, co proti tomu můžu dělat 🙂. Krásné Vánoce přeji.