On i Baťa myslel na svůj prospěch. Ovšem v intencích "spokojený zaměstnanec, úspěch firmy"
Víte, ze u toho druhého Baťi nestavěli úspěch na spokojených lidech, ale na angazovaných lidech a jejich růstu. Tak třeba každý nový zaměstanec si sestavoval "ve zkušebce" svůj vlastní "rozvojový plán" v čem se zlepší a co se naučí, co bude číst za knihy atd. To byl pro mnohé kulturní šok a většina lidí končila ve zkušebce, protože měli mentalitu "co mám dělat a za kolik." On na ně přenášel zodpovědnost za společnou firmu a její rozvoj. Nepřitahoval lidi jen spokojeností z vyššího platu, ale příležitostí k rozvoji sebe a firmy a pak teprve mohli mít lepší platy.
To není problém kapitalismu, to je vlastnost kapitalismu, že soukromé osoby alokují kapitál SVOBODNĚ tak, jak chtějí.
Část investují do rozvoje a budoucího zisku. Část si vyplatí a utratí jako odměnu. Část dají na společensky prospěšné věci (charita, ekologičtější provoz, přispějí na veřejnou komunikaci nebo fotbalový klub...). A protože podnikatel nepodniká sám, ale zaměstnává lidi, tak má každý jinou strategii jejich odměňování a přitom zvažuje. Někdo chce mít spolupodnikatele v týmu a díky tomu uspět, někdo chce lidi efektivně využít jako jako pouhý zdroj. V kapitalismu si o tom rozhoduje každý majitel sám.
Motivace vlastníků firem dávno není jen prostá tvorba zisku. Mnoho lidí chce zlepšit svět, společnost, zanechat odkaz, pomáhat, nebo jen dělat věci podle sebe, pro sebe a nemít šéfa.
U korporací, které nevlastní rodina, ale spravují ji najatí manažeři to může být jinak.
A proč učit předměty v angličtině, já jsem myslela že jsme "protektorát" Německa a my budem protektorát i "Anglie". A jak jste přišel na redukování chemie to může napsat jen nevzdělanec
Mluvím o redukci povinné látky, ne eliminaci chemie ze škol.
Volitelné předměty by chemii naopak rozšiřovali.
Vzdělání se mi dostalo - řada mých spolužáků pracují dokonce jako vědci.
Přál bych si to takhle:
Základka: Chemie, zeměpis, literatura - naučit základy zábavnou a praktickou formou. Kdo v tom uvidí zálibu, ať si to dál studuje jako volitelný předmět na STŘEDNÍ a tam se toho bude učit naopak víc. Nahradil bych to na základce angličtinou a tělocvikem. Ano, tělocvikem a to Vám říkám jak ITˇák, co se moc nehýbě, protože jen reaguji na to, co je u dětí dnes problém.
A zásadní připomínku mám k dějepisu. Mám za sebou gympl a to ještě výběrovou třídu s rozšířenou matikou a fyzikou. A narovinu říkám, že je naprosto k ničemu strávit prvák v pravěku. A novověk? To jsme měli pouze ve čtvrtáku, kde ale kromě nové látky opakujete na maturitu, takže komunismus proberete rychle a jen teoreticky - tak to je zásadně špatně v době kdy tu máme Paměť Národa a lidí, co zažili komunismus či nacisty, žíjí!
Takže první tři roky bych seškrtal a nacpal to do prváku střední školy. Druhák by byl novověk. A ještě bych to tématicky sloučil Občanskou Výchovou s důražem na různé politické systémy, politika souvisí s kritickým myšlením, tvorbou otázek o živově a taky politika souvisí s ekonomikou.
Na základce by se tedy v občance učila ekonomická gramotnost místo lásky k vlasti a řecké filosofie.
4 roky literatury na gymplu? V žádném případě! A to miluju čtení.
Nejde pane Pospíšile o chování důchodců. Článek byl inspirativní a to zcela obecně v tom ohledu, kam až zajde robotizace spolu s AI. Nějaké parkoviště si z toho klidně odmyslete. Bráno jen jako příměr.
Máte pravdu, že dnes roboty nedaníme, protože jejich podíl na tvorbě HDP je prozatím oproti lidské práci stále relativně zanedbatelný.
O čem píšu je otázka budoucnosti. Otázkou není zda to nastane, ale kdy to nastane. O tom se dá diskutovat. A zkuste uvažovat v globální rovině, že robotizace a masivní nástup využívání AI postihne celou Evropu. Zkrátka tomu jednou nikdo neuteče.
No a potom, ty důchody bude společnost muset řešit. Když na vás už jednou nebude dělat vůbec žádný člověk, anebo jen 0,3 člověka (protože úplně bez lidí to nepůjde), z čeho chcete financovat nejen důchody, ale i sociální systém.
Můžete namítnout, že se změní struktura práce a lidé, kteří o svou práci přijdou, najdou uplatnění například při údržbě robotů. Jenže oni na to nebudou mít většinově schopnosti. Lidský mozek se nestačí vyvíjet tak rychle jako čipy. Sám jistě znáte už současné plány na zavedení aut bez řidiče. To potká jednou všechny dopravní prostředky. A myslíte snad, že takový řidič se bude schopen rekvalifikovat na odborníka v oboru elektronika a začne rozumět čipům? Nikoliv, zůstane většinou bez práce, ale vyspělá společnost se o něho díky VTR a masivní automatizaci bude muset postarat. Že to nebude za dvacet let? Možná. Ale za 50 nebo 100 let zcela nepochybně.
Jojo. Tohle jsou otázky a témata, která naše společnost bude řešit a už v dnešní době ty cesty zkoušíme hledat.
Jarda Dědek ode mě dostává nominaci na cenu za nehloupější příspěvek roku. A protože už je prosinec, tak jí taky asi i obdrží. Taková slátanina se opravdu už hodně dlouho nikde neobjevila. Zeptal se Jarda dědek, ČEHO se to týká a jak STARÁ tahle informace je?
Takže ještě jednou po tisící osmé. Týká se to SOx a nikoli CO2. To za prvé a za druhé je to proto, že palivo pro osobní auta nemůže obsahovat síru, takže síra je z ropy uměle odstraněná, zatímco lodní motory jsou odolné, takže síra se neodstraňovala. Ano čtete pane Jardo Dědku správně, neodstraňovala. Ekologické neziskové organizace se bouřily, takže od roku 1.1. 2020 byla povolená norma na SOx snížená z 3,5% na 0,5%. Od počátku příštího roku (1.1.2025) je povolené množství síry v palivu pro zaoceánské lodě snížené na 0,1%. (Pořád je to hodně, proti nějakým 10-15 ppm v palivech pro automobilovou dopravu.)
Pokud se týče CO2, tak veškerá lodní doprava dělá ze všech emisí v dopravě asi 7-15%, zatímco osobní automobilová doprava dělá asi 50-60%. Pro méně chápavé, to jsou poměrná procenta pro emise CO2.
Přesně tak.
Článek porovnává vozy a kozy. Tedy vozy a lodě.
Cílem greendealu je snížít emise CO2.
Lodní doprava vytváří 3% světového CO2.
Lehké automobily vytváří přes 20% světového CO2.
Proč tak jednoduché srovnání není v článku.Proč tak jednoduché srovnání není v článku??
Přeprava tuny materiálu na km lodí produkuje řádově méně emisí CO2 než automobilová přeprava.
Takže je jasné, proč je greendeal změřen více na auta než lodě a je to správně.
Ulodí se má řešit jiný druh znečištění, jako oxidy síry a dusíku, což se postupně řeší.
Nějak mi nejde do hlavy posaný výkon motorů 110MW a další údaj k nim 150.000 koní..nemělo by to být náhodou 150.000.000 koní? Pak by to byl výkon 1 milionu 150 koňových aut, a že je loď 50x horší na emise než dnešní Euro6 auta se mi zdá reálné...potom bych číslo 50 mil. aut nebral jako úplný nesmysl...
Osobní auto má 110 KW neboli 150 koní.
Loď má 110 MW neboli 150 000 koní.
V tomto není článek nesmysl.
Ta loď veze 150 tisíc tun nákladu, nějakých cca 12 tisíc kontejnerů. Jede rychlostí 40 kilometrů za hodinu a za hodinu spotřebuje 40 tun paliva. To je 6g paliva na jeden tunokilometr. Osobní auto naložené půl tunou, které spotřebuje 5 litrů na sto kilometrů má spotřebu 100 gramů paliva na jeden tunokilometr, jenom tak pro představu. Ono je docela těžké si představit kolik toho tato loď veze najednou - nahradit by ji muselo 6 tisíc kamionů nebo 60 stovagonových vlaků.
Takové věci mají být v článku. článek je totálně odflánutý. Nic neříká, kromě bulvárních výkřiků
Prorovnávají se tam vozy a kozy. Tedy vozy a lodě.
Cílem greendealu je snížít emise CO2.
Lodní doprava vytváří 3% světového CO2.
Lehké automobily vytváří přes 20% světového CO2.
Proč tak jednoduché srovnání není v článku.Proč tak jednoduché srovnání není v článku??
Takže je jasné, proč je greendeal změřen více na auta než lodě.
U lodí se má řešit jiný druh znečištění, jako oxidy síry a dusíku, což se postupně řeší.
Autore, sorry jako, Váš článek nepomáhá lidem porozumět tématu. Jsou tam více tendenční výkřiky a překrucování faktů nevhodnými srovnáními, než jednoduchá fakta, která by pomohla lidem pochopit problematiku emisí lodí a jaké trendy se u nich prosazují.
Autor tohoto dávno vyvráceného hoaxu je zjevně příznivcem „ Greenwars ".
Zabij bobra, zachráníš strom.
Pokud ten motor používá technologii Common rail , tak zapomeňte na nějaký mazut, který dokáže při startovním tlaku asi 300 Atm, protéct vstřikovačem.
Ten systém je tochu náročný na kvalitu paliva.
Proč porovnával rozměry, ale neporovnal dopravované množství?
Majoritní většina osobních aut přepravuje jednu osobu.
Před lety jsem si dal práci s vyhledáním údajů, kolik má třeba B- 747 objem nádrží, maximální dolet,počet pasažérů a nákladu a spotřeba vyšla na necelé dva litry.
Lidi Vám můžou dávát negativní lajky, jak chtějí, ale faktem je co říkáte - článek nedává věci do kontextu. Srovnává nesrovnatelné. Příklady jsou nedotažené.
Prorovnávají se tam vozy a kozy. Tedy vozy a lodě.
Cílem greendealu je snížít emise CO2.
Lodní doprava vytváří 3% světového CO2.
Lehké automobily vytváří přes 20% světového CO2.
Proč tak jednoduché srovnání není v článku.Proč tak jednoduché srovnání není v článku??
Takže je jasné, proč je greendeal změřen více na auta než lodě.
Ulodí se má řešit jiný druh znečištění, jako oxidy síry a dusíku, což se postupně řeší.
Hlavne nevim, proc je tam to "za rok". Takova lod dokaze vyprodukovat spaliny jako 50 mil aut, at uz za den, mesic ci rok. Jinak, zcela prumerne evropske auto spotrebuje denne asi 3 kg paliva, celkem tedy asi 150 mil kg, tedy 150 tisic tun. I pri pouziti jakehokoli spatneho paliva se pomer k vaze CO2 moc nemeni, takze by ta lod mela spalit 150 tisic tun paliva denne. To je nesmysl, takze pravda bude asi to, ze ta lod za rok spotrebuje palivo jako 50 mil. aut za den.
Doplním informace:
Informace z článku BBC z roku 2022:
Ze světových emisí CO2 lodní doprava tvoří asi 3%.
In 2022, the global container ship fleet produced an estimated 221.5 million metric tons of CO₂, which is about 3% of the world's total CO₂ emissions. To put it in perspective, that's roughly equivalent to the emissions from Germany or 243 coal plants
Z článku od GreenPeace zase plyne, že problém lodí není CO2 emise, ale hlavně prach a oxidy dusíku a síry. Tady došlo za poslední roky ke zlepšení.
Zatím co u automobilů míří green deal hlavně o snížení globálních emisí CO2 prostřednictvím toho že EU půjde příkladem, tak u lodí by se mělo řešit něco jiného než CO2. Proto se mi nelíbí moc tento článek na medium.seznam.cz, který prorovnává lodě a auta BEZ KONTEXTU.
Článek je podle mě odfláknutý a nepřináší čtenáři porozumění tématu.
Hezký příklad i pro nás, kde takové věci přijdou jen se zpožděním. No jo, ale jak se bude podle Jurečky řešit úbytek pracovně aktivních na jednoho důchodce v roce 2050, když i ty poslední nahradí roboty a AI?
Řekněme, že na konkrétního důchodce pracovali už jen řidič se závozníkem nějaké odtahovky a najednou další rána, ta je nahrazena robotem. Z čeho tomu penzistovi teď vyplácet průběžný státní důchod? No musí se například zdanit ten robot! To je jeden střípek mozaiky, která Jurečkovi uniká a proč je jeho "reforma" předmětem kritiky z titulu nedomyšlenosti.
Myslíte, že Česko je rájem důchodců, kteří přeparkovávají nově vyrobená auta??
Ten hotel si pořídil robota, který v číně dva roky přemístuje auta na velkých skladech aut. Hodte si do vyhledavače:
An Automatic Car-Moving Robot Has Been Spotted in Shenzhen
Zdanení robotů, protože nahrazují rutinní práci a z toho platit důchody? A daníme dnes snad stroje? Auta? Vlaky a autobusy?
Nemyslím si, že je to cesta. Když zdaníte práci robotů, výroba se jednoduše přesune do jiné země a to bude zdrojem chudoby celé společnosti. Nevěřím, že to by fungovalo.
Milane, pozoruji že přírodní vědy, fyzika, a od ní odvozená matematika, a další vyloženě nebyly tvým oblíbeným předmětem.
Není to robot. Vidím tam jednoho pikolíka, který to zjevně řídí.
Možná za pomoci zkopírované konzele pro PS.
Něco podobného ti zbastlím za pomocí Andurína a pár čidel z Alíka za pár tisícovek. A to nejsem odborník.
Navíc tam není místo pro výkonnou baterii,takže v lepším případě to dokáže posunout auto o pár metrů na ideální rovině.Jakákoli nerovnost, i v nízkém řádu milimetrů, je pro ty malá kolečka nepřekonatelný problém.
A tady je roka půl staré video, kde ty roboty parkují nová auta a nebo těžkou škodu kodiak.
An Automatic Car-Moving Robot Has Been Spotted in Shenzhen
stačí zadat do vyhledávače.
Milane, pozoruji že přírodní vědy, fyzika, a od ní odvozená matematika, a další vyloženě nebyly tvým oblíbeným předmětem.
Není to robot. Vidím tam jednoho pikolíka, který to zjevně řídí.
Možná za pomoci zkopírované konzele pro PS.
Něco podobného ti zbastlím za pomocí Andurína a pár čidel z Alíka za pár tisícovek. A to nejsem odborník.
Navíc tam není místo pro výkonnou baterii,takže v lepším případě to dokáže posunout auto o pár metrů na ideální rovině.Jakákoli nerovnost, i v nízkém řádu milimetrů, je pro ty malá kolečka nepřekonatelný problém.
Co když to má pásy? Každý rozumný konstruktér by tam dal pásy, bude to mnohem jednodušší to vyvinout.
Pikolík to podle mě navede před auto. Zachycení kol a zdvih auto to může dělat klidně už samo.
Omyl, na ty svoje důchody si důchodci již vydělali.
Omyl. Důchodový systém máme PRŮBĚŽNÝ. To není věc názoru, to je realita, jak to funguje.
A tedy žádné peníze duchodců stát nemá, ty už jsou měsíce a desítky let utracené.
Máme tu jen jistý důchodový systém, což je jakási celspolečenská smlouva, že v produktivním věku přispíváš do systému, ze kterého jsou vypláceni důchodci a očekáváš, te budeš jako důchodce sám dostávat důchod jako podíl z platu a daní mladších generací.
Zmíním další fakt - současný systém je neudržitelný díky demografii. Že ho stále provozujeme, to je něčí vina a spoluviníci jsou i současní důchodci.
Ted prezentuju pouze fakta. Svoje názory jak by to mělo vypadat, zde neuvádím. Nic k diskusi také ne.
A co to vzít třeba takhle?.....
K řízení reformy školství byl pozván Johann Ignaz Felbiger. 6. prosince 1774 byl vydán Všeobecný školní řád pro všechny císařsko-královské země, který stanovil mimo jiné všeobecnou vzdělávací povinnost pro chlapce i dívky. Byla zavedena povinná šestiletá školní docházka a systém škol:
triviální školy na venkově i ve městech, při farách, pro výuku čtení, psaní a počtů, výuku náboženství a základů zemědělství, pro dívky též domácích prací. Na obsah výuky dohlížel farář, na hospodaření školy školní dozorce, což byl obvykle nejbohatší sedlák z vesnice.
hlavní školy ve městech, alespoň jedna v kraji. Kromě základních znalostí se učila též německá gramatika a latina. V českých hlavních školách se v prvním ročníku učilo česky, ve druhém částečně česky, ve vyšších německy.
normální školy, což byly učitelské ústavy v zemských městech, s výukou pouze v němčině.
preparandy, přípravné kursy pro učitele, trvaly při normálních školách 1–2 roky, při hlavních školách 3 měsíce.
Dozor nad hlavními a normálními školami měly zemské školní komise.
Roku 1775 byla provedena reorganizace středních škol podle Gratiana Marxe. Byla vytvořena pětitřídní (později šestitřídní) gymnázia, kde se učilo německy, od 3. třídy latinsky.
Mi řekněte, jak reformu školství Marie Terezie zvládla za dva roky, bez digitalizace a podobných dnešních vymožeností??? 😉 A fungovalo to skoro 250 let...😉
Čtení, psaní a náboženství jsem měl v devadesátých letech od první do třetí třídy a naučil jsem se vše potřebné. A spolu s tím i další předměty, proti době Marie Terezie.
Dnes se bavíme o osnovách pro mnoooohem širší okruh znalostí. A navíc žijeme v době, kdo monžství znalostí a potřebných dovedností exponenciálně narůstá.
Takže si myslím, že hlavní problém je, jak vyškrtat nepodstatné věci. A doplnit ty podstatné - znásobit výuku angličtiny, učit předměty v angličtině, zvýšit úrověň matematiky, ale zěměpis a chemii redukovat. (nic proti, jen na to není čas)
A přitom stačilo zakázat dovoz zahraničního čaje a dát povinnost pít minimálně tři šálky čaje denně na osobu. A když by to nepomohlo, tak přimíchávat do PHM a zvýšit cenu. To by bylo, aby se to státu nepovedlo zpeněžit.
Sorry jako. Ale to není ani vtipný ani smysluplný návrh.
¨
Srandu si můžeme dělat z nás v Česku, jak tady máme nastaveno, aby byl odbyt pro řepku, na které slušně vydělává nejvíc Agrofert.
Kena se vlastně nechce zbavit čaje. Keňané chtějí peníze z exportu. To je zástadní rozdí v pohledu na věc.
Zákaz dovozu? Reakcí ostatních států bude, že si zamnou ruce, a pak ho zavedou taky "z donucení" - na Keňský čaj.
Tři šálky vypít u nich doma? To jim sníži skladové zásoby, ale nulově zlepší bilanci zahraničního obchodu a nic nevydělají.
73
Sledujících
3
Sleduje
73
Sledujících
3
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
On i Baťa myslel na svůj prospěch. Ovšem v intencích "spokojený zaměstnanec, úspěch firmy"
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Stačí si vyhledat "Baťovsky systém řízení".
Není tam nic o spokojenosti zaměstnanců.
Je to o efektivitě, loajalitě, etice, pracovitosti.
Zaměstnanci se podílely na nákladech i na zisku firmy.
Podporovala se iniciativa a vlastní myšlení - podpořeno kurzy a rozvojovými plány.
Psáno ve zkratce.
1 odpověď