Oni Němci pane Svobodo nikde neškemrají, ale elektřinu si kupují. Stejně jako ropu, plyn, nebo exotické ovoce.
A jestli Vám se zdá, že je klima v pořádku, je to Vaše naivita. Evropa a celý svět si to až na výjimky opravdu nemyslí.
Čína a Indie jsou historicky největší producenti CO2 a dále budou i přes snahu a nové zdroje energií. Prostě je to 2,5 mld. spotřební společnosti.
V současnosti se Švédsko a Norsko ohradilo proti špatně nastavené transformaci energetiky v Německu a k výraznému nárůstu cen elektřiny.
Německo u u nás opravdu škemrá o elektřinu. U daleko chudších Čechů, kteří ji střednědobě budou mít málo a dlouhodobě se neví jak to bude.
Od 90tých let se v ekologii v ČR udělalo velmi mnoho. Neříkám, musí se pokračovat, ale nějak jinak, než se vydalo Německo.
Před 100 a více lety nebylo na světě více než 2mld lidí. Spotřeba paliv a materiálů z nich odvozených je přímo úměrná počtu lidí. Pochopitelně s rozvojem vědy máme jiné možnosti a postupně je rozumné pracovat i na dekarbonizace. Zatím ale ani nedokážeme vyřešit dopravu osobní, natožpak nákladní nebo výrobu elektřiny nebo dokonce i výrobu tepla.
už před 30 lety se to jmenovalo střední škola .. přesněji integrovaná střední škola .. například obor elektromechanik .. byli tam klempíři , zedníci , vodáci a podobně. A polovina učebních předmětů jsme meli společně.
myslím, že to byla otázka poloviny 90tých let a max. let okolo roku 2000, kdy k podobným změnám došlo. Obor elektromechanik byl také vedle škol chemických, protože měření a regulace se hodně uplatňuje ve velkých průmyslových firmách. Určitě jak to píšete, protože to má velký přesah.
Chápu, že ne každý chce studovat matematiku a fyziku v rozsahu gymnázia (tj. včetně integrálního a diferenciálního počtu, kombinatoriky atp.). Možnost získat takové uchazeče ale pro technické VŠ není zase taková výhra.
Otázkou je, jestli technické VŠ musí učit matematiku včetně vět a důkazů, když aplikovaná VŠ matematika je v podstatě daleko jednodušší a zábavnější. Inženýr by také měl umět zjednodušovat a třeba věty a důkazy a středoškolské, prvorepublikové bazírování a vážení každého slova na špičce jehly nikam nevede. V dnešní době také existuje řada softwarů pro symbolickou matematika typu Maple nebo Python/Sympy a to mají VŠ studenti umět a ne dělat důkazy něčeho, co víme že funguje, jakkoliv to může rozvíjet matematickou představivost, která z mých zkušeností není v mnoha oborech nezbytná. Jinak stejně jako vy píšete o matematice, tak bych já mohl psát o chemii, kde na chemické VŠ jsou průměrné teoretické a hlavně praktické znalosti a zkušenosti studentů z gymnázia na počátku studia zcela tristní a řadu studentů brzdí.
Ale to už je 40 let. Od zavedení čtyřletých oborů s maturitou. Z učilišť měli vždy handicap proti gymplům. Nemohli na tom být teoreticky tak bobře, protože měli ve stejném čase dílny, místo češtiny, matiky, a pod.
Z chemického učňáku jsme šel na VŠ a matika byl problém a chtělo si to odsedět. Různé chemie atd. absolutně bez problémů a laboratoře ještě více zcela bez problémů. V technických předmětech teorie bez problémů. Nicméně znám řadu absolventů humanitně zaměřených gymnázií a mimo cizí jazyk mají maturitu z předmětů typu dějepis a zeměpis. Nic proti také je to potřeba, ale není tam ta odpovědnost jako že někde spadne letadlo.
Nemůže to ovlivnit. Aha, já Vás pochopil obráceně.
V klidu. Jinak mám skoro na dohled Aero Vodochody a dva členové rodiny tam dlouhou dobou pracovali mj. i na letadlech. Každopádně porovnávat maturitu třeba na gymnáziu a nějaké technické SŠ, kde už studenti mají hromadu odpovědnosti je slušně řečeno obtížné.
Vážený pane, pitomost jste napsal vy. O dostudování u těchto lidí nejde, jsou to z valné části srdcaři. Tady jde o přihlouplost systemu, který nařídí hodinu týdně ekologie, místo motorů, což je v budoucnu jejich chleba. Ještě jim měli na úkor hodin odborného výcviku přidat náboženství.
Nenapsal jsem nic jiného než píšete vy. Každý má jiné hobby, třeba fotbal a někdo jiný ekologii, doma ve svém volnu. Zase možná lepší ekologie než třeba dějepis. Těžko říci, jak škola může bojovat s osnovami.
Tak elektrika a IT je vůbec věc, do které stát vstupuje extrémně nešikovně, třeba nám byla slibována vyhláška 50 a podle toho jsme měli i hodinovou dotaci na elektrotechnické předměty, a pak ve třetím ročníku přišel stát a řekl že ne, že ji nedostaneme protože jsme obor IT, ne elektrikář, a pak jsem si ji na to abych mohl dělat IT technika musel složitě sháňet mimo
Myslím, že to píšete naprosto přesně a že i IT technik by měl mít vyhlášku 50. To je myslím že všeobecný základ.
Ale třeba by šlo vystudovat na elektrikáře a potom doplnit třeba roční "kurz" programování PLC. To je prosím jenom příklad. Základy by ten absolvent měl, a specializaci by si dodělal.
Ale myslím, že je zhovadilost co se stalo synovi při studiu na leteckého mechanika, že jim ubraly jednu hodinu výuky let. motorů a přidali jim za to ekologii.
To je opravdu pitomost. Kdyby ho to náhodou zajímalo, tak letecký mechanik si to bez problému dostuduje, kdy bude chtít.
Neřekl bych, že o tom rozhodují lidé, co nic o tom nevědí. Příkladem bylo první vydání ŽZ, kde pro pokrytí činnosti právě elektrikáře bylo třeba cca 15 ŽL.
Když jsem začal podnikat tak to bylo 15 x 1000 Kč.
Jak se jednalo o peníze pro stát, tak tomu rozumněli dobře.
Právě že třeba jen elektronorem je obrovská hromada a zavalit studenty vším možným, no to nakonec nebudou vědět nic. Otázkou je specializace a u elektro oborů i pozdější vzdělávání, protože tomu v tomto případě nikdo neunikne. Bohuýžel vaše poslední věta mluví za vše. To už je ta realita potom.
Tak např. to programování PLC je věc, která je rozstrkaná mezi obory už delší dobu, průmku jsem dodělal před cca 10 lety a programování PLC jsme brali v našem oboru jakožto IT - Správce sítí, tak i spolužáci v oboru Elektrikář
Právě problém je ta finální specializace. Ono všechno člověk nemůže umět a pokud si vezmete hromadu norem kolem elektriky, tak pokud má nějaký úřední představu, že to sjednotí a vlastně zavalí studenty ještě více vším možným. Je určitě dobré s tím být seznámen. Otázkou je třeba specializace, kdy třeba, když vás bude bavit a budete mít k tomu talent, že už v rámci školy budete někde ve firmě.
Každý ministr školství chce za sebou nechat nějakou viditelnou stopu. Začala s tím Petruška, Valachová se také zviditelnila. A současný ministr nesmí zůstat pozadu. Ale plácat se v tom budou pouze děti vč. rodičů.
Jedna věc je slučování oborů a to se mi nelíbí a druhá jakou zkoušku student získá. Myslím, že článek je hlavně o tom prvním.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Smartphone.. telefon je úplně jiné zařízení s omezenými funkcemi. Smartphone je multifunkční médium.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Smartphone = chytrý telefon = telefon .... nebudu tady vypisovat xx slov. Pokud chcete slovíčkařit a vážit každé slovo na špičce jehly, tak potom dotaz a co jako? Nejedná se primárně o datové médium a jedno jak co nazvete. Rozumíte slovu primárně? Mimochodem i řada hloupých telefonů měla třeba FM rádio nebo přehrála MP3 formát nebo na šlo prohlížet vyfocené fotky.