Nelíbí se mi, když se tady dva dospělí lidí hádají jako malí kluci a používají podivné příměry o kravách. K tématu jsem se stručně vyjádřil už na začátku.Toť vše.
Tak starejte laskavě sám o sebe a na druhé se v tomto případě klidně můžete vykašlat a navíc nechápu, že bychom se hádali jako malí kluci ... zase urážíte, vy inteligente.
Akcionář samozřejmě přinesl finance, jak by jinak Aero získalo úvěr od Maďarské rozvojové banky? Pokud jde o klasické stíhací letouny, tak ty budete ve světě hledat téměř s lupou. Dnes už mají bojové letouny daleko širší paletu schopností. L-39 Skyfox nikdy stíhací úlohy plnit nebude a nemůže. Prostě cvičný letoun, který zvládne řadu jiných úloh (viz výše). V poválečném období produkovalo kromě vlastních a skvělých cvičných letounů jen ruské stíhací MiGy v licenci. Nutno podotknout, že kvalitněji než v zemi původu. Které stíhací letouny Aero ve své bohaté historii vyrobilo? V meziválečném období najdete stíhací Aero A-18, které bylo vyrobeno v malé sérii a převzalo jej letectvo. Pár dalších stíhacích letounů skončilo u prototypu. Cesty Aera se ubíraly jiným směrem.
Tak úvěr to nic moc. To bych očekával víc. To i ČR dávala dotace a nic proti v tomto případě, si říkám. Na co všechno si ho mohou zvolit armády tohle nové letadlo nebo soukromníci po celém světe bych nechal na nich. Je to globální produkt.
Děkuji za informace, ale jsem z regionu. Jinak historie Aera třeba v jiných budovách začala trochu dříve a zajímavá je dnes už historie i po roce 89. Každopádně abych se vrátil k původní myšlence ... jde o české nebo maďarské letadlo, jak tady píší i jiní? Sice těsně, ale firma je to už maďarská. Z mého pohledu zbytečně. Toť vše.
Chápu, Václave. S využitím stejné logiky můžeme tvrdit, že plzeňská Škodovka nebyla česká. Po vzniku republiky v ní držel rozhodující podíl známý francouzský výrobce kanonů - firma Schneider. Bez masivního vstupu cizího kapitálu by plzeňská Škodovka směřovala po ztrátě trhů k zániku.
Tak to je dobře a ano přesně tak. Jenže to co bylo v Plzni, tak jsem psal, že třeba Škoda a VW je alespoň synergie, že se jedná o výrobu aut. To samé byla na Plzeňská Škoda. Současný hlavní akcionář firmě něco přinesl? Know-how, finance nebo mu to jen někdo prodal? Sice je v této situaci trochu absurdní vytahovat něco co bylo před 100 lety, ale snad jsme se už od této doby poučili, že strategická odvětví , kam letectví a zejména výroba stíhaček patří, že bychom se na to měli dívat trochu jinak.
Václave, četl jsem pozorně. Jinak by mě ani nenapadlo reagovat lehce ironickým příspěvkem. První část se týkala Vašeho konstatování, že "René o historii firmy nic neví" a má si ji dostudovat. Pokud mě radíte totéž, neubráním se pobavení a tvrzení, že je historie firmy všeobecně známá pobavení jen znásobí. Detailně se jí zabývá omezený okruh lidí a diskusní příspěvky, které registruji mě o "všeobecné známosti" sotva přesvědčí. Dost by mě zajímalo (gramotný jsem), co mi uniklo a co si na dané téma "můžu přečíst". Pokud mě rozšíříte obzory, budu překvapen. Tak trochu se v tématu pohybuji.
Druhá část mého příspěvku se týkala Vašeho obohacení leteckého názvosloví a kuriozních představách o roli letounu L-39 Skyfox..
Pokud jde o ""strategický význam firmy z pohledu ČR", není o něm v mém příspěvku ani zmínka. Povídání o tom, proč firma přišla o výsadní postavení jako výrobce cvičných letounů, jak se s tím vypořádává a jaké jsou vyhlídky do budoucnosti, je na delší debatu a nakonec o tom pojednává řada článků časopisu Letectví a kosmonautika v posledním čtvrtstoletí.
Historie firmy je stručně pro kohokoliv na webu Aera a nemusíte ani složitě hledat, jak píšete.
Dál už nebudu pokračovat, protože řada přispěvatelů se v této diskusi ohání proč by si vláda měla hlídat podobnou firmu nebo snad nějakými tržními mechanismy a jeszli je to strategická firma a řada jiných poukazuje na to, že většinu vlastní maďarská firma. Sice těsně, ale většinu. Jak to mají s rozhodováním nevím. Pořád je to ale většina. Ještě pochopím, když to má někdo z oboru a je v ČR rozvoj jako je to s Škodou a VW. V tomto případě tomu ale nerozumím. Prodáme krávu sousedovi a smetanu má soused a někdo píše, že je to vlastně v pořádku? Takže těžko říci, jestli je to české letadlo, jak se tam píše. Jasně bylo u nás vyvinuté, certifikované, ale už v maďarské firmě. Chápete, Petře?
Někdy přestanu po pár řádcích, stejně jako umím vypnout pořad v TV, zavřít knihu, rozloučit se od rozhovoru. Nebo přestat jíst jídlo po jednom soustu, snad i vyplivnout.
A tento lehký článek mne pobavil. Taky si občas nezávazně představuji třeba kdyby vznikla na troskách RU nějaká konfederace o jaké zřejmě uvažoval i MRŠtefánik jak vyplývá z některých zdrojů. Nebo kdyby sice vznikla CS republika, ale generál M.R.Štefánik by přežil. Byl by stejně průbojní na diplomatickém poli v letech třicátých? Byl aby Francie opravdovým spojencem a nebyl by Mnichov? Bránili bychom se, měl by takový prostor trochu zbabělý Edvard Beneš. Ale jak píšete, na kdyby se nehraje. Moje představy směřují i k dávnější době, třeba po smrti Svatopluka by s eudržela jednota a utužovala se. česká knížata by nelezla do jařma ( a nabízí se i jiné slovo) Frankům a nepodvolila by se a nepřijala vlastní (vlastní !) zemi v léno. Maďarský nájezdníci by sice přijeli ale byli by eliminováni a splynuli by s původním obyvatelstvem s tím, že by moravská šlechta byla dál vládnoucí. Byl by pevný svazek a vliv Západu na nás a z Moravy by byla dnes země jako Francie?
Klidně tady můžete opisovat xx svazků Toulek českou minulostí, ale o tom jsme nepsal.
Jsou to články pro ty, co si to rádi přečtou, a zřejmě jste nebyl tím cílovým čtenářem, nevím proč tedy jste vůbec věnoval svůj jistě vzácný čas takovému mizernému článku.
Nene jsou to spíše články kvůli reklamě a počtu kliknutí. Jinak vy podle titulku poznáte o čem je článek? No to jste geniální. Reagovat potom nešlo.
Váš pohled se rozchází s realitou a pokud naznačujete, že si má René Pajurek nastudovat historii firmy Aero, těším se, že čtenářům nepolíbeným leteckou historií rozšíříte obzory sám. Můžete začít pěkně od podlahy rokem 1919. Je docela možné, že Váš pohled zaujme i čtenáře leteckou historií políbené.
Obohacení leteckého názvosloví o "dětskou stíhačku" je osvěžující. V reálném světě jde o letoun, který je schopen plnit řadu úloh. Jasně, "jde vyzbrojit", od toho má závěsníky pod křídlem a trupem. Může působit v prostředí nenasyceném prostředky protivzdušné obrany nicméně, do role stíhacího letounu ho prostě nenapasujete a primárním posláním je pokročilý letecký výcvik.
Teda vy jste ale obranář ... každopádně si ještě jednou přečtěte na co reagujete, protože pokud někdo napíše hloupost, že Aero není z pohledu ČR strategickou firmou, na to se musí reagovat. Jinak historii Aera vám tady vypisovat nebudu. Ta je všeobecně známá a pro koho ne, tak pokud je gramotný, tak si jí může přečíst. Každopádně je dobře, že Aero dál má zbrojní program, snad budou další smysluplné kooperace a třeba zase nějaké menší dopravní letadlo, kde s Ae-270 navazovalo na kdysi slavnou historii. No a snad bude v rukou českého vlastníka, částečně je. Většinový vlastník je ale z Maďarska a nechápu co do Aera přinesl a s čím mu pomáhá.
Jsem realista - je těžké předpovídat budoucnost Aera, kdyby to koupil někdo od nás. Možná to mohl koupit nějaký český podnikatel celé. No, nekoupil. Tak či tak český vlastník automaticky není záruka úspěchu firmy. A pokud jde o historii firmy, tak úspěchy v minulosti nezaručují úspěchy v budoucnosti. To Vám řekne každý podnikatel.
Na podobnou firmu z mého pohledu nelze uplatňovat tržní mechanismy. Stát by měl mít rozum a měl by si to hlídat. K tomu z mého pohledu nedošlo, takže nazpět jaké české letadlo? Je to ještě české letadlo? Je Škoda české auto atd.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Nevím s jakou vychytralostí předkládala karty česká delegace, nicméně podezřívat tehdejší západní mocnosti z neznalosti by byla neomalenost a o to víc, když už v té době Československo nebylo na straně poražených. Ono totiž nerozpoutalo 1. sv. válku. To udělal z naprosto malicherných důvodů někdo jiný.