Já samozřejmě nerozporuji, že pro určitou skupinu lidí (bohatších s vlastními domy a garážemi, panely na střeše) je EV zajímavý produkt, jenže nejsem přesvědčen, že tady mluvíme o 2/3lidí - to je jen vaše zbožné přání. Podle mého je potenciál EV u nás asi tak 1/3lidí a na západě cca 1/2 lidí.... jenže co ten zbytek? Že EV zlevní o 25% nebo 50% je nesmysl - na Čínské levné vozy uvalila EU vysoké clo, čímž je zdraží a Evropské automobilky na každém EV prodělávají už nyní a dotují to s prodeje benzínů... Použitelný EV stojí od 0,8-1mil výš, cokoli levnějšího je jen kabelka na kolech použitelná maximálně jako druhé auto do bohaté rodiny. Kromě vysoké ceny je obrovský problém kde EV dobíjet - lidé co bydlí ve městech v činžácích a panelácích mají problém najít místo k parkování, natož nabíječku a příliš dlouho to trvá a další problém je vysoká cena elektřiny. Já se pojistil a mám už 3benzínová auta a ještě jedno chci časem koupit, takže mě už se EV netýká - nebudu žít tak dlouho, abych si musel EV pořizovat 🙂, ale mladou generaci opravdu lituji - budou mít problém jak zaplatit hypotéku, natož kupovat předražený EV... Konečná pro Evropské automobilky je to každopádně a jak si lidi plně uvědomí, že budou mít problém s tak banální věcí jako nasednout do auta a zajet si na nákup, pro léky nebo k lékaři, tak se můžeme dočkat velmi zajímavých časů... jestli jste četl Zeměplochu...
Souhlasím, že v tuto chvíli max 1/3, ale po zlevnění to hodně naroste. Cla na čínská auta, no to bude ještě zajímavý, protože za delší konec provazu spíš tahaj oni. S nabíjením bych řekl, že to je primárně zajímavější pro RD a lidi, co si můžou nabít v práci. Pro cenu elektřiny udělá každý, kdo má RD nejlíp, když si pořídí pár panelů a baterku a sám si ji spotřebuje. Zároveň tím prospěje snížení ceny.
Přesně tak - správným směrem je pálit ropu, dokud se díky technologickému a vědeckému pokroku nepodaří najít za benzínové a naftové vozy adekvátní náhradu, protože EV tou náhradou nejsou - je to technologicky krok zpět a to říkám přesto, že bych si bytostně přál odstřihnout arabáše, rusáky a amíky od snadných peněz z ropy... Celá EU a nakonec i celý svět stojí a padá s ekonomikou - zkolabuje ekonomika a máme násilnosti, státní převraty, občanské války, války mezi státy, desítky milionů migrantů, rabování atd. Jak pravil Lenin - od chaosu a násilí dělí lidstvo 3věci - snídaně, oběd a večeře a musím přiznat, že i z choré bolševické mysli se může evidentně zrodit velmi moudrá myšlenka... nakonec ani Hitler by se nikdy nedostal v Německu k moci, nebýt katastrofálního ekonomického úpadku. Ať máte sebezelenější mozek, měl byste vzít jako holý fakt, že polovina lidí na západě a tak 70-80% lidí u nás si prostě na EV nikdy nevydělá. Pokud namítnete, že v bankách lidem leží biliony, tak je to sice pravda, ale drtivá většina těch peněz tam leží jen 20-30% menšině - zbytek jede v podstatě od výplaty k výplatě a EV si prostě koupit nemohou. Když tak obrovská část lidí přijde o mobilitu, bude to mít katastrofální následky pro ekonomiku Evropy a tím i celého světa. Už to říkám přes 10let že to bude strašný průs.... švih - už jen zavírání fabrik na auta pošle miliony lidí na dlažbu po celé Evropě a to je jen začátek - až lidé začnou ztrácet možnost být mobilní, přenese to jako tsunami i do všech služeb i ostatní výroby. do turismu atd. Pokud nedostane EU rozum, čeká nás temná budoucnost.
Já bych na to odpověděl tak, že EV stále nejsou schopny 100% uspokojit všechny zákazníky a zákaznické požadavky. Což se však nevylučuje s tím, že pro 2/3 lidí to bude dost dobré, až cena poklesne o dalších 25%. To nemusí trvat moc dlouho, pokud sledujete vývoj cen EV, tak se dá čekat příchod levných a vcelku dobrých čínský EV. Bohužel to může být konečná pro místní výrobce. V důsledku příchodu robotických aut (pokud si to nepoděláme nějakou šílenou přeregulací) bude individuální mobilita bude levnější než kdy dřív. To může být vlastně docela dost nepříjemné pro MHD, vlaky, taxi apod.
vy toho o ekonomii asi moc nevíte. A o fyzice a elektřině taky ne.
Jinak ta synt paliva tam se dá postavit výrobna u sev moře a když fouká vítr, bude to vyrábět jako o závod a za levno, analogicky - ne stejně se solárama. Místo té blbosti s vodíkem.
Baterky jsou drahé a těžké. prostě ten limit se nedá dosáhnout. Je to nesmysl
Jistě, že se dá postavit výrobna. Jen jdete proti fyzice a chemii, protože kombinujete několik neúčinností a nakladu za sebou. Elektrolyzer, separace CO2 ze vzduchu, příprava směsi CO a H2 a konečně Fischer Tropschova syntéza benzínu a konecne distribuce paliva. Vedle toho si dejte jednoduché nabití baterie, která je dnes pod 100 USD za kWh pro automotive a u stacionarni LFP pod 60 USD za kWh. Jak píšu, má to možná význam pro sezónní ukladani, ale ne pro dopravu.
Vždyť ta daň je další omezování zákazníka prostě budeš poslouchat nebo ti ukážeme po demokraticku kde já něco podobného už slyšel ale vlastně nejsme jako oni
To na jednu stranu chápu, na druhou stranu je to vlastně jenom symbolický výkřik do tmy. V roce 2035 bude jezdit spalovákem téměř na stejné úrovni jako si zapálit v restauraci. Není to tak dlouho, co to bylo běžné. Taky jsme slyšeli nářky hostinských o omezování svobody podnikání a podívejte dneska.
Analogie s mobily -hmm... Až na to, že Smartphony nikdo nepokutoval. Vyvíjeli a prodávali na svoje obchodní riziko.
To máte pravdu, ale zeptejte se ve Finsku, co udělal pád Nokie s místní ekonomikou a sebevědomím. Zde je v sázce však víc, automobilový průmysl je velký zaměstnavatel v Evropě a jeho pád by měl dalekosáhlé důsledky, mnohem větší než pád Nokie. Tyhle nařízení, jakkoliv z krátkodobého pohledu jsou škodlivé, aspoň trochu nutí výrobce něco dělat. Z dlouhodobého pohledu to zmírní náraz, který i tak bude velice bolestivý.
Dokud nebude elektromobil konkurence schopný tak se není o čem bavit pokuty zrušit a narovnat trh ať si zákazník koupí co chce naftu,Benzin,elektro,vodík atd prostě svoboda ale ta už v EU dávno není jen nařízení a zákaz
Však se to docela rychle mění. Nařízení, že v roce 2035 se nesmí vyrábět spalováky, je úsměvné. Do té doby bude každý jezdit levným EV nebo dojíždět do smrti ojetý spalovák, ale jestli do toho budete mít napařenou vyšší daň na naftu, tak to skončí možná ještě dřív.
Jistě,to je přece logické.Vyhodím prodlužku z dvanáctého patra paneláku a nabíju si své auto,které kvůli nedostatku parkovacích míst stojí o dva bloky dál a nabíjet si auto v práci?Ve firmě kde pracuje třeba 400lidí je přece velmi jednoduché postavit třeba dvěstě nabíječek a ve svém volném čase si tam nabíjet auta.A levná elektroauta?Jednoduše to je jenom příliš optimistický výhled a nevím nevím,jestli bude v budoucnosti ještě něco levného.Zatím to tak rozhodně nevypadá.
Vidíte v tom samé problémy, ale tyhle problémy mají potenciální rešení a to řešení má celospolečenský dopad, už jenom tím, že se prachy z republiky neposílají Rusku za ropu, ale zůstanou zde a budou se točit TADY. Mně to nepřijde špatnej benefit. Tam, kde pracuje 400 lidí a je prostor pro 400 aut na parkování, existuje možnost zapojit nabíjecí infrastrukturu. Nabíjet nebudete ve volném čase, ale během doby, co pracujete, pěkné z levné slabé nabíječky, 2 kW. Takto ty auta můžou chytit polední solární špičku. Nezapomeňte, že s klesající cenou vyrovnávacích baterií a konkurencí v nabíječkách se z toho stává levnější zboží, takže náklady klesají.
existuje úspora z rozsahu. Tím že nařídíme něco, kde Čína ovládá suroviny, si firmy zničíme a pak nebudou peníze na investice.
A navíc - stačí přeřáhnout na syntetická paliva a ukázar Číně záda. S minimálními úpravami.Baterky pro všechny je nesmysl.
Vaše analogie s mobily je nesmyslná.
Nemohu souhlasit, syntetická paliva požerou 5x víc elektřiny než prosté ježdění na elektřiny. Naprosté plýtvání a ekonomický nesmysl. Musel byste je masivně dotovat, což je při existenci naprosto dostačujícího bateriového řešení zbytečné.
Možná jednu úlohu syntetická paliva budou mít, a to jako úložné energetické médium pro lodní dopravu a sezónní ukládání energie. Pro ostatní aplikace to ale nebude tak konkurenceschopné jako prosté uložení do baterek.
Čína neovládá tolik těžební, ale především rafinační kapacitu na Li. Jen naše neschopnost a pohodlnost nám brání je budovat taky.
To, že Čína má dlouhodobé uvažování, a systematicky buduje celý řetězec, je třeba si přiznat. Brání nám ale něco v tom, abychom se snažili jí inovačně konkurovat?
Navíc tu máte sodíkové baterky, které dnes začínají dávat do levnějších EV, tam je obrovský prostor pro inovace. Tam Čínani dělají obrovské pokroky. Tam pak už ale fakt není žádný prostor se vymlouvat na nedostatek zdrojových materiálů.
Analogie s mobily - tady máte krásný příklad arogance velkého výrobce, který si myslí, že vše ví líp. Moc se bojím, že přesně tohle můžeme vidět u evropských výrobců aut.
Ale oni to nařizují prodávat dnes. Jinak pokuty.
JInak možná přijdou a budou čínské a všichni zchudneme. Jen blb nařizuje technologii, kterou ovládá hlavní konkurent a zakazuje tu, co umí.
No to je právě otázka časové rámce. Z krátkodobého pohledu bychom mohli mnohem déle v pohodě vydělávat na spalovácích, bez všech těchto zdražujících opatření. Jenže je třeba vidět i ten dlouhodobější pohled: o to brutálnější náraz by pak přišel, až se sem Čínan přižene s dobrým EV pod 300 tis Kč a dobrým dojezdem. To si fakt naivně myslíte, že by si lidi koupili dobrovolně nový spalovák za 500 tis, když můžou mít EV za 300 a jezdit za 1/3? To je totiž to obrovské riziko. Nokia se taky smála smartphonům, že nemají klávesnici, a kde je dneska Nokia?
hlavně nám postupně naroste cena elektrické energie, takže spíše trénujte na chůzi a jízdu na kole
Neříkám, že se to neděje hlavně pokud jedete na tarif. Je třeba ale též vidět druhou stranu mince - obrovskou disbalanci v cenách na spotu (o víkendu silovka víceméně zadarmo nebo v záporu) a taky to, že ti, co pořídili FVE a k tomu EV, jezdí efektivně vícméně jen za odpisy FVE. Ti, co najezdí hodně km, můžou celkem masivně ušetřit, hlavně právě přes nízké variabilní náklady dobíjení. (taky si ale musí koupit domácí baterku aspoň 15 kWh, aby mohli večer dobít)
22
Sledujících
0
Sleduje
22
Sledujících
0
Sleduje
Před pár lety dělali vědci zajímavý pokus - vzali dobrovolníky, kterým rozdali formuláře a oni museli odhadovat, jak je pravděpodobné, že určitá situace nastane (třeba pravděpodobnost, že vás přejede auto a pod.). Testy vyhodnotili a zjistili, že naprostá většina lidí zásadním způsobem podceňuje rizika - tedy že jejich odhady jak je co pravděpodobné jsou výrazně posunuty optimistickým směrem a vůbec neodpovídají realitě. Pak s každým pokusným subjektem prošli jejich odpovědi a seznámili je se správným výsledkem u každé jejich "předpovědi" respektive odhadu. Tím ale test nekončil - pokusné subjekty si po určité době pozvali znovu a znovu jim dali úplně stejné otázky. K velkému překvapení vědců byly odhady lidí úplně stejně špatné, jako při prvním testu i když byly pokusné osoby se správnými statistickými údaji po prvním testu podrobně seznámeny. Jediné pokusné osoby, jejichž odhady se v obou případech blížili skutečnosti byli lidé trpící depresí. Pointa je, že pokus prokázal, že drtivá většina tzv. normálních lidí není schopná vnímat realitu - mozek normálních lidí svým majitelům záměrně zkresluje skutečnost směrem k lepšímu a to výrazně. U lidí, kteří trpí depresí je tato funkce růžových brýlí nějakým způsobem blokována a proto jsou schopni vnímat realitu bez zkreslení - asi proto tak často končí bohužel sebevraždou. Zároveň to ale vysvětluje, proč tak dochází a bude docházet k tolika úrazům a nehodám - může za to tahle málo probádaná funkce mozku - nasazování růžových brýlí... Migrace, zelená politika a další jsou bohužel produktem ničím nepodloženého optimismu.
1 odpověď
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
S migraci souhlas, zelená politika je v necem příliš brzo. Podívejte se na to z druhé strany, takzvani experti v roce 2009 tvrdili, že baterky nikdy nebudou stát min než 1000 dolaru za kWh a fotovoltaika je příliš drahá sranda pro ekofanaticke boháče. Moc dobře si to pamatuji. A kde je cena dnes? Baterky atakuji 50 USD za kWh a 400 W panel se dá poridit pod 1700 Kč. Něco, o čem ani optimista v roce 2009 nesnil.