Vážený pane Procházko, bylo by dobré se před začátkem diskuze trochu vzdělat: i když budu počítat že EV nabíjím z veřejné sítě (což nemusí být vždy pravda) je u nás podíl fosilu na výrobě cca 40%, EV má asi cca 4x vyšší účinnost než spalovák (zhruba) takže oproti vašemu fosilu který jede 100% na neobnovitelnou energii máte tady 10%.
Ještě malý dodatek: zkuste si spočítat množství benzínu který spotřebuje spalovací auto za celý život, dejme tomu 500.000 km. A zkuste si ho představit v objemu. A pak pomudrujte o udržitelnosti a velikosti baterií.
Jako také majitel EV jezdící trochu po Praze se mi samozřejmě parkování zdarma líbí. A myslím že to nezneužívám - odhadl bych to v průměru na 1-2 hodiny týdně, což bych si samozřejmě klidně mohl zaplatit, kouzlo je ale právě v tom že to nemusí člověk vůbec řešit. Prostě zastavíte tam kde je místo a nemusíte se zabývat žádnými aplikacemi, odhadovat jak dlouho tam budete atd. A často se právě najde místo v těch modrých zónách snadněji než v těch fialových.
Ale on je vždy principiální problém když je něco zdarma: je to vlastně takové popření principu volného trhu, nebo chcete-li kapitalismu.
Proto by i parkování pro elektrická auta v Praze mělo mít nějaká pravidla. Pokud by ale alespoň pár hodin měsíčně zůstalo, tak bych se za to z celého srdce přimlouval!
Marně přemýšlím co je na EV udržitelná mobilita jáko že to auto na konci své životnosti recyklovatelne o čemž tedy dost pochybuji ale je to stejné jako u spalovaku recyklovat jde jen zčásti nebo co si mám představit pod pojmen udržitelná mobilita díky za odpověď
Vážený pane Procházko, bylo by dobré se před začátkem diskuze trochu vzdělat: i když budu počítat že EV nabíjím z veřejné sítě (což nemusí být vždy pravda) je u nás podíl fosilu na výrobě cca 40%, EV má asi cca 4x vyšší účinnost než spalovák (zhruba) takže oproti vašemu fosilu který jede 100% na neobnovitelnou energii máte tady 10%.
No tak posledně asi 20KčkWh na Ionity mi přišlo vcelku dost. U FVE je to jasná věc, ale ty veřejné nabíječky levné úplně nejsou.
Ano to máte pravdu. Zejména u rychlo nabíjení může cena dohonit i cenu benzínu. Podle mého názoru by místo dotací více pomohlo podpoře elektromobility rozšíření obyčejných pomalých ale levných nabíječek za cenu srovnatelnou s běžnou cenou elektřiny tj. cca okolo 5Kč/kWh.
Holt patříte k těm bohatým, co si to dovolit mohou. Díky zelené zasmrádlé politice EU se auta všeobecně stávají pro normálního člověka nedostupnými, ale lidé je k životu nutně potřebují, takže na našich silnicích bude jezdit stále více aut, co by už měly patřit do šrotu. Vždyť i slušná ojetina s nájezdem pod 100000 km stojí majlant. A všechny ty zbytečné vymoženosti, co díky EU nová auta musí mít, je činí pro spoustu lidí nedostupnými. Mám auto staré 9 let, má vše, co ke spokojené jízdě potřebuji a vůbec neuvažuji o jiném, modernějším. Jednak na to prostě nemám a i kdybych měla, tak by mě všechny ty moderní bruselské zhovadilosti akorát vytáčely.
Ano máte pravdu i mně se nelíbí dávat za auto částky v řádu milionů. I já jsem doposud měl vždy auta 8-10 let a doufám že i současné (r.2020) pár let vydrží. Ale všechny nové věci jsou zpočátku drahé. Asi i Vy máte "placatou" TV a kdysi to byla také výsada zbohatlíků a dnes je to zcela běžná věc .
Ja Vám to neberu, ale já se spíš na dálnicu setkávám s evozy v dojezdové tísni, jedoucí v pravém pruhu poslušně za kamionem. A je to zvláštní pocit s autem o výkonu 70 kW v rychlosti 130 km/h předjíždět Teslu 3 s výkonem přes 100 kW, ktera se "vleče" v pravém pruhu sotva stovkou...
"dojezdová tíseň" - dobrý 🙂
Ale pamatuji si to pouze kdysi s Š120
Já mám elektromobil už 1,5 roku (najedu cca 20t km ročně), byl jsem s ním i několikrát na delších cestách (např.ve Francii u Atlantiku nebo na jihu v Bosně a Chorvatsku), dokonce i když někam letím tak si vždy půjčuji EV (nyní jsem 15 dní na Krétě s VW ID3) a naopak už si vůbec nedokáži představit co by mne přimělo jezdit se spalovacím motorem. Smrdí to, musí se do toho neustále lít chemické kapaliny (nafta, benzín, oleje), v podstatě to nejede, a pokud ano tak jenom za cenu obrovské spotřeby atd. Vždy když jedu za "normálním" autem tak mi připadá legrační jak musí každou chvilku brzdit a tím odírat destičky a naprosto bezúčelně mrhat kinetickou energií. Technologie spalovacího motoru je jistě velmi propracovaná a je to důležitá součást technické historie lidstva, a měla by se nějakým způsobem uchovat, ale v podstatě patří do muzea. Co se týče nabíjení tak ve velké většině nabíjím buď doma wallboxem nebo jinde z normální zásuvky a je mi úplně jedno že to trvá dlouho, stejně každý den minimálně 8 hodin spím+ trávím určitý čas v nějakém domově. A cena pohonné energie je v zásadě tak nízká, že je zanedbatelná (což platí jak doma, kde mám navíc FVE, tak i všude v zahraničí kde jsem byl).
Ten článek je prostě jednoduše prostá propaganda - není tam ani jediný údaj z kterého by se dalo cokoliv vyvozovat: značka tč, reálný topný faktor, dodavatel plynu, el., ceny energií, nic. Samozřejmě pokud někdo sleduje svou spotřebu tak, že dostane 1x za rok fakturu o které vůbec neví kolik na ní bude tak asi zřejmě nic řešit ani nechce. Uvedená situace mohla vzniknout pouze tak že tito lidé měli sjednanou velmi dobrou smlouvu na plyn a velmi špatnou na elektřinu. Já sám mám TČ již 14 let a k tomu i plynový kotel. I když jsem ho v minulých letech vůbec nepoužíval shodou okolností se mi podařilo domluvit nyní cenu plynu pod 1.1 Kč/kWh. Nyní jsem si to znovu přepočítal a vyšlo mi že při ceně elektřiny pod 100€ /MWh se mi vyplatí elektřina (mám spotový tarif), při ceně vyšší plyn. Ve výpočtu jsem zahrnul i rozdíl v ceně distribuce atd. Průměr spotu v letošním roce je 74€. Moje tč má topný faktor přibližně 3, při počasí jaké je většinu zimy v Praze, tedy nad 0°. Je to staré čínské čerpadlo, jistě uvedení zákazníci z článku mají lepší.
Já mám Teslu model X r.2020 koupeno vloni s nájezdem 80t.km, koupil jsem ji za 1.5M - to mi již nikdo nedá zpět i kdybych se rozmyslel, to je mi jasné, holt cenová politika Tesly je trochu problematická (resp.agresivní, ale to je jiné téma). Jinak ale místopřísežně prohlašuji že nic z toho článku neodpovídá mé zkušenosti - auto vypadá i chová se jako nové, vše funguje dobře (systém není dokonale rychlý ale to se dá překousnout).
3
Sledujících
0
Sleduje
3
Sledujících
0
Sleduje
I ten balkonový systém může překročit 30 kWh za měsíc.
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
No a je problém vyrobit pro balkónovku krabičku která bude ty přetoky měřit a včas jí vypne?