Dobrý den, kdybyste dovolil, tak bych věci malinko poupravil a doplnil
Používáním motorové brzdy u motoru RT nedocházelo k poškození těsnění pod hlavou motoru, ale těsnění pod výfukovým potrubím. Příčinou byla, jak jste správně řekl špatně seřízená motorová brzda. Páka kterou ovládal řidič musela na své dráze směrem dopředu nejprve odstavit dodávku paliva a potom teprve aktivovat klapku výfukové brzdy. A při deaktivaci motorové brzdy zase obráceně. Nejprve klapka, potom nafta. Pokud to nebylo tak seřízené, tak mohlo dojít vlivem nepřerušené dodávky nafty do motoru a zavření klapky k tlakování výfukového potrubí spalinami. Tím mohl vzniknout v potrubí nadměrný tlak. Já zmiňuji klapku, ale u motoru RT to byl spíše ventil resp. dvouventil. Velký ventil se uzavřel, ale malý ventil se uzavřel cca po třech vteřinách za ním. Bylo to počítáno tak aby při brždění utekly zbylé špinavé spaliny ven "z brzdícího média". (Autoři EGR ventilu by se dnes jistě podivovali nad prací a myšlením českých konstruktérů 😀, a nebo spíš obráceně). To známé duté hučení při aktivaci motorové brzdy způsobuje fakt, kdy po uzavření ventilu (motorové klapky) se až po klapku tím že písty pracují tlakuje výfukové potrubí do třech až čtyřech atmosfér (mluvíme o motoru RT). Další stoupání tlaku ve výfukovém potrubí omezují pružiny výfukových ventilů, které si při větším tlaku stlačí a přepouštějí tlak z výfukového potrubí zpět na píst, co způsobuje ten zvláštní dunivý zvuk. Bylo zajímavé že u autobusu uživatelské ovládání motorové brzdy bylo přesně obráceně (brzdilo se směrem dozadu) než u trambusu.
Tak to je pro mne novinka. Dělal jsem kdysi na dílně ČSAD, převážně na autobusech, ale že by měla klapka mot. brzdy na výfukovém potrubí, s tím jsem se nesetkal. Je fakt, že tento díl
se "nekazil". Děkuji za doplnění znalostí.
S tou motorovou brzdou, že odchází těsnění pod hlavou to taky není pravda, protože při správně seřízené mot. brzdě se kromě uzavření klapky výfuku vypíná taky přívod nafty do vstřikovacího čerpadla. To znamená že ve válcích jsou podstatně menší teploty a tlaky,
než za normálního běhu motoru. je to vlastně pomocná brzda proti přehřátí brzd při sjíždění
dlouhých klesání zvlášť při plném zatížení.
Jestli se nepletu,tak výkon motorů RT byl 180 koní. 160 k měla řada RO. Brzdy u řady RT už byly 2-okruhové.Měly 3 vzduchojemy-1 na přední nápravu a 2 ( pohotovostní a doplňovací) na zadní nápravu. Převodovka měla synchrony na 4.a 5. stupni, ale nejištěné, takže se musely řadit taky s 2x sešlápnutím spojky. A je pravda,že se s tím dobře dalo jet i bez spojky.
Ta rychlost byla otravná, to mělo svůj důvod. Kolem rychlosti 80km/hod se dostával kardan do oblasti kritických otáček
a jak to u hřídelí bývá, tak se rozkmital. Pokud to trvalo delší dobu, tak "uletěl". To by tak ještě nevadilo-ještě tam byly další 2 ale on při tom jak se rozletěl, tak "vzal s sebou" vzduchové trubky. A protože V3S měla pouze 1-okruhové brzdy, tak vám zůstala pouze ruční brzda mít velké štěstí. Pokud se vám to nestalo, tak buďte rád.
Z toho co si pamatuji, tak V3S měla uzávěrky zadních náprav. Jejich zapínání bylo na skříni na AKU mezi nohama řidiče.
Pokud někde nebyly, tak to musely být nějaké speciály, nebo úpravy. Ale co mi vadí nejvíce je, že se nikde neuvádí,že
komplet celý podvozek kromě motoru byl okopírovaný podle amerického GMC, které používala US Army za 2. svět.války.
Asi v r. 1981 jsem na výstavě historických užitkových vozidel v parku J.Fučíka v Praze viděl to GMC. Kromě motoru
( měl 6-válec benzín) a budky řidiče (neměl dveře,jen " vykrojení" s řetízkem) byl celý podvozek jak V3S, včetně kardanového převodu poslední nápravy pomocí "domečku" na prostř. nápravě. A opravdu pochybuji, že by to Amíci v té době okopírovali od nás, když se V3S začala vyrábět až po válce.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Na to podstatné, určitě podstatnější než čtení novin, což byla úžasná průchodivost v terénu, nějak zapomněli. Byla to poměrně zvláštní konstrukce portálového převodu mezi nápravou a osou kol. Proto taky měla omezenou maximální rychlost.
Jako všechno - populistické, povrchní, nemastné, neslané.:-(
2 odpovědi
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ta max. rychlost byla omezena proto,že kolem 70 až 80 km/hod se 1 ze zadních kardanů dostal do kritických otáček, rozkmital se tak, že "uletěl" a při tom s sebou "vzal" vzduchovou trubky. A protože V3S měla 1-okruhové
brzdy, tak vám zůstala jen ruční brzda a víra ve štěstí. Jednomu mému spolupracovníkovi se to stalo na vojně
při údajně 5 km klesání (vyhodil rychlost) a naštěstí mu nic nevjelo do cesty a tvrdil že ktouč ruční brzdy byl zahřátý
do červena.