Známky jsou strašlivě jednoduché pro učitele, a zdánlivě jednoduché i pro rodiče. Přitom všichni si pamatujeme, že ani v rámci jedné školy nehodnotili všichni učitelé stejně - za co jeden učitel dával jedničku, druhý třeba i trojku. Co na jedné střední škole je na sotva dokončení ročníku, na jiné může být na dvojku. Známka objektivitu pouze předstírá a ujednodušuje nám život, ale je jen málo vypovídající.
.
Slovní hodnocení je pro učitele složité. Musí skutečně žáka znát a výstižnými slovy popsat jeho výkon tak, aby žák i rodič věděli, co mají zlepšit. Proto se to nelíbí ani části učitelů, ani části rodičů. Je to práce navíc, a když se dělá špatně (odbude se), je to ještě horší než neobjektivní známka.
.
Myslím, že je poměrně rozšířenou chybou vnímat, že škola je od toho, aby se sbíraly známky a jeden se proti druhému poměřoval. Účelem školy má být předání vzdělání, a to je u každého žáka tak trochu individuální. U jednoho je nutné považovat za úspěch, že si v životě dokáže spočítat rodinný rozpočet, u druhého je potřeba stimulovat hlubší výuku. Žák by měl být učitelem hodnocen v rámci toho, jaké jsou jeho možnosti, a škola by se měla snažit na každého žáka naložit, co odpovídá jeho schopnostem a možnostem.
.
Ve vybraných ročnících není problém pak dělat srovnávací testy, kde se dá zjistit úroveň vůči ostatním žákům ve škole, nebo i v rámci celé země. Srovnávací testy jsou důležité při přechodu na vyšší školu, ale to je potřeba jen párkrát za celou školní docházku.
Jenže problém je v tom, že nikdo ve skutečnosti neví a nemůže vědět, jaké jsou skutečné žákovy možnosti. Ani dva učitelé se v tom neshodnou - je líný, nebo na to nemá? Jediné řešení jsou stejná kritéria pro všechny. A uvědomit si současně, že to, že má někdo špatné známky a moc mu to nemyslí, přece neznamená, že je kvůli tomu méněcenná lidská bytost. Trauma děti nemají ze známek samotných (vždyť je to jen obrázek), ale z toho, jak na ně zareagují jejich rodiče.
Ve společnosti, která považuje vyjádření "jsi líný a hloupý" za ponižování, asi slovní hodnocení k ničemu nepovede. Nevyhnutelně se ztratí v prázdných frázích, které nikoho neurazí, ale nikomu ani nic neřeknou. A pro ty, kdo to netuší - hloupí a líní lidé opravdu existují, dokonce i mezi těmi úžasnými dětmi.
To je tak na hlavu postavené a šílené, že vůbec nejde vyloučit, že by se to za Trumpa mohlo stát.
Pak bych chtěl vidět všechny ty Orbány, Okamury a Ficy a vůbec, všechny ty obdivovatele oranžového krále Ubu-Dezola, jak zmateně poulí očima a vydávají nesrozumitelné zvuky. 😄
Myslím, že v tom případě budeme poulit oči všichni stejně 🙂
Co jste naprogramovali pomoci AI? Co se vám osvědčilo a co ne?
Já jsem s tím jen nezávazně experimentoval, ale nadchla mě věc, kterou jste nezmínil - ona to ta AI umí nejen napsat, ale taky docela dobře vysvětlit, když se jí správně zeptáte. Nejsem programátor, ale zdá se mi to jako efektivní způsob, jak se to učit.
2
Sledujících
5
Sleduje
2
Sledujících
5
Sleduje
Miluju Nicol J. ❤️