Děkuji za konkrétní čísla, jen jste mi jako spousta dalších potvrdil, že na úrovni takto malé spotřeby se nemá smysl s tím vůbec drbat.
V dnešní době lze koupit dvouletý fix EE v tarifu D57d (pouze variabilní složku, po odpočtu fixních plateb za místo, jistič), za 4,40Kč/kWh. Při úspoře odběru ze sítě v domácnosti na úrovni 3,4MWh se tak bavíme o roční úspoře asi 15.000 Kč. Ano, dalších 5.000 ušetříte na ročně na provozu EV, což je v TCO u EV naprostá drobnost. Celkem 20.000 Kč. Kolik je to % vůči (dnešní časové) ceně pořízení FVE?
Ještě zajímavější je pak porovnání investice do FVE a EV dohromady. Bez ní by byly náklady na EE o těch 15.000 Kč za domácnost vyšší. A ta naftová Oktávky by na 12tkm projela naftu za 22.000 Kč. EV, dobíjené z poloviny z FVE a z poloviny jinak tak spotřebuje EE za zhruba 7.000 Kč. Celková úspora při pořízení FVE a EV je tak 30.000 Kč ročně ...
A jen taková drobnost, pokud EV sežere na 12.000 km 2,2MWh elektriky, tak průměrná spotřeba je 18,3kWh na sto.
Tak hned na začátku jste to dokonale zabil tím "tvůrčím" přístupem k výpočtu kumulované inflace a ztrátě kupní síly.
Podle čísel, která (dle ČSÚ) uvádíte, je kumulovana inflace 40,3%. Nikoliv 35,6%. Protože ta čísla se nesčítaǰi.
A inflace 35,6% neznamená, že koruna ztratila přes tretinu své kupní síly, ale jen 26%. U inflace 40,3% jde o necelých 29%. Inflace x% neznamená, že kupní sila klesla o x%, ale to, že na koupi stejného potřebuji o x% víc.
To má být aprilovy článek? Samozřejmě, umět to spočítat je základní podmínkou toho, abych se něčeho rozumného dopocital.
Bohužel, autor jen ukazal, že on, jako naprostý finanční negramot, při "zanedbani" několika drobnosti (rust nájmu a růst ceny nemovitosti v čase, daňový odpočet úroků...) to dokáže spočítat totálně blbě a ještě se tím veřejně pochlubi ...
Je krásné, jak je v každé takové "analyze" čirou náhodou opomenuto to, že v roce 2021 došlo ke zrušení superhrube mzdy a úpravě daní, která většině lidí přisypala ze dne na den do výplaty skoro 8% čistého navíc. Tudíž pak reálný propad kupní síly v roce 2022 jen "vymazal" tento nárůst. A samozřejmě, když to budu porovnávat vůči hrubým příjmům, tak tam tento "drobný detail" logicky neuvidím a celé mi to vyjde tak katastroficky, jak uvádí I tento článek.
Zase nadpis v bulvarnim stylu, realita naprosto "nudna". Sleva platí na 6 týdnu (ve kterych jsou navic vanoce) a to v době, kdy kvůli vycerpanym dotacím na EV jejich prodej v ČR logicky spadne dolů. A i kdyby, kolik toho nájezdi za rok prumerny majitel Tesly? To bude kvůli pár korunam (EV přece i tak jezdí skoro zadarmo) ještě zajizdet k těm pár (pardon, sesti) nabíječka v ČR?
A co je na tom autě tak přelomového, že by to mělo přilákat davy? Když vezmu naprosto tuctový Elroq v základní Social version za 800k, tak proti tomuhle vozítku za odhadovaných 700k (které je o 20 cm kratší, než současná Fabia), nabízí asi 60 cm navíc a k tomu o 40% výkonnější motor (125 vs. 90kw) i kapacitu základní baterky (55 vs. 40kWh).
Autor se sice snaží téma pojmout komplexněji, než je běžné, ale má tam pár zásadních chyb.
Ekvita (čistá hodnota majetku) samozřejmě roste tak, jak si člověk postupně kupuje větší a větší podíl na nemovitosti. Ale také především tím, že ta nemovitost klidně od prvního dne stoupá na hodnotě. A ten růst hodnoty jde 100% za majitelem, i když ten ji běžně kupuje na začátku na páku1:5 (LTV 80%) až 1:10 (LTV 90%).
Náklady ušlé příležitosti je potřeba počítat na obě strany. Když budu investovat 2M do akcií a zůstanu v nájmu, budu mít v průměru výnos třeba 10% - 200tKč za první rok. Když ty stejné peníze použiji na akontaci/koupi nemovitosti za 10M a její tržní cena stoupne o pouhých 5%, tak "mám" 500tKč za ten stejný rok. Takže investicí do akcií místo do nemovitosti jsem podobně obětoval 500tKč.
Totéž u průběžné splátky jistiny - v čase dlouhém klidně 30 let si kupuji "původní" hodnotu podílu z dávno minulé kupní ceny, a to ale budoucími inflačními penězi s klesající hodnotou.
A celá kalkulace nákladů bydlení, běžně na dalších 40-50 let, má spoustu neznámých klíčových parametrů. Ale jen jednu konstantu - tou je kupní cena vlastní nemovitosti. ta zůstane na věky věků stejná. A od ní se odvíjí klidně po dlouhou dobu stejná splátka hypotéky (dle fixu, možno až na 20 let). A do kalkulace budoucích nákladů si pak každý může dosadit, s jakou počítá inflací, růstem nominálních příjmů, růstem cen nájmu i nemovitostí, výnosem z investic.
I to populární "budu investovat rozdíl mezi splátkou hypotéky a nájmem" ovšem znamená, že tento rozdíl se v čase snižuje a dřív nebo později
2
Sledujících
0
Sleduje
2
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Není zmíněno, že ty ceny v článku jsou jen pro plátce DPH, navíc po započítání výprodejové slevy 150.000 Kč. Pokud by chtěl někdo jako soukromá osoba tohoto způsobu financování využít, tak dle hodnot parametrů z článku a kalkulátoru na stránkách MB za nejlevnější EQA zaplatí 200.000 a 24x 23.719 Kč, dohromady přes 769k za pouhé 2 roky vlastnictví.
A pak si může vybrat, že Mercedes od něj to auto za 48% kupní ceníkové ceny odkoupí ... No, nevím, jestli tohle odstraní něčí obavu z poklesu ceny auta, 52% za pouhé 2 roky je brutus.
1 odpověď