Je krásné, jak je v každé takové "analyze" čirou náhodou opomenuto to, že v roce 2021 došlo ke zrušení superhrube mzdy a úpravě daní, která většině lidí přisypala ze dne na den do výplaty skoro 8% čistého navíc. Tudíž pak reálný propad kupní síly v roce 2022 jen "vymazal" tento nárůst. A samozřejmě, když to budu porovnávat vůči hrubým příjmům, tak tam tento "drobný detail" logicky neuvidím a celé mi to vyjde tak katastroficky, jak uvádí I tento článek.
Zase nadpis v bulvarnim stylu, realita naprosto "nudna". Sleva platí na 6 týdnu (ve kterych jsou navic vanoce) a to v době, kdy kvůli vycerpanym dotacím na EV jejich prodej v ČR logicky spadne dolů. A i kdyby, kolik toho nájezdi za rok prumerny majitel Tesly? To bude kvůli pár korunam (EV přece i tak jezdí skoro zadarmo) ještě zajizdet k těm pár (pardon, sesti) nabíječka v ČR?
A co je na tom autě tak přelomového, že by to mělo přilákat davy? Když vezmu naprosto tuctový Elroq v základní Social version za 800k, tak proti tomuhle vozítku za odhadovaných 700k (které je o 20 cm kratší, než současná Fabia), nabízí asi 60 cm navíc a k tomu o 40% výkonnější motor (125 vs. 90kw) i kapacitu základní baterky (55 vs. 40kWh).
Autor se sice snaží téma pojmout komplexněji, než je běžné, ale má tam pár zásadních chyb.
Ekvita (čistá hodnota majetku) samozřejmě roste tak, jak si člověk postupně kupuje větší a větší podíl na nemovitosti. Ale také především tím, že ta nemovitost klidně od prvního dne stoupá na hodnotě. A ten růst hodnoty jde 100% za majitelem, i když ten ji běžně kupuje na začátku na páku1:5 (LTV 80%) až 1:10 (LTV 90%).
Náklady ušlé příležitosti je potřeba počítat na obě strany. Když budu investovat 2M do akcií a zůstanu v nájmu, budu mít v průměru výnos třeba 10% - 200tKč za první rok. Když ty stejné peníze použiji na akontaci/koupi nemovitosti za 10M a její tržní cena stoupne o pouhých 5%, tak "mám" 500tKč za ten stejný rok. Takže investicí do akcií místo do nemovitosti jsem podobně obětoval 500tKč.
Totéž u průběžné splátky jistiny - v čase dlouhém klidně 30 let si kupuji "původní" hodnotu podílu z dávno minulé kupní ceny, a to ale budoucími inflačními penězi s klesající hodnotou.
A celá kalkulace nákladů bydlení, běžně na dalších 40-50 let, má spoustu neznámých klíčových parametrů. Ale jen jednu konstantu - tou je kupní cena vlastní nemovitosti. ta zůstane na věky věků stejná. A od ní se odvíjí klidně po dlouhou dobu stejná splátka hypotéky (dle fixu, možno až na 20 let). A do kalkulace budoucích nákladů si pak každý může dosadit, s jakou počítá inflací, růstem nominálních příjmů, růstem cen nájmu i nemovitostí, výnosem z investic.
I to populární "budu investovat rozdíl mezi splátkou hypotéky a nájmem" ovšem znamená, že tento rozdíl se v čase snižuje a dřív nebo později
Takže do prodejů elektrifikovanych vozidel zahrneme i PHEV, což jsou pořád spalovaky. Protože za samotné BEV to totiž žádná hitparada není.
V Číně, což jsou 2/3 tohoto trhu, totiž BEV za leden až srpen rostly o pouhých 9%, zatímco PHEV přes 80%. A aktuální poměr prodejů je na úrovni 57% EV ku 43% PHEV.
Tak pobavil už první bod. Pokud autor nepovažuje za normální vletět do obce rychlostí 80-100 km/h (a teprve pak plynule zpomalovat), tak přece plynule zpomaluje už před ní. A ten, kdo to "zašlápne" ze 100 na 50 až u značky. mu nemůže vadit, protože je v té době desítky nebo stovky metrů před ním.
Nehledě na to, že existuje něco jako bezpečný odstup, který by měl odpovídat mimo jiné běžné reakci vzadu jedoucího vozidla, i v zájmu řidiče toho zadního vozidla. Když budu tuctovou Oktávkou stíhat Corvette, tak tak taky musím počítat s tím, že to auto přede mnou brzdí 2x líp.
Jet "naplno" po značku, která omezuje rychlost z 90 na 50, a pak to na 30 metrech ubrzdit, to není nic proti ničemu. Co neubrzdíš, neukecáš ...
Tak schválně jsem se byl podívat na příkon starého čerpadla. 35W na střední stupeň. Když budu počítat, že jede po dobu topné sezóny (180 dni), i kdyby 8 hodin denně, tak se dostávám na spotřebu 0,3kWh denně, za topnou sezónu na 55kWh.
V dnešních cenach asi tak 350 Kč ročně. Takže 17.000 přes něj prozenu asi tak za 50 let ...
Zábavný článek o tom, jak udělat z obyčejné situace drama a kovbojku. Kdo se dnes stará o své peníze, tak má historicky naprosto běžně několik účtů a karet, často reálně nepoužívaných a mrtvých, přesto kdykoliv k dispozici. Mj. třeba v souvislosti se všemožnými akcemi (na BÚ, spořáky, TV, investice, úvěry ...), kdy banky nabízely klidně až 10.000 Kč prakticky a doslova za nic (klidně jen za založení účtu, což je otázka max. 20 minut, a pár plateb kartou měsíčně).
A také předpokládám, že moderní banky ihned po schválení žádosti o novou kartu pošlou odkaz na novou kartu virtuální, která je k dispozici ihned. A nemusím čekat týden na dodání té plastové. Podobnou situaci jsem řešil loni a od zablokování staré karty po první platbu telefonem novou kartou mi to trvalo asi 2 hodiny.
Zmíním jeden klíčový faktor, který "funguje" poslední 2 roky a mnoha lidem začíná docházet. A to je naprosto brutální ztráta hodnoty ojetého EV, tzn. extrémně vysoký náklad pouhého vlastnictví EV.
Jen 4 roky staré, naprosto tuctové EV typu TM3 nebo Kona, se dnes dají koupit za pouhých 25% jejich tehdejší reálné kupní ceny (po započítání inflace za ty 4 roky). Typicky TM3. Kupní cena v roce 2020, v dnešní hodnotě koruny, zhruba od 1,8M. Prodejní ceny začínají shora lízat 400k. Tzn. pouhá roční ztráta hodnoty atakuje 350k, bez nákladů na pojistku, palivo, gumy a jiné ...
A tento finanční masakr bude dál pokračovat příští rok tak, jak se na trh ojetin budou dostávat auta z firemních flotil, leasingovek i soukromých vlastníků, kdy jejich počet už teď v Evropě násobně překračuje počet zájemců. To za prvé.
A za druhé, příští rok, po zpřísnění flotilových emisních limitů, bude následovat ukázkový cenový boj výrobců o to, aby na trhu udali své EV, která za poslední 4 roky reálně zlevnila o desítky procent. A tak si i přes reálné prodejní ztráty na nich snižovali pokuty za překročení limitů u spalováků. Celkový koláč prodejů se moc nemění, ale výrobců a EV modelů přibývá každý měsíc.
Ale kolik bude zájemců o nové EV nyní, když za pouhý rok ta cena může být zase o 20% níž? Viz. Tesla. Pár měsíců zpět hrozby o zdražení s ohledem na cla vůči Číně, teď TM3 zlevněná o dalších 6%.
2
Sledujících
0
Sleduje
2
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Utopie to rozhodně není, Social Edition (aka verze 50) se tam už dnes dá koupit od 19.000 EUR ...