Koukám do toho mého srandovního vyúčtování. Mám TČ voda-voda, to má s podlahovkou stálý topný faktor okolo 5. A to i když mrzne. To TČ mám už 10 let, koupené při stavbě domu a tedy bez dotace. Od loňska mám na střeše soláry 8 KWp. Mám sazbu D56d a jsem na spotu. Když jsem ještě soláry neměl, měl jsem roční spotřebu okolo 4-5 MWh a z toho cca 2 MWh na topení. Při COP=5 to je 10 MWh tepla, ochladil jsem při tom spoustu vody ze studně 🙂.
Platím měsíčně zálohu 1500 Kč. V zimě jsem skoro 500 doplácel a v létě mám okolo 600 přeplatek. Za leden tady vidím spotřebu ze sítě 319 KWh. Za distribuci jsem platil (je to všechno uváděné bez DPH) 131 Kč v NT (438,09 Kč/MWh) a 13 Kč ve VT (648,62 Kč/MWh). To už víc, 158 Kč platím za POZE (na staré solární barony).
A jen tak pro zajímavost, za leden jsem spotřeboval ještě 266 KWh ze solárů, 118 KWh mi to poslalo do sítě a za to mi poslali 149 Kč. Průměrná spotová cena byla 1,264 Kč/KWh. Ale v tom je i marže obchodníka, tuším že 0,50 Kč/KWh.
To je v pohodě, to se vychytá, jen to chce čas. Když první čtyři kusy jedou, nemůže být problém s vlastním principem funkce. Takže se na to musí přijít a aspoň se při hledání závady technici s celým systémem lépe seznámí. Jenže chápu, že to takhle vidím z pozice technika. Z pozice vrchnosti, kterou zajímají jen peníze a termíny, je to strašný průšvih.
Kupovat kilo dřeva za 8 Kč? Přijde mi to docela dost. Já teda radši topím vodou (TČ voda-voda), kterou mám ze studně zadarmo a tu potřebnou trochu elektriky mi zatím dávají soláry. Při 8 KWp a spotřebě TČ 1,6 KW po dobu pár hodin denně to vychází dobře. A až se zatáhne ještě víc, tu trochu energie si zaplatím. Vyšší ceny energie mi fakt nevadí. Zrovna dneska k večeru cena na spotu vyletí na 480 euro/MWh Odkaz tak uvidím, kolik mi toho zbyde v baterce a kdyžtak tam něco pustím. 🙂
Stejně nechápu, jak Povšík říkal, že zákazníci nechtějí malá slabá auta a chtějí SUV. Pak asi nejsem ten správný zákazník... Právě ty SUV mají nejsilnější motory a největší emise. Což v době, kdy automobilky platí za emise pokuty, by naopak mělo vést k podpoře těch menších aut, která si koupí i ti, co jim velké SUV přijde zbytečné, nebo na něj nemají. Oni radši budou k těm SUV vyrábět nějaký počet elektroaut, aby se průměrné emise snížily. Jenže dělat elektroauta v malém množství se nevyplatí a cena pak je taková, že to nikdo nechce. Firmy, které na nákup elektroauta dostanou dotaci, to tady nejspíš nezachrání a řešením není ani clo na čínská auta.
Škodovka se zaměřila na náročnější zákazníky, tak snad jim to vydrží. Pokud si budu kupovat elektroauto, tak nejspíš nějaké čínské. Malé, levné, klidně i s menším dojezdem s levnější baterkou LFP, která nehoří a dlouho vydrží. Jako druhé auto na cesty po okolí. Spalovák si nechám na dlouhé cesty.
Zajímavé. To, že Ukrajinci obsadili Kurskou oblast, bere Putin jako "novou realitu". To, že už dlouhodobě ztrácí přes 1000 lidí denně, je taky "nová realita"? Takže se skutečně musí bojovat až do posledního Rusa? Jen proto že Putina nenapadá, co jiného by se s tím dalo dělat? Pak by to nejspíš chtělo vyměnit Putina. Jednou to snad i v tom Mordoru někomu dojde a budou se dít věci.
Jo, to se to jinak střílí, když divočák svítí v nočním vidění. Sice myslivec by měl vědět kde se pohybují, ale odstřelovači si je taky najdou. Myslím, že budou o hodně úspěšnější. Navíc mají techniku, že každý ví, kde jsou ostatní a může se jich tam pohybovat víc najednou. To myslivci nejspíš nemají.
To musí být hodně kvalitní PVO, když si ještě mohou vybírat, který a čím jim zničí. Ostatně v Iránu jim holky zlikvidovaly S300 taky zcela bez problémů. To fakt russáci ještě někomu prodávají? Že se tím sami brání, bych tak ještě pochopil. Když jim stačí molitanové neprůstřelné vesty, tohle je něco podobného. Jen větší a dražší.
Teda měnit články ve starší baterii může být docela problém - hlavně když se tam dají nové. Na dráze se používají NiCd baterky, které si toho na rozdíl od lithiových nechají líbit opravdu hodně. Přesto i tam je předpis, že v jedné sadě nesmí být mezi články větší rozdíl, než 20% kapacity. Takže se kapacita měří a mění se články tak, aby v jedné sadě byly všechny pokud možno stejné. Odkaz
O co jde? Článek NiCd průmyslového typu (s dírama pro dolívání vody) při přebíjení rozkládá vodu z elektrolytu a ta se dá zase doplnit, takže to přebíjení až tak nevadí. Stejně funguje i olověná autobaterie. Článek s nejmenší kapacitou se nabije nejdřív a pak se přebíjí, dokud se nenabijou ostatní články. Po nárůstu napětí celé baterie se nabíjení ukončí. Tento nejslabší článek je pak nejdřív vybitý a dalším vybíjením pod minimální napětí se ničí. NiCd článek snese i vybití na nulu, nebo i přepólování, i když mu to taky škodí. Olověná baterie je na tom hůř a úplně nejhůř jsou na tom baterie, kam se voda dolívat nedá. Tedy třeba olověné gelovky, které se úbytkem vody nevratně vysušují a lithiové baterie při překročení max. napětí článku mohou začít i hořet.
Zatím co u NiCd a olověných baterií probíhá "chemické balancování", tedy stav nabití všech článků se přebíjením těch slabších srovná, u lithiových baterek tohle dělá balancer v BMS. Balancer buď jen nejdříve nabité články zatíží vyrovnávacím proudem tak, aby se nepřebily, nebo mezi články energii přelívá ze silnějších do slabších. Jenže možnosti balanceru jsou omezené a velké rozdíly mezi články nezvládá.
Doufám, že Ukrajinci mají dostatek kazetové munice a taky rakety s wolframovýma kuličkama do Himarsu. Ono to fakt projde i lehčím pancéřováním a nebylo by to poprvé, co takhle zlikvidovali celou jednotku nastoupenou někde na buzerplacu. I tohle Odkaz 1 podle těch teček na sklech a podle prázdných pneumatik vypadá na wolframové kuličky.
Takže typicky ruská výroba? Optické vlákno, vysílací ledky i přijímací fotodiody koupí na Aliexpresu a nějaký ten řídící procesor k tomu taky dodá Číňan. Jen jsem nepochopil, proč takový dron nemá jít sestřelit. Na radaru, nebo na optických systémech je vidět úplně stejně, jako dron s vysílačkou. A když se ví, že za sebou tahá vlákno, stačí, aby ukrajinský stíhací dron párkrát proletěl za ním, nejlépe s vhodným háčkem a to vlákno mu urval. Nebo mu ho usek vrtulí. Ukrajinští programátoři dronů jsou šikovní, s tímhle si poradí.
Protidronovou PVO začal speciálně pro Ukrajinu vyvíjet Rheinmetal Odkaz 1 a už je toho víc, dost věcí se připravuje. Odkaz 2
Myslím že rozumní lidi chápou, jaká byla doba a pokud někdo studoval vojenskou školu, nejspíš by jí nemohl studovat coby odpůrce režimu. To, že pak byl ve vysokých funkcích NATO, znamenalo, že musel mít ta nejvyšší prověření. Jinak by se tam nedostal. Pokud jeho komunistická minulost nevadila v NATO, nechápu, proč vadí někomu, kdo tady ze setrvačnosti remcá proti všemu. Teda chápu, že trollům v Petrohradu tohle vyhovuje. A že jich tady a na podobných diskuzích je.
Tuhle válku víc rozhoduje technika a motivace bojovníků, než počet vojáků. Ale tak tomu bylo i v minulých válkách. Ukrajinci na rozdíl od Rusů střílejí přesně, takže účinněji. Mají houfnice, které pro zpřesnění palby používají AI Odkaz a podobných věcí je tam mnohem víc. Největší postrach této války jsou ale drony. Zatím co rusáci se je pokoušejí sestřelit brokovnicema, na Ukrajinu se hrne specíální PVO proti dronům. Odkaz 1 Pokročilý AESA radar, programovatelná munice, která dostane od radaru aktuální vzdálenost cíle. Tohle jsou věci, které russák bez západních komponentů nedá dohromady a i kdyby ty čipy sehnal, vývoj mu bude nějaký rok trvat. Jen kdyby si russáci ráčili odklízet ty svoje hromady mrtvol.
1
Sledujících
0
Sleduje
1
Sledujících
0
Sleduje
Konečně jsme se dočkali. To to ale trvalo.