Vážený pane, připadá mi, že jste během posledních dvaceti let neučil na běžné základní škole.
Odvoláváte se na Bloomovu taxonomii. OK. Problém je v tom, že základní škola už ze slova základní znamená, že dává základy - tedy pohybujeme se hlavně ve "faktuálních znalostech" - tedy pojmy, symboly. Bez nich se k dalším částem vůbec nedostanete. A jestliže tyto faktuální znalosti považují žáci i jejich rodiče za zbytečný balast a odmítají je z principu "neuč se zbytečnosti pro život", máte vymalováno.
(druhá část) Takže až pokrokoví pedagogové vysvětli žákům základní školy, že je dobré se něco nabiflovat, protože až těchto základních znalostech se dá kreativně myslet a až jim vysvětlí, že základní škola není příprava na reálný život, ale že dává základní přehled znalostí (abys nebyl debil), tak se můžeme pohnout dál.
A ještě k vašemu příkladu. Dva měsíce jste rozebírali tři smlouvy novověku. OK, může to být zajímavé, ale znamená to, že (asi 16 hodin) na jiné škole probrali sice klasicky, ale poměrně dost jiné látky. Na vaší škole jste tuto látku buď museli přeskočit, nebo probrat "žavesrem". Je lepší vědět něco málo o všem, nebo hodně o pár zajímavostech? Na to já odpověď neznám.
Pláčete dobře, děti jsou na tom se znalostmi opravdu špatně, ovšem pláčete na špatném hrobě.
Proč? Nejprve upřesním. Mluvíte o studentech, to znamená střední a vysoká škola. Nevím jestli do toho pojmu zahrnujete i základní školu. Protože ale ta největší chyba je na úrovni základní školy, budu já mluvit o žácích.
Váš požadavek neučit se nazpaměť je správný, ale i špatný - ďábel je ukryt v detailu. Neučit se nazpaměť chápeme ( doufám) tak, že se nemám učit soubory dat, které lze jednoduše někde dohledat. Ovšem žáci základní školy, kterým je to také vtloukáno pokrokovými radoby pedagogy do hlavy, to chápou absolutně. Takže proč by si měli pamatovat význam slov jako zlomek, čitatel, procento... Proč by měli vědět, že kilometr = 1000 metrů? Proč by měli znát fyzikální veličiny, třeba že v je označení rychlosti, že r značíme poloměr... Myslíte si, že žák, který toto nezná, může kriticky zpracovat nějaké údaje? No nemůže, zápis úkolu je pro něj "čínština", vůbec tomu nerozumí.
Druhá idea, která je vtloukána žákům do hlavy je, aby se neučili nic, co neupotřebí v životě. Takže každý den slyším: "K čemu mi bude xxxx? K ničemu, nechci to vědět." Fajn, pak můžeme zcela zručit předměty jako přírodopis - znalost, že rys je šelma kočkovitá asi nezpeněží nikdo. Můžeme zrušit dějepis, kdo dostane mzdu za to, že ví něco o Karlu IV? Můžeme zrušit zeměpis, protože je zbytečné všdět, že Nil je řeka. A můžeme zrušit i fyziku, protože je zcela zbatečné vědět, že magnet má dva póly...
Proboha, co je to za blábol? Má ta autorka ponětí o fyzice? Malý výběr:
*Nemám si lehnout, protože nohama spojím místa s různým potenciálem a tím přitáhnu blesk??? Ze stejného důvdu musím i cupitat? (Cupitání by smysl mohlo mít, ale ne kvůli přitahování blesku)
* větvička v ústech díky pryskyřici přitáhuje blesk????
*ruce nesmíme dát na zem, ale nohama na ní stát můžeme!!
*mince a klíče v kapse přitahují blesk?
To vypadá na deinformaci cestou z Jiljí
Ha, ha... Autor zřejmě žije na Marsu. Já to vidím z pohledu učitele. Je to mnohem, mnohem horší. Ukažte mi školu (základní nebo střední), kde se něco bifluje. A pokud se nějaký žák připravuje na písemku, tak zaslouží metál. Je to tak jeden z padesáti. Dnešní žáci staví své studium na dvou axiomech, které jim vtlouká společnost:
A teď to uvedeme do praxe základní školy: Vyžije někdo (zaplatí se mu) informace, že lev je šelma kočkovitá? Že Nil protéká Egyptem? Kdy byla ta která bitva? Že rychlost má značku "v" a jednotku km/h? Že zlomek se skládá z čitatele a jmenovatele? Odpověď je jednoduchá, tyto znalosti velmi pravděpodobně nikoho nenasytí. Tak proč si zatěžovat mozek?
Jak chcete učit někoho, kdo to z principu odmítá? Kdo to nechce vědět?
Dnešní školy neprodukují průměrné absolventy s navrčenými znalostmi bez souvislostí, to by bylo ještě dobré. Dnešní absolventi jsou podprůměrní, nic neznají a nic si nepamatují.
Výsledek je mnohem horší, než v socialistické škole (když pominu socialistickou ideologii). Otázkou je, jestli s tím učitelé můžou něco udělat.
Dám příměr. Filosofie a reálný život. Můžete být filosof a celý život dumat nad tím, z kolika základních prvků je složen svět, přemýšlet, zda bylo dřív vejce nebo slepice. Anebo můžete žít život a výše uvedené vám může být celkerm ukradené.
Pan Kartous tady filosofuje o vzdělávání, ale hádám, že nikdy nestál před třídou sedmáků. (Navíc nevím, o jakém stupni vzdělávání se baví, předpokládám, že obecně o všech.)
Zůstanu u základního vzdělání. Co je jeho cílem? Příprava na (reálný) život? Deváťák má být schopen zapojit se plnohodnotně do společnosti? Není to kravina? Podle mého názoru má dát základní školství základní přehled ve vědních disciplínách. Zjednodušeně řečeno, aby člověk nebyl de-bil. Samozřejmě, že informaci o neandrtálcích (o přítocích Nilu, o parním stroji, o násobení zlomků...) téměř nikdo nepoužije v zaměstání. Nikdo nebude se znalostmi základní školy ani spisovatelem, ani překladatel, ani lékařem.
Takže... když je celá ZŠ k ničemu, co ji takhle úplně zrušit a rovnou jít na střední? Blbost, že jo.
Ale ona to až taková blbost v reálu není. Spousta žáků slyší, že ZŠ učí špatně, věci k životu nepotřebné, tak k základní škole podle toho přistupuje - jako k naprosté zbytečnosti - není to pro život = je to k ničemu, nechci to vědět - a vypínají se. A učitel s tím neudělá nic.
Takže milí pedagogičtí filosofové, neničte něco, co sami neumíte "postavit" znova alespoň stejně dobré.
Jinak souhlasím, vzděláním míříme zoufale mimo. Vyrůstá generace hlupáků, kteří sice ovládají mobil lépe než učitelé, ale jejich obecné znalosti o přírodě a společnosti jsou nulové.
Článek tak, jak je pojatý, je kravina. Na podporu tohoto tvrzení dám příklady z učitelské praxe:
Malá násobilka? Proč se ji biflovat- nic se nemáme učit nazpaměť.
Jakékoliv výpočty ve fyzice - proč si mám pamatovat, že "v" je označení veličiny rychlost, která se měří v metrech/za sekundu?
Je jasné, co tím chci říct? Na základní škole je memorování nezbytné, pokud má škola a) dát základy všeobecného vzdělání b) pokud se dítě má později orientovat v základech a dohledávat si další informace.
Ano, současné školství jde do pekla, ale významně k tomu přispívají právě ty "moderní metody a přístupy"!
Domnívám se, že problematika používání mobilů při výuce je podávána příliš jednostranně. Odpor učitelů není v největší míře o tom, že by byli proti používání mobilů pro zkvalitnění výuky, to je, řekl bych, jen ta mnohem menší část problému.
Mobily jsou pměrně malé předměty, snadno se schovají za penál, učebnici... Vyučující pak během výuky zjistí, že žáci místo plnění úkolů brouzdají na internetu, hrají hry nebo poslouchají písničky. Že jsou jejich studijní výsledky bídné, je jasné. A speciálně během písemek se dá snadno ofotografovat práce a zpřístupní ji ostatním, nebo požádat "kamaráda na telefonu" o radu.
Myšlenka, že se děti nemají biflovat je v zásadě správná, ale nic se nesmí přehánět. Několik příkladů z praxe:
Termíny poloměr a průměr (kruhu) se ve výuce objeví někdy na prvním stupni, pak v 6. třídě. Učitel v 8. třídě zjistí, že objem válce a koule nikdo nespočítá, protože nerozumí pojmům průměr a poloměr. Proč by si něco takového měli pamatovat, to je přece špatně.
Malá násobilka. Proč se jí biflovat! Jenže cca půlka třída si nespočítá kolik stojí 8 rohlíků, když jeden stojí 3 Kč. V lepším případě budou 8x přičítat trojku a na prstech si ukazovat, kolikrát ji už sečetli.
Hodiny. ručičkové hodiny. Nevěřili byste, kolik žáků nedokáže říct, kolik je hodin, když nemají digitální display.
Převody. Kolik má kilometr metrů, kolik metr centimetrů. Proč se takovou blbost biflovat!
Výpočet obsahu a obvodu čtverce (obdélníku....). K čemu se biflovat vzorečky a význam jednotlivých "písmenek". Většina třídy se tím řídí.
RPSN. Cha! Proč si myslíte, že žáci vědí, jak spočítat 12%? Proč by si vůbec měli pamatovat termín procento, natož postup výpočtu! Zkusíte učit RPSN bez procent? V tom je právě zakopaný pes - musím umět základ (znát, zapamatovat, nabiflovat), na kterém pak můžu stavět.
Zkladní škola totiž právě dává ten zavrhovaný všeobecný přehled o světě kolem. Co jiného dávají předměty jako zeměpis, dějepis, biologie, chemie, fyzika... Jo, můžeme je zrušit, aby žáci nebyli přetěžováni.
Takže naprosto souhlasím s nadpisem článku Základní školství totálně selhává, ale domnívám se, že na tom má lví podíl právě názor, že se žáci nemají NIC biflovat a všeobecný přehled je k ničemu.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Chtěl bych autorovi připomenout pravidlo ZIPu! Důležité je, že zákon definuje "soubežnou jízdu". Intuitivně to chápeme jako jízdu dvou vozidel vedle sebe, ale zákon říká, že souběžná jízda nastává, když oba jízdní pruhy jsou "ucpané" a rychlost vozidel je tím omezená.
Pokud je jeden pruh "ucpaný", druhý (obvykle levý) prázdný a někdo v něm rychle předjede desítky vozidel a pak chce ZIPovat doprava, tak na to nemá právo - nešlo o souběžnou jízdu dle zákona, ale o obyčejné předjíždění a pro to ZIP neplatí!!
1 odpověď