Ráda přidám svoji první a doufám i poslední zkušenost s elektromobilem. O dovolené jsme vyrazily na poznávačku do Norska. Kamarádka pronajala k cestováni Volkswagen ID 3, autíčko komfortní, jízda tichá, jízdní vlastnosti skvělé. V Norsku elektromobilita velmi rozšířená a státem podporovaná. Cena pronájmu na polovině oproti autu se spalovacím motorem. Po 250 km přišlo první dobíjení a tím střet s realitou provázený často zoufalstvím jestli nabijeme nebo ne. Cestovaly jsme týden a náš každý den provázely hlavně myšlenky kde najít dobíjecí stanici, u které bude fungovat aplikace, kterou si předem stáhnete, zaregistrujete se v ní a ještě nevíte, zda se nabíjení spustí nebo ne. Protože ne u každé stanice stejné společnosti se zadaří.. Společností je na trhu několik, každá má svou aplikaci a stojany, u některých se cizincům vůbec nezadaří registrace. A to nemluvím o době nabíjení, které proběhlo v lepším případě za 30 minut v horším trvalo hodinu. Zlaté klasické auto s tankováním za 5 minut a dojezdem cca 800 km.
Máte pravdu, veřejné nabíjení je utrpení. Hromada apek v telefonu, na klíčích halda čipů. Nekompatibilní roamingy mezi poskytovateli. V dnešní době bezhotovostních plateb naprostá katastrofa. Na zahraniční cesty to opravdu moc není. Raději nabíjím doma, nebo na ČEZ u Kauflandu.
Máte pravdu, jako druhé se moc nevyplatí, nám se vyplatí jako první. Na couračky po okolí v rádiusu 100km nemá cenu jezdit ničím jiným. Pořídily jsme ojetinu, která vycházela na podobné peníze jako benzínový ekvivalent. Nabíjení z FVE doma, nebo veřejné 7-8kč kW, spotřeba do 14kWh/100km. To je 0-112kč na 100km. Hádám že TSI 1.5 jezdí za méně a také nepotřebuje měnit filtr, oleje a dá se dotankovat doma za prd. Ještě si zjistěte, jak takový motor 1.5TSI je komplikovaný. A zjistěte kolik stojí katalyzátor s filtrem pevných částic, variabilním turbem, elektrickým odlučovačem oleje, elektricky řízeným termostatem a variabilním řízením vaček. Jen za ten katalyzátor s filtrem si můžu pořídit jinou baterku až mi odejde. 😄. Také mám druhé auto naftové, ale to je spíš na dálky. Ať si každý jezdí s čím chce, škoda jen, že se na elektriku tolik tlačí. Pro hodně lidí by to bylo použitelné, jen se bojí to vyzkoušet.
Lepší kvalita originálních akumulátorů má jednoduché vysvětlení. Paradoxně jsou stejné jako ty v obchodě, ale je tam jistý rozdíl. Zatím co čas mezi výrobou a umístěním do nového vozu se dá počítat na dny, maximálně týdny, v obchodě se ty samé můžou povalovat měsíce. Málo který obchod udržuje akumulátory na skladě nabité. To je celé.
Dát 300000Kč za něco, co může každou chvíli kleknout a pak do toho nasypat další statisíce? Máte opravdu odvahu a asi i spoustu času.
Až budete mít na starosti flotilu služebních aut pochopíte, že v dnešní době je větší riziko starší spalovák. Každé auto je spolehlivé podle toho, jak se k němu majitel chová. 90% mám couračky do 50km a k tomu je elektrika ideální. Navíc se hodí, když ještě půl roku jezdím na přítoky z FVE. Každý by měl mít možnost svobodně si vybrat pohon a výbavu, které vyhovuji jeho potřebám. Bohužel v dnešní nařizovací době je to čím dál více obtížnější.
První omyl: Během parných letních dnů nevyrábí FVE nejvíc, protože je jejich výkon snížen vysokými teplotami a velkým úhlem slunce, takže nejvíce vyrábí FVE na jaře a na podzim, kdy však zase nejsou parné letní dny. Druhý omyl: Elektromobilita sice zlepší využití FVE, ale za elektromobil zaplatíte přibližně o 400.000 Kč více než za obdobný klasický automobil, takže se FVE opět přestává vyplácet. Třetí omyl: Bateriové úložiště opět zlepší využití FVE, ale za cenu dalších statisícových nákladů. Čtvrtý omyl: Sdílení elektřiny vypadá teoreticky zajímavě, ale zatím nejsou jasná pravidla a spíše bude chtít vydělat hlavně dodavatel distribuční sítě. K tomu aktuálně zvýšili majitelům FVE cenu elektrické energie ze sítě kvůli nutnosti regulace nespolehlivých zdrojů, a tím se bude návratnost investice během celé zimy nevyplácet. Takže opravdu zvažte svoji spotřebu, protože vše navíc přispívá k větším ztrátám.
První omyl: V létě jsou podstatně delší dny, takže to vyrobí nejvíc. Na jaře a na podzim to dá krátkodobě víc, když jsou panely chladné. Druhý omyl: Elektromobilita zvedá využitelnost, pokud si nekoupíte poslední model za nesmyslný 1,5mil, ale rozumnou ojetinu kolem 300tis. Teď v létě jsem najezdil 10tis km čistě na světlo. Třetí omyl: Bateriové úložiště zvedá využitelnost FVE i několikanásobně, energie je k dispozici i když nesvítí, večer, ráno, prostě v době, kdy je největší využití. Čtvrtý omyl je bohužel pravda. Jinak zdraví majitel FVE a elektroauta 😉 .
Sklo berou skoro všude, tam kde v něm prodávají nápoje. Je to funkční uzavřený řetězec. Plastové lahve a plechovky se koupí sice všude, ale zpětný odběr bude jen někde. Takže pro mnoho lidí to bude vypadat tak, že nakoupí u malého místního prodejce a pak budou s prázdnými nepoškozenými obaly cestovat do okresního města na vrácení. Budou tam ještě stepovat u automatu, rovnat obaly, aby jim to automat vzal. Potom uslyší z díry muchlání, aby to dokázalo naprostou zbytečnost jejich úkonu. Byl jsem týden na Slovensku, tak jsem to viděl v praxi. Vrchol byl, když se seknul automat a nikdo se k tomu delší dobu nehlásil, tak jsem vezl vše zpátky + nákup.
Chybí ještě drobný komentář. Když už je vše za takové výborné ceny, téměř všude berou pouze hotovost. Takže s sebou osobního bankéře s kufříkem plným peněz. Vrátily jsme se ze Slovenska, ceny podobné, ale kvalita naprosto jiná. Gastronomie a služby zcela na jiné úrovni. I na blbém parkovišti v lesích kde se platilo celodenní parkování za 5e se mě ptali jako cizince, jestli kartou nebo hotově.
Mě ten článek nechává v klidu.Mluvil jsem minulý týden s nějakým expertem,na energie(bylo to přes banku)Poslal mi nabídky, žádná není pod 10000,- za 1 mwh za rok.Návratnost solárních panelů, baterií a tepelných čerpadel je tak za mě nula.Pravidelné revize, údržba, bez těch vám nic nepojistí,účinnost se snižuje každým rokem.Jen taková perlička.Kdo sleduje třeba cyklistiku v zahraničí? Záběry z dronů,nebo vrtulníku říkají, že na střechách žádné solární panely.
Návratnost FVE je o to kratší, o kolik je dražší energie. Při použití akumulátorů se zvýší využitelnost o minimálně 30%. Mám už 3 roky a úspora zatím jen 113tis. Pokud zdraží elektřinu bude i větší. Tepelná čerpadla byla výhodná už v době, kdy se ještě nezatěžovaly fosilní paliva eko daněmi. Teď už se karta paradoxně obratila. Nejde o ekologii. Jinak údržba je maximálně 4x do roka odstranit sníh, a revize kvůli pojišťovně 1x za 5 let. Revize se mají dělat stejně na celou elektroinstalaci, ať máte FVE nebo ne. Horší je to s kotli a komíny. Tam těch revizí je násobně více. Krásně je ale vidět, jak se ten třetí (distributor) směje, když se dva hádají (OZE, ne OZE). Ať bude člověk chtít jakkoliv ušetřit, vždy se najde důvod jak to zdražit. Nejlepší způsob jak se vyhnout podezření, je rozeštvat zákazníky mezi sebou. Ty se pak do nekonečna hádají kdo za to může. Je to totiž ten třetí.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ceny elektro vozů budou příští rok stejné od 600tis, spíš ale kolem 1mil., podstatně dražší budou nové spalováky kvůli pokutám za CO2. Ty budou špatně prodejné a tím se sníží zisk automobilek a nebude z čeho financovat vývoj. Ceny baterií určuje Čína, protože v Evropě se žádné akumulátory do vozidel nevyrábí a ještě chvíli vyrábět nebudou. Není to v Evropě energeticky a materiálově rentabilní. Politici kteří tyto nesmysly propagují jezdí ve služebních vozech a na nové elektro by si vydělaly za 6 měsícu. Těm je to jedno. Můžeme se těšit na to, že aktuální politické nařizování zvedne stáří vozového parku. Až stará auta dojezdí, budeme chodit pěšky, protože automobilky mezi tím přestanou existovat. Pak počkáme ještě rok, jestli už budou konečně ty skvělé baterie a další nové technologie :D