Chápu, že předvádíte techniku a ne skutečnej boj, ale stejnak se mi zdá, že je Zdenál v závěru dost pasivní a schválně se nechává zmastit. Kdyby chtěl, mohl by něco udělat. Nevím, možná by stačilo, kdyby krok dva ustoupil.
Mlátíme se sklolaminátovejma zbraněma a ve vybavení a zrovna ta první rána většinou s člověkem tak moc zamává, že tam tu volnou dobu dá pokaždé...
Dobrý den.
Viděl jsem zde video zabývající se reálnou délkou skutečných soubojů. Přijmeme-li to za daný fakt, pak vlastně nelze natočit dobrý šerm. Musel by vypadat jako akce o které zde mluvíte, že nenastala - švih prošvih sekerou s velkou setrvačností - úhyb a zabití mečem.
Jeden z filmů kde je nepočítaně bojových nesmyslů je film Vikingové - 13 bojovníků. Nelze je snad ani vyjmenovat do vyčerpání počtu znaků. Tak jen třeba že hlavní bojovník s dlouhým mečem se nechá škrábnout jedovatým drápem na prstě šamanky o které ví, že ho chce zabít, a pak vzdoruje jedu dokud nevybojuje svou vítěznou bitvu.
Také jsem byl u historického šermu a těch nesmyslů je strašně moc. Také bylo pro nás těžké s tímto vědomím udělat souboje tak, aby chvilku trvaly, ale nebyly úplně nesmyslné. UF.
Hezký den.
PS: Těch třináct je fakt extrém. Reálný počet je dvě až tři.
Dobrý den.
Viděl jsem zde video zabývající se reálnou délkou skutečných soubojů. Přijmeme-li to za daný fakt, pak vlastně nelze natočit dobrý šerm. Musel by vypadat jako akce o které zde mluvíte, že nenastala - švih prošvih sekerou s velkou setrvačností - úhyb a zabití mečem.
Jeden z filmů kde je nepočítaně bojových nesmyslů je film Vikingové - 13 bojovníků. Nelze je snad ani vyjmenovat do vyčerpání počtu znaků. Tak jen třeba že hlavní bojovník s dlouhým mečem se nechá škrábnout jedovatým drápem na prstě šamanky o které ví, že ho chce zabít, a pak vzdoruje jedu dokud nevybojuje svou vítěznou bitvu.
Také jsem byl u historického šermu a těch nesmyslů je strašně moc. Také bylo pro nás těžké s tímto vědomím udělat souboje tak, aby chvilku trvaly, ale nebyly úplně nesmyslné. UF.
Hezký den.
Délka reálných soubojů je dost složité téma. Silně vychází z dobových textů, které ale záměrně přeskakují něco, čemu říkají "nachfechten", tedy fázi souboje,kdy oba bojovníci bojují,ale rány nejsou vedeny zcela vážně. Ta může, alespoň z doložených záznamů soubojů, trvat cokoliv od vteřiny až po několik hodin. V choreografii se s tímto ale dá jednoduše pracovat.
Dále ne všechny výměny končí zásahem. Plno,skoro většina i sparingovych soubojů končí tím,že jeden z bojovníků prostě opustí vzdálenost, protože si uvědomují,že nemohou získat převahu a končí
Poslední bych také zmínil to,že ne všechny úspěšné údery soupeře spolehlivě vyřadí. Jsou záznamy bojů, kdy bojovník pokračoval v boji s vážným zraněním končetiny,ale i s probodnutou plící .
Z vlastní zkušenosti mohu říct,že ve sparingu se nám jednou podařilo bojovat 13 výměn bez škrábnutí jednoho z bojovníků. To je byl ale fakt extrém (mimochodem ten souboj skončil psychickým kolapsem jednoho z bojujících, což je naprosto ignorovaná součást souboje (plus byl jen cvičnými zbraněmi,u ostrých věřím,že by k tomu došlo o poznání dříve))
Krásná technika, ale obávám se, že patří mezi techniky na neaktivního útočníka. Borek udělá jako první útok (sek někam na hlavu či krk) a dále stojí a je neaktivní, jeho levá ruka do boje nijak nezasahuje. Zdenál (doufám, že jména píši správně - zní trochu netypicky) se brání seku (tomu ještě rozumím) a dále obě ruce používá jen na jednu ruku útočníka. Obtočení ruky a tesáku kolem ruky protivníka trvá dost dlouho, proto útočník musí být neaktivní. Mám pocit, že tato technika byla spíše vyvinuta pro nějaké předváděcí akce, než pro reálný boj. Dá se dohledat původ této techniky?
Jde to udělat v tempu, přijde mi, že Borek ukazuje (pravděpodobně pro lepší viditelnost) lehce přehozené akce.
Tahle technika (alespoň mě...) párkrát zafungovala proti velice agresivnímu útočníkovi, který se snažil přejít do zápasu (například se pokusil vyjít doky z centrální linie, aby se mne mohl uděřit pravým ramenem do podbřišku a strhnout na zem.)
Z krytu s hrotem dolu jsem tedy byl nucen přejít mimo osu a mou levou stranu. Protože útočník nepočítal s tím, že bude ve vazbě dlouho, nechal se odklonit a ztratil vazbu středem zbraně. Poté došlo k otočení hrotu. Soupeřova čepel je v tom okamžiku svým středem na příčce ze strany dlouhé čepele (líc) a přechází na příčku krátké čepele (rub)
V tom okamžiku bylo nutné soupeře chytit zapředloktí a prudce trhnout k sobě. Jeho pohyb vpřed jej rozhodil natolik, aby ztratil rovnováhu a páka byla možná.
(nevím, jestli tenhle popis bude k něčemu 😄 )
Dyku nemel ani jeden, tomu ktery ji pouzil ji podal vojak v davu. Je to tam videt. A ano jsou oba dva 17ti leti ( stejne jako v realu ty historicke osobnosti byly) takze podle me se zcela zamerne snazili ukazat jak to neumi a jde tam o emoce proto to mlaceni v afektu pesti. Mladi smradi se perou :)
Pro osobu jejich postavení by bylo dost nevhodné vyjít vůbec na ulici bez dýky. Duel bez ní by byl nesmysl...
Ahoj,
poměrně komplikovaný dotaz. Vezmu to dost zkratkou bo tohle by vydalo na samostatný hodinový pořad. 😉
Je rozdíl mezi "uzavřenou" pěší helmou a jzdeckou. Uzavřená pěší helma např. korintského typy, velmi dobře chrání obličej, ale nechává velký prostor pro oči. řekněme lehce větší než oči cca 5 cm, jezdecká turnajová přilba z videa nechává jen úzkou štěrbinu cca 2 mm. Tohle pak lze hezky vysledovat na vývoji přileb jak pěších tak turnajových.
No a samostatnou kapitolou pak je, jak moc se blíží či naopak vzdaluje soudobá bitva od reálné historické.
Můj soukromý názor je že se mnohem více vzdaluje než přibližuje. Ale to by bylo na dlouhou debatu.
Já bych asi dodal, že i korintská přilba se běžně (alespoň dle vyobrazení a dalších vývojových částí) v určitých situacích nosila v podstatě s hledím nahoru.
Možná bych doplnil,že stejně jako plno technik z Walersteinskeho kodexu,tohle je technika, která funguje pouze na soupeře, který hodně "tlačí" směrem dopředu. Může to být tím, že je v rozeběhu protože Vám, nebo tím, že je prostě natolik agresivní že si ve vazbě nechá vstoupit dovnitř mensury, nebo něčím podobným.
Zkoušet tuhle techniku proti soupeři, který si drží vzdálenost je ale sebevražda.
PS: pokud se nepletu, tak ji lze vidět i jako oblíbený způsob, jak porazit šavlí/kordem soupeře s bajonetem
Ano, to je proto, že v několika málo situacích je rychlejší "seknout" - sklopit čepel (pohyb zápěstím), než bodnout.
Nejde tolik o rychlost akce, jako spíš o situaci, kdy se soupeři podaří dostat za linii hrotu. Ale to je na přehnaně detailní akademickou diskuzi mimo možnosti komentářů pod videem :-)
Trochu mi tu zapadl jeden velice důležitý bod:
Používání dvou zbraní zároveň velice komplikuje možnost přejít do zápasu (neříkám znemožňuje, komplikuje)
Pokud se mám rozhodnout mezi lehkou výhodou druhé dlouhé zbraně v levačce a možností chytit soupeře za zápěstí/pod krkem, volím v každém případě druhou variantu.
Výjimkou je samozřejmě dýka. Pokud mám možnost jej do toho krku bodnout místo chycení, výhoda není tak moc jasná.
Pěsťák vnímám jako možnost chycení(vázání) nejen krku a rukou, ale také ostří čepele.
Upřímně bych si to i vyříkal s tím finančním poradcem. V roce 2015 měla Sberbank nejlepší podmínky právě proto, že se začalo spekulovat, že toto hrozí. Snažili se situaci, ke které dnes došlo, kompenzovat natáhnutím lidí, kteří se o to nezajímají o politiku...
Upřímně doporučím, nestyďte se a obraťte se na nějakou charitu. Vaše peníze už neexistují, k pojistce se dostanete pravděpodobně za dlouho
Tento komentář byl smazán uživatelem.
Zcela upřímně, vše, co o obouručních mečích víme je poskládané z několika obrázků, pokud vím tří seznamů vojáků ve formaci a knížky jednoho ožralého italského kapitána, který tím nikdy nešermoval, ale párkrát tu zbraň viděl. Proto se o tom informace tak moc rozcházejí
Zdravím vás, díky za vaši skvělou práci a osvětu. Jsem velký fanda a rád bych se dozvěděl víc. Můžete prosím říct, kde by člověk mohl hledat šermířské knihy? Anebo, alespoň nějaký rozcestník kde už si to najdu. Google toho moc nenajde, anebo spíš nevím co do něj zadat, aby to něco našlo. Děkuji moc.
Pokud Vám nevadí angličtina, zde je soupis a překlady šermířských knih do uceleného archivu:
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ten mistr byl Di Grassi