Takže máte na 100km stejnou spotřebu, jako celá běžná česká domácnost za 3 dny. Gratuluji.
děkuji.
Taktéž má 30KWp FVE takže stejnou logikou bych pokryl 21Vašich průměrných domácností.
Doporučím si spočítat jakou energetickou náročnost má spalovací vozidlo které má účinnost motoru kolem 30% (EV kolem 90%). Též vezměte v potaz, že na těžbu distribuci a rafinaci připadne též velké množství elektrické energie.
Ve finále tak zjistíte, že provoz spalovacího vozu je energeticky více náročný jak mé EV.
Přeji pěkný den
Baterie už jsou na dobré úrovni a toto je samozřejmě ještě lepší, ale kdy se začne masivně vysvětlovat lidem že větší výkon a větší dojezd je nesmysl.
Největší problém s EV je v lidech a automobilkách.
Automobilky jsou trhem nucení dělat zbytečně velké a výkonné EV SUV .
A pak se ty problémy jen řetězí.
Kdyby dělali malá jednoduchá přibližovadla s malou baterií, tak není potřeba dělat výkonné nabíjecí stanice a tak k
Koupil jsme Renaulta 5 s 52KWh baterií dojezd 412Km WLTP.
Na většinu ježdění si vystačím s pomalým AC nabíjením. V létě jedu k Francouzským hranicím ( Trasa cirka 700km). Cestou 2x budu nabíjet na 30minut. Je to problém? Ne opravdu není.
Ano mohl bych jet jiným EV s větší baterií a delším dojezdem a zastávku bych měl jednu. Pro mě nepředstavuj problém jedna krátká zastávka navíc.
Souhlasím s tím, že by bylo vhodné, aby automobilky vyráběli i jiné vozy než módní SUV.
Tesla model 3 velmi efektivní, VW ID.7, nový Mercedes CLA a další - to jsou za mě skvělé a velmi praktické a efektivní vozy.
Vozit sebou prázdný vzduch je zbytečné.
Každopádně malá baterie nepředstavuje problém i na delší vzdálenosti.
Můj Renault má průměrnou spotřebu město mimo město a dálnice 14,8KWh/100km. Bez dálnic 11,8KWh.
Tu pohádku o tom, jak si ojeté EV drží cenu, tu si fakt rád poslechnu. Auta, které se před 4-5 let prodávala za 1,5-2 míče (po započítání proběhlé inflace), dnes koupím za 300-500tKč. Pokles hodnoty o zhruba o 75%. Tomu fakt neříkám držák hodnoty. A jak se registrují ojeté EV? V Česku loni cca. 3.800 ks, spolu s novými zhruba 3,5% všech registrací.
A stavět racionalitu koupě auta na pouhých dvou typech, kdy koupě toho prvního v minulých letech byla naprosto iracionální netřeba komentovat. Protože koupě a uta je z 9x% naprosto iracionální. K čemu vám je jiná než základní barva? Jede auto s metlou nebo příplatkovou barvou líp? Místo základních plecháčů elektrony a větší průměr? Objemný nebo výkonný motor? Lepší audio? Sportovní auto? Kabriolet? Velké SUV, kdy do terénu se zřídka dostane tak jedno z deseti a jezdí v něm jeden člověk většinou po městě? Čtyřkolka dtto? Vše naprosto iracionální rozhodnutí, jejichž přidaná hodnota je mizivá, zato cena v řádu desítek a stovek tisíc. Výsledek je čistý zápor.
Ano, to že je TMY nejprodávanější auto, to platilo loni (a o prsa čínské gymnastky), letos si o tom už jen můžou zdát. A průšvih je, že dál prodávat nemá co. S a X už jsou veteráni, Cybertruck největší marketingový, prodejní a finanční průšvih několika posledních desetiletí. Zastarávající TM3 těžce zkanibalizovaná TMY, kdy ani ta teď po faceliftu netáhne, jak se čekalo. A letos Tesla prodejně padá všech třech klíčových trzích, v Evropě naprosto brutálně a i v Číně je pokles dvojciferný. A v Americe se taky po "zásahu" Donalda čeká taky pěkný sešup.
prosím doložte mi vozidlo které se prodávalo před 4 lety za 2mil a dnes stojí 300tis?
Takové neexistuje.
Pokud ano dejte mi prosím odkaz.
Pokles hodnoty 75%opravdu ne
Ano je pravděpodobné že dominantní prodeje Tesly nahradí BYD též s čistě elektrickými vozy. Poptávka stále sílí a lidé čím dál více kupují EV a tradiční vozy prodeje klesají.
I proto VW a další zavírají továrny a propouštějí.
Jsou na spirále smrti a pokud se velmi rychle nepřizpůsobí novým trendům čekají je problémy a krach.
2Roky po sobě EV (tesla) bylo nejprodávanějším modelem na světě . Letos to bude stejné a opět nejprodávanějším bude EV.
Tak jste do těch 30k určitě napočítal to co vám vyrobila fotovoltaicke panely ? Ale u těch se při pořizování počítalo z cenou za kW co vyrobí za dobu životnosti a to nemluvím o tom že vozidlo se dožije maximálně 10 let a potom je to šrot plný nebezpečného odpadu
Tak že počítat neumíte a pravdu si pribarvujete
Má FVE se mi celá zaplatí za méně než dva roky. Dalších x desítek let bude sloužit.
Proč by baterie měla vydržet 10let a poté být nepoužitelná?
Dnešní baterie přežijí životnost samostatného vozu.
Toyota KGM a další Vám dávají garanci 1mil najetých km na baterii.
Dnešní LFP baterie u solárních elektráren vydrží i více jak 20let a to nejsou aktivně chlazené a vyhřívané jako mají elektromobily. Navíc výrobci si u baterií dělají rezervy kam Vás nikdy nepustí tedy baterie nejde nabít nikdy na 100% a ani vybít na nula.
Což prospívá jejich životnosti.
Na trhu máte i první elektromobily z roku 2011, které neměli nic z výše uvedeného. Ano nějakou degradaci mají ale stále fungují.
Baterie přežije životnost celého vozu.
O to se nebojím
Rad bych, 400konova raketa pri 160 kmh/h mi zere 3 litry na 100km, ale pod deklme mam tu trobku na pistoli ucpanou nejakymi zlacenymi koliky. Takze klidne muze byt litr i za 100, nic se nestane, jen budou cesty mene zapraskane nemeckou rakometovou spinou. Pres vikend jasno, kocka mi ukazuje dojezd 420 km coz mam na 2 tydny cestovani.
též mám elektromobil a dnes opětovně záporné ceny na spotu.
Nechat si platit za to, že můžu jezdit no není to sen každého řidiče? 🙂
Bohužel pro majitele spalovacích vozidel není pěkný výhled na budoucí vývoj cen.
Od roku 2027 se promítnu v ceně emisní povolenky. Do toho spalovací vozy zdražují a EV zlevňují.
V dnešní době by nebylo moudré koupit nový spalovací vůz.
Všem kdo budete uvažovat o koupi nebo obměny vozu doporučím zvážit i elektromobil.
Celkové provozní náklady jsou nízké když máme možnost vlastního nabíjení.
Pokud máte obavy doporučím půjčte si EV na nějakou dobu a zkuste s ním chvíli jezdit. Obavy a předsudky opadnou.
Ev se dá půjčit levně ID.3 - 280Kč/den
ID.4 - 399Kč na den
Celková náklady na TCO vychází nejlépe.
Ohřev vody mají plynem, navíc bojler není tak velký (tuším 120 litrů). Jedná se o dvougenerační rodinný dům.
Dotace jsou momentálně tuším 140 tisíc, ale jako fajn benefit mi přijde to, že jsou vypláceny dopředu, což je super pro ty, kteří třeba řeší financování. Já jsem sice měl dotaci 160 tisíc, ale FVE byla realizována v polovině února a vzhledem k tomu, že mi v týdnu teprve budou měnit elektroměr, tak nečekám, že mi bude vyplacena do konce července. Realistický termín vidím koncem měsíce srpna.
S tou baterií a střídačem jsem to myslel právě při přechodu na spot, ale taky mi to přijde zbytečně komplikované.
Dům je vytápěn pomocí dřeva přes krbovou vložku, je tam i akumulační nádrž (tuším 1000 litrů), tam je to ekonomicky super + se dá použít i plyn, ale ten je používán převážně na ohřev TUV. Zateplení proběhlo při rekonstrukci před cca 15 lety.
Ano při přechodu na spot by to dávalo smysl.
Ano je fajn že dotace nyní platí dopředu.
Já vychytal dotace 235tis. Měsíc poté je snížili. Čekal jsem ale na ně také dlouhou dobu než je proplatili.
pak ano vhodné je řešit FVE, která výrazně sníží náklady. Případně podívejte se jím na smlouvu do kdy mají fix.
Při změně smlouvy ušetří opravu mnoho. Platí velmi drahou energii.
Případně sdílením energií jím také ušetříte pěkné peníze.
Nad tím LEX OZE III jsem taky přemýšlel v souvislosti s rodiči. Vzhledem k věku už jsou v tomto směru konzervativní, takže dávat panely na střechu je problém. Ale mají roční spotřebu cca 7 MWh, za které zaplatí 59.000,- Kč, což mi přijde úplně nesmyslné. Takže vzhledem k denní spotřebě 20 kWh nakoupit řekněme 30 kWh baterií, k tomu střídač, investovat tedy řekněme do 300.000, Kč a ta úspora bude naprosto významná. A vzhledem k tomu, že tam s nimi bydlí sestra a další generace, tak to za mě dává po všech stránkách i ekonomický smysl.
Odhadl bych, že velkou spotřebu domů rodičů bude i za ohřev teplé vody.
Když už ne větší FVE tak alespoň menší na ohřev teplé vody.
Nevím jestli stát dává stejné dotace ale tento systém byl levný a dokonce dotace pokryly skoro vše. Koncového uživatele to stálo 1Kč.
Za cenu kolem 300tis mají už slušnou FVE včetně baterií.
Odkaz 337tis - dotace myslím dávají kolem 160tis. Celý systém je vyjde na polovinu plánované investice a úspora bude značná. Baterie se časem dají rozšiřovat.
Velkou část jím dělají poplatky za distribuci. K tomu fixní cena.
To by jím u vlastní FVE odpadlo a platili by výrazně méně.
Pokud by měli fixní ceny baterie a střídač je jím k ničemu. Neušetří jelikož by maximálně mohli využívat nízký a vysoký tarif. Tam je ale rozdíl minimální a investice vy se nevyplatila.
U spotových cen to dává smysl. Otázkou ale je, zda by rodiče chtěli se dívat na ceny a dle toho nabíjet a vybíjet baterie nebo systém automatizovat.
U mé firmy se spotřebou 50MWh/ročně to dává velký význam i bez panelů, které mít bohužel nemohu.
Primárně bych jím doporučil spíše FVE, tam ušetří nejvíce a výrazně sníží náklady.
Ještě mi řekněte jak nebo čí vytápí dům? Izolace domu výrazně sníží náklady.
Případně by bylo vhodné pokud je to možné zredukovat smlouvu.
Aktuálně platí cca 8,5Kč/KWh včetně distribuce. To mi přijde poměrně vysoké. Dají se domluvit fixní ceny kolem 2,5Kč/KWh + distribuce. Nevím jaký mají tarif. Nicméně do 5Kč za vše včetně distribuce by se měli být dnes schopni dostat. I to by jím výrazně snížilo účty.
Co mám zatím nasledováno, tak situace na letní sezonu by byla zhruba taková, že v nějakých 17 hod bych si představoval mít nabitou baterii na 100%, vodu v bojleru na 80 st. (maximum) a v nějakých 8-9 hod ráno se dostat u baterie na minimum (mám nastaveno 20%). Vzhledem k tomu, že dům má spotřebu cca 350 kWh/měsíc (před ohřevem bojleru, který funguje z přetoků FVE), takže řekněme nějakých 10-12 kWh/den. Tudíž hrubým odhadem si myslím, že se můžeme bavit o nějaké spotřebě třeba 6-7 kWh mezi obdobím 17:00-8:00. Pokud bych prodával mezi 20-22 hod, tak mezi 22 hod a ránem ta spotřeba bude naprosto minimální.
Ale jsem teď omezen minimální kapacitou baterie, což je možná ideální na to zkusit, jak to vlastně v praxi všechno bude fungovat a pak se tomu přizpůsobit. I kvůli té kapacitě prakticky neplánuji zatím na spotu dokupovat, protože bych to stejně neměl kam dávat, ale do budoucna určitě skvělé řešení.
Ano nejlepší je upravovat vše dle postupného sledování.
Aplikace skvělé ukazuje hodnoty výroby a spotřeby v čase. Tak vysledujete kdy a je třeba energii.
Tak jak to popisujete je to logické a optimální aby to tak fungovalo.
Mě se velká baterie vyplatí především v zimě. Tam mohou být výkyvy ve špičkách vyšší ( nejdráže jsem prodával přes 21Kč/KWh). Též se mi v zimě stávalo že jsem rychle nabil baterie a neměl jsem kam ukládat ( v té době bylo EV jinde). Zbytečně jsem tak prodával energii, kterou jsem později ze spotu musel dokupovat.
Též uvidím jak tuto zimu mi systém bude fungovat a zda optimalizace které jsem udělal budou dostatečné či je ještě vylepším.
Ano existují domácí větrné elektrárny ale dovedete si představit ten šílený Vichr někde na horách mezi stromy nebo v údolí ? Je X tisíc míst na horách kde to moc nefouká a slunce je tam také málo . Jak tam chcete instalovat jakoukoliv elektrárnu tak aby se vám to za celou její životnost vrátilo ? To je mizivá šance na návratnost . My jsme měli chalupu na Morávka u F-M a i přes den jsme museli doma svítit . A nyní mi řekněte jaká by byla návratnost za sluneční elektrárnu ? Nejnižší strom u chalupy měl cca 20 m ( byl také od chalupy 5 m a jaká by byla návratnost za větrnou elektrárnu ? Žádná . V zimě příjezd možný jen vozem 4x4 anebo nechat stát auto cca 1.5 km pod chalupou a když bylo třeba 70cm sněhu na cestě tak to byla velmi příjemná procházka .
Každá lokalita mé své řešení a je možné vše přizpůsobit.
Zde máte soběstačný dům
Každá lokalita mát své výhody a nevýhody. Kdo chce řešení se najde.
Z počátku dům měl např stirlingům motor, který byl propojený s krbem a vytvářel tak elektrickou energii.
Též levnou variantou je krb s výměníkem a akumulační nádrž.
Ve svém domě jako jednu z kombinovaných systému též mám. FVE, tepelné čerpadlo, krb s výměníkem a celkem 1000L akumulační nádrž k tomu samozřejmě podlahové vytápění. Když nahřeji nádrž teplo v domě díky dobré izolaci vydrží týden.
A to doma topím na 24stupňů. Kdybych snížil teplotu vydržím déle.
Jde o to že jsou různé technologie a různé možnosti.
Je třeba hledat řešení a ne výmluvy
Já mám panely od od severovýchodu až po západ, tak nějak rovnoměrně, co mi situace dovolila. Trochu k nahlédnutí třeba tady na mé recenzi:
Myslím, že na střechu a pergolu bych dokázal dostat ještě cca 10 panelů, ačkoliv to nebude tak snadná práce, klidně pošlu na mail fotku z dronu, kde můžete vidět, jak je to členitá střecha.
Baterie mám Pylontech US3000C a co tak sleduji vývoj cen, v posledních řekněme dvou letech ta technologie zlevnila cca na polovinu ceny.
Prodej za fixní cenu jsem odmítnul už na začátku, to nedává žádný smysl, to radši přestanu vyrábět. Včera jsem se díval na to sdílení energií a začíná to dávat smysl, takže tím asi začnu, navíc je to bez investice. A líbí se mi ta společnost Delta Green, kam asi po montáži chytrého elektroměru přestoupím.
Každopádně počítám s tím, že se za pochodu budu učit, jak s energiemi nakládat, jaké jsou možnosti a další věci. Člověk může studovat jak chce, ale jsem zvyklý na to, že až skutečná praxe ukáže realitu. A v ideálním světě bych příští rok investoval do maximálního počtu FV panelů, co situace dovolí a postupně doplňoval i bateriové úložiště.
Jak jste spokojen s Renaultem 5? Přiznám se, že jsem na něj taky koukal, jednak se mi líbí designové, ale i technologicky vypadá super. A navíc pokud tam opravdu časem bude technologie V2H, bude to další super kapacita k domácím bateriím.
Máte to na Vaší nemovitosti pěkně udělané.
Střídač Victron patří mezi top na trhu. Pylontech baterie si též velmi recenze chválí.
Ano ceny neustále padají. I proto jsem zainvestoval do rozšíření baterií.
Prodej za fix opravdu nedává smysl.
Delta Green je velkým průkopníkem v inovacích a jednají férově. Jejich systém proteus též funguje skvěle ( zakoupil jsem jej a otestoval).
Energspot mi nabídl lepší výkupní podmínky které lépe vyhovují mému stylu používání.Např mi platí plnou cenu spotu a já jím paušalní poplatek bez ohledu na to kolik toho dodám a kdy. Pro dodávky mi též nabídli nižší poplatek, ale v té době Delta Green ještě neměla flexibilitu. Podmínky které mám uzavřené Enerspot již nemá v nabídce. Stále je mám v platnosti a díky každodennímu odlišnému režimu díky nabíjení EV si vše raději řídím sám. Dnes bych též volil Delta Green.
Nejlepší je vlastní zkušenost. Já také postupně vylepšuji stávající systém. Ceny komponentů výrazně klesají tím pádem se lépe optimalizuje.
S Renaultu 5 jsem naprosto nadšený. Vynikající jízdní vlastnosti, skvělá spotřeba ( město mimo město jízdním průměrně za 11,6KWh/100km) případně kombinovaná s dálnicí 14,8KWh/100km. V2l jsem již několikrát použil, kdy ve firmě byl výpadek elektřiny ( jeden plánovaný druhý vlivem špatného počasí) . Nouzově jsem firmu na 5 hodin napojil na Renaulta. Poté opravili elektřinu a mohl jsem opět odebírat ze sítě.
Oproti ID.4 je Renault mnohem propracovanější s lepšími jízdními vlastnostmi.
Překvapivě velmi budí pozornost a mnoho kolemjdoucím se na něj vyptává a zajímá se o něj. Opravdu skvělá koupě.
Jasně, zabalíme roubenky do polystyrenu. To I větrníky Vám nikdy KRNAP nedovolí a co Vás napadne jako další radu?
Malé větrné elektrárny povolí. Nicméně další řešení máte níže:
koukněte na video v příloze Písková baterie či podobné máte další způsob řešení.
Je mnoho řešení. Jen jde o to hledat cestu a ne výmluvy
FVE byla zrealizována zhruba v polovině února letošního roku, takže čerstvá záležitost. Bohužel se objevily nějaké administrativní problémy s distributorem, takže teprve v průběhu příštího týdne by snad mělo dojít k montáži chytrého elektroměru a následně už konečně bude možnost naplno využívat možnosti FVE.
Původně mi bylo navrženo řešení kolem 7-8 kWp, naštěstí jsem zvolil nákladnější variantu a mám skvělou zkušenost i s panely položenými na východ, FVE krásně vyrábí v průběhu celého dne. Bohužel je střecha strašně členitá, což je docela problém, ale věřím tomu, že nějakých 6-8 panelů tam ještě dokážeme dostat. A pak hlavně zásadní navýšení bateriového úložiště, kde bych si představoval celkovou kapacitu kolem 40 kWh.
Jakou máte představu o životnostech baterií? Tedy odhad toho, zda se vyplatí je více cyklit za účelem prodeje energie přes spot? Já jsem toho názoru, že ta cena časem ještě půjde dolů, navíc se určitě objeví nové technologie, tudíž si myslím, že cyklit baterie není takový problém. Sdílení energií jsem před nějakou dobou studoval a ekonomický smysl mi to nedávalo, ale určitě se na to ještě podívám, rodiče mají měsíční spotřebu kolem 5.000,- Kč a kdyby jim takto šlo nějakým způsobem pomoct, určitě bych nebyl proti...
Za video díky, určitě se podívám.
Se zásobníkem mám skvělou zkušenost, navíc v tomto objemu je to pořádné úložiště a ta efektivita je tam velmi dobrá.
U distribuční sazby vidím asi největší problém, jelikož tepelné čerpadlo nemám a zatím ani neplánuji. Takže asi jedinou cestou bude časem pořízení EV a zajištění sazby D27d.
pokračování předešlého komentáře.
Je opravdu velmi vhodné zvážit jak s energií budete pracovat a jak ji budete využívat. Nejvíce ušetříte vlastní spotřebou.
Když jsem svoji FVE vymýšlel, tak původně jsem chtěl energii sdílet s mojí firmou a pomoc jí tím snížit náklady.
Nakonec to nedělám, jelikož firmu i domácnost mám na spotu. Díky rostoucímu OZE máme velmi nízkou cenu energií přes den a velmi mnoho záporných cen. Tento trend s rostoucím OZE pokračovat. Večerní špičky už mám provozovnu s minimálním odběrem, tedy večerní špičky mě netrápí.
V tu chvíli sdílet nemělo smysl, protože kdyby byly záporné ceny ( jsou velmi časté) stejně bych omezil moji FVE a neposílal do sítě. Záporné ceny mi snižují poplatek za distribuci a někdy dokáží i jako dnes mi i platit za odběr. Dnešní cena - mínus 2,281Kč/KWh( distribuce 1,2Kč), tedy dostanu zaplacenu za odběr.
Abych co nejvíce vytěžil moji FVE a snížil náklady, tak jelikož mám dva mé firemní vozy, tak je nabíjím na mé domácí FVE. Mezi provozovnou a domem to mám jen 10km a přesuny nejsou problém. Díky tomu neplatím jak za elektřinu, distribuci, DPH, POZE a další poplatky s tím spojené. Ano musím plánovat a optimalizovat což je součástí mé práce a není to problém. Na mé firmě panely mít bohužel nemohu (pronajaté prostory a majitel si FVE nepřeje).
LEX OZE III mi však též velmi pomůže. Mohu koupit baterie a střídač a vše zapojit v mém obchodě. Ze spotu v nejlevnější hodiny nabiji baterie a v dražší hodiny spotřebuji. Též jednám o carportu s FVE. Panely tak budou mimo objekt ale energii dokáži spotřebovat v obchodě. Velmi se to vyplatí.
FVE byla zrealizována zhruba v polovině února letošního roku, takže čerstvá záležitost. Bohužel se objevily nějaké administrativní problémy s distributorem, takže teprve v průběhu příštího týdne by snad mělo dojít k montáži chytrého elektroměru a následně už konečně bude možnost naplno využívat možnosti FVE.
Původně mi bylo navrženo řešení kolem 7-8 kWp, naštěstí jsem zvolil nákladnější variantu a mám skvělou zkušenost i s panely položenými na východ, FVE krásně vyrábí v průběhu celého dne. Bohužel je střecha strašně členitá, což je docela problém, ale věřím tomu, že nějakých 6-8 panelů tam ještě dokážeme dostat. A pak hlavně zásadní navýšení bateriového úložiště, kde bych si představoval celkovou kapacitu kolem 40 kWh.
Jakou máte představu o životnostech baterií? Tedy odhad toho, zda se vyplatí je více cyklit za účelem prodeje energie přes spot? Já jsem toho názoru, že ta cena časem ještě půjde dolů, navíc se určitě objeví nové technologie, tudíž si myslím, že cyklit baterie není takový problém. Sdílení energií jsem před nějakou dobou studoval a ekonomický smysl mi to nedávalo, ale určitě se na to ještě podívám, rodiče mají měsíční spotřebu kolem 5.000,- Kč a kdyby jim takto šlo nějakým způsobem pomoct, určitě bych nebyl proti...
Za video díky, určitě se podívám.
Se zásobníkem mám skvělou zkušenost, navíc v tomto objemu je to pořádné úložiště a ta efektivita je tam velmi dobrá.
U distribuční sazby vidím asi největší problém, jelikož tepelné čerpadlo nemám a zatím ani neplánuji. Takže asi jedinou cestou bude časem pořízení EV a zajištění sazby D27d.
* Když jsou ceny nulové nebo záporné není vhodné posílat do sítě jelikož by jste platil cenu dle spotu. U prodeje neplatíte distribuci ( tu platí jen kdo odebírá).
Přes střídač lze nastavit ostrovní režim na dobu záporných cen.
Já to řeším tak, že vybiji baterie na nejnižší hodnotu v době drahých cen. Posléze v době nejnižších a záporných cen nabíjím baterie nebo EV. Tím pádem nemusím omezovat výkon FVE a těžím z toho maximum. Lze to i automatizovat a někteří výrobci jako Delta Green to dokáže nejenom ovládat, ale i řídit za Vás a dokonce Vám platit za flexibilitu a vyrovnávání sítě.
U sdílení energií jsou též plusy i mínusy. Můžete sdílet zdarma ( například s rodiči ) nebo za cenu kterou si vzájemně domluvíte. Oba dva ( dodavatel tedy Vy i odběratel například rodiče) musíte mít průběžné měření. To lze vyměnit zdarma, ale je s tím spojený vyšší poplatek za tento typ elektroměru. Bez průběžného měření není možné sdílet energii.
Poté se dá uzavřít smlouva na sdílení a je to. V tu chvíli je důležité spotřebovávat v době kdy jsou přebytky. Rodiče vždy budou platit distribuci pouze silová energie je zdarma/nebo za cenu kterou si určíte. Existují monitorovací stanice, které mohou mát například Vaši rodiče, aby věděli kdy je možné mít energii od Vás zdarma.
Každý má jiné potřeby, a existují mnoho řešení které pro každého může být jinak výhodné.
pokračování v dalším komentáři.
FVE byla zrealizována zhruba v polovině února letošního roku, takže čerstvá záležitost. Bohužel se objevily nějaké administrativní problémy s distributorem, takže teprve v průběhu příštího týdne by snad mělo dojít k montáži chytrého elektroměru a následně už konečně bude možnost naplno využívat možnosti FVE.
Původně mi bylo navrženo řešení kolem 7-8 kWp, naštěstí jsem zvolil nákladnější variantu a mám skvělou zkušenost i s panely položenými na východ, FVE krásně vyrábí v průběhu celého dne. Bohužel je střecha strašně členitá, což je docela problém, ale věřím tomu, že nějakých 6-8 panelů tam ještě dokážeme dostat. A pak hlavně zásadní navýšení bateriového úložiště, kde bych si představoval celkovou kapacitu kolem 40 kWh.
Jakou máte představu o životnostech baterií? Tedy odhad toho, zda se vyplatí je více cyklit za účelem prodeje energie přes spot? Já jsem toho názoru, že ta cena časem ještě půjde dolů, navíc se určitě objeví nové technologie, tudíž si myslím, že cyklit baterie není takový problém. Sdílení energií jsem před nějakou dobou studoval a ekonomický smysl mi to nedávalo, ale určitě se na to ještě podívám, rodiče mají měsíční spotřebu kolem 5.000,- Kč a kdyby jim takto šlo nějakým způsobem pomoct, určitě bych nebyl proti...
Za video díky, určitě se podívám.
Se zásobníkem mám skvělou zkušenost, navíc v tomto objemu je to pořádné úložiště a ta efektivita je tam velmi dobrá.
U distribuční sazby vidím asi největší problém, jelikož tepelné čerpadlo nemám a zatím ani neplánuji. Takže asi jedinou cestou bude časem pořízení EV a zajištění sazby D27d.
Já mám panely rovnoměrně rozložené Východ ,Jih, Západ. Nechal jsem speciálně udělat pergolu abych měl kam panely umístit. Bylo to moudré rozhodnutí. V plánu mám navýšit panely na celkových 50KWp a rozšířit bateriové úložiště na nejméně 100KWh klidně i více.
Za mě skvělé čím více panelů tím lépe pro Vás. Energie není nikdy dost a vždy se pro ni dá najít využití.
V domácnosti mám všechny baterie lifepo. Dle výrobce mají nejméně 6000cyklů.
Přesně dle logiky kterou jste uvedl i já své baterie výrazně cykluji. Díky spotu a velkému úložišti mi to dává i ekonomický smysl. Loni jsem nejdráže prodával přes 21Kč/KWh. I proto je spot skvělý a výhodný. když jsou nízké, nulové nebo záporné ceny dobíjím baterie. Ve špičkách naopak prodávám. Takto si vydělám na nové lepší výkonnější baterie. Ceny baterií jsou neustále dolů. začínal jsem na 11,6Kwh nyní mám 46,4KWh.
V maloobchodě je zajímavá například tato
12,5KWh za cenu 52.395Kč. Lze ji škálovat až na 15 jednotek a mít celkovou kapacitu 187,5KWh.
Zvažte určitě co udělat s přetoky, zda prodávat na spotu nebo sdílet. Výkup za fixní cenu nedává racionální smysl. Pro někoho může být zajímavá i virtuální baterie. Přes léto nastřádáte v zimě využijete. Nevýhoda, je že vždy zaplatíte distribuci + poplatek za službu dodavateli. V určitých případech to může být výhodné.
U spotu je třeba zvážit záporné ceny. Když máte kam energii v době záporu ukládat je to skvělé. Jinak je vhodné střídač na tu dobu nastavit do ostrovního režimu. I proto jsem chtěl mít velké úložiště. *
Ano, začneme ti. nejdůležitějším. Ceny EV a ICE se srovnávají, ale pokles cen ojetin je naprosto nesrovnatelny. EV klesaji výrazně více.A jak píšete, ceny EV klesaji, což jen opět znamená, ze o to rychleji půjdou dolů i ty ojetiny.
A proč si nekoupím lehce zajety EV vůz? Z jednoho jediného důvodu - protože jeho cena padá dal a dal. K čemu mi je, ze rok staré auto koupím se "slevou" 30-40%, když za dalsi 2 roky z té kupní ceny "ve slevě" spadne o polovinu?
Vyrobit levne EV je sakra velký problém, viz. naprosto ořezane super social editions napr. od Škodovky nebo vámi adorovaneho Renaultu. A i v te "levne" Číně probíhá dosliva boj o život mezi možná stovkami výrobců, kteří jedou na záporné marze bez toho, aby měli pořádnou prodejní nebo servisní síť.
A hlavně, koupě auta není ekonomická záležitost, ale v naprosto drtivé většině emocionální. Jinak by si všichni vystacili s auty typu Sandero nebo Clio. A třetině lidi by vyšlo levněji jezdit taxíkem. Protože jaká je Dacii nebo Cliu přidána hodnota auta 3x nebo 5x drazsiho? V kontextu pouhych pár minulých let tak byla koupě EV naprosto iracionální, neekonomicka a dnes se na tom nic zásadního nemeni.
Ano, lidé přešli z tlačítkovych lelefonu na ty chytré, protože jim najednou stejna krabička nabídla několikanásobně více. EV nabízí pouze a hen jiný druh pohonu a navíc prakticky nic. Nejede rychleji, neuveze víc, nedojede ani dal. V klíčových parametrech vozidla naprosto žádné plus, jen těžký nákladové minus vlastnictví.
pokračování *
Tedy lidé své vozy kupují racionálně a ekonomicky viz statistika prodejů.
Poptávka po EV se výrazně zrychluje a prodeje spalovacích vozů ve světě výrazně klesají.
EV má mnohem více přidané hodnoty než tradiční vůz jako je:
Levný provoz, minimální servis, spolehlivost, předehřev vozu a žádné škrábání v zimě, také klimatizování vozu jak před odjezdem tak i stání v kolonách kdy nemusí běžet motor. Velmi efektivní motor s nízkou spotřebou. Moderní vozy mají V2l i V2G které umožní zpětný odběr energie a možnost na vozidlo zapojit spotřebiče a mnohé další.
Doporučím vyzkoušejte si jej a pochopíte.
Vrátím se k ceně ojetých vozů. Co si myslíte, že se stane s cenami spalovacích vozidel po roce 2027 až se do cen začnou promítat emisní povolenky a ceny paliv půjdu výrazně nahoru? Lidé se budou chvat racionálně a ekonomicky tedy budou hledat alternativy pro levný provoz. A to EV dokáže nabídnout. na základě tržního mechanizmu tedy nabídky a poptávky se začnou výrazně zbavovat spalovacích vozidel a hledat jiné. V tu chvíli bude vyšší poptávka po EV a nižší po spalovacích vozidlech.
Stejně jako u tlačítkových telefonů které jsem zmínil lidé půjdou tam kde za své peníze dostavou vyšší přidanou hodnotu. Nokia se také smály když přišli dotykové telefony a měla monopol na trhu. Kde je Nokia dnes? Stejně dopadnou automobilky které urychleně nepřejdou na čistou výrobu EV.
Mnoho automobilek zbankrotuje a pročistí se trh jak v Číně tak i EU.
Vyhraje ten kdo nabídne nejlepší poměr cena výkon.
Už dnes EV má lepší celkové náklady na vlastnictví vozu TCO. Přeji pěkný den
Ano, začneme ti. nejdůležitějším. Ceny EV a ICE se srovnávají, ale pokles cen ojetin je naprosto nesrovnatelny. EV klesaji výrazně více.A jak píšete, ceny EV klesaji, což jen opět znamená, ze o to rychleji půjdou dolů i ty ojetiny.
A proč si nekoupím lehce zajety EV vůz? Z jednoho jediného důvodu - protože jeho cena padá dal a dal. K čemu mi je, ze rok staré auto koupím se "slevou" 30-40%, když za dalsi 2 roky z té kupní ceny "ve slevě" spadne o polovinu?
Vyrobit levne EV je sakra velký problém, viz. naprosto ořezane super social editions napr. od Škodovky nebo vámi adorovaneho Renaultu. A i v te "levne" Číně probíhá dosliva boj o život mezi možná stovkami výrobců, kteří jedou na záporné marze bez toho, aby měli pořádnou prodejní nebo servisní síť.
A hlavně, koupě auta není ekonomická záležitost, ale v naprosto drtivé většině emocionální. Jinak by si všichni vystacili s auty typu Sandero nebo Clio. A třetině lidi by vyšlo levněji jezdit taxíkem. Protože jaká je Dacii nebo Cliu přidána hodnota auta 3x nebo 5x drazsiho? V kontextu pouhych pár minulých let tak byla koupě EV naprosto iracionální, neekonomicka a dnes se na tom nic zásadního nemeni.
Ano, lidé přešli z tlačítkovych lelefonu na ty chytré, protože jim najednou stejna krabička nabídla několikanásobně více. EV nabízí pouze a hen jiný druh pohonu a navíc prakticky nic. Nejede rychleji, neuveze víc, nedojede ani dal. V klíčových parametrech vozidla naprosto žádné plus, jen těžký nákladové minus vlastnictví.
Ceny nových vozidel neustále klesají, tedy je pochopitelné, že když si někdo koupil nový vůz za 1mil a dnes stojí to samé vozidlo 899tis, že první cena má vyšší pokles.
Ceny ojetých EV výrazně nepadají. Naopak si své ceny velmi dobře drží.
Koukněte na statistiky jak se registrují ojeté EV.
Vyrobit levné EV není problém a Čína je skvělou ukázkou. Vozy tam prodávají s minimální marží jelikož je tam mnoho výrobců. To je to co nám v EU v automobilech chybní konkurenční prostředí. Cla na Čínu měla dát automobilkách čas na transformaci, kterou stejně nedělají. Velmi mnoho Evropských automobilek nepřežije.
V Číně nové plně použitelné vozidlo za 330tis. I clem a DPH pořád u nás bude pod 500tis. Jak tomu chtějí výrobci EU konkurovat? Namísto toho aby se zaměřili na to co pochopila Tesla a Čína tedy vyrábět jedno auto v jedné výbavě a jet sériovou výrobu unifikovaného kusu, automobilky EU mají konfigurátor s příplatkovými výbavy které jen zdražují výrobu. Do toho vyhazují peníze do technologie bez budoucnosti. I kdyby dělali spalovací motory tak by bylo moudré zvolit jeden typ motoru a nemít jich v nabídce třeba 6. Automobilky zaspali dobu a budou mít velké ekonomické problémy.
Auto je v první řadě racionální a ne emoční záležitost.
Nejprodávanějším modelem na světě bez ohledu na typ pohonu je Tesla Model Y.
V EU je to Dacia Sandero. Vaše tvrzení je tedy mylné. Sandero a Tesla mají ekonomický a racionální základ. Čísla a fakta hovoří zcela jasně. Pokračování na dále *
Jasně každý má na auto za 500.tis.a více a fotovoltaika je určitě zdarma že na to určitě každý má v dnešní době.
Fotovoltaika je levnější nez se zdá. Komponenty jsou levné a dostupné. Já mám 30KWp a rocne dokážu vyrobit 30mwh. Jeden panel stojí 1500kc mám jich 66ks. Ano nové elektrické vozidlo za 520tis jen levné. Samozřejmě kdo preferuje levnější může si koupit ojeté kde jsou ceny též zajímavé. Kdo má možnost vlastního nabíjení pro toho je to vhodná volba
Buďte pyšný jak chcete ale nechtějte donutit ostatní aby sdílely vaše názory. Někdo je svým životem spokojen tak jak je.
Upřímně to nechci.
Cíl je daný a kroky k tomu potřební také. Nyní je to na lidech zda si připlatí nebo využijí moderní technologie.
Volba je na každém.
Já se rozhodl a jsem spokojený
2
Sledujících
1
Sleduje
2
Sledujících
1
Sleduje
Takže máte na 100km stejnou spotřebu, jako celá běžná česká domácnost za 3 dny. Gratuluji.
2 odpovědi
10
Sledujících
1
Sleduje
10
Sledujících
1
Sleduje
Dále si vezměte ekonomiku provozu.
Loni jsem najezdil 90tis km, Pro lepší výpočet budu počítat s vyšší spotřebou 15KWh/100km
To znamená že potřebuji na roční provoz 13,5MWh. Jsem na spotových cenách. Průměrná cena na spotu za loňský rok byla 2,3Kč/KWh + distribuce. Budu tedy počítat 4Kč/KWh.
To jsem na 54tis CZK pokud bych dobíjel čistě ze sítě. Já mám však FVE které ročně vyrobí 30MWh ze které živím jak provoz domu tak dva elektromobily.
Řekněme, že 9měsíců v roce si plně pokryji jak provoz EV tak provoz domu.
Tedy provoz jednoho vozu by mě tak vyšel do 13500Kč/Ročně.
Spalovací vůz. Při průměrné spotřebě 6l/100 a ceně 35Kč/l. To máme 5400l a cena 189tis CZK. Do toho výměny olejů minimálně 6, rozvody, brzdové destičky ( u EV vydrží 3x a více díky rekuperaci) a další.
I když bych nepočítal ony servisní náklady které jsou u spalovacího vozu značné tak rozdíl mezi 189tis a 13500Kč ročně je znát.
A jak jsem psal nepočítám energetickou účinnost.