Na Tesle mi vadí ta filozofie, jak je postavená, asi už sem moc starý abych si přivyknul. Ale pokud bych jezdil 200-300 km denně pak spotřeba "3" je z říše snů a není co řešit.
MB a Renault jsou tuším jedna aliance, tak R5 + 10.000 EUR bude třeba u MB jako class A 🙂.
Malá auta jsou do města super, v Praze to musí být ještě horší jak na menších městech. Jenže jak člověk stárne, hůř se mu do nich skládají kosti 😂. A ještě hůř vysedá.
S jednoduchým interiérem Tesly ovládání směrovek na volantu a další věci bych si zvykl. Nejvíce mě mrzí chování arogance hlavního majitele, který již není člověkem na svém místě a ve vedení bych viděl seriózního managera. Musk umí vycítil příležitosti a velmi jich využít ve svůj prospěch ( poslední příklad výrazná podpora Trumpa) .
Myslím, že móda SUV je právě z důvodů které popisujete. Pohodlné nastupování/vystupování, celkový komfort a prostornost. Kdybych měl rodinu a hledal prostorné vozidlo velmi bych váhal mezi kombi nebo právě SUV.
V mých 38 letech snad kosti ještě chvilku vydří.
No dojezd 410 km je teoretický a za ideálních podmínek při rádiusu až kolem 300 km to už nemusí reálně stačit. 😉
Ano vím a plně s tím počítám. Nemám to však na jeden zátah. Není problém ráno dojed do firmy na chvíli jej připojit na nabíjení, mezitím pracovat a odpoledne zvládnou zbytek cest. Nouzově jsem si pořídil nabíjecí čipy pro veřejné stanice, ale nemyslím si že budou použity.
Strach z dojezdu nemám. V rámci snížení nákladů jsem též podnikal obdobné cesty na motocyklu, který má dojezd ještě reálně nižší a opravdu nebyl to problém.
V mém případě je to jenom o dobrém plánování. Jelikož čas je drahý tak dobré plánování je mojí každodenní rutinou 🙂
Tepelne cerpadlo za priplatek u Skody je opravdu tezko pochopitelny parametr. V2l a V2G jsou do budoucna dulezite funkce, ktere vsak stale mnoho vyrobcu EV nenabizi. Tak at to jezdi...... Na Esalon jdu taky s detmi podivat.
Bohužel proto je mi koncern VW velice nesympatický a s tímto přístupem se ani nedivím, že jsou momentálně v ekonomických problémech. Nepochopili elektromobilitu, nedokáží se přizpůsobit. Už jenom jejich velmi složitý konfigurátor je vysoce neefektivní, kdy každé vozidlo se vyrábí individuálně což zvyšuje výrazně náklady. Měly by se inspirovat po vzoru Tesly a mít co nejjednodušší konfigurátor a dělat stejné výbavy a tím snížit výrobní náklady. VW není prémiová značka a měla by se soustředit na masivní výrobu a ne individuálnost.
V2L a V2G jsou skvělé funkce a velmi se divím výrobcům, že jej doposud nenabízí.
V2L lidé mohou využít již dnes u V2G doufám že to legislativně brzy povolí.
Přesto jsem přišel s řešením abych mohl i V2G využívat nyní (pouze pro své účely nikoli prodeje do sítě). Komplikovanější bylo sehnat obousměrný wallbox který v ČR není běžný. R5 dokáže vykrýt energetický provoz mé firmy cca na 8,5h. Letošní rok jsem tu měl 3x výpadky, kdy jsem musel nasadit benzinový generátor abych provoz nemusel přerušit.
Sice neplánuji mít neustále R5 zapojenou na moji provozovnu, avšak plánuji mít jako rezervu pro tyto události a plánuji ji využívat na krátkodobé vykrytí špiček, kdy ceny na spotu budou vysoké ( příklad včera krátkodobě bylo přes 19Kč za Kwh)
Velice Vám děkuji.
Na Esalon se též chystám. Třeba se tam potkáme. Také přeji mnoho šťastně najetých km
To není o EV nebo ICE, doma máme diesel, benzín i elektro. Renault 5 mi příjde jako typické městské vozítko. Na dlouhé cesty bych asi bral Teslu, i když ji nemusím. Co se mi líbí je EQE, ale tam je jasné, že je vše mimo Vaše požadavky, cena, váha, zbytečně vybavený.
Uvidíte, když tak za rok, dva napište jak jste spokojený.
Přeji hezký večer
Já nemám problém s malými vozy. Tesla model 3 je zbytečně velká a těžká. Tahat sebou mrtvou váhu i přes její vysokou efektivitu mi přijde nemoudré.
S Teslou jako automobilkou problém nemám (dělají skvělé vozy) což ovšem nemohu sdělit o panu Muskovi.
Mercedesy jsou skvělé, ale zbytečně drahé a připlácet si za exkluzivní značku a prestiž mi přijde jako zbytečné plýtvání penězi. Raději je investuji do rozvoje firmy. Osobně kdybych neřešil peníze a mohl si vybrat dle libosti, asi bych skončil u Čínského Nio, Kvalitativně jsou dle mého na úrovni mercedesu, ale technologicky jsou dále. Jejich dceřinka Onvo a model l60 je úchvatný např (900v architektura).
Renault mi je velice sympatický především pro jeho filozofii a přístup k elektromobilitě. Nešetří na kvalitě automobilu jako třeba VW ( bez tepelného čerpadla, základ pouze 7,3 AC nabíjení apod) ale rovnou dělají vozidla ve vysoké kvalitě. VW neustále odkládá vývoj levného ID2, kdežto letos Renault bude prodávat R5 a R4 a příští rok se dočkáme vozidla kolem 20tis EUR (Twingo). Slovo nejde neumíme apod oni neznají a velmi se snaží .
Navíc od nového roku budou muset automobilky mít větší počet EV nebo budou platit vysoké pokuty což zdraží spalovací vozy. Mojí koupí alespoň částečně přispěji k tomu, aby pokuta nemusela být tak vysoká a jejich vozy se mohli i tak nadále prodávat.
V mládí jsem měl malé vozy dokonce i původní R5 a dlouhé cestování nebyl problém. Též výhoda menšího vozu je parkování třeba v Praze. Nejprodávanějším vozem v EU je Dacia Sandero což je také velmi malé vozidlo. Velikost není problém, spíš výhoda
Tak mnoho stastnych km. Mohu se zeptat co jste vybral pro takov najezd km?
Velice Vám děkuji.
Vybral jsem Renault 5 který v pátek oficiálně představí pro ČR a zveřejní ceník tento pátek na Esalonu v Letňanech. S dealerem jsem domluvený a zítra budu vědět přesnou cenu a nakonfigurujeme specifikaci.
Ve vozidle jezdím většinou sám max ve dvou lidech, takže menší vozidlo je dostatečné. Vozidlo bude zároveň levnější než Tesla, Škodovka a další vozidla.
Chtěl jsem podpořit Evropského výrobce (R5 je kompletně dělaná ve Francii).
Mé požadavky byly prosté : menší vozidlo s dojezdem WLTP 400km ( reálný bude přes 300km), tepelné čerpadlo. Nechtěl jsem žádné SUV - jsou zbytečně velká a tím mají větší spotřebu a větší odpor vzduchu
R5 má WLTP 410 ( 52kwh baterie) a vše v základu.
Takový Elroq je hezký ( zbytečné velký) ale nemá v základu teplené čerpadlo a s ním je cena nad 1Mil CZK což už mi nedávalo smysl.
R5 má jednu funkci čím se velmi liší od konkurence a to V2l a V2G pro zpětné odebírání energie. Vzhledem k tomu, že mám doma i ve firmě spotové ceny a občas jsou ceny krátkodobě vysoké využiji R5 jako pojízdné úložiště a na pár hodin napojím auto na provozovnu. Ušetřím tak za stacionární baterii ale se stejnou funkcí.
To byl hlavní důvod proč jdu do Renaulta 5. Ušetřím i když vozidlo bude stát.
Též nešetří na konstrukci a má víceprvkovou zadní nápravu což zaručí skvělé jízdní vlastností. Renault umí dělat skvělá auta.
V celkovém poměru cena/výkon a celková výbava je přesně R5 které splňuje mé očekávání. Díky domácímu a firemnímu nabíjení má dostatečný dojezd aniž bych potřeboval veřejné nabíječky ( můj denní průměr je 200-300km a ne najednou)
Pokud najezdite tolik km tak se vam EV vyplati. 10 Kc/ km je dnes obvykly pokles hodnoty
EV vozu, amortizace. Podivejte se na ceny bazarovych EV vozu, jejich najezdy a ceny kolik staly jako nove. Nezridka mel majitel cenu i pres 15 Kc/ km na ztrate hodnoty vozu. Neresim pouze palivo/ energii ale celkove naklady za vlastnictvi vozu.
ano je to tak.
Skutečně při výběru vozidla se chovám ekonomicky a racionálně.
Děkuji za vysvětlení poklesu hodnoty (10kč /km). V mé případě by to neplatilo ani u tradičních vozidel jelikož mám vysoký nájezd a hodnota vozu je výrazně nižší.
Já pokles hodnoty po pravdě neřeším .I co jsem prodával tradiční vozy tak s necelým půlmilion kilometrů a staří 5 let vozidlo bylo téměř bezcenné.
S EV mám i další plány. Pokud servisní náklady nebudou vysoké vozidlo budu klidně využívat i delší dobu. Pokud by to už nedávalo ekonomicky smysl plánuji nechat vyndat baterii a předělat ji na stacionární úložiště energie ( Mám spotové ceny a větší kapacita baterií ve firmě přijde vhod). Obdobně velké stacionární úložiště stojí podobně jako celé nové EV.
Zbytek vozidla prodám na náhradní díly nebo nechám ekologicky zlikvidovat .Každopádně baterii jakožto nejdražší komponent si ponechám.
V Česku již existují firmy které se zabývají onou přestavbou.
Za mě je to rozumnější řešení než prodat auto s vysokou ztrátou hodnoty
Já už sem starší, tak nevím jestli by mi toto auto vyhovovalo. Ale jak píšete, zvolil jste ideální vozidlo podle svých představ.
Já se rozhodoval racionálně. Pro mě je vozidlo nástroj který mě musí dostat z místa A do B.
Upřímně je mi jedno jestli pojedu na benzín na naftu na plyn či elektro.
Vozidlo kupuji jako firemní a tam jsou základem celkové náklady na vlastnictví vozidla tzv TCO. V tomto výpočtu tam zahrnujete vše.
EV vychází v současné chvíli nejlépe a jak jsou schválené příslušné zákony tak tradiční paliva budou čím dál dražší ( od roku 2027 se bude cena emisních povolenek projevovat v ceně paliv - tedy dojde ke zdražení. Němci uvažují o 10Kč/l
Zákon je schválený ale částku o kolik to bude určí vláda až po volbách. Osobně to vidím na obdobnou částku.
Ročně najezdím 90tis km a tam je každý koruna znát
Vozidlo kupuji na 5 let a beru v potaz i tyto informace.
a co spotřební daň z benzínu? však ono dojde i elektrokáry - při jejich větším množství budou zdaněna za ujeté km, nyní ale mají jen výhody
Proč myslíte, že kupuji EV namísto spalovacího vozu?
Důvodem je ekonomická výhoda které ještě nějakou dobu potrvá.
Vozidlo kupuji na období min. 5 let.
Od roku 2027 se bude cena emisní povolenky promítat v ceně paliv - jinými slovy dojde ke zdražení paliv.
Elektřina naopak půjde dolů vlivem OZE.
Daň za ujetý km je nesmysl. Je to špatně měřitelné a Češi rádi stáčejí tachometr.
Mnohem efektivnější pro stát bude vymyslet nějaký poplatek k ceně elektřiny a účtovat ji plošně všem ( i těm co EV nemají) Stát tak vybere víc a nemusí vymýšlet nějaký způsob měření ujetých km.
I proto jsem investoval do FVE kterou budu posilovat.
Čím méně člověk bude na státu závislí tím lépe.
Každopádně nadcházející horizont 5 let spíše hovoří pro EV, proto jej kupuji,
Tak doufam, ze jste si zapocital take ztratu hodnoty vozu. To je totiz ten nejvetsi ekonomicky problem EV, realne se malo ktere EV dostane pod 10 Kc/km.
Dobrý den ano započítal.
Ročně najezdím cca 90tis km. I spalovací vozy co jsem vlastnil jsem s necelým půlmilionem km prodával spíše za symbolickou cenu.
Pokud náklady na servis po stejném ujetí km budou nízké vozidlo si ponechám a neprodám jej po 5 letech.
Pokud by náklady byly vysoké nechám vyndat baterii, tu předělám na stacionární úložiště a budu je využívat na vykrývání špiček v mé firmě ( jsem na spotových cenách) Tuto přestavbu již dělá mnoho firem a baterie bude sloužit ve firmě dalších 20 ket. Zbytek vozidla rozprodám na díly nebo nechám ekologicky zlikvidovat .
Baterie je pro mě však stále vysoce cenná.
Já vozidlo budu nabíjet ze spotových cen jak doma tak ve firmě. Můj akční rádius je do 300km a to vozidlo dá na jedno nabití.
Tedy veřejné nabíječky využívat neplánuji.
V domácnosti mám taktéž FVE kterou též plánuji zapojit do provozu.
Kde jste přišel na cenu 10Kč za km? 10Kč na 1km je nesmysl
Mám čip na dobíjení a maximální cena je 12,5Kč za kwh. Při spotřebě 15Kwh/100km to máte 187,5Kč tedy 1,875 na km.
Díky spotovým cenám a vlastní FVE se dostanu na cenu do 50háléřu na km včetně ztrát i distribuce. Tedy 50Kč na 100km
Zatím to vychází výhodně. Také proto, že paliva jsou zatížena spotřební daní + DPH, ze které se mimo jiné platí i údržba silnic. Pokud počet elektromobilů převáží nad počtem aut se spalovacími motory, tak daňový zdroj postupně vyschne a výpadek příjmů bude třeba nějak nahradit, takže i elektromobily budou zatíženy nějakou daní.
Po pravdě s tím plně počítám i proto jsem zvolil EV kvůli výhodě v palivu.
V Česku je slabá kupní síla ( vozový park starý cca 17let) a přestup na EV bude velmi pozvolný.
Tedy i nebude velký tlak a výpadek v rozpočtu. Od roku 2027 se zdraží tradiční paliva a státní příjem se zvýší zatím tam.
EV bude stejně jako LPG delší dobu v nezájmu politiků ( protože jich bude málo).
Vozidlo kupuji na 5let v tomto časovém období nejspíše k tomu nedojde.
Až EV bude více a rozpočet začne strádat, stát bude hledat cestičky jak si doplnit rozpočet.
Daň za ujetý km je špatně měřitelný ( obzvláště v ČR kde stačení tachometrů je národním sportem). Daň na veřejné nabíjecí stanice je též velice neefektivní.
Osobně vidím nějakou formu speciální daně do cen elektřiny a to plošně všem.
Stát tak vybere více peněz bez ohledu na to jestli lidé EV mají či nikoli. Je to nejsnazší cesta.
Tato forma zdanění mi přijde nejvíce pravděpodobná. Osobně mám doma 15Kwp FVE kterou budu posilovat na 30Wkp. Energii kterou si vyrobím a spotřebuji stát nemá jak měřit a hůře se bude zdaňovat. Tedy věřím, že majitelé FVE i tak nadále budou mít ekonomickou výhodu
Vzhledem k nájezdu 100 000 km ročně nevím jestli je Renault 5 ideální volba. Asi bych dal přednost jiným značkám a modelům. Sice jsou dražší, ale méně omezující a pohodlnější při tomto nájezdu. Nechce se mi věřit, že najezdíte všechno po městě.
Vám na firmu stačí příkon 3,7kW?
Ve vozidle jezdím zpravidla sám maximálně ve dvou lidech. Ve městech najezdím tak 20% 10% pod dálnici a většina jízd je je mimo město.
Dražší modely jsem nepovažoval za přínosné. Vozit sebou prázdný vzduch je zbytečné. R5 váží 1450Kg což opětovně proč mít dražší a těší model.
Vozidlo mám na práci a ne na pohodlní. Přesto má R5 víceprvkovou zadní nápravu a velmi dobře naladěný podvozek .
Doma i v práci mám wallbox na 11kw. To je dostatečné pro nabíjení.
Ano, TUV a topení lze celkem dobře řídit, za předpokladu, že řešíte za pomoci el.
Ovšem praní, sušení, žehlení, mytí, vaření, lednice/mrazák, počítače, to vše prostě drtivá většina domácností není schopna nijak regulovat v čase, to prostě dělají, když se vrátí domů z práce a bez akumulace nemáte šanci. A jsme zpět u počátečních investic a možnosti/nemožnosti realizovat jakékoliv úpravy v pronajatém bydlení. Stav bytových/domovních elektrorozvodů v domech starých 40+ je další kapitola, stejně tak připojovací kapacity trafostanic. Situace rodiny, která má vlastní dům a dostatečné příjmy na další investice je diametrálně odlišná od rodiny v nájemním bydlení i vlastním bytě v BD. Neberte to jako hledání důvodů, proč to nejde, jen je potřeba vidět i druhou stranu "barikády" a brát na to ohled. Hezký večer.
Ano ne všechna spotřeba lze přesunou ale s tím ani není počítáno.
Já osobně peru i suším přes den kdy nejsem doma. Na pračce mám nastavený odložený start což má většina praček. To samé řeším u myčky.
Pokud lidé budou chtít mít levné dostupné ceny, budou muset uzpůsobit své chování.
A k tomu je spot skvělým nástrojem, který finančně motivuje lidi ke spotřebě v čase.
Čím více lidí se zapojí a přizpůsobí, tím více klesnou ceny všem.
Kdo se nepřizpůsobí zaplatí více.
Lidé chtějí levné ceny a je to možné již dnes. Ale je to vždy něco za něco. Energie levné jsou jen je třeba je využívat
Bohužel, tak to je, mnoho lidí prostě nemá ani na tu počáteční investici. A jak jsem uvedl již předtím, není v možnostech každého přizpůsobit chod domácnosti "spotovému" režimu. Určitě se najde část zákazníků, kteří ano, ale rozhodně bych to nebral jako status quo. Tím by podle mého názoru měla být jasná a dlouhodobá energetická strategie státu s dostupnou a stabilní cenou energií. Každopádně ale díky Vám za sdílení osobní zkušenosti, jistě to některým pomůže a snad se o svou zkušenost také podělí. Pěkný den.
Já děkuji Vám za věcnou a slušnou diskuzi.
časem to bude potřebné, aby lidé přesouvali svoji spotřebu do dob levných cen kdy OZE dává nejvíce. Takový ohřev vody jde krásně načasovat do odpoledních hodin a nikoho to neomezí na komfortu. O to méně bude třeba energii večer.
Je potřebné síť mí rovnoměrně zatíženou.
To jde ruku v ruce s levnými cenami. Čím víc nás bude, kteří využijí spotové ceny, tím cena energií klesne všem.
Již se pilotují projekty kde se aktivně budě řídit síť se zapojením domácností.
kdo bude ochoten poskytnou flexibilitu dostane zaplaceno za stabilizování sítě.
Osobně se na to velmi těším
Po dlouhé době čtu konečně racionální a smysluplný popis důvodů koupě, narozdíl od vyjádření mnoha bláznivých ekonadšenců, kteří u EV vidí jen a pouze plusy.
Děkuji Vám.
Opravdu se snažím k problematice přistupovat čistě ekonomicky, nákladově a hlavně racionálně.
EV není vhodné pro každého a některé podpory jsou asi zbytečné. Některé akorát rozdělují společnost a zbytečně vrhají negativní světlo na EV.
Každý musí volit dle svých potřeb a preferencí.
Spotové ceny nejsou problém. Já jen tvrdím a tvrdit budu pořád že prostě FVE se konkrétně pro mne nevyplatí. Stejně jako Elektro auto. Prostě mám na auto jiné požadavky které v tuto chvíli elektro není schopno splnit. Taktéž v pasivním domě jsou z hlediska pořízení soláry nyní nesmysl. Zase - v mém případě.
A čím levnější energie jsou tím je to větší nesmysl.
Dát za panely půl mega a šetřit 20kk ročně? Fakt ne.
Rozumím.
Proti e-autům nic nemám. Pouze však za předpokladu, že nejsou a nebudou všemi možnými způsoby naprosto zvráceně zvýhodňována jako je tomu dosud ( dotace, dálnice, parkování, daně...)
Potěším Vás. Dotační titul byl již uzavřený.
I další vozidla mají zvýhodnění na dálnici např jednostopá vozidla neplatí dálniční známku, zvýhodněné jsou vozy na CNG, a hybridy s nízkými emisními normami.
Dálniční známka je v Česku levná a se zrušením této výjimky bych asi problém neměl. Spíše mě mrzí, že stát není schopen za cenu kterou vybere dostavět dálnice a udržovat jej v rozumném stavu.
Parkování pokud vím tak Praha od ledna zrušila.
0
Sledujících
1
Sleduje
0
Sledujících
1
Sleduje
spotové ceny sleduji. Záporná cena energie je pouze asi jen 7 měsícu v roce za podminky, že sviti slunce, To bych ubral tak 1 až 2 měsice Takže ani pul roku. Nejlevnějši elektřina přez den bývá nejvic od 00 hodin do 02 hodin. Takže nic moc
1 odpověď
6
Sledujících
0
Sleduje
6
Sledujících
0
Sleduje
Mě zcela to vyhovuje. Dokáži se přizpůsobit a onu flexibilitu využít pro maximalizace ceny.