Nativní reklama. Formát, který má smysl
Je druhem placené online reklamy, která má za cíl nerušit zážitek návštěvníka.
Formou i funkcí zapadá do obsahu webové stránky.
V dnešním světě přehlceném informacemi je těžké zaujmout. Lidský mozek ani nemá kapacitu na to, aby vstřebal tisíce reklamních sdělení, kterým je denně vystaven. Stále častěji se tak potýkáme s pojmem reklamní slepota – lidé mají tendenci reklamu na internetu ignorovat a chtějí hlavně zajímavý obsah. Právě ten může nativní reklama nabídnout.
Proto popularita tohoto formátu stále roste. Stačí se podívat na sociální sítě, kde hraje prim. Proklikovost nativních reklam v News Feedu na Facebooku je 44× vyšší než z klasického umístění na pravé straně a konverzní poměr je vyšší pětkrát. Zároveň jde o formát, který je výhodný pro všechny tři zainteresované strany, a proto je dlouhodobě udržitelný:
Proč používat nativní reklamu?
-
Návštěvníci stránek
Reklama neruší jejich zážitek a rádi si něco takového přečtou.
-
Inzerenti
Dokáže přinést větší hodnotu (kvalitu prokliku), jelikož k akci uživatele dovedla informace a ne pouze vizuální podnět.
Reklama působí věrohodněji. Neplatí na ni bannerová slepota – vyšší šance, že ji člověk uvidí.
Umožňuje užší spolupráci s vydavateli (storytelling).
-
Vydavatelé (vlastníci stránek)
Umožňuje monetizaci služeb bez narušení vzhledu stránek.
Web působí lepším dojmem.
Skvěle zapadne i do mobilních obrazovek a nezpomaluje načítání stránky.
Zajímavé statistiky nativní reklamy
Nativní inzerát není klasický banner
Jako klasický banner
Důraz na informaci
Jak je vidět na příkladech z finančního sektoru, proklikovost nativního inzerátu se výrazně liší napříč kampaněmi i v rámci jednotlivých oborů. Přestože Banka X (jméno pozměněno) zvolila čistou kreativu a úderné sdělení, které skvěle vystihuje firemní brand, CTR nebylo tak vysoké, jako když Akcenta nabídla odpověď na otázky kolem ukončení intervenčního režimu.
Nativní inzerát totiž není možné dělat jako banner, protože se nachází v prostředí, kde čtenáři očekávají obsah. Proto je potřeba u nativního inzerátu čtenáře nalákat na zajímavý obsah.
Data z průzkumu, který srovnával nativní reklamu s klasickou bannerovou, od společnosti Sharethrough (poskytovatele softwarových řešení pro nativní reklamu):
- Na nativní reklamu se podívá o 25 % více lidí než na bannerovou.
- 32 % dotázaných řeklo, že by takovou reklamu sdílelo se svými přáteli a rodinou (oproti 19 % u bannerové reklamy).
- O 18 % více respondentů projevilo nákupní záměr.
Jak vypadá nativní reklama na Seznamu?
Nativní inzeráty zobrazujeme ve výpisu článků:
- Na hlavní stránce Seznamu na 4. pozici v sekci „Další zajímavé články z českého internetu“.
- Na Seznam Zprávách na 4. pozici v detailu článku.
- Na Novinkách na 5. pozici v detailu článku.
- Na Proženách na 4. pozici v detailu článku
- Na externích webech (v některých případech i ve výpisech produktů).
- V reklamním systému Sklik na Novinky.cz, Sport.cz a Seznam Zprávy.
PR články
Dalším typem nativní reklamy jsou PR články, které je možné publikovat na Novinky.cz, Proženy.cz, Sport.cz a Super.cz. Upoutávky na články jsou viditelné po dobu několika dnů, ale jejich URL adresa je dostupná i nadále. Pro maximalizaci výkonu doporučujeme tyto články podpořit nativními inzeráty.
Nativní reklamu budeme přidávat napříč službami Seznamu. Nadále budeme také spolupracovat s našimi klienty na tom, abychom nabízeli takové formáty, které budou pro návštěvníky stránek zajímavé.
Pokud nativní reklamu ještě nevyužíváte, nechte se inspirovat příklady našich klientů a přidejte se také k armádě úspěšných inzerentů, kteří již využívají všech výhod, které nativní pozice nabízí.
Nativní reklama jako součást modelu STDC
Nejlépe ji lze využít v prvních dvou fázích nákupního procesu:
Příklady od našich klientů
Eucerin
Klient chtěl navýšit čtenost svého PR článku na webu Proženy.cz, kde propagoval jeden ze svých výrobků, a to v průběhu celého týdne.
Nativní reklama zvýšila čtenost o 31 %. Ze všech reklamních formátů, které PR článek podporovaly, měla nejvyšší CTR a nejnižší CPC.
Dalším pozitivem kampaně bylo navýšení hledanosti produktu Eucerin AtopiControl, který článek propagoval, a to o 717 %.
Manner Knusper Müsli
Klient chtěl navýšit čtenost svého PR článku na webu Novinky.cz, ve kterém srovnával kvalitu patnácti snídaňových müsli na českém trhu.
Nativní reklama navýšila čtenost o 314 %, a to při velmi nízké ceně za proklik.
Produkt před startem kampaně nikdo ve vyhledávači nehledal, což se změnilo ihned po startu kampaně.
Jak správně pracovat s nativní reklamou
Co přitáhne pozornost k nativnímu inzerátu:
- Relevantní obrázek zapadající do prostředí.
- Titulek, který vystihne návštěvníkovu potřebu.
- Text, který zafunguje jako story teaser (nabudí návštěvníka na zajímavý obsah).