Jsou to nejcennější, co máme. Děti nedomyslí riziko, předvídat by měli řidiči
Před 5 dnyDítě má jiné tělesné proporce než dospělý. Protože je menší, hrozí zvláště při srážce s vozy s vysokou přední maskou vážnější poranění – takový vůz totiž dítě nenabere na kapotu, což by náraz zmírnilo. Oproti zbytku těla má dítě také těžší a větší hlavu než dospělý, což vede při nárazech a pádech k jejímu častějšímu poranění.Bezpečně na cestách: Proč jsou děti v dopravě zvlášť ohrožené
Před 6 dnyDěti žijí v jiném světě než my. Vypadají jako malí dospělí, někdy se tak i chovají, ale způsob, jakým svět vidí, je úplně jedinečný. Když umím jezdit na kole, helmu přece nepotřebuju. Jako máma. Když mám na kole nový zvonek, musím ho přece pořádně prozkoumat. Máma počká. Svět počká. A když se zvonek náhodou rozbije, musím ho opravit. Hned. Nic není v tu chvíli důležitější.Poutání ve vozidle: Malé rozhodnutí s obrovskými následky
Před 16 dny„Jezdím pomalu, opatrně, nelepím se na auta před sebou. Tak co by se mi mohlo stát? A přestaň to furt řešit, mladej vzadu taky nemá pás.“ To byla jeho poslední slova před osudnou zatáčkou. Byl jedním z osmi procent řidičů a spolujezdců, kteří se v autě zásadně nepoutají. Měl pro to „dobré“ důvody – jezdil přece vždy opatrně. Jenže tyhle dobré důvody by mohly být dostačující jen v případě, kdyby měl na silnici všechno pod kontrolou. Úplně všechno.Nehoda a požár vozidla: Jak poskytnout první pomoc
Před 30 dnyPožár vozidla po nehodě je celkem vzácný úkaz, a protože nejsme v akčním filmu, výbuch při něm nehrozí, ale času přesto není nazbyt. Posádce vozu při něm hrozí popáleniny, udušení při spotřebování kyslíku v kabině vozidla, intoxikace zplodinami hoření či popálení dýchacích cest rozžhaveným vzduchem. A v případě vážnějších zranění nemusí být posádka schopná se z vozu dostat sama – okamžitá pomoc svědků nehody proto může rozhodovat o životě a smrti.Jak se vyrovnat se stresem a traumatem z dopravní nehody
Před 1 měsícemV případě ohrožení, například při dopravní nehodě, uvolňuje naše autonomní nervová soustava energii, která je potřebná k zajištění obranných reakcí – útoku, útěku nebo zamrznutí. Když je člověk schopen tuto energii vybít, dochází k nastolení rovnováhy v nervové soustavě – naše zkušenosti a osvědčené strategie nám pomáhají zpracovat většinu stresových událostí a časem vymizí i nepříjemné projevy s nimi spojené.Čelní srážka s řidičem jedoucím v protisměru. Motorkář si nese následky do konce života
Před 1 měsícemPetr byl 12 dní v umělém spánku a další následky nehody, při které se čelně srazil s autem v protisměru, si ponese do konce života.Rekonvalescence a rehabilitace po těžké dopravní nehodě
Před 2 měsíciSíla vůle lidí, kteří se po těžké dopravní nehodě postupně vrací do normálního života. Mnohdy ale s trvalými následky.Strategie přežití: Reakce na stres a ohrožení po dopravní nehodě
Před 2 měsíciNa stres či ohrožení spojené s dopravní nehodou můžeme reagovat různými způsoby. Jedná se o strategie, které jsou prověřené miliony let evoluce, po které nám zajišťovaly přežití. Na biologické úrovni je přitom jedno, zda se jedná o ohrožení skutečné nebo domnělé.Návykové látky za volantem: Jak drogy a alkohol mění chování řidičů a ohrožují naši bezpečnost
Před 3 měsíciAčkoli představují drogy za volantem extrémní riziko, setkávají se s nimi policisté stále častěji. Vedle marihuany se častěji objevují také amfetaminy, zvláště pervitin. Přitom právě tato skupina drog zvyšuje riziko nehody až třicetkrát. Není divu – po jejich užití vzrůstá agresivita i ochota riskovat. Což může vyústit až ve scény jako z akčního filmu.Poranění nervové soustavy: Dopravní nehody a jejich dlouhodobý dopad na lidské zdraví
Před 3 měsíciNervovou soustavu si často spojujeme především s mozkem a míchou. Jejich poranění je často fatální a přirozeně jim proto přikládáme největší důležitost. Ale bez nervových spojení se zbytkem těla by mozek nemohl komunikovat se svaly a orgány. I jejich poškození je proto obzvláště nebezpečné – nervy navíc nejsou schopné regenerace v takové míře jako svaly a kosti.„Nekazte si život.“ Trvalé poškození zraku při autonehodě
Před 4 měsíciZa životně nejdůležitější smysly jsou považovány zrak a sluch. Poškození či dokonce ztráta kteréhokoli z nich citelně změní kvalitu našeho života. Díky zraku vnímáme až tři čtvrtiny podnětů z našeho okolí. Zrakem vnímáme světlo, umožňuje nám rozeznávat tvary, velikost, prostorové uspořádání, vzdálenost a také jakýkoli pohyb a s ním spojená možná rizika.Pozornost: Základní prvek pro bezpečné řízení
Před 5 měsíciVíce činností najednou dokáže člověk vykonávat jen v případě, že jde o činnosti automatické, podvědomé, vyžadující jen minimální pozornost. Řízení je ale vědomá činnost vyžadující plnou pozornost, zvláště v momentech, ze kterých může vzejít nebezpečná situace. A na sto procent vykonávat současně více vědomých činností nejde, pozornost se při nich nevyhnutelně dělí a tedy snižuje. A někdy to má tragické následky.Instinkt, emoce a intelekt: Rozhodovací procesy v dopravě
Před 5 měsíciNáš nervový systém se vyvíjel po miliony let. Jeho reakce na ohrožení jsou proto velmi podobné reakcím mnoha jiných živočichů. Ale jen u člověka se mohou rozvíjet dlouhodobé reakce na stres či trauma. Když zvířata prožívají situace, ve kterých se cítí ohrožení na životě, rychle překonávají prvotní šok a zotavují se. Jejich reakce, na rozdíl od lidí, nejsou dlouhodobé.„Nepamatuju si absolutně nic." Opilec naboural Kristýnu a fatálně jí změnil život
Před 6 měsíciZážitek, který se podepsal i na psychickém zdraví. Kristýna Pešková má za sebou nehodu na motorce, při které do ní najel opilý řidič.Zemětřesení: Co to je a jak vzniká
Před 6 měsíciJihozápad Čech zasáhlo zemětřesení o síle 3,9 stupně. Epicentrum mělo nedaleko Mirotic na Písecku. Podívejte se na animaci, jak tento jev vzniká.Řidičská etiketa: Vzájemný respekt a rovnost na silnicích
Před 6 měsíci„Dodržuju rychlost, jezdím opatrně, nikoho neohrožuju, dávám přednost, kde mám. A to samé pochopitelně čekám i od ostatních.“ Přístup, který v zásadě nemá slabé stránky. Když přece budou všichni dodržovat předpisy a chovat se na silnicích ohleduplně, budou také všichni spokojení a nebezpeční ze silnic zmizí. Jenže za volantem každého automobilu sedí člověk. Každý řidič tak má vlastní hlavu a někdy se může zachovat nepředvídatelně.Nehoda a stres: Jak stresová situace ovlivňuje naše chování
Před 6 měsíciDopravní nehoda představuje pro většinu z nás stresovou situaci. Při ní se v našem těle spustí stresové reakce, jejichž prvořadým cílem je zajistit naše přežití. Tyto procesy jsou z velké části nevědomé – řídí je autonomní nervová soustava, na níž naše vědomí nemá vliv.Zlomový okamžik: Po nehodě stále bojuje s posttraumatickou stresovou poruchou
Před 7 měsíciJe spousta věcí, které si můžeme naplánovat do posledního detailu. Jsou ale i situace, kdy ve svých plánech musíme spoléhat na jiné. Třeba že přijedou včas, abychom stihli naplánovanou schůzku. A pak jsou momenty, které do našeho života vtrhnou bez ohlášení, a zanechají v něm dlouhodobé následky.Bezpečnost na silnicích: Riziko popálenin při dopravní nehodě
Před 7 měsíciZhruba dva tisíce požárů dopravních prostředků, k nimž u nás ročně dojde, způsobují nejčastěji závady na elektroinstalaci nebo palivovém systému. Ke vzniku požáru ale může dojít i při dopravní nehodě.Autonehoda v těhotenství a dramatický příběh Radky
Před 8 měsíciRadka prožila dopravní nehodu během těhotenství. Naštěstí má tento příběh šťastný konec.Bezpečně na dvou kolech. Motorkáři musí dávat mnohem větší pozor než řidiči auta
Před 8 měsíciČlověk na motocyklu je jako král – energie, svoboda, obrovská síla. A ten adrenalin. Ale jako každý adrenalinový sport, i tento má své oběti. V roce 2021 jich bylo 82. Sami motocyklisté zavinili smrt 48 osob – prostě přecenili své schopnosti nebo udělali chybu, kterou už napravit nedokázali. V případě kolizí motocyklu s automobilem si ve většině případů řidič auta všiml motocyklu až v okamžiku srážky.Mrknutím oka přišla o všechno. Nehoda ji připravila o důstojnost, práci i životní styl
Před 9 měsíciAdriana byla vášnivou motorkářkou. Každou jízdu si užívala co to jen šlo, než se stala nehoda, která jí změnila celý život.Zotavení z traumatu: Rehabilitace po těžké nehodě
Před 9 měsíciRehabilitace v nemocnici po těžké nehodě má významný vliv na pacienta. Pomáhá obnovit fyzickou pohyblivost, zlepšuje emocionální stav a poskytuje podporu v procesu psychického zotavení. Tato péče hraje klíčovou roli při přípravě pacienta na návrat do běžného života a podporuje jeho schopnost samostatně fungovat po traumatu.Poranění cév a nervů při nehodě a možné následky
Před 10 měsíciRuka je jedním z nejdokonalejších nástrojů, které máme k dispozici. Díky přesné spolupráci šlach, svalů, cév a nervů dokáže provést fyzicky náročné nebo naopak ty nejjemnější úkony, obsluhovat těžké stroje, hudební nástroje i komplikovanou techniku. Lehkým pohybem prstů můžeme mít pod kontrolou takřka cokoli – od vidličky po desítky koní v motoru.Motorkáři na silnici prohrávají na plné čáře
Před 11 měsíciMít 100 koní pod kapotou automobilu nebo přímo pod sedadlem motocyklu... To je rozdíl, který se jen těžko popisuje.Některé chyby řidičů nenapraví ani chytrá auta. Chovejte se na silnici bezpečně
Před 11 měsíciModerní vozidla toho umí stále víc - sama zaparkují, ohlásí závadu a kontrolují, jestli není řidič unavený. I ty nejbezpečnější vozy ale mají vždy jeden slabý článek, kterým je samotný řidič.Lidská tragédie je nevyčíslitelná. Kolik ale za nehody ročně zaplatíme?
Před 1 rokemKaždý rok zemře na celém světě při dopravních nehodách asi 1 350 000 lidí. Úmrtí následkem dopravní nehody je osmou nejčastější příčinou smrti. Dalších 50 milionů lidí ročně je při dopravních nehodách zraněno. Pochopitelně ne každá nehoda je závažná či dokonce smrtelná, ale každá si vybírá svou daň. Fyzickou, psychickou a také materiální.Jak pomoci motocyklistovi po dopravní nehodě
Před 1 rokemK motocyklistovi po dopravní nehodě musíme vždy přistupovat s vědomím, že může mít poraněnou páteř nebo nejrůznější vnitřní zranění. Proto je třeba omezit manipulaci s ním na minimum.Jste svědkem dopravní nehody? Takto postupujte při záchraně
Před 1 rokemStanete-li se svědkem dopravní nehody, myslete v první řadě na vlastní bezpečnost. Zaparkujte tak, abyste nepřilévali olej do ohně a nezvyšovali riziko další nehody. Zapněte varovná světla, oblékněte si reflexní vestu a teprve pak se vydejte pomáhat.Bezpečná jízda s rodinou a zásadní pravidla pro upevnění autosedačky
Před 1 rokemPoklidná cesta na dovolenou či výlet se může změnit doslova v peklo. A vůbec k tomu není potřeba zásah zvenčí. Někdy zcela stačí nespokojené děti na zadním sedadle.Poranění těhotné při autonehodě
Před 1 rokemTěhotenství je přirozený proces. Pokud nemají zdravotní komplikace, věnují se ženy běžným aktivitám – pracují, starají se o domácnost a o své již narozené děti, cestují, sportují. S tím pochopitelně souvisí i přesuny do práce, školy či školky, za koníčky či blízkými. Pěšky, hromadnou dopravou, na kole či autem. Výrobci zabezpečovacích prostředků v automobilech pochopitelně myslí i na ně.Co se děje s pánví při nehodě
Před 1 rokemPánevní kruh představuje jednu z mechanicky nejodolnějších částí lidského těla, vychází z něho páteř a napojují se na něj oba kyčelní klouby.„Dárci orgánů.“ Jaká zranění nejčastěji hrozí riskujícím motorkářům
Před 1 rokemNěkdy se jim říká „dárci orgánů“. I když v případě vážné nehody jsou jejich orgány prakticky nepoužitelné. Většinou jsou to muži, kteří milují rychlou jízdu na silných strojích. Motorkáři.Záchrana u nehody a co je třeba u ní dodržet
Před 1 rokemStanete-li se svědkem dopravní nehody, myslete v první řadě na vlastní bezpečnost. Zaparkujte tak, abyste nepřilévali olej do ohně a nezvyšovali riziko další nehody. Zapněte varovná světla, oblékněte si reflexní vestu a teprve pak se vydejte pomáhat.Kdyby tyto bezpečnostní prvky měla všechna auta, umíralo by o tisíce lidí méně
Před 1 rokemIntenzita dopravy se zvyšuje po celém světě a s tím roste i počet dopravních nehod. 95 procent z nich mají přitom na svědomí sami lidé, nikoli technika. Ta jim naopak často pomáhá – prvky aktivní bezpečnosti se snaží nehodám předcházet, systémy pasivní bezpečnosti pak zmírňovat následky tam, kde se nehodě zabránit nepodaří. Jejich plošné zavedení by v Evropě ročně zachránilo tisíce životů.„Myslel jsem, že se tam vejdeme“ aneb Jaké jsou nejčastější příčiny bouraček
Před 1 rokemModerní vozidla toho umí stále víc – sama zaparkují, ohlásí závadu a kontrolují, jestli není řidič unavený. I ty nejbezpečnější vozy ale mají vždy jeden slabý článek, kterým je samotný řidič.Nehoda připravila Miroslava nejen o hybnost, ale také o řadu blízkých
Před 1 rokemPrázdná přehledná silnice je splněným snem každého řidiče. Pro některé to ale může být doslova výzva. Výzva šlápnout na plyn a vyzkoušet, co auto dokáže. Jenže pokud člověk testuje limity vozu, snadno se dostane i k hranicím vlastních schopností. A stačí malinká chyba nebo třeba jen ne zcela uschlá vozovka a člověk tvrdě narazí na hranici svých možností.Příběh Hanky: Po jedné opilé jízdě se jí rozplynul největší sen
Před 1 rokemV jednu chvíli se to může zdát jako dobrý nápad, nic se přece nemůže stát. Člověk pak ale takového rozhodnutí může litovat do konce života.Dopady nehody - Co se děje s hrudníkem
Před 1 rokemPlíce jsou uzavřeny v hrudním koši tvořeném hrudní páteří, dvanácti páry žeber a hrudní kostí. Pravidelná činnost plic zajišťuje neustálý přísun kyslíku do organismu a vylučování oxidu uhličitého. Při nádechu dochází k roztažení hrudního koše zapojením bránice a mezižeberních svalů, při uvolnění těchto svalů se hrudní koš vrací do původní polohy vlivem pružnosti svých stěn, čímž dojde k výdechu.Nehodovost a jak ji ovlivňují moderní systémy v autech
Před 1 rokemPatříme sice k největším výrobcům aut v Evropě, přesto často jezdíme ve vozech, které mají blíže k veteránům než moderním automobilům –průměrné stáří českých aut je více než 15 let. Dalo by se říct – no co, dokud jezdí, tak to využijme, nepotřebujeme přece nutně hezčí a nablýskanější auto. Ale moderní vozy se od svých předchůdců neliší zdaleka jen designem.Smyk, náraz a nic. Hanka vypráví o nehodě, která pro ni byla osudná
Před 1 rokemŽivé organismy potřebují pro svou existenci energii – při jejím získávání a ukládání je naprosto nezbytná přítomnost kyslíku. Nejdůležitějším procesem v lidském těle je proto přesun kyslíku k buňkám a jeho získávání z okolního prostředí dýcháním. Při něm tělo opouští odpadní oxid uhličitý a do těla se dostává nepostradatelný kyslík.Dopady nehody - Petr Hubalovský
Před 1 rokemNásledky dopravních nehod mohou být tragické. Podívejte se na příběh Petra Hubalovského, který si následky z takové události ponese do konce života.Co se děje v hlavě a možná poranění hlavy při autohavárii
Před 1 rokemMozek je nejsložitější a nejnáročnější orgán v lidském těle. Pro svou funkci potřebuje prakticky nepřetržitý přísun značného množství glukózy a kyslíku – putuje sem téměř čtvrtina energie, kterou spotřebuje tělo, a pětina kyslíku. Což ovšem přináší velká rizika.Než vyrazíte: Správné nastavení opěrky hlavy a sedadla pro případ nehody
Před 1 rokemKdyž se řekne bezpečí v autě, napadnou většinu lidí bezpečnostní pásy. Právem – v Evropské unii každoročně zachrání 12 tisíc životů a kdyby se poutali skutečně všichni, i na zadních sedadlech, zachránily by ještě o dva půl tisíce lidí více. Ale bezpečná příprava před jízdou, to nejsou jen bezpečnostní pásy. Těmi to totiž končí.Musel jsem se znovu učit jíst i oblékat, říká ochrnutý muž po autonehodě
Před 1 rokemOchrana mozku – lebka – pod nepřirozeně velkým tlakem praská. Často přitom dojde k vpáčeným nebo tříštivým zlomeninám lebky. Ale tím celý destruktivní řetězec teprve začíná.Jak se zachovat při požáru v domácnosti
Před 1 rokemNa co si dát pozor a jak se zachovat v případě požáru v domácnosti?Věděli byste, po kterém sáhnout? Hasicí přístroje a jejich druhy
Před 1 rokemJaké jsou druhy hasicích přístrojů a jak se používají?Jak se liší zkouška sirén od zvuku opravdového varování
Před 1 rokemJak zní varovný signál „všeobecná výstraha", jak by k varování obyvatelstva došlo v případě výpadku proudu a další informace k tématuKdyž hoří: Správná volba cesty útěku a jak (ne)hasit člověka v plamenech
Před 1 rokemCo je třeba si ohledně požárů pamatovat, jakou zvolit cestu pro evakuaci, jak (ne)hasit hořícího člověka a další důležité rady.Co je třeba vědět o ohni a o požárech
Před 1 rokemOheň je živel, který lidstvo provází od nepaměti. Co je třeba vědět o ohni a o požárech?Nepodceňujte výzvy k evakuaci. Jde o vaše bezpečí
Před 1 rokemJak probíhá evakuace při mimořádné události?Chování při mimořádné události
Před 1 rokemJak se bezpečně zachovat, pokud nastane mimořádná událost?Krizové řízení: O co v něm jde a jak probíhá
Před 1 rokemJak probíhá krizové řízení při mimořádné události?Jaké jsou způsoby varování při mimořádných událostech
Před 2 rokyPodívejte se, jaké druhy varování při mimořádných událostí máme v Česku.Příčinou požáru může být i grilování a opékání masa na nevhodném místě
Před 2 rokyVíte, jaká na vás číhají rizika? Zvládnete se správně zachovat v případě požáru? Slyšeli jste někdy o mimořádných událostech? A co třeba vaše osobní bezpečí? Vážíte si ho? Odpovědi na všechny otázky se dozvíte z mnoha krátkých animovaných videí, která pro vás připravili samotní záchranáři. Staňte se také záchranářem.Při požáru mohou měnit své vlastnosti i nehořlavé látky
Před 2 rokyJaké látky jsou hořlavé a nehořlavé? Jakým způsobem je dělíme a jak se ty hořlavé označují? Na tyto i jiné otázky vám odpoví Malý záchranář.Požáry
Před 2 rokyPožár v létě je obzvláště nebezpečný. V suchém lese se šíří rychleji než jindy. Víš, jak požárů předcházet?