Prohra Intelu: Zakázka na PlayStation 6 mu mohla pomoct z bryndy, bude v ní ale hardware od AMD
Před 3 dny
Se zajímavou zprávou přišla nyní agentura Reuters. Podle jejích informací už je zhruba dva roky jasné, komu Sony svěřila vývoj hardwaru – tedy SoC s procesorem a GPU – budoucí konzole PlayStation 6, která je ještě pár let vzdálená. Zdá se, že výběr skončil bez změn proti současné praxi. Po PS4 a PS5 i jejím nyní odhaleném upgradu PS5 Pro bude i PlayStation 6 založená na čipu od AMD, bude tedy mít technologii GPU vycházející z grafik Radeon. Tato volba je pro Sony logická, protože by měla znamenat bezproblémovou softwarovou kompatibilitu s hrami pro předchozí dvě generace konzolí a opět i usnadnění vývoje pro multiplatformní herní studia zvyklá cílit na PC. Tedy zvlášť pokud bude opět s grafikou Radeon použitá i architektura CPU x86, což teoreticky nemusí platit, ale dávalo by to smysl. Tato část informace má tedy hodnotu hlavně coby potvrzení, že Sony nepřistoupilo k nečekané změně dodavatele. Zajímavější jsou ale informace o tom, koho Sony nevybrala, ačkoliv měl zájem hardware pro PS6 vyrábět a AMD tento byznys přebrat: a to Intel. Ten se o zakázku podle Reuters ucházel a byl protikandidátem AMD při finálním rozhodování. To se údajně uskutečnilo už v roce 2022, kdy se Sony rozhodla pro stávajícího partnera a Intel odmítla. Účast AMD je tedy už „uzamčená“ nějakou dobu. Podle Reuters asi Sony měla vážný zájem, ale spolupráce s Intelem selhala na tom, že firma nebyla ochotná jít s marží tak nízko, jak by Sony chtěla, nebo jednoduše AMD nabídlo ještě nižší cenu. Je třeba si dát pozor s interpretacemi. Toto neznamená, že Intel měl nějaké velké oči nebo byl příliš nenasytný – firma dokonce netypicky na tuto zprávu reagovala o ohradila se proti jejímu vyznění. Je ale možné, že navrhované řešení Intelu mělo vyšší výrobní náklady (kvůli horšímu poměru grafického výkonu na plochu křemíku) než to od AMD a problém s marží reálně pramenil z toho. Nebo Sony bralo v potaz to, že řešení od AMD je více osvědčené a Intel by musel jít cenou níž, aby toto vyvážil. PlayStation 5 Pro Autor: Sony Každopádně se ale Intelu nepodařilo získat PlayStation 6 coby „design win“ pro své technologie GPU. Takové partnerství mohlo být přitom dobrý způsob, jak posílit pozici Intelu vůči vývojářům her a získat jeho GPU větší vážnost i lepší míru optimalizací ve hrách. Intelu by nejvíc pomohlo, kdyby se SoC vyráběl v jeho továrnách Podle Reuters může procesor (s integrovaným GPU) pro PlayStation 6 být zakázka, která „výherci“ postupně přinese souhrnné tržby až ve výši 30 miliard dolarů. To zní jako hodně, ale konzole jsou byznys s nízkou marží, takže by tyto tržba přinesly relativně nevysoký zisk, byť i nárůst tržeb by teď číslům Intelu pomohl. Intel ale ztráta této možnosti bude bolet jinde. Na tomto kontraktu pro něj asi byla velmi zajímavá možnost, že by se jím navržený procesor pak také vyráběl v jeho továrnách. Jak jsme probírali v několika článcích věnujících se momentálním problémům Intelu s financemi a výstavbou továren, Intel zoufale potřebuje externí klienty, kteří by svými zakázkami pomohli zvětšit ekonomickou škálu jeho výroby čipů a trochu ji přiblížit škále TSMC, což by Intelu dovolilo lídrovi konkurovat a ufinancovat provoz a výstavbu svých továren. Drastické utahování opasků u Intelu. Propustí 15 tisíc lidí a škrtá výdaje. Zapíchne GPU? Největší krize Intelu: zvažuje, že se zbaví svých továren na čipy. Dřív strategická výhoda, dnes zátěž Intel ruší svůj 2nm proces. Nová generace jeho procesorů je vyráběná kompletně v cizích továrnách Zatímco oněch třicet miliard dolarů za čipy pro PS6 by nemělo velký čistý zisk, velká část těchto peněz by zůstala v jeho továrnách, pokud by se čipy vyráběly na jeho procesu (zřejmě by šlo o technologii 18A). Intel Foudnry Sourvices b