Filharmonie Brno oděla Händelova Mesiáše do svůdného mozartovského hávu
Před 22 dny
Předvánoční čas je dobou zvláště vhodnou k duchovnímu zamyšlení, k meditaci o našem bytí a rozjímání o životě, jaký žijeme. Program koncertu Filharmonie Brno ve čtvrtek 12. prosince 2024 (s reprízou 13. prosince) přinesl právě takovou potřebnou atmosféru, když v Janáčkově divadle uvedl Mesiáše, oratorium Georga Friedricha Händela (v úpravě Wolfganga Amadea Mozarta). Ve třech dílech a časovém prostoru bezmála 140 minut přináší toto dílo poselství o Ježíšovi jako vykupiteli člověka a lidstva. Samotný Händel, dlouhodobě působící v Londýně jako skladatel a operní impresário, stál ve svých šestapadesáti letech na životní a tvůrčí křižovatce. Po mnoha úspěšných letech ho stihl umělecký neúspěch, společensky byl odepisován, finančně zruinován a zdravotně postižen mrtvicí, z jejichž následků se jen pomalu zotavoval. Rozhodl se opustit Londýn a odjel do Dublinu, kde během tří týdnů srpna a září 1741 napsal Mesiáše, své patrně největší dílo. Tentokrát ne operu, ale duchovní oratorium. Jednoznačný úspěch dublinské premiéry dolehl zpět do Londýna a Händelovi umožnil to, čemu Američané trefně říkají comeback – návrat na výsluní slávy se vztyčenou hlavou.