Jsou Češi dabingovým národem? Podle průzkumu jsou titulky až na druhé koleji
Před 8 minutami
Vyplývá to z průzkumu o používání streamovacích služeb, který pro společnost Atmedia zajistila agentura ResSolution Group. „Zájem o původní znění s českými titulky je sice vyšší mezi mladšími diváky, ale dabing i tak dominuje napříč všemi věkovými skupinami,“ upozorňuje ředitelka Atmedia Michaela Suráková. „Češi jsou na dabing zvyklí a vyžadují ho – nejen u televizních stanic, ale i u streamovacích služeb.“ Potvrdilo se, že uživatelé domácích platforem, jako jsou Oneplay/Voyo nebo Prima+, nejčastěji sledují české filmy a seriály – včetně originální tvorby těchto služeb. Přibližně polovina jejich uživatelů dává přednost právě lokálním titulům. Naopak uživatelé globálních VoD služeb jako Netflix, Max nebo Disney+ se nejvíce zajímají o originální produkci těchto služeb a zahraniční tituly. Původní obsah zde vyhledává zhruba jedna polovina uživatelů. Jste tým dabing nebo tým titulky? V druhé polovině loňského roku využívalo alespoň jednu placenou VoD službu 47 % Čechů ve věku 15–69 let. V průměru využívali dvě různé služby zároveň. Do první pětice nejvyužívanějších platforem na českém trhu dlouhodobě patří Netflix, Voyo (nyní Oneplay), Max, Disney+ a Prima+. S odstupem následují Amazon Prime Video, SkyShowtime, Canal+ a Apple TV+. Jak uvádí server Lupa.cz, mezi nejvyhledávanější žánry patří komedie, krimi, akční a dobrodružné filmy a seriály, rodinné příběhy, stejně jako tituly ze světa sci-fi a fantasy. „Oblíbenost jednotlivých žánrů se u různých streamovacích služeb liší. Například sci-fi a fantasy vyhledávají diváci nejčastěji na globálních VoD platformách, zatímco rodinné filmy diváci sledují zejména na těch lokálních,“ popisuje Michaela Suráková. I přes nástup nových platforem zůstává televizní vysílání nejrozšířenějším způsobem konzumace videoobsahu. Televizní obsah sleduje podle kontinuálního výzkumu ATO/Nielsen celkem 92 % českých domácností. Z elektronického měření sledovanosti vyplývá, že každý den si televizi zapne 68 % diváků ve věku 15+, přičemž jejím sledováním tráví v průměru 3 hodiny a 36 minut. Výzkum streamovacích služeb realizovala společnost ResSolution metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4029 respondentů z Českého národního panelu (internetová populace ve věku 15–69 let). Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2024 (4.–23. 10. 2024, 2.–21. 1. 2025). zdroj: Lupa.cz