Před 2 hodinami
Na konci roku měly být v jihlavské pěší zóně demontovány hydraulické sloupky, které tam řadu let omezují vjezd. Jenže nakonec k tomu zatím nedojde. Jihlavští zastupitelé na svém posledním jednání schválili prodloužení lhůty pro jejich ponechání na místě do konce roku 2026. Důvodem je houstnoucí doprava v pěší zóně. Uvolnění režimu v pěší zóně je hojně zneužíváno řidiči aut, kteří tam nemají co dělat. Vjíždět tam mohou pouze místní obyvatelé nebo vozidla zásobování. Hlasování zastupitelů bylo jednomyslné. Záměr ponechat v pěší zóně hydraulické sloupky další dva roky kvitovala i opozice. Mezi jinými například opoziční zastupitelka Tereza Kafková (PiFo), která se ptala, jaké jsou další plány s pěší zónou. Zmínila, že na provoz v zóně poukazovala již o několik měsíců dříve a z jejího uživatelského pohledu se tam nic nezměnilo. „Aut tam jezdí docela hodně a jezdí docela rychle. Pěší zóna to už prostě není. Mě to samozřejmě mrzí. V centru města na takovéto ulici má pěší zóna fungovat,“ zdůraznila Kafková. Primátor města Petr Ryška (ODS) stejně jako dříve odpověděl, že tam bude na provoz mnohem více dohlížet městská policie. Upřesnil, že vzhledem k personálnímu nasazení strážníků jinde k tomu dojde až od ledna. Svůj výrok zesílil ubezpečením, že kontrola městské policie bude razantnější a důslednější. „Protože to, že tam lidé jezdí, jak říkáte, hodně a rychle, tak primárně to je proti pravidlům, předpisům a značkám, které by měli respektovat,“ vysvětlil nejvyšší představitel Jihlavy. Upřesnil, že nyní dostává v pěší zóně pokutu přibližně 40 lidí týdně. Od zvýšeného dohledu strážníků si slibuje, že by se mohli dostat třeba i ke stovce. Pokud zvýšený dohled strážníků nezabere, naznačil primátor dvě možnosti. A to změnit v pěší zóně dopravní systém, což ale v tuto chvíli nepovažuje úplně za vhodné. Druhou možností by byl například nějaký kamerový dohled. „Nebo vrátit sloupky, což by bylo úplně to poslední, co bych chtěl,“ dodal Ryška.